Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Honderden VVD'ers ondertekenen brief om afstand te nemen van extreemrechtse PVV

  •  
12-07-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
6020 keer bekeken
  •  
ANP-498618139

Ruim duizend mensen hebben een brief ondertekend aan het bestuur van de VVD waarin ze "grote zorgen" aangeven over de coalitie waar de partij in is gestapt. Dat meldt ANP. "We tolereren schadelijke situaties veel te lang en we verliezen de kracht om daar nog uit te komen", zo staat in de brief te lezen. De ondertekenaars willen een andere koers met duidelijkheid over "niet-onderhandelbare liberale principes, waarden en idealen".

Het gaat om meer dan duizend ondertekenaars, van wie meer dan de helft (629) VVD-lid is. Volgens de initiatiefnemers staan verder handtekeningen van "oud-leden en sympathisanten" onder de brief.

De VVD is te ver afgedreven van de eigen ideologische wortels, vinden zij. "De politiek die wordt bedreven door partners uit deze coalitie past niet bij ons." Om welke partij het specifiek gaat, wordt niet gezegd, maar duidelijk is dat in elk geval op de PVV als coalitiepartner wordt gedoeld. De kritische leden wijzen erop dat "er gedrag en zaken mogelijk worden gemaakt die vorig jaar nog ondenkbaar waren in het landsbestuur". Vooral PVV-ministers lagen onder vuur in de eerste dagen van het kabinet-Schoof, dat gesteund wordt door de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB.

De afgelopen dagen werden er al digitale handtekeningen verzameld via de website liberalevvd.nl, waar onder de titel 'Vrijheid, respect en fatsoen' en een citaat van oud-premier Mark Rutte wordt gepleit om het liberalisme terug te brengen bij de VVD. Inmiddels hebben de twintig initiatiefnemers ook daadwerkelijk een brief overhandigd aan het partijbestuur van de VVD.

Het idee is om hierover een gestructureerde discussie op te starten. Daarin moeten de leden tot een afspraak komen "over de ondergrens op verschillende relevante onderwerpen". De brief is het initiatief van onder anderen oud-Kamerlid Pim van Strien. Onder de initiatiefnemers is ook raadslid Erik Verweij uit Rotterdam en de Groningse fractievoorzitter Ietje Jacobs-Setz.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (25)

Zandb
Zandb
14 jul. 2024 - 11:24
Ook al voel ik niets voor deze partij, hier kan ik waardering voor opbrengen. Al ben je het niet eens, onze grondwet, onze democratie dien je te respecteren. (Voor de mensen die weer aankomen met het verkrachten van de grondwet als het om de toeslagenaffaire gaat, wijs ik maar vast op dit verschil: deze verkrachting is uiteindelijk gezien en kan, zo men wil, dankzij onze wetten, voor een groot deel gerepareerd worden.)
1 Reactie
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers15 jul. 2024 - 5:25
Die verkrachting is er ook echt geweest. Dat lijkt me belangrijker dan eentje die niet natuurwetenschappelijk waar te nemen is behalve in je wensen of vresen.
Wilweetje
Wilweetje
14 jul. 2024 - 9:51
Adrienne van Diepen Vooroordelen op grond van naam? Mijn dochter Claire, uitstekend wiskundige, waar ik bijzonder trots op ben is lid van de SP. Gaan we nu op naam filteren om te bepalen welke politieke richting je aanhangt? Zielig voor je.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
13 jul. 2024 - 22:32
Die brief doet als uiterst wazige boel aan. Alsof geschreven door een astroloog. Er zit niks concreets in. Allemaal moeder slogans.
Puin Ruimer
Puin Ruimer
13 jul. 2024 - 13:29
Wie vandaag het artikel over minister Klever in de Volkskrant heeft gelezen, verbaasd zich over de spagaat waarin de VVD zich bevindt door de extreem rechtse ideologie van Klever te normaliseren. Dat het met haar van kwaad tot erger zal gaan is geen publiek geheim. Het wachten is op een spoedig einde van het huidige kabinet, vanwege de toenemende onverenigbaarheid van extreem rechts en het liberalisme.
1 Reactie
Zandb
Zandb14 jul. 2024 - 11:26
Puin Over welke VVD heeft u het?
Arestoteles
Arestoteles
13 jul. 2024 - 9:20
Goed initiatief, het zijn er helaas procentueel weinig.
1 Reactie
Zandb
Zandb14 jul. 2024 - 11:27
Ares Tja. Dat weet je niet eerder dan dat mensen zich echt uitspreken. Voor zover ik weet, zijn er een paar die dat deden.
Debby Teusink
Debby Teusink
13 jul. 2024 - 8:25
Wat ik me afvraag, is er nu niemand in het VVD bestuur die even de ervaringen van het CDA in Rutte1 bestudeerd heeft? Die partij raakte tot op het bot verdeeld over de samenwerking met de PVV en hield uiteindelijk slechts 5 zetels in de Tweede Kamer over. Pechtold noemde dat niet ongeestig "de bijna dood ervaring van het CDA". "Een gewaarschuwd mens telt voor twee", zegt het spreekwoord, maar dit geldt kennelijk niet voor het VVD bestuur. Op naar de 5 zetels waarde VVD'ers?
1 Reactie
Zandb
Zandb14 jul. 2024 - 11:30
Debby Ik ben bang dat Wilders die situatie bij het CDA wel heel goed bestudeerd heeft. Alleen ben ik ook van mening, dat Wilders z’n hand overspeelt. Het houdt een keer op met het Nederlandse volk. Het zal steeds duidelijker worden waar de man op uit is. De vriezer alleen vormt al lang niet meer het enige tastbare bewijs.
Farmer3.0
Farmer3.0
13 jul. 2024 - 7:35
629 VVD leden hebben ondertekend. Is afgerond ongeveer 3 procent van het totaal aantal leden.
4 Reacties
Vuurrood
Vuurrood13 jul. 2024 - 9:01
Verder reikt jouw mening niet? Twee van de leden van de PVV hebben het verkiezingsprogram van de PVV ondertekend. Dat is 100% van het totaal aantal leden.
JongMHF
JongMHF13 jul. 2024 - 9:20
Ja, en. U vindt ook dat 23% van de kiezers een meerderheid vormt, dus waar zeurt u over.
Zandb
Zandb14 jul. 2024 - 11:32
Farmer ja, en? Echt, ik ben heel benieuwd wat u daaruit op wilt op maken.
Wilweetje
Wilweetje14 jul. 2024 - 15:48
3% van het aantal leden. Maar hoeveel % van het aantal VVD kiezers?
Break on through
Break on through
13 jul. 2024 - 5:03
Goeie aksie. Dit is nog maar het begin. De vvd gaat volledig uit elkaar vallen door de samenwerking met de pvv. Een gedeelte blijft zich blindstaren op datgene wat ze denken te kunnen realiseren zonder ook maar een nacht wakker te liggen van het foute karakter van de pvv. Terwijl een aanzienlijk deel steeds meer problemen krijgt met de pvv. Immers, met Wilders aan de zijlijn te schreeuwen en te blèren voel je je knap genaaid natuurlijk….
EricDonkaew
EricDonkaew
13 jul. 2024 - 4:19
@Honderden VVD'ers ondertekenen brief om afstand te nemen van extreemrechtse PVV ------------------------------- Ja, dat zijn dus de vriendelijke stropdassenmannetjes die alles al voor elkaar hebben en in een kast van een vrijstaande villa wonen (Weisglas, wijlen Dijkstal) etc. Ik heb hier een paar dagen eerder op JOOP (waar anders) over geschreven: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/zeker-drie-vvd-kamerleden-betrokken-bij-verzetsbeweging-tegen-ultrarechtse-koers. Naast de gesettelde vriendelijke en defensieve stropdassenmannetjes heb je ook een andere groep VVD'ers, die wonen in een doorzonwoning in een Vinexwijk. Ze werken zich (beiden) het hompeschompes om in de maatschappij een stuk vooruit te komen, en kunnen last hebben van verdringing op de arbeidsmarkt en de woningmarkt. Waarom zijn al die koopwoningen trouwens zo duur? Gewoon omdat er nu veel meer vraag is dan aanbod. Dankzij al de immigranten heb ik mijn huis met anderhalve ton winst kunnen verkopen, het zal de lezer duidelijk zijn dat ik erg voor immigratie ben. Maar terugkomend op eh... Henk en Ingrid. Die categorie is meer offensief ingesteld en hoort in het Yeşilgöz-kamp. Ze stemmen geen PVV, maar vinden het eigenlijk wel logisch dat de VVD ermee samenwerkt. Grappig dat de vriendelijke stropdassenmannetjes vroeger door links gezien werden als grootkapitalisten met hun kasten van huizen. Nu zijn ze bondgenoot.
10 Reacties
JongMHF
JongMHF13 jul. 2024 - 9:22
Gelukkig is het weer de schuld van links, begrijp ik uit uw betoog. Een hele geruststelling, ik was al bang dat die link uit het oog werd verloren. (sarcasm modus uit)
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen13 jul. 2024 - 12:27
Goh, heeft wijlen Dijkstal ook ondertekend? Die arme Henk en Ingrid toch. Nimmer wordt er naar ze geluisterd en dus stemmen ze op een partij die al decennia aan de knoppen draait. De partij van de bedrijven die hier immigranten heen halen waardoor het loon van die arme Henk en Ingrid laag gehouden kan worden. De VVD variant van de Henk en Ingrid, de Claires en Antoines zullen we ze maar noemen stemt op een partij die de woningmarkt naar de knoppen heeft geholpen. Da's natuurlijk allemaal de schuld van links, dat spreekt vanzelf én van de asielzoekers. Niet dat de asielzoeker een huis voor het neusje van Claire en de gok van Antoine weg kan kopen, want om überhaupt een hypotheek te kunnen krijgen is een verblijfsvergunning nodig én een inkomen. De verblijfsvergunning hebben ze niet en het inkomen evenmin, want ze mogen niet werken. Da's dan zowel de schuld van links als van de asielzoekers. De blèrvaardigheden van Henk en Ingrid, Claire en Antoine zijn uitstekend ontwikkeld en, gezien de verkiezingsuitslag wordt wordt er ook prima naar ze geluisterd. En straks, als alle immigranten weg zijn gepest kunnen Henk en Ingrid zelf als stratenmaker aan de slag en kunnen Claire en Antoine aan het mantelzorgen voor hun ouders, hetgeen natuurlijk moeilijk te combineren is met de puppieyoga van Claire en de golfarrangementen van Antoine.
MG1968-2
MG1968-213 jul. 2024 - 16:18
@Eric 1/? Doet het pijn? Dat mensen die het goed gaat in tegenstelling wat jij altijd beweert wel moraliteit blijken te bezitten.? "Ja, dat zijn dus de vriendelijke stropdassenmannetjes die alles al voor elkaar hebben en in een kast van een vrijstaande villa wonen (Weisglas, wijlen Dijkstal)" Alwaar je betoogd en beargumenteerd dat deze mensen volgens jou onmogelijk vanuit moraliteit racisme en extreem rechts niet zien zitten. "Naast de gesettelde vriendelijke en defensieve stropdassenmannetjes heb je ook een andere groep VVD'ers, die wonen in een doorzonwoning in een Vinexwijk." Ah. Duidelijk. Je begint met het maken van een opzetje waarom deze wel voor racisme en extreem rechts kiezen. Lets look. "Ze werken zich (beiden) het hompeschompes om in de maatschappij een stuk vooruit te komen, en kunnen last hebben van verdringing op de arbeidsmarkt en de woningmarkt. " Loool. De practisch geschoolde arbeiders verdienen net wel of net niet modaal en hebben geen enkel risico op verdringing op de arbeidsmarkt. Degene die dat wel hebben wonen niet in een doorzonwoning, worden uitgebuit, hebben afwisselend wel of niet werk en de maatschappij staat met de rug naar ze toe. Het zijn de minderminderminder mensen van jou vinexbewoners.
MG1968-2
MG1968-213 jul. 2024 - 16:26
@Eric 2/? "Waarom zijn al die koopwoningen trouwens zo duur? Gewoon omdat er nu veel meer vraag is dan aanbod. " Omdat de prijs van de hypotheekrenteaftrek in de verkoopprijs is gaan zitten. Bewust een tekort is gecreëerd door de voorgaande extreem rechtse kabinetten omdat daarmee de prijs is opgedreven en dit goed was voor de rechtse achterban van die kabinetten. Ook voor jou geef je aan. En meermaals want je hebt meer woningen toch? Tot slot geeft een woningtekort ook nog de mogelijkheid om de asielzoeker de schuld te geven. Want dat houd altijd de werkelijke attributie van het probleem tegen en aangezien daar de oorzaak niet ligt kan ook het probleem (en daarmee het voordeel voor de achterban) in stand worden gehouden. Je zit in die sector @Eric. Je weet waarom de verschillen in prijs tussen Nederland en Duitsland en Nederland en Belgie zijn zoals ze zijn. En nee. Dat heeft dus niets met migratie te maken. Daarna wijzen geeft aan dat je de afleiding -net als de vvd- in stand wil houden. En ja ik begrijp heel goed waarom hoor.
MG1968-2
MG1968-213 jul. 2024 - 16:38
@Eric 3/3 "Ze stemmen geen PVV, maar vinden het eigenlijk wel logisch dat de VVD ermee samenwerkt." Geloof ik je op je woord. Want beide groepen zijn bereid groepen mensen aan te wijzen waar de eigen welstand van ten koste mag gaan. Hierboven typeer je ze als die vinexbewoner. Daar zal best een oververtegenwoordiging van pvv-enablers te vinden zijn. Maar ook daar, hoe graag je het ook anders ziet zijn er mensen die niet kiezen voor racisme en extreem rechts en het principieel afwijzen. "Grappig dat de vriendelijke stropdassenmannetjes vroeger door links gezien werden als grootkapitalisten met hun kasten van huizen." Wat grappig is die arbeider van het verleden maar nu met een modaal salaris aangekomen in die typeduiding van jou van die vinexwoning het nodig vind om te trappen naar de mensen waar hij zelf uit 'verheven' is met name door partijen die die nu verkettert. Een deel wat vroeger links stemde stemde links omdat dat goed uit kwam voor de eigen portemonnee en greep de kansen die ze daardoor kreeg (natuurlijk!! en goed!!) met beide handen aan. Maar blijkt nu zelf niet bereid de onderkant dezelfde kansen te bieden. Sterker. Wijst nu naar ze en roept minderminderminder. Dat @eric Dat is een deel wat vroeger links stemde maar nimmer was. Het deel wat vroeger links was stemt nog steeds links en doet schopt niet naar beneden en doet niet alsof de zorgen van de onderkant de zijne is. Trieste post van je weer.
a.doorgeest
a.doorgeest13 jul. 2024 - 19:29
@ Eric Donkey - Nog steeds behept met de vreugde van een iets te eenvoudig wereldbeeld, maak ik op uit je woorden. De vrijstaande villa die u Weisglas toedicht, is feitelijk een rijtjeshuis in een rustige buurt in Rotterdam. Maar goed, vermeende feiten creëert u liever zelf, zo lijkt het. Ooit van verdunning op de woningmarkt gehoord trouwens, de enorme toevloed van arbeidsmigranten sinds Donner (CDA) juichend voor deze optie had gekozen? Doelbewuste sloop van delen van de woningvoorraad - meer dan 120.000 huizen de afgelopen 5 jaar? De vergrijzing, waardoor ouderen in één gezinswoningen blijven wonen - fors of behoorlijk over behuisd. Uit de hand gelopen aantallen buitenlandse studenten? Het gebrek aan bouwactiviteit onder Blok - VVD - die ruzie maakte met alle corporaties? Maar welnee, volgens de zo plat als een pannekoekfilosofie die u kennelijk aanhangt, is het allemaal de schuld van ASIELZOEKERS. Nogal rechtse discussietechnieken. De waarheid niet kennen. De eigen onnozelheid tot de maat der dingen gemaakt. Ik zie uw nieuwe publicaties met zoet zure gevoelens tegemoet...
MG1968-2
MG1968-214 jul. 2024 - 5:29
*door de vorige rechtse kabinetten
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 jul. 2024 - 9:56
a.doorgeest de overheid heeft in het woningbeleid nooit serieus rekening gehouden met de demografische veranderingen. Stug doorgaan met de bouw van gezinswoningen lost de problemen in ieder geval niet op.
Zandb
Zandb14 jul. 2024 - 11:34
Eric Vooroordelen zijn de gemakkelijkste oordelen. Al helemaal voor wie het niet nodig vindt om aan te tonen, dat die vooroordelen de moeite waard zijn. Ik heb een vooroordeel: u behoort met deze reactie tot de categorie ‘domme mensen’. Maar troost u. Ik behoor er - en in dit geval graag - toe.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers15 jul. 2024 - 5:29
"de overheid heeft in het woningbeleid nooit serieus rekening gehouden met de demografische veranderingen." Veels te positief gezien lijkt me. Volgens mij hebben ze er rekening mee gehouden door de boel niet meer onder hun verantwoordelijkheid te behouden.
Debby Teusink
Debby Teusink
12 jul. 2024 - 23:23
Het is toch werkelijk niet te geloven, is er nu werkelijk niemand in het VVD bestuur die niet even naar de gevolgen heeft gekeken voor het CDA, de samenwerking met de PVV in Rutte 1? Met een dergelijke interne verdeeldheid koers je af op 5 zetels in de Tweede Kamer die het CDA nu heeft. Pechtold sprak over "de bijna dood ervaring van het CDA". Het VVD bestuur zat kennelijk te tukken, of dacht werkelijk dat ze er mee weg konden komen. Hybris noemen we dat.
a.doorgeest
a.doorgeest
12 jul. 2024 - 21:12
Dit geluid hadden deze lieden beter voor 2 juli jl. kunnen laten horen. Ze hebben een half jaar de tijd gehad om de brief op te stellen en de postzegel in de rechter bovenhoek te plakken. Vreemd dat hen dat niet gelukt is. Nu lijkt het erop dat deze opstandelingen wel morren, maar het maar niet of maar half menen; beetje blaffen, maar niet echt doorbijten. Normaal zijn ondernemers toch iets sneller als hun waren dreigen te verrotten of te bederven. Niet erg des VVD's deze aanpak.
C1953
C1953
12 jul. 2024 - 20:57
629, zozo, bijna 3% van alle leden; goed hoor!
1 Reactie
JongMHF
JongMHF13 jul. 2024 - 9:23
Inderdaad, de rest durft niet.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
12 jul. 2024 - 20:15
2. Als de VVDers nu ineens, nu de verkiezingswinst op de valse gronden die de VVD bij monde van hun democratisch gekozen leider Yeşulgöz rondgebazuind werden, ze ontglipt is last hebben gekregen van hun geweten dan wens ik ze veel slapeloze nachten toe. Bij voorkeur buiten en in de stromende regen. Zónder tentjes, want die zijn onveilig. En verder: hoedt u voor partijen die het woord vrijheid in hun naam voeren.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
12 jul. 2024 - 20:10
1. Uit een eerder bericht op JOOP: Kort na de Kamerverkiezingen stuurden 115 partijleden die zich hadden aangesloten bij De Nieuwe VVD, al een brief naar Dilan Yeşilgöz en partijvoorzitter Eric Wetzels om hun zorgen over samenwerking met de PVV uit te spreken. “Deze ideologie is fundamenteel onverenigbaar met het liberalisme”, schreven ze over het gedachtegoed van de racistische eenmanspartij van Geert Wilders. Vooral het deel "kort ná de kamerverkiezingen" triggert mij. Vóór de kamerverkiezingen hield men zijn waffel, vóór de kamerverkiezingen kon Rutte met walging spreken over "de linkse wolk" die dreigend boven Nederland hing, vóór de kamerverkiezingen kon Yeşulgöz de PVV salonfähig maken, maar helaas bleek ze ook de sleutel van het torentje weg te hebben gegeven. Vóór de kamerverkiezingen kon ze haar leugens over nareiziger op nareiziger op nareiziger kwijt zonder dat die honderden VVDers in opstand kwamen. Vóór de kamerverkiezingen vonden diezelfde VVDers het prima (om niet te zeggen fantastisch) dat alle verkiezingsdebatten draaiden om een door de VVD veroorzaakt probleem waarvan de bevolking in Ter Apel de wrange vruchten plukt en weerloze vluchtelingen de schuld kregen. Was het niet de VVD burgermeester Koen Schuiling die regelde dat asielzoekers toen het aanmeldcentrum overvol was in de stromende regen buiten moesten slapen en die iedere hulp tegenhield omdat tentjes onveilig zouden zijn? Geen VVD protest gehoord destijds.
Adv1999
Adv1999
12 jul. 2024 - 19:56
Stelletje deugkneuzen. Opzeggen lidmaatschap en lid worden van D-66 als je inderdaad vind wat je zegt te vinden. De Brekelmansen hebben de partij allang overgenomen. Face it en stap uit de vroem-vroem partij.
Larsheim
Larsheim
12 jul. 2024 - 19:16
Een ethisch reveil maar ik vrees too late, too little……. Jaren van uitverkoop van ethiek en principes: ik weet niet of dat nog goed te maken is.
Gentleman
Gentleman
12 jul. 2024 - 18:26
Hadden ze voor de verkiezingen moeten doen, stelletje hypocrieten.
MarjoleinS2
MarjoleinS2
12 jul. 2024 - 18:17
Heel fijn dat er VVD leden en sympatisanten zijn die Liberale waarden weer terug op de agenda willen, maar die waren ze al kwijt voor de strijd om het fractieleidersschap tussen Rita Verdonk en Mark Rutte. De laatste won, maar verkwanselde al snel liberale waarden vanwege het dogma Marktwerking. De VVD moet meer Liberale waarden terug zien te vinden dan alleen die tegen de PVV.
6 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist12 jul. 2024 - 18:20
Welke liberale waarden doelt u precies op?
MarjoleinS2
MarjoleinS212 jul. 2024 - 20:23
Anna R. Christ De vrijheid voor het individu zonder die van de ander in te perken. Dit is de basis waar mee de VVD ooit is opgericht. Echter Kapitalisme en Neo Liberaal staan daar 180 graden tegenover omdat deze alleen het recht van de sterkste erkennen.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen12 jul. 2024 - 20:26
@Anna R. Chist Ik geloof de liberale waarden waarin landen het recht hebben om zelf te kiezen wie ze zijn en waar ze bij willen horen en waarin ze niet verweten wordt dat ze baasje Putin geprovoceerd hebben.
Olav Meijer
Olav Meijer12 jul. 2024 - 21:19
@ Marjolein52: Kapitalisme is altijd de basis van de VVD geweest. Dat is dan ook niet in strijd met (economisch) liberalisme. Daarnaast is individualisme een belangrijk kenmerk van kapitalisme. De "ouderwetse" liberalen in de VVD hanteerden een vrijzinnige interpretatie hiervan, en waren in die zin progressief. (Zo was Molly Geertsema een vroege voorvechter van de gelijkberechtiging van homoseksuelen en voorstander van samenwerking met de PvdA).
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers13 jul. 2024 - 3:11
"De vrijheid voor het individu zonder die van de ander in te perken" Geloof je het zelf? Om niet de vrijheid van een ander inteperken kom je er met individualisme en een nachtwakerstaat niet. Dat werkt anti-democratisch en asociaal en dan krijg je grote winnaars, ongelijkheid, verdeling and conflict. Voorheen was er een balans door een sterk socialisme die de liberalen in toom hield. Dat is er nu niet.
Wilweetje
Wilweetje14 jul. 2024 - 15:52
Liberale waarden van de VVD zijn toch de waarden van de beleggingen op de beurs en de waarden van vermogen en vastgoed?
Bruce Stone
Bruce Stone
12 jul. 2024 - 18:15
In de VS heet dit verschijnsel Blue MAGA (de sekte rond Biden) vs. MAGA
Nummer 70
Nummer 70
12 jul. 2024 - 18:09
lol
misterzuinig
misterzuinig
12 jul. 2024 - 17:57
Deze brief kun je nog ondertekenen op https://forms.gle/crbnDphsU4iTZbCG6. Ik heb het zelf ook ondertekend, ook al ben ik geen VVD-lid en ik het ook nooit zal worden, maar omdat ik het met de PVV meeregeren onverantwoord vind.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
12 jul. 2024 - 17:54
Kom kom, niet zo aanstellen. Jullie waren keer op keer bereid om electoraal garen te spinnen door de schuld op de asielzoekers en dergelijke te schuiven, jullie hebben de PVV laten gedogen en Rutte noemde ze 'een hele normale partij'. Nu krokodillentranen huilden omdat jullie niet meer de grootste zijn en nu naar de pijpen moeten dansen van het monster dat jullie zelf grootgemaakt hebben?! Zielepootjes!
Karingin
Karingin
12 jul. 2024 - 17:51
Kweenie hoor, it's a bit too little too late. Ik had tot voor kort nog wel enige feducie in de linkervleugel van de VVD - puur uit sympathie voor bepaalde leden. Maar toen ik las dat Vd Burg Yesilkut nog steeds het Torentje in wil krijgen, ben ik van dat geloof afgevallen. Ik begrijp dat ze persoonlijk goed bevriend zijn, en dan snap ik best dat je je vriendin niet al te hard wil afvallen. Maar als je haar na wat zij allemaal geflikt heeft, nog die ultieme verantwoordelijkheid wil toevertrouwen, dan ben je voor mij af. Daaruit blijkt dat onderlinge verbanden dus belangrijker voor je zijn dan je liberale principes en dat zelfs het landsbelang (in VVD-ogen) ondergeschikt is. Fuck 'm all; sideways, upwards, faceforward and most of all backwards (I have no idea what that would look like, but it sounds good to me)
12 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist12 jul. 2024 - 18:22
Welke liberale principes hebben jullie het nu steeds over????
JoepJos
JoepJos12 jul. 2024 - 18:30
Naam'grapjes' zijn altijd -1.
vdbemt
vdbemt12 jul. 2024 - 19:44
@JoepJos. Dat is geen naamgrapje. Dat is bloedserieus. Maar weet je alleen daar op te reageren? Je ziet niet dat Karingin volledig gelijk heeft?
Nummer 70
Nummer 7012 jul. 2024 - 20:57
Maar geldt dat niet voor alle "oude" partijen, alle achterkamer burgermeesters die aangesteld worden, de timmermannetjes van partijen die er niet toe doen die een grote rol in europa krijgen? het is een grote poppenkast, wie weet dat het nu eindelijk een keer veranderd? Ik hoop het, eindelijk van de kaagjes de rutjes en alle andere lobbyisten af. I love it
Jan Wijn
Jan Wijn12 jul. 2024 - 23:14
De VVD was altijd al een heel rechtse club onder bv Wiegel en heeft niets met het klassieke liberalisme van doen. De fascisten van de PVV kwamen uit de VVD die de uiterst rechtse vleugel nog te links vonden.
EricDonkaew
EricDonkaew13 jul. 2024 - 2:09
@bemt ------------------------------- Dat jij 'Yesilkut' serieus neemt, zegt alles over jou. Zonder al te veel overdrijving kun je een dergelijk naam'grapje' zowel racistisch als seksistisch noemen. Het gekke is, dat vooral de notoire racisme- en seksismebestrijders alhier te buiten gaan aan dit soort 'humor'. Dat maakt mensen voor mij ongeloofwaardig.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers13 jul. 2024 - 3:07
Ik denk niet dat je snapt waar een liberale partij voor staat als er geen sterke sociale partij in de buurt is. Dacht je dat die weg-privatisering/liberalisering en het verzaken van sociaal democratische plicht van de regering deze laatste halve eeuw ongelukjes waren?
MG1968-2
MG1968-213 jul. 2024 - 11:44
@Eric De term 'taalnazi' krijgt steeds meer zijn letterlijke betekenis.
vdbemt
vdbemt13 jul. 2024 - 19:37
@EricD. Sorry hoor. Maar ik zie echt niet hoe je hedentendage het in willekeurig wat voor omstandigheden dan ook veel gebruikte en gangbare (scheld)woord 'kut' als racistisch of seksistisch kunt zien. Dat zal beslist iets over mij zeggen. Maar wat jij over mij zult zeggen, is, weet ik, heel anders dan veel anderen over mij zullen zeggen. @MG. Super.
vdbemt
vdbemt13 jul. 2024 - 19:38
@EricD. Tot zover over een woord. Inhoudelijk kun je Karingin wel gelijk geven?
EricDonkaew
EricDonkaew16 jul. 2024 - 1:55
Nee, Bemt, over grappen over een duidelijk exotische naam hangt wat mij betreft een vleugje racisme. Lang niet genoeg om daartegen in actie te komen, maar het zegt wel alles over de persoon die dat soort 'grappen' maakt. Meneer of mevrouw Jansen of De Jong wordt nooit slachtoffer van dit soort 'grappen'. Zo'n s met een cedille, eng he? Noemde jij vroeger kinderen in de klas met een Aziatisch uiterlijk poepchinees?
MG1968-2
MG1968-216 jul. 2024 - 9:07
@Eric "over grappen over een duidelijk exotische naam hangt wat mij betreft een vleugje racisme. " Neem je eigen uitgangspunten en politieke denkwijze eens onder de loep. Het is nogal achterlijk om anderen die duidelijk geen enkele racistische gedachtes heeft te betichten van het gedachtegoed wat jij telkenmale zelf laat zien. En er op aangesproken altijd duikt. Het maakt je de letterlijke taalnazi.
Olav Meijer
Olav Meijer
12 jul. 2024 - 16:59
Prima dat deze VVD-leden/sympathisanten zich roeren en het er niet bij laten zitten. "De ondergrens op verschillende relevante onderwerpen" is een niet mis te verstane terminologie. Laten ze maar flink aan de stoelpoten gaan zagen van de rechtse flank in de partij, die zich heeft uitgeleverd aan het PVV-gespuis en -meelopers.
Frits Jansen
Frits Jansen
12 jul. 2024 - 16:50
Het is allemaal begonnen met Bolkestein. Die werkte vakkundig de gezellige Wiegel eruit en propageerde het idee dat alles mag en moet dat meer stemmen trekt. Populisme dus. Daarom steunde hij door dik en dun politieke brekebeen Verdonk. Maar een nieuw licht, ene Wilders was het nog niet oneerlijk genoeg en hij splitste zich af, vastbesloten de eerste dictator van Nederland te worden. Na de volgende Kabinetscrisis kan het zp ver zijn.
1 Reactie
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick12 jul. 2024 - 19:57
Bolkestein was een rechts conservatieve echte liberaal. Bij hem stonden de kroonjuwelen van de partij in hoog aanzien. Na Bolkestein werd de partij minder liberaal en werden de belangrijke kroonjuwelen verpand. Onder Rutte werd het zelfs gewoon de Rutte-juichclub. Als men de koest Bolkestein aan had gehouden, was er nooit dat gat op rechts gekomen waarin Wilders kon groeien.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor