Het meest rechtsextremistische kabinet uit de Nederlandse geschiedenis is een feit. Nederland voegt zich bij de groeiende club van landen waar extreemrechts aan macht wint. Een van de successen van rechtse partijen is de uniformiteit en consistentie van hun communicatie. Het is rechts gelukt om structureel een karikatuur van politieke opponenten te schetsen, vooral linkse partijen. Ondanks culturele, nationale en politieke verschillen in uiteenlopende landen zijn zij in staat gebleken ‘links’ langdurig op een coherente manier te ‘framen’. Een proces in de politiek waarbij kiezers aangeleerd krijgen specifieke kenmerken te associëren met een partij, door ze structureel op een specifieke manier te beschrijven en af te beelden. Door taal en denkbeelden aan te reiken die betekenis geven aan de manier waarop kiezers de politiek bezien en interpreteren.
Ga maar na; wat is de associatie die de meeste kiezers nu in Nederland met politiek links hebben? Veelvoorkomende termen zullen ‘elitair' (‘grachtengordel’), ‘softies’, ‘wegkijkers’, ‘open grenzen’, ‘woke’, en ‘out of touch’ met normale mensen zijn. Die associaties zijn geen toeval, maar het product van een effectieve communicatiestrategie, waar discipline en uniformiteit essentieel voor zijn. In marketing en politieke communicatie weten professionals dat mensen hun mening beïnvloed kan worden door ze zo vaak mogelijk en langdurig consequent aan dezelfde boodschap bloot te stellen. En dat is precies wat rechtsextremisten succesvol hebben gedaan. Niet alleen in Nederland, maar internationaal. Het rechts-extremisme van Trump in de VS, Bolsonaro in Brazilië, Orban in Hongarije, Modi in India, Le Pen in Frankrijk en Wilders in Nederland kent grote nationale verschillen. Tegelijkertijd zijn de overeenkomsten in hun retoriek over linkse politieke opponenten bijzonder consistent. Veel van de termen die kiezers in Nederland met politiek links associëren, zijn ook toepasbaar op hoe rechts over de politieke tegenstanders spreken in hun land. Het is de hoogste tijd dat linkse partijen daar lering uit trekken en hun eigen framing over rechtsextremisten ontwikkelen. Vier suggesties;
Nu we aan het begin van het eerste Nederlandse rechtsextremistische kabinet staan, en met mogelijk meer Europese en Amerikaanse rechtsextremistische electorale winst aan de horizon, is het cruciaal dat links een duidelijke en coherente strategie voor hun communicatie kiezen, zodat kiezers politiek rechts gaan zien voor wat ze zijn. Dat kan door een aantal tactieken:
- Coördinatie tussen linkse partijen: Linkse partijen moeten hun eigen belang deels wegcijferen ten gunste van een coherent verhaal dat alle progressieve bewegingen ten goede komt. Dat betekent dat ze samenwerken, overeenstemming bereiken over communicatie en consequent zijn in het uiten van hun afgesproken boodschap tav extreem rechts. Leiders en woordvoerders moeten bepalen wie, wat wanneer zegt en welke boodschappen structureel herhaald moeten worden?
- Hechtere samenwerking in internationale progressieve organisaties: Er zijn veel fora waar linkse partijen en organisaties samenwerken of van elkaar leren. Daarin moet meer aandacht besteed worden aan een uitwisseling van strategieën en een plan ontwikkeld worden voor een coherente politieke communicatie ten aanzien van extreemrechts. Voorbeelden zijn de ‘Party of European Socialists’ (PES) en S&D, de fractie van sociaaldemocraten in Europa of de ‘Socialist International’, de wereldwijde organisatie voor sociaaldemocratische partijen. Andere voorbeelden zijn de ‘Progressive Alliance’, waarin 140 progressieve partijen en organisaties vertegenwoordigd zijn. Maar ook regionale netwerken zoals de ‘Network of Social Democracy in Asia’ (SocDem Asia), de ‘Central African Progressive Alliance’(CAPA), de ‘Arab Social Democratic Forum’ (ASDF) en de ‘International Union of Socialist Youth’ (IUSY).
- Denktanks en wetenschappelijke bureaus: Er bestaan verschillende internationale denktanks, zoals Policy Network (UK), de Progressive Institute (VS), Foundation for Progressive Studies (internationaal) en in Nederland de Wiardi Beckman Stichting en het Wetenschappelijk Bureau van GroenLinks. Die kunnen niet alleen zorgen dat er geleerd wordt van elkaars nationale ervaringen en successen met extreemrechts, maar ook gericht onderzoek doen naar de thema’s en boodschappen die het meest resoneren bij kiezers om tegenwicht aan hen te bieden.
Voor de toekomst van ‘Links’ en progressieve bewegingen is het essentieel dat ze zich niet langer laten definiëren door politieke tegenstanders en zelf een strategie ontwikkelen om extreemrechts te definiëren. Door samen te werken en te zorgen dat er structureel, coherent en uniform gecommuniceerd wordt door alle progressieve partijen en organisaties. Slechts dan zal het hen lukken om de tekortkomingen van extreemrechts te etaleren en kiezers de juiste associaties met extreemrechts op te laten bouwen, ten goede van hun eigen electorale positie.