Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Inclusief onderwijs: het belang van aandacht voor lhbti+ op de basisschool

  •  
16-08-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
5175 keer bekeken
  •  
22682444964_790b9fd80b_k

© cc-foto: Alisdare Hickson

In een diverse wereld die zich soms snel beweegt is het van groot belang dat het onderwijs in gelijk tempo blijft met maatschappelijke ontwikkelingen en de behoeften van alle leerlingen. Het implementeren van aandacht voor lhbti+ kwesties in het basisonderwijs is niet alleen relevant, maar ook noodzakelijk. Het draagt niet alleen bij aan een inclusieve en respectvolle leeromgeving, maar bereidt de jonge geesten voor op een wereld waarin diversiteit en acceptatie centraal staan.

Allereerst is het belangrijk om te benadrukken dat het bespreken van lhbti+ onderwerpen op jonge leeftijd geen seksualisering inhoudt. Waar het wel over gaat? Het creëren van een open, veilige omgeving waarin kinderen kunnen begrijpen dat iedereen uniek is en het recht heeft op respect, ongeacht identiteit. Van nature zijn kinderen nieuwsgierig. Door deze onderwerpen op een toegankelijke, leeftijdsgerichte manier te benaderen, kunnen vooroordelen en onbegrip worden tegengegaan.

Het bespreken van lhbti+ onderwerpen draagt bij aan het voorkomen van pesten en discriminatie op basis van seksuele oriëntatie of genderidentiteit. Door de leerlingen te onderwijzen over diversiteit en respectvolle omgang met anderen, kunnen vooroordelen worden doorbroken en kan een inclusieve cultuur worden gevorderd. Uit diverse onderzoeken blijkt dat lhbti+ leerlingen vaker te maken krijgen met discriminatie en uitsluiting dan leerlingen niet lhbti+ zijn. Ze voelen zich vaker onveilig en worden vaker gepest. Het is dus nodig om hier tegenin te gaan. Het is bewezen dat op scholen die positieve aandacht geven aan lhbti+ minder wordt gepest en gediscrimineerd, en lhbti+ leerlingen zich veiliger voelen.

Een ander belangrijk punt is dat de aandacht voor lhbti+ in het basisonderwijs bijdraagt aan de mentale gezondheid van leerlingen. Kinderen die worstelen met hun seksuele oriëntatie of genderidentiteit kunnen zich geïsoleerd of verward voelen. Doordat er een omgeving wordt gecreëerd waarin deze onderwerpen besproken kunnen worden, krijgen deze kinderen de boodschap dat ze worden geaccepteerd en dat ze erbij horen, ongeacht wie ze zijn. Dit draagt bij aan het zelfvertrouwen en verkleint het risico op angst of depressie.

Lessen over lhbti+ onderwerpen bereiden leerlingen voor op een diverse samenleving en helpt hen om te leren hoe ze kritisch kunnen denken. Kinderen leren omgaan met verschillen en ontwikkelen empathie voor anderen. Dit zijn waardevolle vaardigheden die zij de rest van hun leven goed kunnen gebruiken. Het onderwijs moet niet alleen gericht zijn op het overbrengen van feitenkennis, maar ook op het ontwikkelen van waarden en sociale verantwoordelijkheid.

Sommigen zullen beweren dat lhbti+ onderwerpen ongeschikt zijn om met jonge kinderen te bespreken, en dat het beter is om te wachten tot ze ouder zijn. Dit argument gaat echter voorbij aan het feit dat kinderen al op zeer jonge leeftijd worden geconfronteerd met verschillende genderrollen en normen.

In werkelijkheid zien zij verschillende gezinssamenstellingen en hebben klasgenoten met diverse achtergronden. Door deze realiteit te erkennen en te bespreken, kunnen we vooroordelen voorkomen en bevorderen we een gezonde kijk op identiteit.

Natuurlijk is het belangrijk dat de manier waarop lhbti+ onderwerpen besproken worden passend is bij de leeftijd van het kind. Het doel is niet om kinderen te beïnvloeden, maar om wederzijds begrip en acceptatie te vergroten. Docenten kunnen gebruikmaken van verhalen, boeken en activiteiten die geschikt zijn voor de leeftijd van de leerlingen in de klas. Ouders kunnen daarnaast betrokken worden bij de gesprekken zodat zij zich comfortabel voelen bij de aanpak.

Kortom, aandacht voor lhbti+ onderwerpen in het basisonderwijs is geen overbodige luxe, maar een belangrijke stap naar een inclusieve, en rechtvaardige, samenleving. Het bevordert respect, gaat pesten en discriminatie tegen, verbetert de mentale gezondheid van leerlingen en bereidt hen voor op een diverse maatschappij.

Het onderwijs heeft de verantwoordelijkheid om kinderen en jongeren te onderwijzen over de realiteit van de wereld waarin zij leven, en lhbti+ inclusie is een wezenlijk onderdeel van dat proces. It takes a village to raise a child. Laten we met z’n allen, inclusief het onderwijs, een dorp zijn waarin iedereen welkom is. Laten we samenwerken om een generatie op te voeden die trots is op hun eigen identiteit. Een generatie die anderen omarmt, ongeacht wie ze zijn.

cc-foto: Alisdare Hickson 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.