Reclame is van oudsher al entertainment maar influencers trekken dat nog een stuk verder door. The Clean Girl, met meer dan 4 miljoen volgers op sociale media, verkoopt schoonmaakmiddelen en heeft een wel heel eh… aparte verkooptruc.
Rust in vrede is aan haar niet besteed. Ze gaat ‘s nachts naar begraafplaatsen en maakt daar, zonder toestemming te vragen, een willekeurige laatste rustplaats schoon die verwaarloosd oogt. Van dat proces maakt ze een grappig bedoeld filmpje en ze brengt het als een goede daad. Ze smult bijvoorbeeld van een cupcake en grossiert in wat platitudes.
The Clean Girl combineert zo de fascinatie voor schoonmaakwerkzaamheden die nogal wat sociale media gebruikers hebben met een interesse in horror waarmee ze weer een andere doelgroep aanboort. Tot slot pakt ze ook nog goedgelovige kijkers mee die denken dat ze naar een altruïstische daad zitten te kijken.
In de comments beweert ze wel eens bedankjes te krijgen van nabestaanden. Aan “tot stof zult gij wederkeren” heeft ze geen boodschap. Aan de commercie wel.