Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Hoe zit het nu echt met de stikstofuitstoot op Schiermonnikoog?

  •  
02-08-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
9170 keer bekeken
  •  
schiermonnikoogboeren

BBB heeft Kamervragen ingediend bij de minister van Natuur en Stikstof over de stikstofmetingen op Schiermonnikoog. De boeren daar hebben 38% van hun melkvee naar de vaste wal gebracht, wat een vergelijkbare emissiereductie van ammoniak (stikstof) zou moeten opleveren. Het RIVM meet op 6 punten op het eiland, in het kader van met Meetnet Ammoniak in Natuurgebieden (MAN), en deze metingen laten nu een stijging van de ammoniakconcentratie zien. BBB vraagt de minister hierop of ‘we kunnen concluderen dat het reduceren van vee geen doelmatige besteding van gemeenschapsgeld is’. Maar op basis van deze metingen alleen kan je deze conclusie helemaal niet trekken.

Begin dit jaar verscheen mijn boek: de Melkveerevolutie – de lessen van de landbouwtransitie op Schiermonnikoog. Ik heb daar mijn ervaringen vastgelegd uit dit moeilijke traject om stikstofemissies te verminderen en tegelijkertijd bestaansrecht voor de boeren te behouden. Een traject van 7 jaar met vallen en opstaan, maar wel met een positief resultaat: 38% van het vee is weggedaan en de melkproductie verminderd, terwijl er een kaaslijn is opgezet met een winkel op het eiland en afzet op de vaste wal. Een succesverhaal dat volgens mij te weinig navolging krijgt. Wij kunnen van dit traject veel leren over wat er nodig is om zo’n grote reductie te bewerkstelligen, die ook op andere plekken nodig is. Het is dan ook zwaar teleurstellend wanneer je deze recente metingen van het RIVM ziet, waaruit het lijkt dat er eerder een stijging van de stikstofuitstoot heeft plaatsgevonden. Ik leg graag uit waarom deze metingen niet geschikt zijn om het effect van het verkleinen van de veestapel op Schiermonnikoog in kaart te brengen

Al bij de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek in 2016 hebben we aanbevolen om een goede nulmeting te doen bij de boeren en van de stikstofdepositie op dat moment, zodat we de ontwikkelingen goed konden volgen. Dit is echter nooit gedaan. Het nu gebruikte MAN-meetnet is niet opgezet om dergelijke lokale veranderingen te volgen. Daarom roepen de eilandboeren met mij dat er meer gemeten moet worden. En terecht: deze boeren hebben hun nek uitgestoken en zijn tot een kleinere veestapel gekomen, dan wil je ook wel zien wat die veranderingen hebben opgeleverd. Sterker nog, je zou Schiermonnikoog als een perfecte onderzoekslocatie kunnen gebruiken: er is geen verkeer, de belasting van de natuur komt van de boeren op het eiland en de achtergrond. Ideaal om met metingen de modellen te toetsen. En nog beter: deze metingen zouden ons ook meer vertellen over wat verkleining van de veestapel met de natuur doet en of die zich herstelt. Ze zou ook meer inzicht geven in wat een juiste kritische depositiewaarde (KDW) zou kunnen zijn. Deze KDW is immers een belangrijke maat in het beleid en bij vergunningverlening.

Om de MAN-metingen goed te interpreteren heb je een model nodig. De gemeten ammoniakconcentratie wordt namelijk ook door verschillende andere factoren beïnvloed zoals de temperatuur, de overheersende windrichting en de emissieveranderingen in de rest van Nederland en in het buitenland. Daar kan je met een model voor corrigeren, bijvoorbeeld met het door TNO ontwikkelde Lotos-Euros verspreidingsmodel. Passen we dit model toe op de MAN-metingen op Schiermonnikoog, dan zien we dat de uitstoot met zo’n 25% is afgenomen. Dat is nog niet hetzelfde als het effect van de 38% veestapel reductie. Navraag bij de boeren leert dat zij vanwege de hoge melkprijs meer kunstmest en krachtvoer hebben gebruikt wat een verklaring kan zijn waarom we ‘slechts’ 25% verlaging van de uitstoot door het verkleinen van de veestapel meten. Kunstmest en krachtvoer bepalen namelijk voor een groot deel de stikstofemissie.

Het antwoord op de vraag van BBB is dus: Nee, we kunnen nu niet concluderen dat het verkleinen van de veestapel niet doelmatig is. Meten is weten, maar dan moeten we wel de goede metingen doen. Het verbaast mij steeds weer dat het kabinet veel geld heeft gereserveerd voor stikstofmaatregelen, bijna 25 miljard, maar dat er geen cent is gereserveerd voor wetenschappelijke inbreng en begeleiding hiervan, laat staan voor monitoring van de bereikte resultaten.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

Henk82
Henk82
10 aug. 2023 - 7:39
Ik ben een boerenzoon en werk nu al econoom in de Randstad. Ik wil u danken voor uw genuanceerde verhaal. Daar hebben we veel meer van nodig! Dank u!
Bertus Buizer
Bertus Buizer
6 aug. 2023 - 16:34
Uit de reacties tot nu toe op dit artikel blijkt dat er nog veel onbegrip - en daaruit volgend nogal wat dedain is - over het werken met modellen om de neerslag van ammoniak op de natuur te kwantificeren. Op 12 juli 2023 is in het wetenschappelijk tijdschrift Nature ook een wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd waarin ook veel met modellen is gewerkt. Het betreft daarin de wereldwijde analyse van hoe pesticiden in het milieu terechtkomen. Het is verontrustend als je dat leest. bit.ly/sustainablefoodsupply
dirk den boer
dirk den boer
4 aug. 2023 - 11:39
Schier is een klein eilandje waar het altijd waait (als het eens een of 2 dagen niet waait, voelen de mensen zich daar heel onrustig). Dus die boertjes die daar meedoen aan stikstofuitstoot hebben geen enkel effect, noch positief door minder, noch negatief door meer vee.
2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer4 aug. 2023 - 14:57
Die 7 boertjes (dat is alles namelijk, geen plek voor meer, wel voor die 1000en toeristen en dagjes- of weekendmensen.....
dirk den boer
dirk den boer9 aug. 2023 - 19:41
Waarvan er dan ook eens 100en logeren op de erven van die boeren, trampoline springen, aan de picnicktafels aanzitten en in de tentjes en caravans overnachten.
Markzelluf
Markzelluf
3 aug. 2023 - 14:35
Ik vind het een lastig verhaal. Erisman stelt dat hij ons gaat uitleggen waarom deze metingen (ik interpreteer dat als meetmethode) niet geschikt zijn het effect van verkleining van de veestapel te bepalen. Maar vervolgens stelt hij dat de interpretatie van de uitkomsten anders moet. Dat is natuurlijk heel iets anders. Ook weet ik niet of de nulmeting inmiddels aangepast is voor zaken als temperatuur, windrichting etcetera. Wat is nu precies de aanbeveling? Een andere meting/meetmethode? Welke dan? Of een andere interpretatie van de uitkomsten?
Willem D2
Willem D2
3 aug. 2023 - 13:39
Er is een model. Er wordt gemeten en het model blijkt niet te kloppen. Er komt een lang verhaal waarom we een ander TNO model moeten loslaten op de meetmethode zodat het RIVM model weer wel klopt. We gaan modellen op modellen stapelen. In gewoon Nederlands: Aannames op aannames stapelen. Als deze hoogleraar uit zijn bubbel komt en er nog eens nuchter tegen aan kijkt, dan kan hij niets anders doen dan toegeven dat je op dit drijfzand geen ingrijpende beslissingen kan nemen.
Bertus Buizer
Bertus Buizer
3 aug. 2023 - 12:58
Het op de juiste wijze en tijd meten is belangrijk, zoals Jan Willem stelt. Maar als ik lees dat er vanwege de hoge melkprijs van toen - inmiddels is die alweer veel lager - er meer kunstmest en krachtvoer werd aangekocht door boeren op het eiland, dan vraag ik mij toch af of misschien toch niet beter de hele landbouw zou moeten omschakelen naar ecologisch verantwoorde landbouw en niet maar een deel er van. Lees mijn pleidooi op de homepage van buizeradvies.nl en lees hoe ecologische boeren de hele groeiende wereldbevolking kunnen voeden. En ook wat de huidige gangbare landbouw wereldwijd aan vervuiling van bodem, water en ecosystemen en aan het verdwijnen van boeren veroorzaakt.
5 Reacties
Huub53
Huub534 aug. 2023 - 16:41
Beste Bertus, De huidige landbouw is beslist niet perfect maar voedt momenteel wel de hele wereld. De door jouw gepropageerde perfecte "ecologische verantwoorde landbouw" voed vooralsnog nog niemand. Voedsel produceren is complex. De huidige landbouw doet niet zomaar wat. De perfecte manier van boeren bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Je bent met je pleidooi op je website de zoveelste, zichzelf overschattende, messias die de boeren en de maatschappij wel even komt uitleggen hoe ze de wereld moeten voeden. Je ecologische heilstaat is een illusie Bertus.
Bertus Buizer
Bertus Buizer4 aug. 2023 - 19:59
Huub53, jouw reactie klopt van begin tot eind niet. Zo te lezen kom je niet uit de agrarische sector en heb je geen benul van wat er speelt. Ik zal je wat helpen: De conventionele (=gangbare) landbouw in Nederland in Europa, de VS en Latijns Amerika is vervuilend en is maar voor een deel gericht op voedselproductie. De bodem, biodiversiteit, waterkwaliteit en ecosystemen lijden er al tientallen jaren onder, evenals het klimaat en de honderden kleine boeren in de wereld. Bovendien lijden 800 miljoen mensen in de wereld nog steeds honger. Maar dat is ook een verdelingsprobleem. Lees over de vervuiling die de gangbare landbouw teweeg brengt. Hierover is op 12 juli 2023 in het wetenschappelijk tijdschrift Nature gepubliceerd: bit.ly/sustainablefoodsupply
Bertus Buizer
Bertus Buizer4 aug. 2023 - 20:21
Huub53, Onder welke steen heb jij tot nu toe geleefd? Jouw reactie klopt van geen kant.
Bertus Buizer
Bertus Buizer4 aug. 2023 - 21:17
Correctie op mijn eerste reactie op die van Huub53: ‘honderden kleine boeren in de wereld’ moet zijn: ‘honderden miljoenen kleine boeren in de wereld’
dirk den boer
dirk den boer10 aug. 2023 - 22:41
Die 100 miljoenen, bertus, zijn keuterboertjes die hun landje met hak of ploegdier bewerken en niet veel meer produceren dan voor de eigen familie. geld voor kunstmest, goed zaad of pesticiden hebben ze meestal niet. Dus pas op met extrapolaties...
Huub53
Huub53
3 aug. 2023 - 12:37
De vragen(zie website BBB) die BBB stelt snap ik. Het antwoord op de vraag "Hoe zit het nu echt met de stikstofuitstoot op Schiermonnikoog?" staat niet in dit artikel. Er wordt vooral extra onduidelijkheid gecreerd. Er mogen natuurlijk geen twijfels ontstaan aan het stikstofevangelie. Dat kun de hogepriesters (zoals professor Erisman) natuurlijk niet hebben.
2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer4 aug. 2023 - 15:00
Erisman is geen Wageninger, en weet dus nergens van, zit meer in de hoek van de activisten.....
dirk den boer
dirk den boer5 aug. 2023 - 16:10
Sorry,Erisman weet natuurlijk wel alles van de scheikunde die hij heeft gestudeerd, maar daar gaat het steeds om reageerbuisjes waar je een monocausaliteit hebt, zoveel hogere pH of temperatuur, zoveel voorspelbare uitkomst, al het andere gelijk. Dat is iets anders dan bij landbouw en ecologie, maar daar is hij dus niet goed thuis in, kan ook niet anders....
Zakenpief
Zakenpief
3 aug. 2023 - 9:28
Op zich is veestapel- en stikstofreductie niet de doelstelling, dat is uiteindelijk herstel van de natuur en biodiversiteit. Zijn daar al gegevens over bekend?
4 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde3 aug. 2023 - 13:09
Zo snel gaat dat niet. Kom over een paar jaar nog eens terug.
Huub53
Huub533 aug. 2023 - 14:31
Zelfs wat herstel van de natuur en biodiversiteit betekenen is nog totaal onduidelijk. Maar dat zal wel aan mij liggen.
omaoeverloos
omaoeverloos4 aug. 2023 - 12:33
"Kom over een paar jaar nog eens terug." Liever niet, het aantal van die 300.000 toeristen die jaarlijks het eiland bezoeken zal ook drastisch omlaag moeten om de natuur er ook in de toekomst een kans te geven.
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 aug. 2023 - 15:55
Oma het aantal toeristen moet overal drastisch omlaag,
itsme3
itsme3
3 aug. 2023 - 9:15
Ik ontkom hier niet aan de indruk dat iemand probeert om het falen van een project goed te praten met theoretische modellen waarvan de validiteit al zwaar ter discussie staat. Geen wonder dat er zoveel kritiek is op het stikstofbeleid.
1 Reactie
Martin van der Linde
Martin van der Linde3 aug. 2023 - 13:10
Itsme, heb je daar verstand van dan?
Rutger Groot
Rutger Groot
3 aug. 2023 - 6:45
Zie hier een goed voorbeeld van het feit dat ons stikstofdebat en aanpak met name wordt geleid door Alfa's, die vasthouden aan dogma's, blind vertrouwen op modellen (die ze niet snappen) en een zinvolle discussie zoals hier over meetbare effecten uit de weg gaan. Dit is een hele goede oproep voor meer wetenschappelijke inbreng van Beta's, om te beginnen op de Ministeries, Tweede Kamerleden en hun beleidsmedewerkers (veelal bestuurskundigen met 0 inhoudelijke kennis) en speciaal een inhoudelijk sterke Beta Minister.
3 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde3 aug. 2023 - 13:15
Rutger, wat een bezopen aanname. Methodologie en statistiek zijn verplichte vakken voor de meeste alpha studenten. Zelfs voor psychologen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 aug. 2023 - 11:10
Psychologie studenten krijgen al minstens 50 jaar solide onderwijs in statistiek en onderzoeksmethoden. Bij talenstudies meestal pas in de masterfase en dan minder uitgebreid.
Willem D2
Willem D24 aug. 2023 - 15:43
Als je terugzoekt welke oerdomme uitspraken Rob Jetten binnen en buiten de 2e kamer heeft gedaan over stikstof (een dekentje over Nederland dat alles verstikt) dan wordt je helemaal gesteund in je aanname.
Zandb
Zandb
3 aug. 2023 - 6:12
Als de metingen dan niet goed zijn, dan waren ze dat ook niet. Was er dan wel een probleem? Of denk ik nou al te simpel?
5 Reacties
vdbemt
vdbemt3 aug. 2023 - 7:08
Ja.
Rene712
Rene7123 aug. 2023 - 11:39
Dat lijkt me een hele legitieme vraag
Martin van der Linde
Martin van der Linde3 aug. 2023 - 13:16
Zandb, kun je dat nog eens uitleggen?
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 aug. 2023 - 11:11
ja.
Zandb
Zandb4 aug. 2023 - 15:26
Martin Nee. Dat kan ik niet. Ik kan alleen maar aangeven, dat ik de gegoochel met metingen niet kan volgen. Ooit is er gemeten dat het slecht ging. (Maar dat was dan weer geen nulmeting?) Als dat het gevolg was van op de juiste manier meten, dan hadden we inderdaad te maken met een probleem. Nu wordt er gemeten dat we 'vooruit' zijn gegaan. Als het dezelfde soort metingen betreft en die resultaten kloppen niet, dan hadden we dus misschien ook geen probleem, want dan kloppen die metingen van het verleden toch ook niet, dacht ik slim te zijn. Kortom: Ik denk volgens sommigen te simpel. Laat hen het me dan maar uitleggen. Ik vraag dat wel eens vaker, dat mensen hun simpele antwoorden eens wat meer diepgang geven. Helaas gebeurt dat zelden. Men neemt er genoegen mee duidelijk te maken dat iemand het niet begrijpt. In dit geval extra kwalijk omdat je dan daarmee suggereert dat zoiets een keuze is.
Farmer3.0
Farmer3.0
3 aug. 2023 - 4:55
Meten is weten. Het gehele Nederlandse stikstofbeleid berust op drijfzand. Een zeer groot gedeelte van de Nederlandse politiek heeft een Alfa-opleiding. Iets met politieke wetenschappen, geschiedenis enz. Mogen graag praten en gekkigheid op X zetten. Men roept maar wat, en dan er allemaal achter aan rennen.
1 Reactie
Martin van der Linde
Martin van der Linde3 aug. 2023 - 13:19
Farmer, hier hoef je geen wetenschapper voor te zijn. Dit is middelbare schoolstuff. Als je iets gaat doen begin je met een nulmeting om daarna de delta te kunnen vast stellen.
Hank Nozemans
Hank Nozemans
2 aug. 2023 - 22:01
Wat ik hieruit begrijp is dat er wetgeving wordt ingevoerd gebaseerd op metingen die nooit zijn gedaan?
Martin van der Linde
Martin van der Linde
2 aug. 2023 - 21:52
Prima, dan is dat misverstand ook uit de wereld. Toch zullen we het nog vaak genoeg horen echoën.
TwoTone
TwoTone
2 aug. 2023 - 21:24
Er is zo ie zo veel te weinig gemeten en inzake depositie op en in de bodem van natura 2000 gebieden is al helemaal weinig bekend. Hier moet je ook bodemmonsters nemen, wat nauwelijks is gedaan (conform mededelingen rivm). Er zijn eigenlijk alleen maar aannames op basis van onvoldoende bewezen modellen. Daarom is opportunistisch de veestapel verkleinen veel te vroeg. Eerst meten wat er nou eigenlijk aan de hand is en door welke branches en bedrijven, daarna dat pas plannen maken.
3 Reacties
Huub53
Huub533 aug. 2023 - 12:08
Mee eens @TwoTone Alleen niet te ambitieuze plannen maken. Maar de natuur nemen zoals de natuur is zonder "kwetsbare" soorten heilig te verklaren.. En de boeren nemen zoals ze zijn zonder ze tot "schadelijke" soort te bestempelen. Kost veel minder en is misschien nog beter voor de biodiversiteit ook. Want wat het best is voor de biodiversiteit weet niemand, ook professor Jan Willem Erisman niet.
Martin van der Linde
Martin van der Linde3 aug. 2023 - 13:23
Two tone, die metingen zijn gedaan. Maar je moet ze wel ergens aan relateren. In vrijwel alle gevallen is dat gedaan. Hier niet, vandaar dit artikel. Dat overigens wel degelijk de invloed van veeteelt en voeding laat zien.
Vuurrood
Vuurrood3 aug. 2023 - 13:46
Huub53: Maar de natuur nemen zoals de natuur is zonder "kwetsbare" soorten heilig te verklaren.. De natuur is allang niet meer zoals de natuur is. De natuur wordt doelbewust door sommige boeren, onder invloed van de agro industrie, vernietigd! Er bestaan geen "kwetsbare soorten" in de natuur! De natuur is als geheel zeer kwetsbaar geworden door de invloed van de mens.
Jozias2
Jozias2
2 aug. 2023 - 21:23
“Het is dan ook zwaar teleurstellend wanneer je deze recente metingen van het RIVM ziet, waaruit het lijkt dat er eerder een stijging van de stikstofuitstoot heeft plaatsgevonden. Ik leg graag uit waarom deze metingen niet geschikt zijn om het effect van het verkleinen van de veestapel op Schiermonnikoog in kaart te brengen” Op zich snap ik dat de metingen van het rivm wel vragen oproepen. En als de metingen van het rivm niet geschikt zijn voor Schiermonnikoog. Dan blijft de belangrijkste vraag waarom de metingen van het Rivm wel geschikt zijn voor de rest van het land en of dat voldoende basis is voor het nemen van verstrekkende besluiten.
2 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde3 aug. 2023 - 13:25
Jozias, je hebt artikel toch gelezen? Omdat er hier gerelateerde data is. Dat zegt niks over andere metingen.
Jozias2
Jozias23 aug. 2023 - 20:38
@martin Leg het me uit. Dat er hier gerelateerde data is dat onderbouwd waarom deze metingen een verkeerde uitkomst hebben en niet geschikt zijn. Maar daarmee onderbouw je niet dat dezelfde metingen elders in het land wel kloppen (je kunt hoogstens niet onderbouwen dat ze niet kloppen) waardoor ik snap dat er nog veel weerstand en twijfel is.
Deetje Knol
Deetje Knol
2 aug. 2023 - 19:52
Tot nog maar een klein aantal jaren geleden was men er bij er RIVM over eens dat de grootste bron van stikstof in kustgebieden en dus ook de Waddeneilanden door de zee gevormd werd. Pas daarna is men ook onderzoek gaan doen naar nog andere bronnen in de kustgebieden en de Waddeneilanden zoals die door scheepvaart en nog andere specifiek voor deze regio nog onbekende bronnen anders dan veeteelt. Dat die bronnen van zee vooral, en dus de nog onder onderzoek staande bronnen van scheepvaart en nog andere mogelijke onbekende, staat buiten kijf, zoals de veeteelt er ook een bron vormt.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor