Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Het verzonnen zelfbeeld van ideële clubs als Triodos

  •  
07-06-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2360 keer bekeken
  •  
2078410_85b915c15e_b

© cc-foto: jan343

Als hij werkelijk zo idealistisch is, dan schenkt hij die opgepotte miljoenen aan een echte ideële organisatie en regelt hij meteen dat zijn opvolg(st)er genoegen neemt met twee, maximaal drie keer een modaal salaris
Al sinds de vorige eeuw bankier ik met volle tevredenheid bij Triodos. Ik las daarom met extra interesse het interview in de Volkskrant dit weekeinde met Peter Blom, de vertrekkend CEO van deze duurzaamste bank van Nederland. Daarin stond dat hij een extra jaarsalaris meekrijgt en zo in 2020 op een inkomen van 744 duizend euro uitkwam.  De reactie van Blom was dat die vertrekregeling is bedoeld om nu hij 65 is nog wat andere dingen te doen op het vlak van duurzaamheid en bankieren. Hij krijgt dus naast een riant pensioen, plus een enorme bonus, de kans hetzelfde te doen wat hij al jaren als CEO deed.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (22)

SamB
SamB
8 jun. 2021 - 18:22
Een nogal tendentieus verhaaltje. Ruim 7 ton is een riant bedrag, maar vergeleken met de meeste bankiers kreeg Peter Blom een bescheiden salaris: gemiddeld krijgt een CEO van een Europese bank 5,8 mln, met uitschieters van ruim 12 mln. En dit zijn een jaarinkomens, geen eenmalige premie. In feite is Blom de slechtst betaalde bankier van Europa. En wat dan nog: Triodos is een bank en geen Goed Doel: een commerciële instelling dus. Dat Triodos Bank naast Profit ook oog heeft voor People en Planet betekent niet dat de CEO op bijstandsniveau hoeft te leven.
The Apple
The Apple
8 jun. 2021 - 17:17
Het aantal voorstanders van wit-was banken zoals de ING en de ABN blijkt onverwacht groot.
Break on through
Break on through
8 jun. 2021 - 10:06
Laat ik nou altijd denken dat ik mn bankzaken veel beter bij Triodos of zo kan doen. Ik zit nu nog bij zo´n grootbank. En daar zit ik zo in eens helemaal out of the blue helemaal goed? Hahaha
2 Reacties
vdbemt
vdbemt8 jun. 2021 - 14:07
Nou nee hoor. Triodosbank en ASNbank zijn toch, vanuit maatschappelijk moreel verantwoord bankieren, de beste 2 banken in NL. Dat salaris dat de bankdirecteur nu eenmalig krijgt, krijgen de directeuren van de grootbank van jou ieder jaar, exclusief bonus. Zie ook mijn opmerking 7 juni 2021 at 19:58
Joe Speedboot
Joe Speedboot8 jun. 2021 - 19:08
ASN en Triodos doen het nog steeds aanzienlijk netter dan die grootbanken.
P Haan
P Haan
8 jun. 2021 - 8:06
Dat hele verdienmodel rondom een niet gedimensioneerd begrip als 'duurzaam' is crimineel. Mensen trappen er in omdat je het eigenlijk graag goed wil doen. Schrijver is in het reclamepraatje gestonken en wordt nu met de realiteit geconfronteerd. Tja.
Le Chat Botté
Le Chat Botté
8 jun. 2021 - 6:36
Het is alles of niets in dit artikel. Je kunt niet een stevig eind op de goede weg zijn, want dat is niet 100% goed dus 100% faal. Het leven stroomt en vrijwel alles bevindt zich op een spectrum. Wie alleen de uitersten accepteert, denkt extremistisch en vindt vrijwel alles kut.
The Apple
The Apple
8 jun. 2021 - 2:39
Is het nou de bedoeling dat we uit principiële overwegingen overstappen naar een bank zonder principes? Eentje waarvan de leidinggevenden niets verdienen omdat er alleen maar geïnvesteerd wordt in activiteiten die verlies draaien misschien? Natuurkijk ben ik er voorstander van dat get bank- en verzekeringswezen, net al alle andere nutsvoorzieningen, ook genationaliseerd worden, maar zolang de situatie is zoals hij is, lijkt het me niet dat mijnheer Peter Blom zich onoorbaar gedraagt. Temeer daar mensen zoals hij elders een veelvoud zouden kunnen verdienen. Veranderingen ja, maar zonder af te geven op mensen zoals Peter Blom
5 Reacties
poeslief
poeslief8 jun. 2021 - 10:20
Dus liever een bank die stelt principes te hebben alleen daar zo nu en dan de hand mee ligt dan een bank die zich niet profileert als guttmenscbank. Praatjes vullen bij Appel de meeste gaatjes. "Practice what you preach" is voor Appel een brug te ver; praten als brugman is goed genoeg.
The Apple
The Apple8 jun. 2021 - 17:01
poeslief zou het liefste zien dat partijen die "groen beleggen" gedoemd zijn helemaal geen winst te maken, omdat dit -volgens hem althans- in tegenspraak zou zijn met hun principes. Dat laat zien hoe erg hij in de war is: "groen" is niet hetzelfde als "links", poeslief. Ik ben er voorstander van dat het bank- en verzekerindswezen in handen zijn van de gemeenschap omdat ik socialist ben, niet omdat ik "groen" ben
The Apple
The Apple8 jun. 2021 - 17:11
poeslief behoort tot de groep mensen die uit schaamte voor hun eigen immorele gedrag iedereen die beter wil verdacht probeert te maken. Zelf heeft hij helemaal geen eigen verhaal, behalve dat hij misschien thuis loopt te pronken met zijn "succes".
poeslief
poeslief9 jun. 2021 - 8:34
"bank- en verzekeringswezen in handen van de gemeenschap". Ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhh meen jij dit serieus of is dit jouw vertaling van '......in handen van de (door Appel goedgekeurde) overheid'? Wederom wel heel fijn om te mogen constateren dat mega hypocriet zijn (bovenmodaal (= rijk) verdienend links = nomenklatoera links = elite die het volk onder de duim wil houden want dat is volgens die elite het beste voor het volk) en winst maken en bonussen uitkeren niet erg is zolang men de door Appel gewenste trefwoorden inzet en stelt doelen na te streven die Appel ook ondersteunt.
The Apple
The Apple9 jun. 2021 - 19:10
poeslief - Ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.., waar heb je het toch over? guttmensch-roepers zijn dom-rechts.
Trees2
Trees2
8 jun. 2021 - 1:44
Voor een stichting die projecten buiten Europa begeleidt. zoek ik een bank. Bij de Triodos was het gesprek meteen afgelopen. Geen waar voor mijn geld; wat een bedoeld en onnadenkend conformisme.
Greendutch
Greendutch
7 jun. 2021 - 20:37
EENS!
DaanOuwens
DaanOuwens
7 jun. 2021 - 19:53
Prima bankje. Ik zie het probleem niet. Drie maal modaal max? Waarom? Er is een soort informele salaris norm voor bestuurders van de zogenaamd sociaal firms. Die is 7 maal het bruto loon van de laagstbetaalde medewerker. In de praktijk dus het minimumloon. Daar ligt dus ongeveer de redelijk norm waar Triodos zich ook wel aan zal spiegelen. Wellicht is het legitiem om een bankdirecteur wat meer te betalen maar daar kan je het over hebben. Met een dergelijke argumentatie kunnen ze ook aangesproken worden. 3 maal modaal is een andere norm. Dat is wat sommige mensen op basis van hun eigen opvattingen het maximum salaris vinden. Maar eigen opvattingen zijn een weinig valide basis voor een norm. Ik kan mij prima voorstellen dat het voor sommige banen niet genoeg is. Verder doet Triodos het in zijn beleid aardig. De juiste belegging strategie en ik zie dat andere financials zoals pensioenfondsen dat pad ook op gaan. Als je perse het milieu verder wil slopen kan je altijd terecht bij de RABO of ING. Daar zitten de rechtse mensen mensen vermoedelijk die nu kritiek hebben op Triodos. Ik snap dat dan ook niet. Ik zit niet bij de Rabo of ING omdat ik niet hou van hun investeringsbeleid en hun salarisbeleid. Maar daar loop ik dan ook niet over te zeiken. Dat is weer het probleem van de mensen die bij die clubs klant zijn, niet van mij.
5 Reacties
DeKleineSalamander
DeKleineSalamander8 jun. 2021 - 5:24
Mmmm... nou... juiste beleggingsbeleid. Investeren in BMW? Iets socialer met de salaris van de topmannen mag wel. Zie ook mijn reactie hieronder. Op papier ziet het er allemaal leuk uit maar kritische vragen worden niet de de Triodos figuren beantwoord.
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jun. 2021 - 8:45
Triodos werd opgericht in 1980 vanuit de antroposofische beweging, en heeft daar nog steeds relaties mee. Dat vind ik een minpunt. Dat probleem heeft de ASN weer niet.
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jun. 2021 - 9:02
Ander interview uit 2016. Nog steeds mag de alternatieve geneeskunde bij de bank aankloppen voor kredieten. Geen reden natuurlijk om naar de RABO te rennen. https://www.vn.nl/duurzaamheid-is-een-sleets-begrip/
DaanOuwens
DaanOuwens8 jun. 2021 - 11:30
@ Sjoerd Bonnema Jij schrijft: Investeren in BMW? Iets socialer met de salaris van de topmannen mag wel. Natuurlijk mag investering in BMW. Waarom niet? Druk bezig met vergroenen. En hoezo socialer. Wat is jouw norm? Op basis van wat bepaal je die? En: maar kritische vragen worden niet de de Triodos figuren .... Ik snap dat prima gezien de rest van je reactie dat ze niet alle vragen beantwoorden. Ik heb inhoudelijk ook niet zo veel met jouw manier van denken. Dan is de kans dat je elkaar ergens gaat vinden inderdaad nogal klein. Maar aan wie ligt dat dan? @ DanielleDefoe Dat wist ik. Ik heb ooit een bestuursfunctie in een popmuziek clubje gehad, zo rond 1980. Dat moest, vonden de andere bestuurders, beslist naar de Triodos gaan. Er werd ook nog wat gemediteerd door enkele bestuurders. Erg aardige mensen maar ik was een wat vreemde eend in de bijt. Ik had toen wel enige aarzeling, maar dat antroposofische is gelukkig wat verwaterd. Qua bankzaken hadden ze het ook destijds heel aardig op orde. Ik denk inderdaad dat de alternatieve geneeskunde minder gezondheidsschade aanricht dan de agrarische investeringen van de Rabo-bank. Maar dat is inderdaad wel een minpuntje.
DeKleineSalamander
DeKleineSalamander13 jun. 2021 - 10:48
Beste Daan, Nou, nou Daan. "Ik snap dat prima gezien de rest van je reactie dat ze niet alle vragen beantwoorden. Ik heb inhoudelijk ook niet zo veel met jouw manier van denken. Dan is de kans dat je elkaar ergens gaat vinden inderdaad nogal klein. Maar aan wie ligt dat dan? ". Wat is die manier van denken dan die je tegen de borst stoot? En 'de rest van je reactie' En kom even tot de inhoud. Ik vindt soms namelijk best dat je hier en daar een punt hebt. Ik stel als links georiënteerd persoon en kleinschalig ecologisch ondernemer gewoon ook kritische vragen om links scherp te houden en richting te geven aan structureel noodzakelijke veranderingen. Maar goed je lijkt het prima te vinden dat kritische vragen niet worden beantwoord door de Triodosbank en hun beveiliging niet op orde hebben. Voor dat je het weet zit je misschien zelf straks in de greenwashende neoliberale stroom van laten we niet moeilijk doen en alles bij het oude laten met een links tintje voor het stemvolk.
Rutger Groot
Rutger Groot
7 jun. 2021 - 19:03
Ja Triodos is een commerciële instelling met een ideeele inslag, waar geld verdient wordt. En ja daar hoor een commercieel salaris bij. Duurzaamheid is niet gratis, het kost geld, in iedier geval op de kort termijn. Gelukkig heb je de keuze hier wel if niet te bankieren
Hakkepuf
Hakkepuf
7 jun. 2021 - 18:39
Zoiets heet hypocrisie. Net als een Greenpeace directeur die een paar maal per week met vliegtuig naar Luxemburg ging om zijn familie te bezoeken. Of wat te denken van de salarissen van de bestuurders van Cordaid, Oxfam Novib en vele andere ontwikkelingshulpclubs? Dat is ook behoorlijk boven de Balkenendenorm. Al deze mensen deugen zo luidruchtig dat je weet dat het niet deugt.
2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens7 jun. 2021 - 21:55
@ Hakkepuf Jij schrijft: Of wat te denken van de salarissen van de bestuurders van Cordaid, Oxfam Novib en vele andere ontwikkelingshulpclubs? Dat is ook behoorlijk boven de Balkenendenorm. https://www.deondernemer.nl/actueel/dit-zijn-de-salarissen-van-directeurs-bij-goede-doelen-1~1104826?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F Duidelijk is dat jouw opmerkingen niet deugen. Meer geleid door je afkeer voor mensen die de wereld wat beter willen maken dan door kennis van zaken.
EenMening
EenMening8 jun. 2021 - 18:01
Ethieopië = Ethiopië
WiebeI
WiebeI
7 jun. 2021 - 18:15
Triodos is zeker een duurzame bank. En ook een bank die het de afgelopen decennia prima heeft gedaan. Daar mag zeker een ruime bovenmodale compensatie voor de top tegenover staan. Iedere keer dat geschopt wordt tegen wat hogere honorering is dat naar mijn idee bekrompen Hollands. Niet boven het maaiveld uitkomen. Afgunst, jaloezie en naijver. Ik heb totaal geen moeite met dit soort salarissen.
2 Reacties
gerryjoris
gerryjoris8 jun. 2021 - 7:22
Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Joe Speedboot
Joe Speedboot8 jun. 2021 - 19:10
Eens.
WeesGeenKees
WeesGeenKees
7 jun. 2021 - 18:14
Bij de Triodosbank ben ik vele jaren geleden al vertrokken vooral ook omdat je nooit naar een fysieke bank kunt in de stad waar je woont. De Regiobank heeft wel overal fysieke kantoren en dat bevalt me dan ook 1.000 maal beter.
1 Reactie
Pater
Pater8 jun. 2021 - 1:58
Fijn dat je tevreden bent. Maar de Regiobank is natuurlijk geen duurzame bank.
Pater
Pater
7 jun. 2021 - 17:13
Ach, de Balkenendenorm is beter. Maar 272.000/jaar bruto is voor bankdirecteuren beslist aan de lage kant. Waarom doet De Kort alsof de wereld vergaat?
1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew8 jun. 2021 - 3:44
Jij klinkt wel erg neoliberaal, Pater. Zeker GroenLinks? Overigens is Triodos een piepklein bankje vergeleken met ING, ABN-AMRO en andere. Jij vergelijkt appels met peren, moet je niet doen.
Kit2
Kit2
7 jun. 2021 - 16:16
Zo verloedert ook weer dit initiatief om je financien ergens deugdelijk te doen. BAH. We zijn dus in een soort reclame-imago getuind, want dit soort deugt evenmin als Zalm. Maar waar moet ik nu heen?
vdbemt
vdbemt
7 jun. 2021 - 15:52
Zo zie je maar weer. Geen enkel extraatje is een bankier vreemd. Zelfs de (gedacht) meest ideële niet. We mogen niettemin blij zijn met een bank als Triodos en ook ASNbank. Planeet- en klimaatbewustzijn, zelfs maatschappelijk bewustzijn (Zalm) is bij de andere banken helemaal ver te zoeken.
3 Reacties
Max_Konijn
Max_Konijn7 jun. 2021 - 16:05
@vdBemt Vind Zalm nou niet net een voorbeeld van een bankier die het onderste uit de kan heeft gehaald voor wat betreft salaris. In zijn tijd bij ABN Amro verdiende hij, in vergelijking met CEO’s van andere grootbanken, een schijntje. Geloof iets van 7 ton en geen bonus. Hamers van ING verdiende in die tijd een paar miljoen.
Zapata
Zapata7 jun. 2021 - 17:53
@Hoofdschuddend. Oh ja joh? Volgens mij heeft Zalm lekker gesjoemeld bij DSB en krijgt hij nu een rechtszaak aan zijn broek vanwege gesjoemel bij ABN/AMRO.
vdbemt
vdbemt7 jun. 2021 - 17:58
@Hoofdschuddend. Ik had het niet over het 'onderste uit de kan als bankdirecteur'. Ik duidde op het andere bewustzijn van de andere banken. Het salaris van Zalm was ruim 7 ton per jaar. Dat is het dubbele van deze Triodosbankdirecteur. Die heeft dit bedrag nu éénmalig, omdat hij een jaarsalaris extra heeft gekregen. Dan 'geen bonus' zeg je. Dat klopt. Maar dat was pas na de enorme ophef daarover. Zalm begreep dat niet. En intussen ook dit: Bij de ABN-Amro bleef alleen het loon van bestuursvoorzitter Gerrit Zalm gelijk. De voormalige minister van Financiën krijgt opnieuw 759.375 euro. Voor de meeste andere ABN-Amro-medewerkers is het salarisbeleid versoberd. Dan ING. Dat is natuurlijk helemaal om je diep te schamen. Maar die schaamte is hun vreemd.
Bert de Vries
Bert de Vries
7 jun. 2021 - 15:23
Er zijn veel die Sywert zijn. De Triodosbaas is geen uitzondering. Denk aan de baas van het KWF. Of die van de Hartstichting. En aan die van al die derde wereldlanden-weldoeners.
Mokker
Mokker
7 jun. 2021 - 15:17
Bankiers leven in een vreemde bubbel, die vinden dit waarschijnlijk een heel bescheiden vergoeding.
Gerard de Vries2
Gerard de Vries2
7 jun. 2021 - 15:11
2 to Max. 3x modaal? En wie denk je dat dan komt voor dat geld? Triodos is toch geen non profit? Het is een bank, daar moet geld verdient worden. Maar niet met foute zaken. Lovenswaardig zou ik zo zeggen. En de beloning van de topman is bescheiden (744/2=372), zal ongeveer maximaal tien keer van de laagste salaris zijn. Prima toch?
2 Reacties
Mokker
Mokker7 jun. 2021 - 17:12
Jij denkt serieus dat de laagstbetaalde bankmedewerker 70k per jaar verdient... waar ben je die voeling met de echte wereld en normale mensen ooit kwijt geraakt Gerard?
Gerard de Vries2
Gerard de Vries28 jun. 2021 - 6:26
Hij kreeg nu dubbel betaald. Daarom dat ik ook een sommetje erbij had gedaan. 34k, dat is zo ongeveer modaal. Dus ja, ik denk dat mensen bij een bank dit wel verdienen. Overigens, dat komt ook omdat al het echt laag betaalde werk zoals schoonmaken en de kantine wordt uitbesteed. Dus die staan niet op de loonlijst van de bank.
EricDonkaew
EricDonkaew
7 jun. 2021 - 14:45
Het is typisch Nederland anno 2021. Plak er het woordje 'duurzaam' op en dan mag opeens alles.
JasDon
JasDon
7 jun. 2021 - 14:36
Triodos is altijd al een grap geweest. Ja ze zijn duurzaam, maar qua handelen ook een grap. Ze deden alles er aan om maar zwevertjes naar zich toe te trekken. Hetzelfde type volk wat trouwens nu even makkelijk omswitched naar Qanon onzin. Financieren kwakzalverij: https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/kwakzalversprijs-2010-voor-triodos-bank/ Of voorbeeld bij hen op kantoor: https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/triodos-bank-wil-niet-zeggen-of-ze-in-helend-zand-gelooft/ "Memon CombiTransformers. De Duitse fabrikant Memon claimt dat deze dingen, die in stopcontacten moeten worden gestopt, 'het immuunsysteem beschermen en de vitaliteit van de werknemers verhogen.' Ze werken 'holistisch en creëren harmonie in alle levensomstandigheden', meldt het bedrijf." "TNO-onderzoeker Peter Zwamborn toonde eind 2011 in een uitzending van Tros Radar aan dat deze apparaatjes voornamelijk vogelzand bevatten en dat er op de supergevoelige meetapparatuur van TNO geen enkel signaal te zien is als het Memon-apparaatje wordt aangezet."
DeKleineSalamander
DeKleineSalamander
7 jun. 2021 - 14:25
Bankentuig- De Anarchist die bankdirecteur werd. Ja die Triodosbankjongens kunnen het mooi brengen. Dit salarisverhaal was mij al eerder bekend. Interview 24 maart 2016 in VN https://www.vn.nl/duurzaamheid-is-een-sleets-begrip/ Toen een jaar geleden de Triodosbank de kosten voor de bankrekeninghouders flink ging verhogen heb ik ze daar in een email mee geconfronteerd. Met de kostenverhoging voor de bankconsument kon er naar mijn mening ook wel wat van het salaris van Blom en consorten af. Nooit meer iets van gehoord. Zo te lezen is het alleen maar erger geworden met de salariëring. Blom reed toen trouwens toen een Audi A6. De vijfde nul zit achter het stuur zullen we maar zeggen.Wonderlijke manier hoe mensen zich kunnen 'ontwikkelen'. En het is er qua veiligheid internetbankieren en communicatie ook niet pluis. Daar ben ik een keer slachtoffer van geworden. Ze wilden van niets weten tot ik Kassa zich er mee ging bemoeien. Toen kreeg ik uit 'coulance' mijn geld weer terug. U begrijpt nu wel dat ik niet meer bij deze bank zit.
2 Reacties
DeKleineSalamander
DeKleineSalamander7 jun. 2021 - 14:36
Noot: Voor dat 'prachtige' Triodosgebouw' in Driebergen is trouwens heel wat alternatieve cultuur en natuur tegen de vlakte gegaan. Ook allemaal volgens de 'regels'.
Grietje Genot
Grietje Genot7 jun. 2021 - 16:14
Goed verhaal

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor