Bank wil Google achterna ... Privacy klanten in het geding ... Boze reacties op Twitter
ING wil bedrijven inzage geven in het betalingsgedrag van klanten zodat die gericht kunnen adverteren. Dat zegt directeur Particulieren van ING Hans Hagenaars in een interview met het Financieele Dagblad.
De bank heeft een team geformeerd dat het betalingsverkeer gaat analyseren. Dit jaar moet een proef met enkele duizenden ING-klanten van start gaan. Die moeten expliciet toestemming geven voor het delen van privacygevoelige gegven. Als deze proef succesvol is, wordt de dienst uitgerold naar de ruim vier miljoen ING-klanten.
ING wil hiermee een stap zetten op een lucratieve markt die nu nog vooral wordt gedomineerd door giganten als Google. ING-directeur Hagenaars zegt in het FD:
Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Dat centrum kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen.
Digitaal bankieren groeit massief, vooral via de mobiele app. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen.
Hagenaars verwacht dat het plan tot discussies over privacy zal leiden.
Daar zal lawaai over worden gemaakt, dat weten we. De privacygevoeligheid ligt in de VS lager dan in Nederland en Duitsland. We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk.
En inderdaad, op de sociale netwerksite Twitter wordt ontstemd gereageerd op de plannen van ING:
In een reactie noemt GroenLinks-Kamerlid Jesse Klaver het plan van ING “buitengewoon onverstandig en een aantasting van de privacy van mensen”:
Bankgegevens van particulieren mogen niet gebruikt worden voor commerciele doeleinden. Dat vindt ik niet alleen, dat hebben ook de banken zelf afgesproken in de ‘code banken.’ Ik verwacht dan ook dat de bankensector zelf kritisch zal reageren en hoop dat ook dat ING dit ondoordachte plan snel intrekt.