'Werknemers van Transcom melden hoge werkdruk, lage lonen, intimidatie en een bizarre stopwatchcultuur'
Werk is de bron van waarde en rijkdom. Toch gaat deze waarde vaak niet naar de werknemers, maar verdwijnt deze in de vorm van winst in de zakken van bedrijven. Zodoende staan b ij de meeste bedrijven niet de belangen van werknemers voorop , maar de winsten . Zo ook bij het Groning s e callcenter Transcom . Dit maakte in 2018 een winst van 1,1 miljoen euro. Winst die werd voortgebracht door het harde werk van de werknemers.
De afgelopen weken bezocht ik met actieve SP’ers dit bedrijf om met werknemers te spreken over hun loon en werkomstandigheden. Dat bleek niet eenvoudig, vrijwel meteen werden we door leidinggevenden weggestuurd. Maar bij het plaatsen van foto’s op Facebook van ons bezoek aan Transcom kwamen er verschillende reacties binnen over de lonen en werkomstandigheden bij dit callcenter.
Die reacties gingen over hoge werkdruk, lage lonen, intimidatie en een bizarre stopwatchcultuur. W erknemers lieten ons weten dat zij een maximaal aantal minuten per dag naar de wc mogen.
Daarnaast weigert Transcom om werknemers een vast contact te geven wanneer zij zich twee keer of vaker ziek hebben gemeld. Als klap op de vuurpijl hanteert het bedrijf niet de nieuwe CAO. Maar gebruikt het de CAO uit 2012 waardoor de lonen achterblijven en er amper of geen pensioen wordt opgebouwd.
Opkomen voor de rechten van werknemers is natuurlijk een taak van vakbonden. Maar wat is een socialistische partij waard wanneer zij zou wegkijken bij slechte werkomstandigheden. Daarom gaat de SP Groningen zich de komende tijd ook richten op het organiseren van werknemers voor hogere lonen en betere werkomstandigheden. Om te zorgen dat diegene die de winst voor het callcenter maken, een fatsoenlijk loon krijgen en zonder stress een plaspauze kunnen nemen.