Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Ich bin een Boomer

  •  
29-12-2022
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
2417 keer bekeken
  •  
ANP-367137289

De aanleiding voor dit stukje is niets meer dan een ogenschijnlijk onbenullig Twitter-scheldpartijtje door het jeugdige Kamerlid Habtamu de Hoop.

PvdA’ers zijn ook maar gewone mensen. Dat is echt zo. Er zitten heel aardige, sociaal voelende tussen, met progressieve denkbeelden. Dat geldt voor de meeste PvdA’ers die ik ken. Onvermijdelijk zitten er ook minder aardige tussen, zoals de ex-partijvoorzitter die mij in een Amsterdams café meende te moeten afblaffen. Ik wilde hem slechts bedanken voor het feit dat hij mij ooit, ergens in de jaren ‘90 in een ander Amsterdams café had overgehaald om lid te worden van ‘zijn’ PvdA. Daar wilde ik hem blijmoedig op aanspreken. Kwam niet goed uit. Zal wel aan mij hebben gelegen. Niet bekend genoeg om een blik waardig te gunnen, of wellicht te verdacht opgewekt of zoiets.

Maar ook wél sympathieke PvdA’ers kunnen soms vreemd uit de hoek komen. Zoals de door mij altijd zeer gewaardeerde oud-stadsdeelvoorzitter die, op mijn uitnodiging als toenmalig commissievoorzitter BWSO (Bouwen, Wonen en Stedelijke Ontwikkeling), tijdens een werkbezoek in een sociale huurwoning op de Amstel – oud, krakkemikkig – de overspannen, angstige huurder die daar met fysiek geweld dreigde te worden weggepest, enthousiast toeriep: “Nou, u woont hier ook wel voor een dubbeltje op de eerste rang!” Ze kan gerust zijn, de laatste sociale huurders zijn allang uit die oude, inmiddels fraai gerenoveerde grachtenpanden vertrokken… goedschiks dan wel kwaadschiks. 

Toch is ze een echte sociaaldemocraat. Mijn waardering voor haar is onverminderd. Ik ken ook nog wel een paar PvdA-coryfeeën waarvan ik mij oprecht afvraag wat die in hemelsnaam ooit in een progressieve, linkse sociaaldemocratische partij zagen – en andersom – afgezien van een kennelijk goed ingeschat besef van waar hun kansen op maatschappelijk succes lagen. Ik zie een Dick Benschop voor me, een Jetta Klijnsma, de schnabbelende ex-directeur van een woonstichting wiens naam ik niet zal noemen. En dat zijn nog maar drie willekeurige voorbeelden, die vast ook mooie dingen voor de mensheid hebben bereikt (opzoeken, red). Ik wil niemand te kort doen. 

En toch… de partij als ticket naar een glansrijke carrière met dito gesubsidieerde beloning. Komt in de beste kringen voor – lees in alle partijen, hoe rechtser hoe vaker. Maar feit is wel dat de ideologische veren destijds niet alleen door Wim Kok zijn afgeschud, ook door menig beroepspoliticus en bestuurder voor én na hem… voorzover ideologische veren dit soort carrière-PvdA’ers ooit al hebben aangekleefd. Het echoot nog steeds na in de partij, al zijn er natuurlijk ook meer dan genoeg oprechte sociaaldemocraten, die dagelijks hun schouders onder de goede zaak zetten… en as we speak bevreesd en zonder veel enthousiasme de paringsdans tussen Attje Kuiken en Jesse Klaver aanschouwen. Persoonlijk ben ik nog steeds overtuigd van het bestaansrecht én de bestaansnoodzaak van een links-progressieve sociaaldemocratische partij die een oppositie kan leiden en even zo makkelijk een regering of stadsbestuur.

Habtamu de Hoop

De aanleiding voor dit stukje is niets meer dan een ogenschijnlijk onbenullig Twitter-scheldpartijtje door het jeugdige Kamerlid Habtamu de Hoop. Mooie naam trouwens voor een PvdA-volksvertegenwoordiger in deze voor onze partij – en eigenlijk voor iedereen – barre tijden. Misschien vind ik Habtamu de Hoop ook wel een extra mooie naam omdat hij prijsgeeft dat hij net als ik geadopteerd is. Beiden ook nog eens door een Friese moeder. Ik mis alleen zijn exotische teint, wat mij dan weer voor ongetwijfeld veel racisme heeft behoed. Zijn voornaam verraadt dat zijn wieg in Ethiopië stond. Hij was in Addis Abeba ter vondeling gelegd. Ik moet het met een oer-Hollandse voornaam doen, hoewel mijn wieg in Frankrijk stond. Ook afgestaan. Daar zouden we best eens een boom over op kunnen zetten… alhoewel, ik vrees dat Habtamu daar in het geheel niet in geïnteresseerd is. Hij ziet mij vast als boomer en met boomers heeft hij helemaal niks. 

Daarmee kom ik op het Twitter-akkefietje. Dat ging niet over mij maar over een ‘echte’ coryfee, een dame op leeftijd, een schrijfster van naam en faam. Het ging over Nelleke Noordervliet in haar rol van Trouw-columniste. Ze had iets geschreven over een generatie die misschien wel aan veerkracht heeft ingeboet. De kern van haar kritische noot zit in deze alinea: ‘Zonder het leed van wie dan ook te willen bagatelliseren, doe ik sommige krantenberichten over hoe erg iets is weleens af met een ‘life is hard and then you die’-reactie. Niet zeuren. Niet aanstellen. Doorbijten. Ik had het bij de berichten over de toenemende treurigheid van jongeren. Zoveel meer hulpvragen, zoveel meer depressiviteit, burn-outs, stressgerelateerde klachten! Die arme jeugd toch!’ 

Toegegeven, het klinkt wat VVD-erig… zo van, wat zeur je nou! Maak er wat van, gewoon een kwestie van willen. En zo eindigde de 77-jarige Noordervliet – ja, ze had Habtamu’s oma kunnen zijn –  dan ook… althans voor wie de wat cynische ondertoon niet wenst te lezen: ‘Doe je ogen open, en laat de wereld, de hele rottige fascinerende wereld binnen. Huil, vloek, val en sta op. Eis geen veiligheid of bescherming. Leer ervan. Ga door. Kop op. Life is hard. Then you die. Vrolijk kerstfeest.’ 

Dat is andere koek dan het zoetsappige kerstgelispel van onze regerende Oranje-loot. Maar Habtamu schoot dit alles radicaal in de verkeerde keel. De prille volksvertegenwoordiger twitterde diep beledigd: ‘Geen kans op een woning, een klimaatcatastrofe in de maak, twee jaar coronacrisis en voor het eerst in 75 jaar een oorlog op ons continent. ‘Gewoon te weinig veerkracht’ zegt deze boomer. Wat 40 jaar stijgende welvaart met je inlevingsvermogen doet…’

Zou die arme jongen door hebben hoezeer hij met zijn klaagzang de wijze oma Noordervliet naar de mond praat? Ik vrees van niet. Zou hij überhaupt weten wie Nelleke Noordervliet is? Bijvoorbeeld dat zij afgelopen jaar (2022) de Gouden Ganzenveer mocht ontvangen, als erkenning van haar enorme verdiensten voor de Nederlandse taal. Of dat ze enige tijd voor onze PvdA in een gemeenteraad zat? Nee, logisch ook want Noordervliet twittert niet… dat rijmt, maar daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is mijn oprechte vrees dat Habtamu de Hoop echt geen idee had wie hij als hoogedelgestreng kersvers Kamerlid hier voor ‘boomer’ uitschold. De constatering dat een brede algemene ontwikkeling allang niet meer een vereiste lijkt om het ver te schoppen in de politiek wordt hier wrang geïllustreerd. Zeker progressieve partijen hanteren nogal eens heel andere criteria. Je kunt je afvragen of dat verstandig is, zeker op momenten waarop de partij sneller bergafwaarts roetsjt dan een beginnende skiër… recht op het ravijn af.

Is het niet gewoon jeugdige bravoure, een beetje provoceren? Welke linkse rakker heeft zich daar niet aan bezondigd? Dat kan, maar los van de onbeschoftheid van de tweet getuigt hij van een beperkt historisch besef. Dat is misschien nog wel kwalijker dan een misplaatste en ook nog behoorlijk afgezaagde puber-belediging. ‘Voor het eerst in 75 jaar een oorlog op ons continent.’ Serieus? En heeft zijn generatie patent op woningnood en klimaatangst? Oké, het joch is pas 24. Een broekie, met vooralsnog alleen havo op zak en een gesjeesde studie journalistiek aan Windesheim. Habtamu is niet de enige student van de hogeschool die ik in mijn journalistieke loopbaan heb moeten betrappen op weinig algemene ontwikkeling, laat staan historisch besef. 

En toch weiger ik Habtuma de Hoop te laten vallen. De jongeman is goedgebekt – won ooit een debatwedstrijd – en is zonder meer charismatisch. Met al wat jaren gemeentepolitiek voor de PvdA achter de kiezen is hij eigenlijk ook geen broekie meer. Misschien heeft onze noodlijdende partij in hem wel de nieuwe Wouter Bos gevonden, met hopelijk wat linksere ideeën en besef van ideologie. Zijn tweet, hoe onaardig en ondoordacht ook, belooft in elk geval passie voor volkshuisvesting, het klimaat en vrede in Europa. Alleen nog even excuses maken aan Nelleke Noordervliet. Want ‘boomer’ heeft inmiddels zo’n negatieve bijklank dat je zelfs rechtse VVD’ers met een flinke kapitaalrekening en/of vet pensioen niet zo wilt noemen, tenzij met een opzettelijk plagerige ondertoon.

Speciaal voor partijgenoot Habtamu de Hoop ter afsluiting een stukje uit Nelleke Noordervliet’s roman De Val van Thomas G. (2020): 

‘Het ligt in de rede dat generaties elkaar afwisselen. Zoals wij onze strijdpunten en preferenties kozen, zo kiest de volgende generatie die van hen. In menig opzicht gaan ze trouwens over dezelfde onderwerpen: feminisme, seksuele geaardheid, racisme, discriminatie, milieu, armoede. Daarvoor hebben wij de basis gelegd in de jaren zestig en zeventig, maar zij formuleren de idealen agressief en in separate groepen, zonder humor, zonder zelfspot. Ironie mag niet meer. De wereld is vol vijanden. Voor ons was de wereld vol potentiële vrienden. Noem dat naïef, noem dat strategisch, het was in ieder geval positief. Nu komt me niets anders tegemoet dan haat, rancune, uitsluiting, woede. Zoals wij onze fouten maakten, zo maken zij de hunne. Elk prachtig idee heeft op zolder het portret van Dorian Gray hangen: zijn weerzinwekkende tegendeel.’

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

Paul Spijkers
Paul Spijkers
31 dec. 2022 - 13:02
Overigens. Het waren de boomers en hun ouders die voor bredere welvaart en gelijkheid zorgden. Hun opvolgers verraadde ze, met hun derde weg, door meetegaan met het kwaad, de neoliberalen. Dat we de verkeerde generatie de schuld geven, is weer zoiets reactionairs van de neo-liberale wereld waarin we geforceert zijn. We zouden die wereld van bredere gelijkheid en sociale harmonie en vrijheid die ook een doel had terug moeten willen. Maar inplaats daarvan is er verdeling en conflict. Lonen achteruit, woningen te weinig, open markt voor arbeids omstandigheden, alles wat publiek was geprivatiseert. Het tegenovergestelde van wat de boomers deden en wilden.
Effie2
Effie2
31 dec. 2022 - 10:49
'PvdA’ers zijn ook maar gewone mensen'. 'Als kinderen van hun tijd, groeiden ook de huidige 'PVDAers' op tussen het normaal van hun omgeving. Hun talenten en leerprestaties maakten het daarna mogelijk dat sommigen van hen in milieus terechtkwamen waar ándere normen en waarden de gewoonste zaak van de wereld waren. En onder de toenemende druk van buitenaf benutten ze hun bewonderenswaardige aanpassingsvermogen om hun persoonlijkheid zódanig te veranderen, om te vormen, dat ze probleemloos in die nieuwe werkelijkheid konden functioneren'. Persoonlijkheden zijn gebouwd op gedachten, die denkbeelden vormen. Denkbeelden die hun gedrag bepalen. Meegesleept door de invloed van de krachten van buitenaf, veranderen veel mensen hun oorspronkelijke kijk op de wereld. En anderen zijn met geen tien paarden meer van hun oorspronkelijke normen en waarden af te krijgen. Eenmaal verslaafd geraakt aan status, macht, en materiële rijkdom, zijn eigenschappen als bescheidenheid en dienstbaarheid niet vanzelfsprekend meer. Gevoelens worden systematisch onderdrukt als de illusie van eigenbelang zwaarder weegt. De persoonlijkheid, het ego, maakt dan de dienst uit. En de grootste ego's bepalen hoe de materiële rijkdom die de aarde ons biedt verdeeld wordt, en of we in vrede leven of in een staat van oorlog.
Doris Otten
Doris Otten
31 dec. 2022 - 8:14
"Oké Boomer" - Snowflake De generatie vol overgevoelige jankerds krijgt na vele decennia van toename van welvaart, gemak, en ontbreken van de noodzaak problemen aan te pakken voor het eerst te maken met waar de generaties voor hen zich succesvol doorheen hebben gevochten ten gunste van zichzelf maar zeker ook t.b.v. de huidige generatie. De snowflakes bezwijken bij de gedachte meer energie te moeten inzetten en ondanks dat met minder genoegen te moeten nemen en beginnen in plaats van die uitdagingen met het bitter accepterend aan te gaan stampvoetend en jammerend de generaties voor hen verwijten te maken terwijl die in veel minder luxe zijn opgegroeid, succes bevechtend, en de huidige brede welvaart ontsluitend. Wen er maar aan snowflakes. Je zal een druppel zijn in een periode van neerslag zoals iedereen vroeger ook al en niet dat zelfverzonnen unieke sneeuwvlokje.
2 Reacties
Zandb
Zandb31 dec. 2022 - 13:42
Doris Is er ooit een tijd geweest waarin mensen beoordeeld werden op wat ze werkelijk deden?
Robert Muskee
Robert Muskee2 jan. 2023 - 11:37
@Zandb Jazeker. Iedereen die door investeren in zichzelf d.w.z. je kennis en vaardigheden eigen maken en daarmee hard te gaan werken en tegenslagen te leren verdragen kan je vertellen dat dit de weg is om de meeste kans te maken goed beoordeeld en beloond te worden in onze samenleving.
Paul Spijkers
Paul Spijkers
31 dec. 2022 - 0:34
Leuk om een stukje in pseudo Carmiggelt stijl te lezen. Dat is weer war anders dan de gebruikelijke agit prop van tegenwoordig. Meer aub.
Martin van der Linde
Martin van der Linde
30 dec. 2022 - 15:51
Ik ben een beetje boomer maar ik geef de Hoop groot gelijk. De huidige generatie ouderen zat op rozen en zijn daar altijd blijven zitten. Niet allemaal maar wel de overgrote meerderheid. Afbetaald huis, dubbel inkomen, dubbel pensioen, baantjes voor het oprapen, en dat allemaal in een periode van ongekende welvaart groei en arbeidsproductiviteit. De bomen groeiden tot in de hemel. Bovendien hadden zij het psychologische voordeel te beginnen met vrijwel niets en te eindigen met goud in hun kist. In tegenstelling tot de huidige generatie die weliswaar opgroeide in relatieve weelde maar nu ze er alleen voor staan, zien dat zij nooit zullen bereiken wat hun ouders bereikten. Toch ken ik maar heel weinig jongeren die daar over klagen. Natuurlijk kijken zij met afgrijzen naar mensen als Noordervliet, de luxe stalpaarden van wie de zelfgenoegzaamheid afstraalt. Maar dat doe ik ook. Het is juist des te opvallend dat zij ondanks hun beperkte economische vooruitzichten zich druk maken om ons klimaat, om vluchtelingen, om gelijke rechten, maw om immateriële zaken. En daar ben ik trots op. Want ondanks de zgn linkse signatuur van veel boomers zijn hun denkbeelden uitgesproken materialistisch, egocentrisch en elitair. Ze heeft werkelijk geen idee hoe het is om te moeten knokken voor een plek op de wereld.
1 Reactie
Effie2
Effie231 dec. 2022 - 12:44
Martin, 'De huidige generatie ouderen zat op rozen'... Voor een relatief klein deel van die bevolkingsgroep zou je dat kunnen zeggen. Die hadden alles mee. Hun achtergrond. En de talenten om verder te kunnen studeren. ...Op kosten van de samenleving. Maar de meesten van hen waren relatief laag geschoold, hadden hierdoor een bescheiden inkomen, dat onder de ziekenfonds grens lag, en waren in grote getale eenverdiener. Ze zeurden niet dat ze voor het overleven van hun nooit pensioen opgebouwde grootouders moesten ploeteren. Voor een afbetaald huis hebben ze zich decennia lang scheel betaald aan rente, aflossing, en onderhoud. Er waren te weinig huurwoningen beschikbaar voor de gestage stroom 'boomers', die vanwege hun leeftijd massaal uitvlogen. Veel zaten hierdoor op een kamertje, dat ze huurden van een hospita. De vrije sector was zó duur, dat een eigen huis het overwegen waard was. Door dat 'eigen huis', dat in het begin in feite van de bank was, en daarna steeds een ietsje minder, ontvingen ze geen huursubsidie. Generaliseren schept een vertekend beeld van de werkelijkheid. Voorbeeld? Bijna veertien, weggepest op de LTS, werkte ik als jongste bediende 48 uur in de week, vier maanden later 45 uur, ging vier avonden per week naar de avondschool, had tien vakantiedagen en drie snipperdagen in het jaar. Alle opleiding gedaan naast het werk. ...Aan die rozen van jou zaten destijds nogal wat scherpe doornen. Benoem ze dan ook.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
30 dec. 2022 - 14:39
Ik ben toch wel de opvatting toegedaan dat mijn generatie -ik ben 75 - zorgelozer is opgegroeid en maatschappelijk van start gegaan - dan de jeugd van tegenwoordig. Mijn ouders stichtten een gezin eind jaren dertig, hadden twee kinderen in de oorlog te verzorgen en in de wederopbouwjaren vier. Maar wij konden wel emanciperen, studeren en in de jaren zeventig zelf vrij zorgeloos een gezin stichten. De generatie van de zogenaamde boomers heeft weinig reden tot klagen . Mits ze uiteraard een oppassend leven hebben geleid maar dat is ook niet iedereen gegeven.
4 Reacties
KritischKijken
KritischKijken30 dec. 2022 - 17:29
Dat geldt wellicht voor u. Hele groepen moesten zichzelf ook bewijzen en ontworstellen aan het klasse-denken in NL met de nodige vooroordelen. Alleen die groepen piepten minder dan de generatie die het logisch vindt dat alles er is of dat ze overal recht op hebben.
Peterrr.
Peterrr.31 dec. 2022 - 0:47
@KritischKijken ik werk in het onderwijs en in de sportjournalistiek. Ga beroepsmatig dagelijks met jongeren om. Hoe kom jij erbij dat d'r huidige generatie harder schreeuwt en meer eist dan de vorige generaties? De column van Noordermeer sloeg inhoudelijk helemaal nergens op!
Minoes&tuin
Minoes&tuin31 dec. 2022 - 5:24
Alsof er geen woningnood was, alsof er geen oliecrisis was en hoge werkeloosheid. Alsof er geen recessie was en huizen diep onder water stonden. Alsof er geen torenhoge hypotheekrente moest worden betaald. Die was wel wat hoger dan de klagers van nu als die een procentpuntje stijgt. Alsof er geen bankencrisis was. Ieder leeftijd had zijn/haar eigen problemen en omstandigheden, moest er op de eigen manier mee omgaan. Er was geen kinderopvang, je moest geluk hebben als je beiden kon werken met kinderen etc..etc.. Dacht je dat ze destijds een volkomen ingericht huis hadden, 100% hypotheek konden krijgen op het aankoopbedrag, (tegenwoordig doen ze het niet voor minder), velen niet op een houtje moesten bijten als ze een huis kochten met veel moeite en heel hard daarvoor moesten werken.
Peterrr.
Peterrr.31 dec. 2022 - 16:29
@Minoes, klopt allemaal wat je zegt. Maar waar haal jij verdaan dat de generatie van nu dat niet erkent? Het punt is dat de ouderen van nu roepen dat de jongeren niet zo moeten zeuren, dat het watjes zijn die alles aangereikt (willen) krijgen. Dat is een volslagen onzinnige gedachte van deze zeurende ouderen.
Pietje Puk139
Pietje Puk139
30 dec. 2022 - 13:37
Persoonlijk ben ik nog steeds overtuigd van het bestaansrecht én de bestaansnoodzaak van een links-progressieve sociaaldemocratische partij die een oppositie kan leiden en even zo makkelijk een regering of stadsbestuur. Die partij bestaat inderdaad. Sinds 1974. Daar moet bij worden vermeld dat PvdA en sociaal niet samen door 1 deur kunnen. Zeker niet na 4 jaar met de VVD in bed te hebben gelegen. By the way, racisme bestaat niet, vanwege de simpele reden dat er maar 1 RAS mensen bestaat: Homo Sapiens. Die 21 andere mensenrassen, waaronder Homo Neanderthalensis en Homo Australopythecus, zijn uitgestorven.
1 Reactie
r v b
r v b30 dec. 2022 - 16:33
Omdat mensenrassen inderdaad niet bestaan is er een goede definitie gemaakt van raciale discriminatie, ook wel racisme genoemd. In verdragen wordt dan ook die definitie gebruikt: "elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft." ook Nederland heeft deze definitie onderschreven door het ondertekenen van het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie. Overigens zijn ook de Neanderthal mens en de Australopythecus mens geen rassen, maar soorten. In de enge zin van het woord heeft u gelijk dat racisme niet bestaat.
Deugkeizer
Deugkeizer
30 dec. 2022 - 12:51
Deze reactie is verwijderd
Jan Wijn
Jan Wijn
30 dec. 2022 - 10:22
Waarom die haat naar Boomers. Zijn boomers er schuldig aan dat ze boomer zijn? Over een tiental jaren zijn de meeste vertrokken naar de boomerhemel en dan kan de volgende generatie te keer gaan tegen de verwende boomer nazaten.
1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.31 dec. 2022 - 0:48
Waarom de haat naar jongeren? Wil je me dat eens uitleggen, Jan?
KritischKijken
KritischKijken
30 dec. 2022 - 9:15
Spot on! Tegenwoordig alleen maar jongeren met 'heftige periodes' achter zich. Klagen over burn outs, zonder een echte burn out te hebben meegemaakt, geen huis direct als ze (ooit) afgestudeerd zijn. (Wie had dat dan wel vroeger?). 'De vanzelfsprekend er is alles'-generatie En vinden dat ze overal een wereldse mening over mogen hebben, en die anderen moeten opvolgen... Dan zie ik De slimste mens: Milou bij de vraag " Franeker?...."... Zucht. Net als diegene die even gepast pas op de plaats zou moeten maken bij de naam Nelleke...
4 Reacties
RDZ1993
RDZ199330 dec. 2022 - 10:44
lol. Mijn ouders (van begin jaren 60) konden als schoolverlaters na een paar jaar werken in een matig baantje een hele gezinswoning betalen. Wie kan dat nou tegenwoordig? Met een flink bovenmodaal inkomen kun je misschien een heel klein miezerig flatje kopen waar je dan echt fikse maandlasten voor gaat betalen. De relatie tussen inkomen en wonen is nu slechter dan wat het voorheen was. Ik zal niet zeggen dat het toen appeltje eitje was maar het is nu gewoon objectief slechter. Jongeren hebben ook geen toegang meer tot de mega pensioenen die de oudere generaties hadden. Als ik zie wat mijn oudere familieleden voor regelingen hadden. Ga je never en nooit meer krijgen tegenwoordig. Met betrekking tot dat studeren hadden ouderen het ook beter met riante regelingen en financiering. De eeuwige student is meer iets van vroeger dan van nu. Het is lang zo geweest dat elke generatie het beter heeft dan die voor hen. Bij de jongeren van nu is dat voor het eerst niet het geval.
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 dec. 2022 - 15:04
Het woningtekort is mede een gevolg van veranderingen in de demografie waarop de overheid weigerde te anticiperen. De eisen zijn ook opgeschroefd. Menig "flatje" was vroeger nog een gezinshuis waarvan de muren zijn doorgebroken.
Markzelluf
Markzelluf30 dec. 2022 - 16:24
RD, ik heb de leeftijd van je ouders. In de jaren tachtig verdiende ik al snel ruim bovenmodaal, maar omdat het salaris van mijn lief maar voor een beperkte tijd en een klein deel meetelde voor ons hypotheekbedrag, konden wij ons (achteraf: voor een prikkie inderdaad) maar een eenvoudige woning veroorloven. Rente was trouwens rond de 8%! Wij komen ook niet uit het walhalla hoor. En mijn pensioen? Och, ik moet ongeveer 12 jaar langer doorwerken dan oud-collega’s, ik betaalde hun fpu en was als nahosser veroordeeld tot 24 jaar werkervaring voordat ik op mijn Max zat. Maar waarom zou je klagen?
KritischKijken
KritischKijken30 dec. 2022 - 17:35
@RDZ Nou er waren meer 'boomers' die pas op hun mid30-40ste een huis konden kopen en moesten geld meebrengen. Daarvoor huurden ze gewoon, m'n beste. En de inkomens waren zo laag dat pensioen nu gemeten ook niet veel voorstelt. Maar wie van de huidige generatie kent het woord sparen nog; geld opzij zetten voor een wasmachine. Wacht maar, ze hebben het toekomstig echt niet slechter. Ja, wel als je vindt dat alles er 'morgen' moet zijn. Verwend?
Markzelluf
Markzelluf
30 dec. 2022 - 9:08
Aardig geschreven column, met hier en daar een soort rare uitglijder. Waarom zou je bijvoorbeeld iemand gaan bedanken omdat die je 30 jaar geleden overgehaald heeft lid te worden van een partij? En waarom verwacht je dat diegene daarover een heel gesprek wil voeren? Maar kern is natuurlijk het soortelijk gewicht van problemen; daar denken verschillende generaties anders over. Ik sluit dat de columnist in de jaren tachtig oprecht vond dat kernwapens en kernenergie de wereld serieus bedreigden. Ouderen zagen het vaak eerder als een oplossing, maar viel daarover te praten? Was je bereid je standpunt aan te passen? Voor de klimaatcrisis iets soortgelijks: mensen zien het of als een serieuze bedreiging of als een serieuze kans of een betere wereld, maar zelden allebei. En dat drijft de discussie op de spits, waardoor je rare columns (Noordvliet) of rare tweets (De Hoop) krijgt. Off topic: onze crises zijn kansen en bedreigingen, wat mij betreft. Daar zou veel meer aandacht aan besteed moeten worden, ook hier op Joop.
pahan
pahan
30 dec. 2022 - 6:31
Is de Hoop niet gewoon een product van zijn tijd? Ik had tot die tweet nog nooit van hem gehoord, maar dat zegt verder niet veel. Ik ken Noordervliet ook niet, dus wrijving tussen die twee maakt mij de pis niet lauw. Maar hem beschuldigen van ontbreken van historisch besef gaat ook wel ver. Het is een kwestie van uitkijkpunten bepalen, het is voor mij alweer een paar dagen geleden dat ik 24 was en als ik kijk wie er in dat jaar overleden zijn is Johny Jordaan ongeveer de enige bejaarde waar ik me destijds van bewust was. Dat de Hoop niet in staat is om de kansen van deze tijd te zien is toch verder geen reden om hem in zijn hemd te zetten? Of misschien ziet hij ze wel, maar dwingt zijn algoritme hem tot het doen van deze uitspraken om aandacht te trekken, want dat maakt de politicus tegenwoordig. Ik vermoed dat die twee, als ze met elkaar in gesprek zouden gaan, een hoop van elkaar kunnen opsteken. Maar waarom zouden ze?
RDZ1993
RDZ1993
30 dec. 2022 - 0:39
Ben het eigenlijk wel met de Hoop eens. Het gaat inderdaad niet al te best met jongeren in Nederland (zelfde trend in andere landen). De eerste generatie die armer is dan de generaties voor hen. Een woning is nodig voor een volledig (volwassen) bestaan maar dit wordt jongeren niet gegund in dit land. Vanuit de politiek is er helaas ook weinig oog omdat jongeren een relatief klein cohort vormen binnen het electoraat. Komt bij dat jongeren meer moeten stemmen.
9 Reacties
KritischKijken
KritischKijken30 dec. 2022 - 9:52
De vraag is of het waar is dat deze generatie het minder heeft. Als ik zie dat veel 'kinderen' , twintigers, een huis kopen waar de oudere generatie daar pas veel later toe in staat was... Of vindt de jongere van tegenwoordig het te normaal dat bij einde studie ze een huis moeten kunnen kopen?
RDZ1993
RDZ199330 dec. 2022 - 11:40
@kritischkijken, Naja dat is toch echt wel onderzocht en bewezen inmiddels. Jongeren van nu hebben gemiddeld minder vermogen dan de jongeren van toen.
RDZ1993
RDZ199330 dec. 2022 - 11:47
Overigens, ik studeerde af toen ik 21 was. Ben nu 29 en na jaren fulltime werken kan ik nog nauwelijks een mini appartementje kopen. Verdien helemaal niet slecht. De meesten van mijn vrienden zijn rond de 30 en hebben allen enorme moeite een eigen plek te krijgen.
Nicolay2
Nicolay230 dec. 2022 - 14:51
RDZ1993 30 dec. 2022 - 1:39 “Vanuit de politiek is er helaas ook weinig oog omdat jongeren een relatief klein cohort vormen binnen het electoraat. Komt bij dat jongeren meer moeten stemmen.” Na 10 jaar liberaal belijd is het grootse deel van de bevolking nu op het huidige niveau aanbeland van armoede. Maar dat komt grotendeels door het stemgedrag van de mensen met de lagere of modale inkomens (70% van de bevolking) die op partijen stemmen die eigenlijk niet hun belangen behartigen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 dec. 2022 - 17:35
Als electoraat zijn jongeren minder interessant dan de boomers. Daar zijn er veel van. De huwelijken gesloten in de jaren 1937–1945 leidden tot 3,1 kinderen per huwelijk.
KritischKijken
KritischKijken30 dec. 2022 - 17:40
@RDZ Graag dan een linkje waaruit blijkt dat een jongere eind 70er / begin 80 er jaren (crisis) meer vermogen had. En waarom jongeren in mijn omgeving rond hun 30ste wel een eigen huis hebben, en ik woon niet in Wassenaar.
RDZ1993
RDZ199330 dec. 2022 - 21:34
@Kritischkijken, Als je googled over dat onderwerp zal je erg veel vinden. Als je echt interesse hebt dan kan ik je 'The Pinch' va David Willets aanraden. Hij heeft ook een YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ZuXzvjBYW8A De auteur is overigens een boomer die een goede carriere gemaakt heeft in de Britse overheid. Het argument is ook niet dat alle boomers het goed en makkelijk hadden en alle milennials slecht. Dat is niet zo natuurlijk. Maar als je de cijfers vergelijkt dan is het gemiddeld nu wat zwaarder voor jongeren.
Minoes&tuin
Minoes&tuin31 dec. 2022 - 5:39
RDZ1993 Hoelang denk jij dat wij vroeger op een huis moesten wachten? Ik ben van arre moeten maar particulier gaan huren. Met dank aan mijn baas dat ik dat huis überhaupt kon huren. Dat kostte mij wel mijn hele salaris. Denk je overigens dat er vroeger kinderopvang was, het salaris van een vrouw meetelde voor de hypotheek, je honderd procent hypotheek kon krijgen? ( Als helemaal niet op een reeds bestaand huis waar je afhankelijk was van de executiewaarde, meestal 60% van...) je een volledig ingericht, (laat staan met nieuwe inrichting) huis had als je er al een kreeg? Dacht je dat er geen lange wachtlijsten waren?
Minoes&tuin
Minoes&tuin31 dec. 2022 - 5:47
KK En hoge werkeloosheid!
Folkward
Folkward
29 dec. 2022 - 23:15
Ik had de column van Noordervliet ook gelezen. Mijn indruk? Vanuit het comfort van een gebrek aan een toekomst en een geleefd leven, doet bejaarde boomer wat bejaarden al millennia doen: klagen over de jeugd. Eerlijk gezegd: het lef dat ze heeft: de demografische kracht van haar generatie verkwanselen met gierigheid en hebzucht: de omslag naar greed-is-good is in de jaren 80, en sindsdien is het niet beter geworden. Hoe oud was Nelleke toen? 35+, en ze stond erbij en keek ernaar, en dat moet doorgaan voor sociaal-democraat? Vergeef me als ik -net als de Hoop- achter woord noch daad van haar een rood hart kan zien. En nu dan Lahaise die er te lang over doet om to the point te komen... en vervolgens drogargumenten aandraagt. Habtamu heeft geen 'historisch besef'. Oké boomer. Oh, mw Noordervliet heeft een oeuvreprijs, ze heeft in de gemeenteraad gezeten. Ja, en? Naast de Bom, hebben we nu ook een klimaatcrisis met daarbij behorende fall-out (oorlog, hongersnood, vluchtelingen), voedselbanken zijn nu normaal, discriminatie heerst. En die PvdA van jullie? Op sterven na dood. Opa Joop, oma Nelleke, take a seat. Dit is geen scheldpartij, dit is een realitycheck. Jullie hebben je tijd gehad, om te leven, om fouten te maken en die te verbeteren. Maar vooral dat laatste bleef erg achterwege. Volg als generatie het advies van Noordervliet op: laat je afwisselen. De toekomst is aan de jeugd, dus houd op die óók nog te bederven.
3 Reacties
KritischKijken
KritischKijken30 dec. 2022 - 9:55
Ja en de jeugd mag ook wel eens beseffen dat wat zij vinden ook met een korreltje zout genomen mag worden. Respect voor ouderen ho maar; want jeugd en overal een mening over hebben is hip. Ouderen doen er niet toe.
Martin van der Linde
Martin van der Linde30 dec. 2022 - 19:37
KK, respect voor ouderen? Waarom zouden ze als ze de hele tijd in de nek gezeken worden door minachtende ouderen die denken dat de wereld hen dankbaar moet zijn. Alsof alles wat er nu is te danken is aan hun opofferingen. Welke opofferingen? Zij vielen met de neus in de boter en hebben nooit stil gestaan dat er na hen nog meer generaties zouden zijn. Ze hebben geconsumeerd tot ze er dood aan gingen. En nu klagen ze dat er jongeren zijn die kritiek op ze hebben. Ik ben boomer en het helemaal eens met Folkward. Mijn generatie kreeg het leven met een gouden lepel toegediend.
Peterrr.
Peterrr.31 dec. 2022 - 0:57
@KK, je bent vast vergeten dat toen jij jong was de 'boomers' uit die tijd vonden dat jouw generatie verwend, lui en respectloos was. Dat is het probleem dat ouderen al duizenden jaren hebben... ze zijn vergeten dat ze zelf jong zijn geweest!
Olav Meijer
Olav Meijer
29 dec. 2022 - 22:08
Toch heeft Habtamu in principe gelijk. De huidige jonge generatie heeft het in menig opzicht heel wat moeilijker dan die van de jaren zestig en zeventig. Vroeger kon je b.v. nog een volledige studiebeurs krijgen en/of een renteloze lening, afhankelijk van het inkomen van de ouders. Vroeger was de kamernood voor jongeren niet zo groot. De huidige jeugd wordt geconfronteerd met benauwende toekomstperspectieven, b.v. wat betreft milieu en klimaat, terwijl in de jaren zestig en zeventig nog een toekomst lonkte met bijna ongebreidelde mogelijkheden. OK, Habtamu's woordkeus kon beter. Maar zo schamper over hem schrijven is misplaatst. Hij is m.i. een grote belofte. En Nelleke Noordervliet is natuurlijk niet, ondanks haar verdiensten, boven alle kritiek verheven. Overigens vind ik dat je je sowieso niet moet opwinden over de term "boomer". Tenslotte is het een verkorte hedendaagse versie van "babyboomer", en dat is feitelijk correct.
4 Reacties
Peterrr.
Peterrr.31 dec. 2022 - 0:58
Mooi geschreven, Olav!
Minoes&tuin
Minoes&tuin31 dec. 2022 - 5:58
Wat tegenwoordig zowat gelijk staat aan; je moet je mond houden! Fijn dat het jou allemaal zo goed vergaan is Olav! Denk je echt dat de kamernood niet hoog was. Als die nu zo hoog is moet je je eens afvragen waarom dat komt. Zou het niet te maken kunnen hebben door het bewust aantrekken door universiteiten van heel veel internationale studenten. Wat je vroeger wel meer zag was de hospita. Ook reisde men indien het niet anders kon gewoon op en neer. Men maakte er minder woorden over vuil. Ook toen betaalde men per kamertje in een studentenhuis 375 gulden per maand en kwam men vaak terecht in slechte woningen van huisjesmelkers. Er waren toen ook geen studenten die hun studiebeurs gebruikten om een huis te kopen, een hypotheek af te sluiten omdat de rente voordelig was.
Minoes&tuin
Minoes&tuin31 dec. 2022 - 6:00
Olav Jij weet verdoemde goed dat het woord boomer neerbuigend bedoeld is en men eigenlijk zegt dat die de mond moet houden. Doe nu niet alsof je neus bloedt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe31 dec. 2022 - 17:52
De studiefinanciering is voortdurend op de schop gegaan. Voor de boomers gold dat je het beste af was met of (heel) rijke of arme ouders. Voor de studiebeurzen & renteloze voorschotten kwamen alleen studenten van de laatste categorie in aanmerking. De middengroepen moesten maar zien hoe ze het redden. Wonen op een kamertje bij een hospita was ook verre van ideaal.
Mirzas
Mirzas
29 dec. 2022 - 21:35
Hier herken ik de boomer in de schrijver nog het meest aan: "En toch weiger ik Habtuma de Hoop te laten vallen." Zou het hem veel kunnen schelen? Ik houd van de mentaliteit van huilen, vloeken, vallen, opstaan. Ik zou er liever nog een schaterlach tussen bakken, want die hoort er ook bij. Toch denk ik dat ze allebei gelijk hebben. De directe wereld is veel sneller, korter, prestatiegerichter, oppervlakkiger en imagogevoeliger geworden voor jonge mensen. De grotere wereld raakt uitgeput. Enerzijds moet je dus veel moeite doen om in allerlei mallen te passen, anderzijds vraag je je af wat er voor je overblijft. Een lastige mix die boomers wie Sie niet helder zien en daarmee onderschatten.
Rechtse   Bal
Rechtse Bal
29 dec. 2022 - 18:27
Iconen zijn de nieuwe rozen waar de pijlen van nitwits op gericht zijn. En onder nitwits versta ik (O.A. !) figuren uit de gesubsidieerde hoek, mensen met de toet vaak in de media, de meelachers en meejoelers, maar vooral ook de meelopers in de politiek in de hoop op een gemakkelijke en goedbetaalde baan. Ze doen maar , maar blijf met de handen van de iconen af.
1 Reactie
oproerkraaier
oproerkraaier29 dec. 2022 - 23:51
Aldus een rechtse bal.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor