Invallen bij datingsites in onderzoek naar nepprofielen
• 20-04-2018
• leestijd 1 minuten
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft deze week op verschillende plekken in het land invallen gedaan in het kader van een onderzoek naar nepprofielen op datingsites. In de tussentijd worden gebruikers van de betreffende websites gewaarschuwd voor profielen van niet bestaande mensen.
Bij de datingsites die de ACM onderzoekt, betaal je per bericht en chat je vaak – zonder dat je het weet – met een nepprofiel. De berichten die je ontvangt, worden vermoedelijk gestuurd door chatoperators die hiervoor betaald krijgen. Tot een ontmoeting komt het uiteraard niet. De toezichthouder raadt consumenten aan om alert te zijn wanneer zij op een datingsite betalen per bericht.
“Het lijkt erop dat veel mensen die dergelijke datingsites bezoeken contact leggen met een nepprofiel”, zegt Jeroen Nugteren van de ACM
tegen de NOS. “Vaak moeten klanten van die sites per bericht betalen. Het kan in de duizenden euro’s lopen.”
Uit eigen onderzoek van de NOS bleek al eerder dat reageren op een profiel niet zonder risico’s is, door snel oplopende kosten. De invallen die de ACM nu op verschillende plekken heeft gedaan, bevestigen die lezing. Thuiswinkel.org, een branchevereniging, én het keurmerk voor veilige datingsites pleiten voor een lagere drempel om dit soort misbruik aan te kunnen pakken.
De Monitor besteedde deze week aandacht aan de oplichtingspraktijken.