Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Initiatiefnemers Project 2025 willen nu de EU ontmantelen

  •  
18-03-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
9744 keer bekeken
  •  
europesevlag

The Heritage Foundation, een van de drijvende krachten achter Trumps plannen om de Amerikaanse rechtsstaat om zeep te helpen, richt de blik inmiddels op de Europese Unie. De conservatieve denktank achter het controversiële Project 2025 werkt daartoe samen met antidemocratische krachten in Hongarije en Polen. Dat blijkt uit documenten waarop VSquare de hand heeft weten te leggen.

De rechtse extremisten willen onder meer de Europese Commissie en het Europese Hof van Justitie ontmantelen. Ook moet de Europese Unie hernoemd worden naar de ‘Europese Gemeenschap van Naties’. Een en ander is vastgelegd in een rapport met de naam ‘The Great Reset: Restoring Member State Sovereignty in the 21st Century’.

De Europese Commissie moet volgens de plannen worden omgevormd tot een instantie zonder politieke macht. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de Commissie geen onderzoek meer kan instellen als er sprake is van inbreuk op Europese regels of afspraken. Met name de Hongaarse president Viktor Orbán en de Poolse PiS-partij hebben zich de afgelopen jaren verzet tegen dergelijke onderzoeken.

The Heritage Foundation werkt voor de plannen samen met Ordo Iuris en MCC, twee organisaties die zijn gelieerd aan de PiS-partij en de Orbán-regering. MCC wordt gefinancierd met geld dat afkomstig is van Russische oliewinning.

DeSmog meldt dat The Heritage Foundation de afgelopen weken gesprekken heeft gevoerd met Europese politici. Twee weken geleden onthulde Zembla al dat lobbygroepen die zijn betrokken bij Project 2025, tientallen miljoenen hebben uitgetrokken om de rechten van minderheden in de EU in te perken.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (12)

PVDB2
PVDB2
19 mrt. 2025 - 13:09

En niet verassend is Ordo luris een christelijke organisatie. Lijkt dat deze christelijke organisaties eerder een bedreiging vormen dan de islam. Of zoals ex PVV Joram van Klaveren na gedegen onderzoek voor boeken stelt. De islam was er al voor dat er een Nederland was. En prima samengaan met de huidige (decadente westelijke; zie Poetin) samenleving.

En krijgt Wilders alsnog zijn zin. Een Nexit. Make the Netherlands poor again!

AlanT
AlanT
19 mrt. 2025 - 13:06

Wat een objectieve berichtgeving!!!

" plannen om de Amerikaanse democratie rechtstaat te helpen"

DDat is op z'n minst gezegd een ongefundeerde standpunt inname, en bovendien objectief fout.

Trump wil juist de rechtstaat hetstellen. Nu is (was) er nauwelijks een rechtstaat. De onverkozen bureaucraten runden het land zonder verantwoording aan de democratisch verkozenen.

Trump heeft een overweldigend demokratisch mandaat gekregen en doet (in tegenstelling met nagenoeg alle "politiekers") exact wat hij bij de verkiezingscampagne heeft gezegd.

Hij is juist een ANTI-autoritair. Ongeveer alles wat hij doet is het centraal gezag verminderen en de wil van de democratische meerderheid uitvoeren.

De linkse jongens zijn juist uit op een autoritair systeem met maximale macht voor de overheid en machteloze burgers.

Al wie zo graag buitenlanders naar hier wil halen kan dat heel makkelijk: nodig ze uit om bij u thuis te komen wonen en verklaar schriftelijk dat je de volledige verantwoordelijkheid neemt over de mensen die je in huis haalt. Als je het onredelijk vind om daar zelf voor te betalen en de verantwoordelijkheid te dragen, waarom vind je het dan redelijk om de andere belastingbetalers daarvoor te laten opdraaien?

Dat is vooral heel hypocriet !

Het is oh zo makkelijk om jezelf op de moral highground to prediken als je de kosten naar iemand anders kan doorspelen.

2 Reacties
RBK
RBK19 mrt. 2025 - 13:39

Ik raad een ieder aan om eerst de historie van het westen. Wat aten jullie in 1492. Wat eten jillie nu. 90% van wat op tafel komt heeft een koloniale oorsorong. Dankzij de kolonien hebben jullie nu rijst aardapoel tomaat koffue cacao etc. Dus hou op met schelden tegen minderheden.

DaanOuwens
DaanOuwens19 mrt. 2025 - 15:28

@AlanT

Jij schrijft: Ongeveer alles wat hij doet is het centraal gezag verminderen en de wil van de democratische meerderheid uitvoeren.

Hier geef je een korte samenvatting wat de kern van het fascisme is. 1 Volk, 1 Leider, 1 Plan en 1 doel. Dat heeft alles met fascisme te maken en niets met democratie of rechtstaat. De rest van je tekst bevestigt dat nog eens.

Het zijn jouw opvattingen die fascistisch zijn. Niet als scheldwoord maar als het etiket dat past bij de mening die je formuleert. Het is totalitair, andere meningen doen er niet toe, eerdere presidenten waren volgens jou niet gekozen en rechtstaat en scheiding der machten doen er niet toe. Dat is het land waarin jij wil leven. En anderen hebben dat maar te accepteren volgens jou.

Grutte Pier
Grutte Pier
19 mrt. 2025 - 12:13

Laatst een intervieuw gezien van Anthony Scaramucci in Buitenhof. Hij schetste een beeld van de wereldvisie van Trump, welke aansluit bij deze ideeën over de omvorming van de EU.

Volgens Scaramucci accepteert Trump 3 machtsblokken in de wereld; Rusland, China en de USA. Als Rusland Oosteuropa wil hebben, geen probleem voor Trump. Als China Taiwan en desnoods Australië wil hebben, ook geen probleem voor Trump. Als Canada, de EU, Mexico de USA maar zien als de superpower die zij moeten eerbiedigen. Satelliet-staten worden dus. Zo ziet Trump de ideale wereld voor zich en dat sluit dus heel goed aan bij de plannen van de heritage foundation.

PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
19 mrt. 2025 - 0:58

Dat een vrije markt project nog meer vrije markt wil is geen verrassing. Het valt al lang op dat de partijen in de EU aan het veranderen zijn, naar een soort VS stijl 'democratisch' blok en een VS stijl 'republikeins' blok. Als de commissie was voortgekomen als regering uit de partijen volgens een stemming van vertegenwoordigers van het parlement had het legimiteit gehad. Dan was de unie ook niet zo veel te groot geworden. En had het wel democratische legimiteit EN macht gehad. Maar ik zou zeggen, geef de staten van de VS hun souvereiniteit eerst terug. Of op zijn minst maak van de VS een parlementaire democratie inplaats van een monarchie voor een olicharchie van corporaties.

Rebeyrie1
Rebeyrie1
18 mrt. 2025 - 19:44

we moeten inderdaad allert zijn op ondermijnende ultra rechte Trump- adepten. Regelmatig verschijnen er ook op Facebook controversiële oneliners die mensen tegen elkaar opzetten !

Trap er niet in !! Het zijn Russische " bots" !!!

Pater
Pater
18 mrt. 2025 - 16:26

Trump was al begonnen de EU aan te vallen, niks nieuws. We weten waar we aan toe zijn, kansloze operatie.

Gajes
Gajes
18 mrt. 2025 - 16:26

Dus de bedoeling is dat wij ⭐️ 51 gaan worden op die lelijke 🇺🇲.

Deze link is ons antwoord.

https://www.fruugo.nl/2-rollen-amerikaanse-vlag-toiletpapier-rol-papier-tissuepapier-badkamer-toiletpapier-rol/p-335333357-738448850?language=nl&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjws-S-BhD2ARIsALssG0ZL7nRXWbRuK101b2L-Fx1_Cy67LmNyPWIr-w70zD4ggk75ZGbCU8oaApExEALw_wcB

Oldhabbits
Oldhabbits
18 mrt. 2025 - 16:15

Ik vind trouwens ook dat we terug moeten naar de Europese Economische gemeenschap. We drijven steeds meer af naar een ongelegitimeerde vage federale staatsvorm zonder democratisch gehalte.

Dat we moeten samenwerken staat buiten kijf zoals op defensiegebied. Dat raakt ons allemaal. Alle overbodige regels over stikstof,klimaat, rechtsstaat etc kunnen we als landen erg goed zelf.

8 Reacties
Zomaareenmening
Zomaareenmening18 mrt. 2025 - 16:41

Inderdaad!! Nederland kan het wel zelf!!

De huidig regering, maar ook de vorige regeringen hebben steeds het proces van stikstof, klimaat, rechtstaaat etc getraineerd. Heden te dage is er nog steeds geen beslissing genomen over regelgeving mbt bovengenoemde items.

Maak jezelf niets wijs. De huidge rechts-extremistische regering zal ook nu weer geen actie die daadwerkelijk zal helpen, nemen om uitvoerbare regels en wetten te produceren ne verwezenlijken.

Gajes
Gajes18 mrt. 2025 - 16:47

Alle overbodige regels over stikstof,klimaat, rechtsstaat etc kunnen we als landen erg goed zelf.

😂

Jos Scholte
Jos Scholte18 mrt. 2025 - 17:09

Dat laatste is aantoonbaar onjuist. Bedrijven zoeken altijd het laagste punt op. Individuele landen kunnen geen vervelende maar benodigde maatregelen nemen zonder dat bedrijven hun middelvinger laten zien. Beter is het om de EU democratischer te maken door naar echte Europese partijen te gaan en een Europees parlement die de Europese voorzitter kiest.

Zandb
Zandb19 mrt. 2025 - 8:35

Oude gewoontes

'Leuke' zin:

"Alle overbodige regels over stikstof,klimaat, rechtsstaat etc kunnen we als landen erg goed zelf." Welk land zou in vredesnaam "overbodige maatregelen" willen nemen!

.

U was slinks of dacht niet goed na en verviel in oude gewoontes?

Oldhabbits
Oldhabbits19 mrt. 2025 - 11:27

De reden dat we als Nederland op slot zitten qua klimaat,stikstof,immigratie etc is omdat we moeten voldoen aan europese regels. Precies daarom zeg ik dat die overboord moeten en dat de landen daar zelf over gaan.

DaanOuwens
DaanOuwens19 mrt. 2025 - 15:32

@ Oldhabbits

Jij schrijft: is omdat we moeten voldoen aan europese regels.

Die regels zijn vastgesteld door de landen gezamenlijk en ook door Nederland. De afspraken zijn Europees gemaakt omdat het probleem op nationaal niveau niet opgelost kan worden. Het klimaat, de stikstof en de immigratie houden zich niet aan grenzen maar gaan er overheen.

Als voorbeeld: Op dit moment heeft het VK ook niet minder immigranten. Maar wel minder Oost-Europeanen die ze eigenlijk wel nodig hebben in hun economie. Je beweert dus iets wat aantoonbare onzin is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 mrt. 2025 - 16:36

Her bestaan van dit soort arbeidsmigranten heeft veel te maken met economische ongelijkheid en uitbuiting. De Britten zullen ook weer zelf aardbeien moeten gaan plukken of automatiseren (kan heel goed. Vroeger was het vooral vrouwen en kinderwerk.

https://www.oudridderkerk.nl/de-aardbeienteelt-in-ridderkerk

Oldhabbits
Oldhabbits21 mrt. 2025 - 14:42

Beste Daan,

Wat je aangeeft is exact de reden dat europees opgelegde regels niet passen voor ieder land. Wij zitten qua klimaat, stikstof en milieuregels opgescheept met generieke regelgeving die voor Spanje en Frankrijk en Duitsland geen enkele pijn doen maar voor de postzegel waarop wij wonen wel. Kijk bijvoorbeeld naar de stikstofdepositie. Die mag in duitsland per hectare 300 keer meer zijn dan in Nederland. En ja, Duitsland is groter maar een hectare in Duitsland is net zo groot als in Nederland.

Dat leidt dus tot de idioterie dat een boer aan de duitse grens niks mag terwijl de duitse boer in de hectare ernaast aan de andere kant van de grens alles mag.

DaanOuwens
DaanOuwens
18 mrt. 2025 - 15:28

Het nationalistische gedachtegoed is overal te vinden. In de VS en hier. Het hangt samen met wereldbeelden die mensen hebben. Het nationalistische naar binnen gekeerde beeld met als motto: - wij onder elkaar - en een meer mondiale visie met als motto: - wij mensen met elkaar- . Er is een nogal fundamenteel verschil tussen die twee wereldbeelden. Mensen met het nationalistische wereldbeeld hebben er geen enkele moeite mee hun visie desnoods dwingend op te leggen aan anderen. Dat doen Trump. Poetin, Erdogan, Orban, Netanyahu en hun achterban. Mensen met een mondiale visie doen dat niet omdat hun wereldbeeld is gebaseerd op het feit dat alle mensen verschillend zijn. Dus daar ontstaat niet het mechanisme dat iedereen hetzelfde moet zijn. In essentie is het dit. Het resulteert in MAGA, eigen volk eerst , geen asielzoekers, Nederland terug geven aan de Nederlanders en een onvrije pers. Het andere beeld resulteert in migratie, buitenlandse studenten, asielzoekers en Europese integratie. En een middenweg is er niet. Althans ik zie hem niet.

Het gevolg is dus dat je vijanden niet alleen in een land verderop leven maar ook direct om de hoek of naast je. En dat is ook de manier waarop extreem rechtse mensen naar progressief links kijken. Het enige nieuwe dat de The Heritage Foundation duidelijk maakt is dat je niet te naïef moet zijn over de intenties van extreem rechts.

2 Reacties
Mig71
Mig7118 mrt. 2025 - 23:32

grappig, ik las ergens dat het idee van 1 groot Europa van die oostenrijkse schilder uit de jaren 40 van de vorige eeuw was.

Toch jammer dat hij het niet het mogen meemaken.

DaanOuwens
DaanOuwens19 mrt. 2025 - 8:36

@ Mig71

Jij schrijft: grappig, ik las ergens dat het idee van 1 groot Europa van die oostenrijkse schilder uit de jaren 40 van de vorige eeuw was.

Merkwaardig dat jij het verschil niet ziet tussen die visie van die oostenrijkse schilder en de EU. Want die oostenrijkse schilder had een nationalistisch wereldbeeld. Net zo als jij dus.

migrant
migrant
18 mrt. 2025 - 15:27

De opkomst van de christentaliban.

Jos Scholte
Jos Scholte
18 mrt. 2025 - 14:43

Het helpt om het telkens wee voluit in het nieuws te brengen. The heritage foundation is een ultra conservatief christelijk belangen clubje. Maar Nederlanders zijn dat juist niet. Als we deze aanval niet afslaan ligt het echt aan ons,

1 Reactie
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers19 mrt. 2025 - 11:47

De partijen zijn aan het vereuropeaniseren. Minder sociaal, Steeds liberaler of uit de verdeling en ongelijkheiod en het democratische vacuum daaruit voortkomende prive bezit machthebbers partijen. Dat gaat door Nederland heen. Regulatie is slecht voor winst en nog meer macht.

Wilma3
Wilma3
18 mrt. 2025 - 13:46

De EU is een te grote economische macht. Ik ben ervan overtuigd dat dat de reden is om te proberen de EU kapot te maken. Het angstige is, is dat ik bang ben dat het ze gaat lukken. In Nederland geholpen door Wilders.

4 Reacties
Kees Flipsen
Kees Flipsen18 mrt. 2025 - 14:10

Nee, dat klopt niet. Dat zal ook in hun nadeel werken. Het gaat om ideologie. autoritair, conservatief, christelijk, blank.

Minstens5
Minstens518 mrt. 2025 - 15:41

"Ik ben ervan overtuigd dat dat de reden is om te proberen de EU kapot te maken. "

.

Nee. Omdat de eu de nieuwe wereldorde der autocraten in de weg staat. Effe verdelen: China taiwan, Rusland, Oekraine, Estland, Letland, Litouwen, Hongarij, Tjechie en... . De VS groenland, panama en uit te spelen optie wat betreft canada en midden- en zuid amerika.

.

Europa is te democratisch en zal niet meegaan in het kaarten van de dictators.

Vandaar de aanval op de EU.

Gajes
Gajes18 mrt. 2025 - 20:06

Nee, dat klopt niet. Dat zal ook in hun nadeel werken. Het gaat om ideologie. autoritair, conservatief, christelijk, blank.

En onze eitjes...

PauI_Spijkers
PauI_Spijkers19 mrt. 2025 - 11:51

Dat het te groot is maakt het minder een macht (er is geen federatie en de klanden apart kunnen dezer dagen minder) en meer een markt, en hoe meer markt hoe beter voor VS corporaties. Proberen al 10 tallen jare de Britse NHS te vernielen door de regerings elite or partijen te beinvloeden, dat soort precedenten.

.

Geloof is bijzaak. Corporatie winst is hoofdzaak.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor