Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Horeca woedend over vervroegde sluitingstijden

  •  
18-09-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
156 keer bekeken
  •  
Uitgaan in coronatijd

© ROTTERDAM - De Apres Skihut op het Stadhuisplein op zaterdagavond. Bezoekers mogen alleen zitten aan een tafeltje. Vanwege corona zijn er veel aanpassingen in de horeca, waaronder 1,5 meter a

De donderdag uitgelekte plannen van het kabinet om cafés in de randstad eerder te sluiten, vallen slecht bij de horeca. Koninklijke Horeca Nederland noemt de plannen tegenover de NOS ‘buitenproportioneel’ en ‘pure symboolpolitiek’.
" “Twee weken geleden zei premier Rutte nog dat het veilig is in de horeca”, reageert directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in het NOS Radio 1 Journaal. Voor de hele sector is dit een klap in het gezicht, zegt Beljaarts. “Het probleem verplaatst zich. Ik voorzie ook grote handhavingsproblemen voor de politie en boa’s op het moment dat iedereen naar buiten gaat. Het is naïef om te denken dat iedereen dan een boek gaat lezen”, aldus de directeur van KHN."
Horecatycoon Laurens Meyer denkt dat de maatregelen de nekslag zullen betekenen voor verscheidene cafés, zegt hij in het AD. “De horeca in Nederland moet kapot, dat lijkt tegenwoordig de achterliggende gedachte in Den Haag. Met virusbestrijding heeft dit niets te maken.”
Antwerpen stelde deze zomer een avondklok in nadat het aantal besmettingen daar snel was opgelopen: tussen 23:30 en 6:00 uur mochten mensen niet meer zonder goede reden naar buiten. Half augustus, toen de nieuwe besmettingen weer waren gedaald, werden de regels versoepeld en mochten cafés en restaurants weer tot 1:00 uur openblijven.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (30)

P Haan
P Haan
20 sep. 2020 - 7:07
De horeca heeft vanaf het begin van de uitbraak een actieve rol gespeeld in de verspreiding, en heeft zich totaal onverschillig getoond te opzichte van de gezondheid van mensen. Zelfregulering bestaat niet, dus moet het opgelegd worden. Het is een coronajaar, pas je aan.
1 Reactie
Appel2
Appel220 sep. 2020 - 14:45
Volgens mij waren het vooral de Chinezen, moslims, en christenen om even in jouw taal te spreken en overigen als het erop aankomt met zeker niet minder redenen.
Quatsch2
Quatsch2
19 sep. 2020 - 8:29
De horeca heeft gelijk. ''Ik voorzie ook grote handhavingsproblemen voor de politie en boa’s op het moment dat iedereen naar buiten gaat. Het is naïef om te denken dat iedereen dan een boek gaat lezen”, aldus de directeur van KHN.'' Om 12 uur sluiten is een ongelukkige tijdstip. Beter is om eerder te sluiten. Nog ruim voordat het nachtleven waarbij het allemaal uit de hand loopt op gang gaat komen. Dus om 9 uur sluiten en om 10 uur moet iedereen zijn vertrokken. We kunnen niet langer meer wegkijken van het feit dat mensen in de horeca besmet worden om vervolgens thuis iedereen te gaan besmetten. Om daarna de horeca te horen roepen dat de meeste besmettingen in de thuissituatie plaatsvinden.
2 Reacties
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 12:33
Goed punt, dat laatste. Ook qua handhaving zou de horeca wel eens gelijk kunnen krijgen. Maar, zoals jij ook zegt, niet wanneer het om de Corona-maatregel gaat. In die zin, dat ze geen zin zouden hebben. Dan lijkt me jouw voorstel ook beter.
Thuru
Thuru19 sep. 2020 - 13:11
Meeste mensen zijn echt wel klaar met Corona, en ja dan krijg je dit. Zweden doet het overigens prima, laaste weken amper doden en veel minder besmettingen.
bv-user-84072
bv-user-84072
19 sep. 2020 - 7:41
--- Dit bericht is verwijderd —
1 Reactie
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:10
Het klinkt niet mild. Maar de waarheid is vaak niet mild.
USS
USS
19 sep. 2020 - 5:44
Het is ook best raar als je beseft dat slechts 10% van de besmettingen in de horeca plaatsvindf.
1 Reactie
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:17
En waar haal je dit cijfer vandaan. 21 augustus was het alsvolgt: "Van alle besmettingen waarvan men de herkomst kan achterhalen, vindt zo’n 85 procent plaats in huishoudens en op familie- en vriendenfeestjes, blijkt uit het bron- en contactonderzoek van de GGD’s. Nog eens 5 tot 10 procent is herleidbaar tot de werkplek." In een bar of cafe is niet iedereen met elkaar bevriend, maar de omstandigheden, een groep in vrolijke stemming, zijn toch aardig hetzelfde. Dan de besmetting in huishoudens. Het BEGINT toch niet daar? Er is toch iemand die het meeneemt uit een andere omgeving? Een feestje, een bar???
Mark Huysman
Mark Huysman
19 sep. 2020 - 4:43
Eens met JanB hieronder. Gooi gewoon de horeca dicht of sta alleen nog terrasjes of teke-away toe. Dat zet zoden aan de dijk. Dit is slappe symboolpolitiek die geen enkel effect gaat hebben. Pas met een vriend in Melbourne gskyped: in de deelstaat Victoria (6,5 mln inwoners) vond net iets eerder dan in Nederland de nieuwe opgang plaats. De reactie van de regering was zeer strak: horeca mag alleen nog take-away doen, mensen mogen alleen koffie of iets te eten halen bij een zaak die binnen 5 mijl gevestigd is van waar ze wonen. Mensen mogen ook niet meer bij elkaar op bezoek, enkel ontmoeting buiten met één iemand die niet verder dan 5 mijl van jou weg woont. Overal mondkapjes. Daarnaast een heel scherp test- en traceerbeleid. Hierdoor is het aantal besmettingen van dagelijks 5-600 terug gebracht naar minder dan 30. De maatregelen worden pas versoepelt als het dagelijks aantal besmettingen onder de 5 is. Kijk, zo zorg je dat de tweede golf afgewend wordt en mensenlevens gespaard worden. Bovendien kan het leven hierdoor over een aantal weken weer z’n normale gang krijgen. Wat een verschil met het hopeloze slapjanussenbeleid van Rutte.
9 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman19 sep. 2020 - 4:49
sorry voor de schrijffouten...het is nog vroeg
LBNB
LBNB19 sep. 2020 - 6:24
@MarkHuysman Ja daar in Australië is het bijna non stop lockdown. Geweldig doen ze het daar zeg! En straks allemaal verplicht het vaccin nemen daar. Er is maar 1 plek waar die Australische premier hoort en dat is in de banken van het internationaal gerechtshof in den Haag. Zoiets doe je je gehele bevolking niet aan.
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 sep. 2020 - 7:12
Mark Huysman Je hebt gelijk. Dit is pure symboolpolitiek en zal juist t.k,.v. de economie gaan. Ze willen de geit en de kool sparen en roepen intussen dat de burgers de zorg moeten sparen en verantwoordelijk moeten zijn. Ze schuiven alles af op individuele personen die dat blijkbaar totaal niet aankunnen, dat hebben ze bewezen. Als ik de studenten hoor dan knijp ik mijn tenen bij elkaar. Maar ze zijn voorbeeldig volgens Rutte. Ik begrijp dat je ze niet allemaal over een kam mag scheren. Maar van wat ik er tot nu toe van zie is het werkelijk ongelooflijk hoe dom ze redeneren. Als dit het intellectueel niveau van de toekomst is, dan houd ik mijn hart vast.
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:23
@LBNB Nee. Jij ziet het liever zo gaan als in Amerika en Brazilië. Australië doet het vele, vele malen beter dan deze landen. En óók dan Nederland of Zweden. https://www.landenkompas.nl/nieuws/526-coronavirus-actuele-cijfers-dodental-en-getroffen-landen
LBNB
LBNB19 sep. 2020 - 10:18
@vdbemt Ja in Brazilië en de USA is niet meer aan de hand dan in de Europese landen. Zweden doet het wel goed, Australië is trouwens ook nog eens een eiland.
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 sep. 2020 - 11:22
Mijn Zweedse familie klaagt niet over het beleid wel over het gedrag van vele jongeren.
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 12:34
@LBNB. Ik stuur je die link niet voor niets mee. Kijk alsnog even. Dan zie je wat voor een onzin je uitkraamt.
Mark Huysman
Mark Huysman19 sep. 2020 - 13:49
[Er is maar 1 plek waar die Australische premier hoort en dat is in de banken van het internationaal gerechtshof in den Haag. Zoiets doe je je gehele bevolking niet aan.] Die bevolking staat er anders voor het overgrote deel achter. Alleen viruswaanzinnigen en rechts-extremisten zijn blij met oplopende besmettingen, zieken en massa’s doden.
JanB2
JanB219 sep. 2020 - 22:58
Ik geloof dat we met LBNB zowaar een viruswaanzinnige in huis hebben.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
19 sep. 2020 - 4:30
Ik begrijp de Horeca wel, ze worden opgeofferd aan de studenten die zich volgens Rutte keurig hebben gedragen. Die horecabazen zijn maar kleintje bier.
CharlesdeValois
CharlesdeValois
18 sep. 2020 - 22:08
Een kwestie van anders over de 24 uurs economie denken. Als je op tijd leert naar bed te gaan ben je overdag veel gezonder. Dus slapen hoort bij de economie.
Appel2
Appel2
18 sep. 2020 - 21:55
Het aantal besmettingen loopt dan wel stevig op, het aantal ziekenhuisopnames is nog zeer beperkt, en het aantal IC-opnames is nog een stuk lager. Bovendien hebben de afgevaardigden van IC-afdelingen verklaard dat de opnameduur met een drievoud is afgenomen omdat men het virus inmiddels met de toegenomen kennis, ondanks het nog voorlopige gebrek een vaccin, veel beter onder controle weet te houden en een herstel te bespoedigen. Dat houdt in dat de opnamecapaciteit alleen daardoor al is verdrievoudigd en deze daarnaast ook nog eens kwantitatief is uitgebreid wat in nog meer opnamecapaciteit resulteert maar bovendien een veel hogere overlevingskans voor voor dit virus kwetsbare groepen. Dat resulteert in een situatie dat deze grieppandemie dan een significant minder sterke mortaliteit heeft die sterk vergelijkbaar wordt met de vorige van vergelijkbaar stevige aard zoals b.v. de Honkong Griep uit 1968 en de Aziatische Griep uit 1957. Die beide pandemieën beheersten het nieuws niet eens laat staan dat zij tot een lockdown leidden. De Hongkonggriep zorgde aanvankelijk voor vergelijkbare taferelen in ziekenhuizen als nu Covid 19 dat eerst ook nog deed. Maar „men haalde zijn schouders op bij de dood en organiseerde Woodstock” aldus schrijver Ilja Leonard Pfeijffer die hierover zo in de Volkskrant een aardig inkijkje in de huidige mentaliteitsverandering optekende. De hedendaagse westerse mens kan een idee van een pandemie waarbij ondanks vergevorderde middelen om dat te voorkomen een deel van de om allerlei andere redenen al kwetsbare mensen het niet overleven niet meer verdragen. De lockdown is daar een nu voor het eerst en daardoor tot nu toe uniek resultaat van maar men moet zich misschien eens afvragen hoe ver we willen gaan in het met alle middelen en gevolgen bestrijden van voorkomende golven zoals die van onvermijdelijke pandemieën die tijdelijk wat meer mensen wat eerder dan anders uit het leven nemen.
1 Reactie
Welp2
Welp219 sep. 2020 - 12:57
@Appel "...het aantal ziekenhuisopnames is nog zeer beperkt, en het aantal IC-opnames is nog een stuk lager." Langzamerhand beginnen die toch ook weer op te lopen, naast dat deze ook vaak gepaard gaan met een vertraging op het aantal besmettingen. Die vertraging heb je soms ook niet door, wanneer nu bijvoorbeeld jongere mensen besmet raken, die pas in 2e instantie de "minder-jongeren" aansteken, die weer de "ouderen" aansteken. "Dat houdt in dat de opnamecapaciteit alleen daardoor al is verdrievoudigd..." Ook hier moet je oppassen. Want 1 van de mogelijke redenen die ook genoemd werd bij de kortere opnameduur, was doordat er minder mensen op de IC liggen, de IC-verpleegkundigen ook meer tijd en zorg kunnen besteden aan die patiënten. Dat betekent ook dat als het aantal mensen op de IC weer toeneemt, dat mogelijk ook de opnameduur per patiënt weer zal toenemen. Daarnaast de IC-capaciteit is 1 ding, maar bedenk ook dat bij de 1e golf met name de reguliere zorg op zijn gat kwam te liggen. Veel ingrepen werden uitgesteld, omdat die (tijdelijk) de weerstand van de patiënt verlaagd en daarmee vatbaarder maken voor complicaties. Bij een toename van het aantal besmettingen zal die reguliere zorg weer mogelijk in het gedrang komen. In het voorjaar is toen al heel veel uitgesteld ; een 2e ronde uitstel kan misschien meer effecten hebben op het aantal verloren levensjaren dan de directe gevolgen van het Coronavirus.
bv-user-19476
bv-user-19476
18 sep. 2020 - 21:04
Laten we in ieder geval hopen dat het genoeg is om een kentering aan te brengen in het stijgende aantal besmettingen. Geen idee of het buiten proportioneel is of niet. We gaan het de komende weken allemaal merken. Het kabinet is wel weer veel meer proportioneel bezig als in Maart. Het is te hopen dat het genoeg is. Dat betwijfel ik dan wel weer enigszins.
frankie48
frankie48
18 sep. 2020 - 17:34
Hoe bestaat het in godsnaam dat de maatregelen pas op zondagnacht en niet nu direct ingaan, terwijl we vandaag met een recordaantal besmettingsgevallen geconfronteerd worden in dit land?
3 Reacties
Paulus3
Paulus319 sep. 2020 - 2:38
Lijkt me niet zo moeilijk. Omdat regelgeving, organisatie and handhaving niet hetzelfde zijn als iets reactionair uitschreeuwen en dan is het gebeurt.
frankie48
frankie4819 sep. 2020 - 8:26
Beste Paulus, Dat antwoord kan alleen maar komen van iemand die gelooft dat de uitbraak van het virus gisteren pas een feit was. Wordt wakker vriend!
Paulus3
Paulus323 sep. 2020 - 11:26
Het is ongetwijfeld zo dat somiige besluiten eerder genomen hadden moeten worden. Het is ook zo dat waneer een besluit genomen word, dat het dan tijd vergt om de regelgeving, organisatie and handhaving in werk te brengen.
frankie48
frankie48
18 sep. 2020 - 17:04
Volgens de voorman van de Amsterdamse horeca kunnen deze maatregelen weleens gaan uitdraaien op rellende jeugd. De oproep om er een pleuriszooi van te gaan maken is bij deze dus gedaan door hem. Ik hoop alleen dat ze de ramen van deze koekoek niet vergeten in te gaan gooien als er dan toch ramen gaan sneuvelen door zijn hypocriete oproep!
1 Reactie
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:25
Pas maar op, anders word je net zo aangevallen als Akwasi. Wat betreft de voorman van de horeca heb je natuurlijk helemaal gelijk. Een hypocriete koekoek.
Molly Veenstra
Molly Veenstra
18 sep. 2020 - 16:57
De belangrijkste wijze waarop nieuwe besmettingen plaatsvinden is dmv. aerosolen. Één persoon kan zo een hele kroeg besmetten. Tenzij de ventilatie goed geregeld zou zijn. Het zou daarom veel verstandiger zijn de horeca te verplichten een modern corona-proof ventilatiesysteem aan te schaffen. Mensen zouden dan veilig horecagelegenheden kunnen bezoeken. Nu gaan ze na twaalven gezellig doorfeesten in een slecht geventileerde privéwoning. Helaas is het beleid van de regering en het RIVM nog steeds niet gericht op verspreiding door aerosolen.
3 Reacties
LBNB
LBNB18 sep. 2020 - 23:00
@MollyVeenstra Ja inderdaad, Maurice de Hond had gewoon gelijk. Het RIVM, WHO en de regering hebben bloed aan hun handen. Ik ben anti corona maatregelen, maar het meest ziedend maakt me het feit dat ze het virus op de verkeerde wijze aanpakken. Als je het aanpakt die het dan goed.
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:30
"De belangrijkste wijze waarop nieuwe besmettingen plaatsvinden is dmv. aerosolen. Één persoon kan zo een hele kroeg besmetten" Dat dat een belangrijke rol speelt is wel duidelijk. Maar hiermee geef je ook aan, dat het verstandig is de horeca te sluiten. Want welke bar, café heeft een corona-proof ventilatiesysteem?
Welp2
Welp219 sep. 2020 - 13:57
@Molly Veenstra Het lijkt nog steeds onwaarschijnlijk dat aerosolen de belangrijkste reden van besmettingen zijn. Ziektes die voornamelijk door aerosolen worden verspreid, kennen vaak een hoge R0 (reproductiegetal wanneer geen maatregelen getroffen zijn, bij 'reguliere' sociale contacten). Ziektes zoals mazelen en waterpokken waarvan bekend is dat ze voornamelijk verspreid worden door aerosolen kennen een R0 (indien geen immuniteit door vaccinaties was geweest) van boven de 10. Van COVID-19 werd een R0 waargenomen van tussen de 2.5 en 4. Wanneer aerosolen de belangrijkste besmettingsmechanisme vormen zou je toch verwachten dat deze hoger zou liggen. Dat besmettingen via aerosolen voorkomen bij COVID-19 lijkt wel mogelijk, maar dat dit de belangrijkste besmettingsvorm zou zijn, lijkt toch onwaarschijnlijk.
JanB2
JanB2
18 sep. 2020 - 16:50
Natuurlijk is het slappe symboolpolitiek. Volledig sluiten zet pas echt zoden aan de dijk. Snel mee beginnen, des te beter komen we er uiteindelijk vanaf. Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden. En die horeca overleeft het jaar sowieso toch al niet. Er zit immers links of rechts om toch weer een lockdown aan te komen. Hoe drastisch die zal zijn zal van de ernst van de situatie afhangen (maar horeca dicht hoort er altijd bij) en juist dat hebben we nu zelf in de hand, oa door de horeca nu al dicht te gooien en keihard op te treden tegen zuippartijen bij mensen thuis en niet te wachten tot strak het kalf verdronken is. Beter geen horeca dan een hele economie in puin (om over het menselijk drama met bijvoorbeeld overvolle IC’s en veel slachtoffers maar te zwijgen).
9 Reacties
LBNB
LBNB18 sep. 2020 - 23:03
@JanB Ach schei toch uit constant dat horrorscenario met overvolle ic's. En ook de leugen dat de economie instort als we geen maatregelen treffen. Ooit gehoord van Zweden? Dat land wat non stop zwart gemaakt is, maar het niet eens slecht doet.
EricDonkaew
EricDonkaew19 sep. 2020 - 1:57
JanB: En die horeca overleeft het jaar sowieso toch al niet. ---------------------------------------- Ja joh, lekker puh. Het is ongetwijfeld tegen (jouw) dovemansoren gericht, maar er zijn ook mensen die werken. Waaronder mensen die wekelijks, zelfs dagelijks hun geld uit de markt moeten halen, omdat er anders domweg geen brood op de plank is. Het is makkelijk klagen over deze mensen als je zelf maandelijks een vast bedrag overgemaakt krijgt. Gelukkig kiest de regering voor laveren.
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:36
@LBNB. Hier nóg een keer de link, die inzicht geeft hoe 'goed' landen het doen: https://www.landenkompas.nl/nieuws/526-coronavirus-actuele-cijfers-dodental-en-getroffen-landen. "Ach schei toch uit constant dat horrorscenario met overvolle ic’s" De tijd zal het leren. Zullen we hier over een week of 4 of 6 op terugkomen?
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 sep. 2020 - 11:08
De horeca gaat het grotendeels niet overleven. Bij de buurtkroeg zitten de mensen nu nog buiten. Dat zal binnen 1 tot 2 weken onmogelijk worden.
JanB2
JanB219 sep. 2020 - 22:44
@ LB Zweden zit in een situatie die als "stabiel klote" moet worden gekenschetst. Het borrelt daar gewoon voort. Verder lijkt het me weinig zinvol met iemand te communiceren die kennelijk het hele haar 2020 onder een steen geeft geleefd. Hoezo zijn overvolle IC's een horrorscenario? Het was gewoon realiteit. Volg eens wat vaker het nieuws. Over en uit.
JanB2
JanB219 sep. 2020 - 22:55
@ Donkaew Het is makkelijk klagen over deze mensen als je zelf maandelijks een vast bedrag overgemaakt krijgt. Jumping into conclusions is riskant. Zeker als je het zonder enige kennis doet. Verder heb ik inderdaad weinig op met sectoren die als hoofdverantwoordelijken gelden voor deze 2e golf (de horeca en reisbranche). Met al hun gedram en hun moord en brand geroep waarmee ze wel degelijk invloed hebben gehad op de lapjanussen die de beslissingen omtrent veel te slappe maatregelen namen. Door massaal op vakantie en aan de zuip te gaan heeft Europa een unieke kans laten schieten om. Ach laat ook maar, waar het inzicht ontbreekt heeft uitleg ook weinig zin. Doet me alleen bijna deugd dat horeca en reisbranche zich met al hun geroep behoorlijk in de eigen voet hebben geschoten. Wie z'n billen brand moet op de blaren zitten, omwille van de rest van de economie (ook dat inzicht ontgaat Donkauw natuurlijk volledig, wat met name overheerst is de pavlovreactie wanneer hij het avatar van ondergetekende ziet, die schijnt alle vermogen tot begrijpend lezen (voor zover überhaupt aanwezig) teniet te doen) Ik ga er verder ook geen tijd meer verdoen met het praten tegen een muur van beperkt inzicht.
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 sep. 2020 - 11:07
Wat er mis ging in Zweden was het beschermen van verpleeghuisbewoners. Geen uniek fenomeen. Het is er momenteel niet "zwaar klote". https://www.theguardian.com/world/2020/sep/15/sweden-records-its-fewest-daily-covid-19-cases-since-march
JanB2
JanB220 sep. 2020 - 23:03
@ Danielle De situatie in Zweden is niet meer of minder verontrustend als de situatie hier in Nederland een week of 3 geleden. Het aantal dagelijkse besmettingen is veel en veel te hoog om van een stabiele of afzwakkende situatie te spreken. Wat het journaille van de Guardian ervan zegt zal me dan ook worst wezen. Alleen die kop al waarin gewag wordt gemaakt van het laagste aantal besmettingen op één dag, terwijl iedereen kan zien* dat in dat getal een enorme spreiding zit en dat het per dag sterk varieert,\ en daarom niets zegt (je moet op z'n minst de toename per 3 dagen of per week bekijken. * De zweedse cijfers in perspectief: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/ Kortom: nog geen 2e golf maar een verontrustend hoge constante ondergrond in het aantal dagelijkse besmettingen in Zweden uitgezet tegen de tijd.
DanielleDefoe
DanielleDefoe21 sep. 2020 - 9:27
JanB de locale cijfers zijn informatiever dan de globale van worldometers. Het eindoordeel kan nog niet geveld worden. Buurland Noorwegen heeft het aantal besmettingen laag weten te houden maar zij hadden ook de mazzel dat Noren in eigen land gingen wintersporten. Zij hebben geen exitstrategie en een (eindeloze?) reeks nieuwe brandhaardjes; nu veel Noren op zonvakantie zijn geweest hebben ze ook een tweede golf(je).
Rechtse Bal6
Rechtse Bal6
18 sep. 2020 - 16:48
om 12 uur (00:00 of 24:00) moet iedereen gewoon in zijn bed liggen (behalve ploegendienst), omdat er om 7 uur weer fris aan een arbeids - cq - studie dag begonnen moet worden ! gehang in een kroeg is wmb leegheid en in geen geval een sociale bezigheid (tenzij er hormonen in het spel zijn, of , erger de combinatie hormonen en euro's)
DiederikZeeman
DiederikZeeman
18 sep. 2020 - 15:18
“De horeca in Nederland moet kapot, dat lijkt tegenwoordig de achterliggende gedachte in Den Haag." Wat een stupide uitspraak. Je kunt best kritisch zijn op de regering, maar dat gedachte dat er een soort complot tegen de horeca zou zijn, is volstrekt ridicuul. Daar is geen enkele aanwijzing en geen enkele logische reden voor. Zo zie je maar weer dat rijk zijn ('horecatycoon') weinig met intelligentie of wijsheid te maken heeft. (Intelligentie: verstand hebben; wijsheid: je verstand daadwerkelijk gebruiken.)
Appel2
Appel2
18 sep. 2020 - 15:04
Ik kan het alleen meer met hen eens zijn. Waar het onderwijs gewoon weer begonnen is en de leerlingen zonder dat ze onderling afstand hoeven te houden samenscholen in klassen, gangen, en aula's waarbij jongeren net zo gemakkelijk besmet kunnen raken als volwassenen en vervolgens als bronnen overdragen is deze maatregel exclusief voor horeca symboolpolitiek.
1 Reactie
Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg19 sep. 2020 - 7:25
Met dat verschil dat “naar de kroeg” toch echt wezenlijk minder essentieel is dan “naar school”. Ik vind het echt heel akelig voor de mensen die hun baan verliezen, maar de horeca is wel zo’n beetje de minst essentiële sector van allemaal.
Rode druppel
Rode druppel
18 sep. 2020 - 14:21
Veel te softe aanpak. Lokale lockdowns zijn er nodig.
Verwarrend
Verwarrend
18 sep. 2020 - 14:20
wat maakt het uit hoeveel gevallen er zijn? We tellen toch ook niet hoeveel mensen de griep krijgen? Er liggen amper mensen net corona op de IC, steeds meer blijkt dat het erg meevalt met de dodelujkheid van corona. Waarom daar niet naar handelen? Gewoon terug naar het oude normaal.
9 Reacties
DiederikZeeman
DiederikZeeman18 sep. 2020 - 15:23
Welkom terug. Het moet ellendig zijn om maanden in coma gelegen te hebben, opeens weer midden in de maatschappij te staan. Bijkomend nadeel is dat je na maanden afwezigheid niet goed meer snapt hoe de corona-situatie in elkaar zit. Lees je eerst maar eens in, bijvoorbeeld over hoe het besmettingspatroon verloopt en over het reële risico dat de opleving onder de jeugd vervolgens to een golf besmettingen leidt bij oudere en meer kwetsbare mensen, waarna de IC's weer vollopen en de sterfcijfers evenzeer stijgen. Zodra je weer op de hoogte bent, is het tijd om hier weer reacties te plaatsen. Tot die tijd kun je het beste je mond houden. (Reageren mag wel hoor, maar je staat zo voor aap als je laat merken er niets van te snappen.) Hoe dan ook, beterschap gewenst, en welkom terug!
vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 16:41
Ja. Je bent goed in de war. Nog niet te zeggen: een dwaas. De hele wereld staat op zijn kop door Corona. Omdat het NIET zomaar een griepje is. Ook omdat er nog altijd geen medicijn of vaccinatie voor is. Waar jij vandaan haalt dat het wel meevalt met de dodelijkheid, zou ik graag willen zien. Maakt niet uit joh, gewoon terug naar normaal.
Paleocon
Paleocon18 sep. 2020 - 18:39
Eens
webmaatje
webmaatje18 sep. 2020 - 19:49
Vraag eens na in een revalidatie-instelling hoe lang het duurt voordat je van een zeer milde corona-infectie echt genezen bent Je zult verbaasd zijn dat zelfs genezen verklaarde jongeren en tot corona zeer fitte sportieve anderen na maanden nog geen halve dag werken kunnen door vermoeidheid. Coroma is echt geen griepje..
Loebkesman
Loebkesman18 sep. 2020 - 21:14
Vdbemt Niet zo denigrerend over de griep aub. Wellicht heb jij nog nooit iemand verloren aan de griep.
JanB2
JanB218 sep. 2020 - 23:11
Het oude normaal was sowieso al verre van normaal.
Fredje3
Fredje319 sep. 2020 - 4:14
@Verwarrend, dus we mogen pas wat doen als de mortuaria vol liggen bedoeld u?
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:41
@Loebkesman. Ik neem aan dat die een grapje is. Ik doe niet denigrerend over de griep. Verwarrend doet denigrerend over de griep. Want bij de griep 'stellen we ons toch ook niet zo aan'. De griep kan ernstig genoeg zijn. Terwijl we daar toch medicijnen en vaccinatie tegen hebben. Tegen Corona, nu snel weer opnieuw opkomend, hebben we nog helemaal niets.
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:42
"Verwarrend doet denigrerend over de griep" En nog erger over Corona.
Rick Hofland
Rick Hofland
18 sep. 2020 - 14:20
Heel vervelend voor al die ondernemers en werknemers in de horeca, maar ik begrijp de maatregel wel. Zelf heb ik ook al gemerkt dat na een paar versnaperingen de remmingen toch wat minder worden en de stoeltjes toch beetje bij beetje dichter bij elkaar komen. Met de beste bedoelingen gaat iedereen nuchter op afstand van elkaar zitten, maar hoe meer alcohol er genuttigd wordt hoe lakser iedereen wordt. En dan denk je bij jezelf de volgende dag “dat was misschien toch niet zo handig”. Helaas, maar hoe later het wordt op de avond hoe meer er genuttigd wordt en hoe minder mensen er rekening mee houden dat ze afstand moeten houden, het is nou eenmaal niet anders.
Leontrotsky
Leontrotsky
18 sep. 2020 - 13:10
Een totaal onzinnige maatregel die helemaal niks gaat oplossen. Als we echt de tweede golf willen bezweren dan moet heel Nederland in een volledige lockdown. We moeten nu de apps verplicht gaan stellen zodat iedereen 24 uur per dag gevolgd kan worden en zodra iemand ziek wordt of bij een zieke in de buurt komt ofwel in quarantaine geplaatst wordt ofwel gewaarschuwd word.
4 Reacties
Verwarrend
Verwarrend18 sep. 2020 - 14:18
Waarom ga jij niet in China wonen? Je bent zo zot op staatscontrole. Het moet daar wel een Walhalla zijn voor je. Ik woon echter liever niet in een politiestaat, dus laat die 24/7 controle maar mooi uit je bol.
itsme3
itsme318 sep. 2020 - 14:19
Dit klinkt absoluut als natte droom van een communist.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 sep. 2020 - 14:49
Nou beste trotski, dat kan helemaal niet omdat Rutte en zijn olijke kornuiten er voor gezorgd hebben dat we niet voldoende kunnen testen en dat er geen genoeg capaciteit is voor contactonderzoek. Met zijn vakantie
Thuru
Thuru18 sep. 2020 - 15:13
Apps gaat het echt niet worden. Veel mensen die geen mobiel hebben of smartphone wat niet geschikt is los van het feit dat sommige mensen die app niet willen installeren.
Thuru
Thuru
18 sep. 2020 - 13:03
Zal niet zo groot probleem opleveren voor mijn stamkroeg. Dan gaat rond sluitingstijd deur op slot en gordijnen dicht en kan men pimpelen tot de kroegbaas het genoeg vind, doorgaans rond 5:00-5:30.
6 Reacties
vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 13:58
Gezellig. Fijn ook, als je zo met Corona om gaat.
Paleocon
Paleocon18 sep. 2020 - 18:38
@Thuru 18 september 2020 at 15:03 Yup, die van mij ook. En anders drinken mensen bij elkaar thuis. Een ander onvoorzien gevolg kan zijn dat meer mensen tegelijkertijd de horeca bezoeken omdat de tijdspan korter is. Gevolg; mensen dichter op elkaar gepakt. Totale goedbedoelde waanzin dus. Kenmerkend voor de ‘maakbare samenleving’ zoals die tegenwoordig wordt nagestreefd.
LBNB
LBNB18 sep. 2020 - 18:43
@Thuru Goed bezig, dit soort rebellie is broodnodig.
Thuru
Thuru18 sep. 2020 - 22:13
@LBNB Ik ben hooguit bezoeker. Overigens doet deze kroeg dit al jaren. Meeste hebben geen zin om 3:00 naar huis te gaan. Met die Corona regel zou dat eerder dus zijn qua sluitingstijd. Maar goed, daar heb ik en andere kroegbezoekers van dat café geen last van.
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:45
Ik kan me niet zo heel erg vinden in de woorden die Bijltjesdag gebruikt. Maar inhoudelijk heeft hij gelijk.
Thuru
Thuru19 sep. 2020 - 13:07
@bijltjesdag Ik zal je even op weg helpen. Deze kroeg zit ergens in Nederland. Rest mag je zelf uitzoeken.
Max6
Max6
18 sep. 2020 - 13:03
Gisteren bijna 2000 positieve testen... de invloed van de horeca (volgens de GGD) was 5-6%, maar ze gaan niet helemaal dicht... dus misschien 2-3% winst. Dus vanaf morgen maar 1940 nieuwe gevallen per dag?... of zou het toch door stijgen? Alsof al die jongeren nu niet meer samen gaan komen in hun (studenten-)huis, in het park of op straat... symbool-politiek, meer kan ik er niet van maken.
Paul250371
Paul250371
18 sep. 2020 - 12:36
Ik snap de frustratie wel, rookverboden die de horeca keihard heeft geraakt. Nu dit. Klote voor die mensen.
5 Reacties
vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 14:04
Dat het rookverbod de horeca keihard raakt, valt nog maar te bezien. Een enkele ondernemer misschien die een rookvrije ruimte had ingericht, maar wat dan nu niet voldoet. In mijn centrum zitten de restaurants nokkie, nokkie (althans tot Corona). Iedereen zit heerlijk rookvrij te genieten.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 sep. 2020 - 15:14
Rookverboden zijn keihard aangekomen , ook accijnsverhogingen en leeftijdsverhoging. De bruine kroeg is praktisch uitgestorven.
Paleocon
Paleocon18 sep. 2020 - 18:41
@vdbemt 18 september 2020 at 16:04 Restaurants ja... en laat die maatregelen nou net restaurants niet treffen... Cafés hebben hier natuurlijk veel meer last van.
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:49
@Paleocon. Inderdaad. Waarom zou dat zijn? Omdat het daar krapper is. En 'social distance' niet te doen is. Zeker niet als men wat joliger wordt.
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:53
@Griezel. Het uitsterven van de bruine kroeg, is lullig voor de kroegbazen. Ik ben er niet van overtuigd dat dat komt door de anti-rookmaatregelen. Soms heb ik het idee dat het komt omdat men zo graag vast wil houden aan het kunnen roken. De overige horeca floreert bij het anti-rookbeleid.
Kuifje3
Kuifje3
18 sep. 2020 - 12:32
Een briljant goede actie van Rutte. Nou de scholen nog een kwartier eerder dicht en het gevaar is bezworen. O ja, als het OV de reizigers een kilometer voor de bestemming er uit zet en de ziekenhuizen hun patiënten een nachtje eerder naar huis sturen is het nog beter. Echt briljant!
Harba Lorifa2
Harba Lorifa2
18 sep. 2020 - 11:36
Grlukkig houdt het virus zich wel aan de avondklok en komt t pas om 01:05 naar buiten.
4 Reacties
Mostafa
Mostafa18 sep. 2020 - 11:44
En na 01: 05 wordt het een verstoppertje spelen met Corona, op eigen risico ?!....hh
itsme3
itsme318 sep. 2020 - 11:52
Klopt. Het komt met name naar buiten naarmate zijn gastheer/vrouw in de loop van de avond meer drank op heeft en losser wordt.
Mostafa
Mostafa18 sep. 2020 - 13:02
Logisch! ..want de kringnnetjes van jongens en meisjes wordt meestaal na 01:05 uur gehouden!....hh
Mostafa
Mostafa18 sep. 2020 - 13:03
Worden...
adriek
adriek
18 sep. 2020 - 11:29
Minder horeca met al dan niet goed georganiseerde anderhalve meter zal neerkomen op (nog) meer thuisfeestjes in slecht geventileerde ruimtes zonder anderhalve meter. De groei zit 'lekker' in het aantal besmettingen en dat zal nog wel even zo blijven. De mondkapjes hebben inmiddels voldoende bewezen dat ze niet werken, dus die maatregel kan van tafel.
1 Reactie
JanB2
JanB218 sep. 2020 - 23:10
De mondkapjes hebben inmiddels voldoende bewezen dat ze niet werken Uit welke duim zuig je deze volledige onzin? Je linker of je rechter?
vdbemt
vdbemt
18 sep. 2020 - 11:28
Het is natuurlijk ontzettend klote, persoonlijke drama's om zichzelf te handhaven, maar deze reactie gaat volledig voorbij aan de werkelijkheid, de dreiging van het virus, waarin we nog altijd zitten. Het aantal besmettingen is dit jaar nog niet zo hoog geweest als nu. Godzijdank leidt dat (nog) niet tot het aantal doden van begin dit jaar en de crisissituatie in de ziekenhuizen. Nog niet. "Twee weken geleden zei premier Rutte nog dat het veilig is in de horeca” Dat was 2 weken geleden. En in die tijd ontwikkelt de besmetting zich dusdanig, dat, wat eerst de waarheid leek te zijn, dat misschien toch niet zo is. En daar kan Rutte niets aan doen. En die ontwikkeling kun je, als je tenminste van het virus af wil en niet alleen aan je eigen business denkt, niet negeren. Hoe vreselijk vervelend ook.
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde
18 sep. 2020 - 11:08
Twee weken geleden leek alles ook beter, maar omdat mensen zich niet aan de afspraken houden is de situatie veranderd. En diezelfde horeca heeft daar haar steentje aan bijgedragen.
9 Reacties
Frans Kwakman
Frans Kwakman18 sep. 2020 - 12:28
Maar Martin, de laatste cijfers van het CBS geven een daling van de sterfte aan. Dus niet te veel somberen, er is met dit mooie weer nog zoveel om blij voor te zijn.
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde18 sep. 2020 - 12:59
Frans, dat is waar. Maar de IC's worden wel weer klaargemaakt. Zolang er geen vaccin is dat werkt is het doorbijten voor de horeca. Het is niet anders.
ton14024
ton1402418 sep. 2020 - 13:10
F, het gaat niet alleen om sterfte.
LBNB
LBNB18 sep. 2020 - 23:09
@Martinvanderlinde Omdat mensen zich niet aan de afspraken houden is de situatie veranderd?! Al sinds 1 juli houdt niemand zich meer aan die onzin maatregelen, de R zit gewoon weer in de maand.
LBNB
LBNB18 sep. 2020 - 23:11
[Frans, dat is waar. Maar de IC’s worden wel weer klaargemaakt. Zolang er geen vaccin is dat werkt is het doorbijten voor de horeca. Het is niet anders.] Ahoy werd ook klaargemaakt..
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:56
@LBNB. Het lullige is alleen dat de IC's op deze manier wél vol zullen komen en Ahoy niét.
EricDonkaew
EricDonkaew19 sep. 2020 - 9:09
@MartinvanderLinde: Maar de IC’s worden wel weer klaargemaakt. ------------------------------------- Sinds wanneer is dat een bewijs?
LBNB
LBNB19 sep. 2020 - 10:19
@vdbemt [LBNB. Het lullige is alleen dat de IC’s op deze manier wél vol zullen komen en Ahoy niét.] Ahoy werd klaargemaakt als noodhospitaal bedoel ik...
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 12:39
@LBNB. Aha. Dat maakt het heel anders.
NoahAmber
NoahAmber
18 sep. 2020 - 10:41
Als ik Amsterdam neem. Over welke horeca hebben we het dan Amsterdam kent dagzaken [opening 07:00 uur tot 01:00 uur en nachtzaken [zo'n 30 met openingstijden tot 03:00 uur.] Normaliter gaat dan bij de dagzaken het licht om 24:00 aan en moet je om 01:00 weg zijn. Voor de nachtzaken geld om 02:00 het licht uit en een uur later moet iedereen weg zijn. In het weekend geld voor beiden een uur langer open. Ik begrijp de horeca best, maar overdrijven is ook een kunst.
3 Reacties
Sam V
Sam V18 sep. 2020 - 11:09
@NoahAmber Downplayen ook. Het scheelt tov pre-corona wel degelijk veel uren. De reguliere openingstijden zijn namelijk iets anders: - Een dagzaak mag open zijn van 07.00 uur ’s ochtends tot 01.00 uur ’s nachts, en in het weekeinde (vrijdag en zaterdag) tot 03.00 uur ’s nachts. - Een avondzaak mag open zijn van 09.00 uur ’s ochtends tot 03.00 uur ’s nachts, en in het weekeinde (vrijdag en zaterdag) tot 04.00 uur ’s nachts. - Een nachtzaak mag open zijn van 09.00 uur ’s ochtends tot 04.00 uur ’s nachts, en in het weekeinde (vrijdag en zaterdag) tot 05.00 uur ’s nachts. Een nachtzaak is meestal een dansgelegenheid. - In stadsdeel Centrum mogen sommige avondzaken en nachtzaken in het weekeinde een uur langer open zijn.
vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 12:15
@SamV "Het scheelt tov pre-corona wel degelijk veel uren" Uren waarin men, losser geworden door de drank, het niet zo nauw neemt (of er gewoon helemaal niet meer aan denkt) met de maatregelen. Hoe vervelend ook. Ze zijn er niet voor niets. En we hebben ook nog niet beter.
NoahAmber
NoahAmber18 sep. 2020 - 16:30
@Sam V 18 september 2020 at 13:09 @NoahAmber Downplayen ook. Het scheelt tov pre-corona wel degelijk veel uren. Schreef ik veel anders dan dat wat in jouw lijstje staat? Ik pakte de belangrijkste, dag en avondzaken. En ik blijf er bij dat als je je geld alleen in die paar uren kan verdienen je beter wat anders kan gaan doen. Xtc verkopen of zo
Poeha
Poeha
18 sep. 2020 - 10:38
“ De horeca in Nederland moet kapot, dat lijkt tegenwoordig de achterliggende gedachte“ Dat is volgens mij nergens op gebaseerd en lijkt mij ook echt niet de bedoeling. De verwijzing naar Antwerpen begrijp ik niet. Toen België in totale lockdown zat (en NL niet), gingen we toch ook niet naar België verwijzen.
4 Reacties
Konings2
Konings218 sep. 2020 - 11:20
Klopt. Daarnaast vind ik ook de volgende uitspraak erg mooi: "Twee weken geleden zei premier Rutte nog dat het veilig is in de horeca”. Alsof de situatie niet drastisch kan veranderen in twee weken tijd.
vdbemt
vdbemt18 sep. 2020 - 11:33
"De horeca in Nederland moet kapot, dat lijkt tegenwoordig de achterliggende gedachte“ Dat is natuurlijk volstrekte onzin. Dat is de manier waarop Wilders en Baudet denken. Waarom in hemelsnaam zou dit kabinet de horeca kapot willen maken? Daar had een Horeca-voorzitter ook geen antwoord op. "maar het lijkt er wel op" En dan is daarom het wáár? Het is lastig als je bestaan zo onder druk staat. Maar het is wel verstandig compleet te blijven denken, niet complot te denken. En vooral niet van complotdenken compleetdenken te maken.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 sep. 2020 - 15:18
[ Waarom in hemelsnaam zou dit kabinet de horeca kapot willen maken? ] Omdat de christenunie een hekel aan vermaak heeft en zondige zaken zoals drank . Die waren ook verantwoordelijk voor de accijnsverhoging op drank en toen ze met Balkenende samen de boel aan het verstieren waren. Verder moet 'de horeca' ook niet stuk - ze willen alleen maar nette horeca .
vdbemt
vdbemt19 sep. 2020 - 8:59
@Griezel. "Omdat de christenunie een hekel aan vermaak heeft en zondige zaken zoals drank" Ja hoor. Maar stel nou even dat we met die belachelijke gedachte meegaan. Heeft de CU IETS te vertellen in dit kabinet? Nee toch. .

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor