Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

In vier uur met de trein naar Berlijn, daar hebben weinigen iets aan

  •  
18-09-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
542 keer bekeken
  •  
13994507150_093fa15542_z
Internationaal reizen per trein is momenteel te duur en te ingewikkeld
De NS houdt het publiek weer een worst voor: in vier uur met de trein naar Berlijn. Dat lukt als er op het hele traject zoveel mogelijk met snelheden van tweehonderd kilometer per uur gereden wordt en er op zo weinig mogelijk stations wordt gestopt. Prima idee. Dan kun je pas opschieten. De meeste passagiers hebben er echter weinig aan. Wat zij in de snelle supertrein (met de hoofdprijs) aan tijdwinst boeken, raken ze geheel of grotendeels kwijt gedurende de moeizame reis in een of andere oud roest expres naar hun aansluiting.
Ooit konden Hagenaars op Hollands Spoor in de Thalys stappen. Nu moeten ze eerst de trein naar Schiphol of Rotterdam Centraal nemen en daar wachten tot de hoge snelheidstrein komt.Iedereen die regelmatig van het openbaar vervoer gebruikt maakt weet dat overstappen altijd een tijdrovende affaire is. Dat geldt voor het groot en het klein. Daarom heeft die Noord/Zuidlijn veel Amsterdammers ook helemaal geen tijdwinst opgeleverd. Ze moeten eerst naar een van de betrekkelijk weinige stations zien te komen.
Over het drama van de verbinding tussen Amsterdam en Brussel zullen we het maar niet hebben. Ooit reden op het gewone spoor blauwe elektrische treinen heen en weer. Een reis van Brussel naar Amsterdam duurde met tussenstops in Mechelen, Antwerpen Berchem, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag HS, Leiden, Haarlem en Amsterdam CS ongeveer drie uur. Dat is allemaal kapot verbeterd, eerst met die niet rijdende Italiaanse trein (die het inmiddels in zijn vaderland wel blijkt te doen) en daarna met halfslachtige noodoplossingen. De reiziger op die ouwe trein is van dit alles alleen maar de dupe geworden. Het schijnt dat men in Duitsland niet bereid is om de tussenstops van de huidige trein naar Berlijn op te geven al wordt er gepraat over naadloze overstapmogelijkheden.
Tegenwoordig duurt de rit van Amsterdam naar Berlijn zes uur en twintig minuten. Het vliegtuig doet er iets minder dan anderhalf uur over. Je moet twee uur van te voren op Schiphol aanwezig zijn. Vanaf vliegveld Tegel naar Berlijn Mitte ben je veertig minuten in de expressbus onderweg. Laten we zeggen dat er een uur zit tussen het verlaten van het vliegtuig, het ophalen van de bagage en het nemen van die bus. Dan duurt de vliegreis in zijn totaliteit ongeveer even lang als de huidige treinreis. Je bent dan eerder in Berlijn als je in Utrecht of Deventer al op de sneltrein stapt.
Over de uitgebreidheid van het menu in de trein naar Berlijn kon ik geen gegevens vinden behalve een foto van aardappelpuree met saucijzen. Wat de Thalys betreft, is mijn mening altijd geweest dat je voor dat geld ook een lekker broodje kunt verkopen. Die saucijzen zijn de worst die het publiek werkelijk vindt als er een snelle trein komt die nergens stopt en Nederlandse reizigers eerst dwingt naar Amsterdam te sporen. Internationaal reizen per trein is momenteel te duur en het is te ingewikkeld om aan een kaartje te komen. Dat is het probleem.

Meer over:

transport, opinie, trein
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.