Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Hollande schrapt belastingvoordeel rijken

  •  
05-07-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
56 keer bekeken
  •  
hollande_300_03.jpg
Socialistische president belast winstuitkering om investeringen te bevorderen ... Historisch: Regering gaat polderen, net als Duitsland
De linkse Franse president François Hollande lost zijn verkiezingsbelofte in dat hij de rijke bovenlaag van de samenleving extra offers zal vragen om de crisis te bestrijden. De socialist, die in mei aantrad, ziet zich geconfronteerd met een gapend gat in de begroting.
De belastingmaatregelen die Hollande doorvoert treffen vooral de rijken en moeten 7,2 miljard opbrengen. Hij verlaagt bijvoorbeeld de voet voor vermogensbelasting zodat ook mensen met een vermogen boven de 1,3 miljoen euro er onder vallen. Onder Sarkozy was die juist verhoogd.
Ook de belasting op erfenissen wordt verhoogd. Onder Sarkozy was die eveneens verlaagd. Verder verhoogt Hollande de belasting voor banken. Over financiële transacties wordt een 0,2 procent heffing gevorderd. Ook moet er een premie betaald worden bij dividend-uitkeringen. Door het uitbetalen van winsten te belasten (drie procent) hoopt Hollande dat het geld door bedrijven aangewend wordt voor investeringen. Die investeringen moeten de concurrentiepositie ten opzichte van Duitsland verbeteren. Verder schaft Hollande de maatregel van Sarkozy af om overwerk niet te belasten.
Polderen De belastingmaatregelen zijn nog maar een begin. In het najaar komt hij met verdere plannen waaronder een belastingtarief van 75 procent op inkomsten boven een miljoen euro per jaar. Dan moet ook duidelijk worden hoe Hollande precies gaat bezuinigen op de staatsuitgaven. De president kampt met een gat op de begroting van 40 miljard euro.
Het Franse kabinet herhaalde de belofte dat er 150.000 banen gecreëerd worden om de kwakkelende economie te stimuleren. Ook komen er meer leraren en politieagenten. De Franse premier Jean-Marc Ayrault maakte deze week nog een andere 
belangrijke beslissing bekend. Het land gaat niet langer geregeerd worden via decreten uit het presidentiële palies. In plaats daarvan wordt overleg gestart met werkgevers,  bonden, gemeenten en maatschappelijke organisaties. Kortom Frankrijk gaat polderen.   Hollande kopieert daarmee de Duitse benadering die zich bewezen heeft.

Meer over:

wereld, nieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (14)

ANRandy
ANRandy
5 jul. 2012 - 9:19
Als het aan babyface Hollande ligt gaan in zijn gedroomde Europa met vooral Franse ambtenaren aan het stuur, Nederlanders en andere noordelijk volken sowieso meer belasting betalen dan de Fransen e.a. Want rijk zijn, ook als dat door hard werken, zuinig zijn, en niet te veel lenen bereikt is, dat zal belast worden door monseigneur Hollande ten gunste van zijn zo arme landgenoten e.a. in het zuiden.
Laroi
Laroi
5 jul. 2012 - 9:19
Graag een referendum om aan te vragen ons bij Frankrijk aan te mogen sluiten...
MG1968-2
MG1968-2
5 jul. 2012 - 9:19
Piet. In plaats van een belastingtarief van 75% kunnen we natuurlijk ook de inkomensverschillen (in absolute zin) weer even groot maken als in het verleden. Dan is dat hoge belastingtarief niet nodig. Of ben jij van mening dat de geleverde prestatie van de grootverdieners nu evenredig gestegen is met de geleverde prestatie van de grootverdieners toen. Ik kan een eind met je meegaan dat er een omslagpunt is waarbij mensen zeggen 'voor dat belastingtarief ga ik mij niet meer extra inspannen' maar begrijp dan niet hoe het komt dat de lonen de afgelopen jaren onevenredig per inkomensgroep zijn gestegen. Is dat gratis geld of staat daar extra prestatie tegenover? Was de piet 15 jaar geleden -in vergelijking tot mij- een minder productieve piet dan nu? We zullen toch samen de crisis moeten betalen. De vorige zijn we samen uitgekomen door samen de nullijn af te spreken. Wat stel je nu voor? De hogere inkomens nog meer laten verdienen waardoor ze meer bijdragen aan belastingen (en de rest sparen of monopoly mee spelen) of de lagere inkomens ondersteunen waardoor er meer geld in de reële economie terug komt. Hoe los je het probleem op dat hele volksstammen -inclusief mijzelf- het vertrouwen kwijt raakt in het bestaan van een balans tussen krijgen en verdienen. En ja ik besef heel goed dat dat gevoel voor beide partijen opspeelt. Maar objectief gezien en dus een goed uitgangspunt voor verdere discussie: waar zitten de echte verliezers?
MG1968-2
MG1968-2
5 jul. 2012 - 9:19
Rijk = macht. Uiteindelijk beoordeeld echter de massa of de (toegeeigende) macht in relatie staat tot de geleverde prestatie en/of waarde voor de samenleving. Het is daarmee ook in het belang van rijk om binnen redelijke grenzen te blijven. Heb geen illusie: gated-communities zijn maar beperkt houdbaar voor wat betreft de conservering van gevestigde belangen en eigen veiligheid, en het bijbehorende superioriteitsgevoel zal ook leeg blijken te zijn. De waarde van geld (en de erkenning van de daarbij behorende macht) is alleen afhankelijk van de perceptie van de massa. Balans. Dat is waar het om gaat. En die is verstoord. En hoe je het ook bekijkt: op lange termijn is dat het gevaarlijkst voor de minste talrijke groep. Minder polariseren! Samenwerken. Voor wat betreft de samenleving als geheel zijn de links-rechts belangenverschillen minder groot dan ze op individueel niveau lijken te zijn.
wvdstraat
wvdstraat
5 jul. 2012 - 9:19
Met verbazing een aantal reacties gelezen, die blijk geven van weinig realiteitszin: Dus rijke Fransen die hun kapitaal uit de Franse economie halen zouden goed zijn voor hun eigen "Vive la France" ??? Als de president je aanstaat blijf je en als die je wat minder aanstaat, gaat je geld naar elders, om vervolgens 'zie je wel' te roepen. Dat overkwam Mitterand destijds ook en het is een diepe, diepe schande voor die grote Franse bekken, zo het land te willen beïnvloeden. Wij hebben hier overigens ook een clubje die best zo zou willen opereren. Die noemen zich - onbegrijpelijk - vvd...
Marc Marc
Marc Marc
5 jul. 2012 - 9:19
"Kortom Frankrijk gaat polderen. Hollande kopieert daarmee de Duitse benadering die zich bewezen heeft. " En ik maar denken dat polderen een Nederlandse vinding was.
Jantje68
Jantje68
5 jul. 2012 - 9:19
Hahahahahaa.. de naïviteit van links. 75% voor de rijken. Dit gaat niemand werkelijk betalen. Als je rijk bent heb je een goede belasting adviseur en laat je je inkomen gewoon in Nederland, Duitland of een ander land binnen stromen. Per saldo brengt het Frankrijk alleen maar schade toe door belastingvlucht.
bv-user-84072
bv-user-84072
5 jul. 2012 - 9:19
De afgunst kent weer geen grenzen..
2 Reacties
JoostdeV
JoostdeV5 jul. 2012 - 9:19
Ja, ik ben ook best afgunstig op inwoners van een land waar bestuurders verstandige maatregelen durven nemen.
JAWEH
JAWEH5 jul. 2012 - 9:19
Ja, ik begrijp ook niet dat rijke mensen zo jaloers op hun door hen uitgezogen medemens zijn, dat ze liever ook nog dat kleine beetje geld dat arme mensen hebben, van hen zouden willen afpakken in plaats van het verhogen van hun eigen bijdrage aan de staat die dan in ruil daarvoor een infrastructuur bouwt en onderhoud die hen in staat stelt om nog rijker te worden dan ze al waren. Dat rijker worden gaat overigens ten koste van de midden- en de lagere klasse.
bv-user-84072
bv-user-84072
5 jul. 2012 - 9:19
Zolang Hollande denkt het gat in zijn begroting te kunnen dichten met kapitaal dat het land uitvlucht, staan ze in Londen te dansen op de tafels: http://www.ftm.nl/copypaste/rijke-fransen-vluchten-naar-engeland.aspx
3 Reacties
dino_radja
dino_radja5 jul. 2012 - 9:19
Frankrijk is beter af zonder die asociale graaiers die niet willen bijdragen aan de samenleving.
JAWEH
JAWEH5 jul. 2012 - 9:19
In dat artikel staan geen cijfers Piet. Dus zijn het meningen van mensen die denken te weten van de hoed en de rand.
Bouwman2
Bouwman25 jul. 2012 - 9:19
Het dansen is ook in de UK wel schaduwboksen geworden. Overigens heeft de nivellering hier ook danig toegeslagen, ook al zal de VVD dat nooit toegeven: er is nog nooit zo genivelleerd als onder Rutte.
DitBenIk2
DitBenIk2
5 jul. 2012 - 9:19
Catastrofaal deze maatregelen. Wie denkt hij nu te pakken met het belasten van overwerk. Voor veel mensen was dit eindelijk de mogelijkheid om iets meer dan minimum loon te verdienen. Dat met die onzinnige 60 jaar pensioen regeling als je met je 19e begonnen bent met werken, demotiveert de gemiddelde burger behoorlijk. Ik word eigenlijk gewoon gestraft omdat ik ben gaan studeren op m'n 19e ipv te werken. De doodsteek voor de onroerend goed markt deze president.
4 Reacties
JAWEH
JAWEH5 jul. 2012 - 9:19
Met overwerk boven een miljoen verdienen ?
jonh16144
jonh161445 jul. 2012 - 9:19
Ze zeggen wel eens, met hard werken verdien je geen geld. Als je echt had gestudeerd zou je dat weten uit eigen ervaring.
jonh16144
jonh161445 jul. 2012 - 9:19
Goede maatregel van Hollande. Nu nog de rest van de corrupte kliek, waaronder Nederland. Echter: http://www.news.com.au/breaking-news/rich-get-richer-even-during-the-crisis/story-e6frfku0-1226378707058 Lachen, blijf door met graaien. Het zal leiden tot het onvermijdelijke. Je kan niet eeuwig doorgaan met het plebs uit te knijpen. De geschiedenis zal zich herhalen.
MG1968-2
MG1968-25 jul. 2012 - 9:19
Ha die hank, je vergeet voor het gemak maar eens even je eigen bestedingspatroon. Als jij je geld dat je boven het minimum loon op je bankrekening gestort krijgt zo wegzet dat grofweg de inflatie gecorrigeerd wordt, hoe oud zou je dan zijn als je kunt stoppen met werken (op basis van een pensioen gelijk aan dat minimumloon)?
Andy40
Andy40
5 jul. 2012 - 9:19
Ik snap de kop niet helemaal? Is het verhogen van toptarief hetzelfde als schrappen van belasting voordeel? Is alles wat je netto verdient slechts een voordeeltje dat ieder moment door de staat kan worden opgeheven?
1 Reactie
dino_radja
dino_radja5 jul. 2012 - 9:19
het terugdraaien van de belastingvoordelen van Sarkozy kan je met een beetje fantasie wel het schrappen van een belastingvoordeel noemen.
bv-user-84072
bv-user-84072
5 jul. 2012 - 9:19
Kan ie niet beter die zgn. rijken schrappen? Dát zijn namelijk degenen die verantwoordelijk zijn voor de misere.
1 Reactie
Andy40
Andy405 jul. 2012 - 9:19
Dan is het toch juist goed als ze het land verlaten? Blijkbaar doe je het als rijke Frans dus nooit goed....merde
FransLenaen
FransLenaen
5 jul. 2012 - 9:19
Iets dergelijks deed Mitterand ook, om na twee jaar de conclusie te trekken dat het kapitaal het land verlaat en er netto minder belastingopbrengsten zijn. Vervolgens draaide Mitterand al deze linkse maatregelen terug om een gematigd rechts beleid te gaan voeren.
2 Reacties
bEngel2
bEngel25 jul. 2012 - 9:19
In NL zal dat anders zijn. NL kent +/- 150.000 miljonairs/miljardairs met een geschat vermogen van meer dan 200 miljard pleuries. Die 2% vermogensbelasting in NL stelt niks voor. Zelfs in de huidige crisis is het gemiddeld rendement op deze portefeuille flink hoger. Deze groep wordt nog steeds jaar in jaar uit vele 10tallen miljoenen rijker. Heden voornamelijk verdient dmv beleggingen in staatsobligaties van Spanje, Italië e.d. En daar hoeven ze niks voor te doen. Het geld wordt feitelijk opgebracht door de belastingbetaler. Wat betreft de huizenmarkt en het bestedingspatroon; "Onze" miljonairs hebben hun 2e, 3e huisjes en bootjes voornamelijk in het buitenland onder gebracht. Of leeft u nog steeds in de veronderstelling dat al dat "overtollige" geld keurig ten bate van de Nederlandse samenleving/economie wordt uitgegeven.
JAWEH
JAWEH5 jul. 2012 - 9:19
cijfers?
bv-user-84072
bv-user-84072
5 jul. 2012 - 9:19
Hollande heeft ook de pensioenleeftijd verlaagd tot 60, maar ja, dat vermelden we liever niet. Van socialisten moet je enkel de acties promoten die in het straatje van je eigen idealen passen, toch?
1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat5 jul. 2012 - 9:19
Vermoedelijk is Hollande realistischer dan de ideologische dwingelandjes alhier. Want wat moet men men een verhoging als er geen banen zijn? Later kan dat altijd nog bijgesteld worden, wanneer er een tekort ontstaat. Waarom zouden alleen werkgevers van schaarste mogen profiteren, immers ?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor