Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Het ideale einde van je leven

  •  
14-07-2022
  •  
leestijd 7 minuten
  •  
3287 keer bekeken
  •  
IMG_12541

Beste Bram,

Mirjam Vriend en Bram Bakker corresponderen over de geestelijke gezondheid.

Er is zelfmoord, en er is een georganiseerd levenseinde. Wanneer het ouderen betreft hebben we het dan over het keurige “voltooid leven”. Ik ben de laatste om te zeggen dat ik me bij een doodswens niets kan voorstellen. En ik ben enorm voor het recht op zelfbeschikking. Maar ergens hieraan voorafgaand gaat een belangrijk gesprek verloren. Een gesprek dat ons allen aangaat, omdat het alles te maken heeft met de manier waarop wij ons leven hier leven.

Je kent vast het begrip ‘blauwe zone”, Bram? Op enkele plekken in de wereld liggen gebieden die zo genoemd worden omdat ze een paar opvallende overeenkomsten vertonen. Een documentairemaker bezocht ze. Ik herinner me vooral Sardinië. De interviewer stond in een sinaasappelboomgaard, met de eigenaresse, een vrouw van in de zestig. Er werd geoogst door in de bomen te klimmen, handmatig. Ze deed dat ook nog zelf, met enkel een paar familieleden. Of ze al eens dacht aan stoppen, vroeg de interviewer. Nee, zei ze verbaasd. Wie er trouwens achter haar in de boom hing te plukken, vroeg de interviewer. Dat is mijn moeder, zei de vrouw.

Aan het eind van de middag legde iedereen het werk neer. Men kookte gezamenlijk een lekkere maaltijd met pure, lokale ingrediënten, zeker een glaasje of wat erbij. Men ging zitten, met familie, met buren, met vrienden en kletste en lachte de rest van de avond met elkaar. Opmerkelijk: wél dagelijks ruim de tijd nemen voor ontspanning, níet met pensioen willen. Wij, hier, hunkeren vaak naar pensioen….

In de blauwe zone wordt men zeer oud, men kent er geen alzheimer en dementie (in Japan hebben ze er niet eens een woord voor, het was voor de interviewer een heel karwei om uit te leggen wat het was) en ook geen depressie. Men koestert in deze gebieden geen hemelbestormende ambities. Wél iets wat de Japanners “Ikigai” noemen. Dat betekent zoiets als: iets waar je graag voor je bed uit komt.

Ikigai heeft niets te maken met grootse dromen. Het gaat over mensen die je graag ziet en fijne dingen die heel bereikbaar en eenvoudig zijn. Het is de handeling, niet het doel. Het is vast niet voor niets dat we in Nederland vaak in overlijdensadvertenties vermelden wat iemands beroep was. Ons beroep definieert ons in hoge mate. Wij zijn niet wie we zijn, maar wat we doen.

Ik ken mensen die hun werk doen met frisse tegenzin, omdat de schoorsteen moet roken. Zij leven voor hun vakanties. Als die vakantie verregent is het jaar mislukt. Ik ken ook mensen die grootse doelen najagen. Zij moeten iets enorms betekenen, of verwezenlijken. Zij hebben hier zelf voor gekozen, klopt, maar raken gek genoeg net zo gefrustreerd als de broodwerkers die ik hiervoor beschreef. Ik ken mensen die de schaapjes op het droge hebben en vervolgens alvast bij de lunch aan de chablis gaan om de leegte te verzachten. Ik ken mensen die zich hoogst ongemakkelijk voelen in deze maatschappij en zich samen terugtrekken in afgesloten gemeenschappen, om daar tussen eigen groententuin en rondhuppelende geitjes naar een andere dimensie te zoeken. 

Ik weet heus wel dat ik chargeer. En ik heb een handvol leukere voorbeelden, maar te weinig. Echt. Dit zijn de keuze-paden die ik velen zie bewandelen. Dit is wie wij zijn. Geen Ikigai te bekennen. Tijd om samen te zijn met je dierbaren te zijn is er ook niet. Zeker niet dagelijks. Ja, pas als je alles hebt gegeven en leeg thuiskomt. Dat is de volgorde.

Een oudere heeft niets te zoeken in dit model. Een oudere in Nederland is minder fit dan in de blauwe zone, over het algemeen, en ook de mentale functies laten hen eerder en heviger in de steek. Dat feit alleen al zou ons een stevige wake-up call moeten geven. En als je hier dan lichamelijk en geestelijk opvallend snel veroudert -want we zouden het ook omgekeerd kunnen bekijken, vanuit de blauwe zone gezien-  wie ben je dan nog? Dan ben je “nutteloos”.

“Nutteloos” is het intens droevige woord dat ik deze ouderen, die een versneld einde wensen, vaak hoor noemen. En zo mogelijk nog erger is het, dat anderen dat een plausibel antwoord vinden, waarmee het gesprek ten einde is, precies daar waar het zou moeten beginnen. Wij brengen onze kinderen weg, en onze ouderen.

We wijden ons aan iets dat is afgedwongen, of aan iets dat we fanatiek najagen en voelen verrassend genoeg in beide gevallen op den duur leegte toeslaan. Ik hoorde iemand zeggen dat wij in sociaal opzicht een ontwikkelingsland zijn. Er wordt momenteel overwogen om “eenzaamheid” als een officieel ziektebeeld te certificeren. Dat vind ik eng. Want eenzaamheid is volgens mij een situatie, geen psychisch aangemaakt gevoel.

Ik wou dat we elkaar hier in totale “nutteloosheid” konden ontmoeten. Dan was het vast ook minder akelig om hier oud te zijn. Wat denk jij hierover, Bram?

Warme groet,

Mirjam

Ha Mirjam,

Een prachtig onderwerp, en belangrijk ook. Het stoort mij steeds vaker en steeds meer dat we van de dood een soort product maken met zijn allen. Zoals je een hotel reserveert, of een goed restaurant, zo boek je ook het levenseinde. Als moderne, intellectuele Westerling. Dat is ook gechargeerd, maar dat roept het onderwerp klaarblijkelijk op. Er wordt ook niet heel gevoelig met het levenseinde omgegaan, vind ik. Als je geen nut meer hebt, of de kwaliteit van leven voldoet niet meer aan de criteria die we daarvoor hebben aangelegd mogen we vragen om een levenseinde op eigen voorwaarden. Alsof dat de hoogste vorm van beschaving is.

De beide ouders van een van mijn liefste vrienden zijn allebei zeer dement. Ze weten nog maar heel weinig, maar ze voelen des te meer. Ze zijn sterk met elkaar verbonden, vooral non-verbaal, en als ik op bezoek kom wordt er heel veel gelachen. Als ik weer opstap ben ik net als zij vaak direct alweer vergeten waarom we hebben moeten lachen. Flauwe grappen over poep en pies en seks zijn het. De beide bejaarde mensjes zijn in hun functioneren extreem beperkt, maar mede dankzij de liefdevolle zorg van hun zoon, die aan het begin van de corona-ellende weer bij ze thuis is gaan wonen, hebben ze een goed leven. Dient hun bestaan nog een maatschappelijk doel? Nee natuurlijk. Economisch zijn ze volstrekt nutteloos, en de onvermijdelijke thuiszorg kost ook alleen maar geld. Maar: ze leven! En nog maximaal ook, binnen de beperkingen van hun aangetaste brein.

In mijn tijd als psychiater werd ik soms in consult geroepen voor een ‘beoordeling suïcidaliteit’. Moest ik in gesprek met een man of vrouw die al dan niet expliciet kenbaar had gemaakt niet verder te willen leven. Mijn hoofdtaak was dan vaststellen of er een stoornis van de geestesvermogens speelde die verantwoordelijk was voor de wens het eigen leven te beëindigen. Als het antwoord ‘ja’ was, bijvoorbeeld omdat iemand leed aan een zware depressie, kon er besloten worden tot een gedwongen opname. Vanuit de gedachte dat de suïcidale neigingen wel zouden verdwijnen als de depressie zou verminderen. Ik denk er inmiddels met de nodige ambivalentie aan terug. Soms deed je het goede, maar even vaak ook niet. En in alle gevallen was het nogal moralistisch, het oordeel van de psychiater over het leven van de patiënt (hier past het woord cliënt ook echt niet…)

In discussies over het zelfverkozen levenseinde worden door de voorstanders vaak ‘foute’ argumenten ingebracht als ‘Moeten die mensen voor de trein dan?’ Nee natuurlijk, maar ik vind het geen goed idee dat iedere Nederlander de pil van Drion in huis heeft. Waarom niet? Omdat iedereen anders is. Er zijn veel mensen die ooit hebben gedacht dat het leven wat hen betreft geen zin meer had, maar die heden ten dage volop genieten van wat datzelfde leven ze te bieden heeft. ‘Zelfmoord is de permanente oplossing voor een tijdelijk probleem’ leerde ik ooit van dichter Rogi Wieg, die uiteindelijk overleed aan euthanasie in verband met ondraaglijk psychisch lijden…

En om het nog ingewikkelder te maken: ik werk met mensen die een uitgewerkt scenario voor zelfdoding bezitten, inclusief de middelen. Dat geeft ze rust, terwijl ik vermoed dat ze nooit tot uitvoering over zullen gaan. Ingewikkeld hè?

Weet je wat ik zo graag zou willen Mirjam? Dat we het gesprek over zo’n belangrijk onderwerp eens volledig proberen los te koppelen van de waan van de dag. De politieke dagkoersen, waarbij D66 en de Christenunie achter de schermen tot een compromis proberen te komen, vanuit haaks op elkaar staande opvattingen, ik heb er zo de pest aan.

Het leven ontleent zijn waarde aan het besef dat het eindig is. Als er aan de horizon geen dood zou gloren werd het best langdradig en saai allemaal. Laten we de dood eens wat meer bij het leven betrekken, en het afscheid vieren. Mijn liefste oom werd een paar dagen geleden dood in bed gevonden, dat is pas heftig. Drie zoons met aanhang, kleinkinderen, en ineens weg… Iedereen die in staat is het naderende afscheid te vieren zou dat echt eens moeten gaan doen. Het heeft toch ook wel wat om het een beetje af te ronden? Zonder dat ik daarmee wil pleiten voor een lang en pijnlijk sterfproces. Maar de balans opmaken, het leven afronden, dat zijn toch mooie doelen?

Ik begon met het denken over de dood als een product, en ik wil er nog een andere grief aan toevoegen, tot besluit: we willen nog steeds alles vast leggen in regel, protocollen en procedures. Zou het niet goed zijn om te proberen dat met het levenseinde niet te doen? Hoe minder wetten een persoonlijk afscheid van het leven in de weg staan, hoe beter…

In dit artikel gaat het over zelfdoding. Mocht je daar vragen over hebben of behoefte te hebben om er over te praten, bel 0900-0113 of bezoek 113.nl.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (12)

Beisser
Beisser
17 jul. 2022 - 21:46
Dit soort gesprekken… Ik word er narrig van. Waar houden die mensen zich mee bezig? Waar bemoeien ze zich mee? Mevrouw Vriend beschrijft die “blauwe zones” alsof ze jaloers is. En er straalt ontevredenheid uit ‘Ik ken mensen die hun werk doen met frisse tegenzin, omdat de schoorsteen moet roken.’ en ‘Ik ken ook mensen die grootse doelen najagen. Zij moeten iets enorms betekenen, of verwezenlijken’. En – nog erger– ‘ En als je hier dan lichamelijk en geestelijk opvallend snel veroudert (…) wie ben je dan nog? Dan ben je “nutteloos”’. Met de eindconclusie’(…) Dan was het vast ook minder akelig om hier oud te zijn’.  Wat weet zij daarvan? Zij is nog niet oud. Zij moet het nog worden. Dat gebeurt vanzelf. Onvermijdelijk. Volkomen zinloos om je daar als jong mens al druk over te maken. Ik denk dat de mensen in de “blauwe zones” dat ook niet doen. Het gaat volgens mij om acceptatie en tevredenheid. Aanvaard het leven zoals dat je overkomt.Tel niet de tegenvallers en de teleurstellingen. Tel je gelukkige momenten en geniet daarvan.
Beisser
Beisser
17 jul. 2022 - 21:46
En dan de reactie van de heer Bakker. Alleen dit al: ‘Het stoort mij steeds vaker en steeds meer dat we van de dood een soort product maken met zijn allen. Zoals je een hotel reserveert, of een goed restaurant, zo boek je ook het levenseinde.’ en: ‘Als je geen nut meer hebt, (…) mogen we vragen om een levenseinde op eigen voorwaarden. Alsof dat de hoogste vorm van beschaving is’. Een uitspraak, een psychiater onwaardig. Die wordt geacht begrip te hebben voor emoties en denkprocessen. Ik weet dat hij hiermee een cynische beschrijving van hoe de samenleving denkt probeert te geven, maar dan nog… E
Beisser
Beisser
17 jul. 2022 - 21:44
En zijn verhaal over die twee demente oudjes. Dat klopt niet. Mijn eigen moeder is aan dementie overleden. Het enige dat ik ervan kan zeggen: diep en diep treurig en ontluisterend. Een tijdige euthanasie zou voor haar een daad van menslievendheid, een daad van onbaatzuchtige liefde geweest zijn. Maar het mocht (neem dat letterlijk) niet zo zijn.. In de alinea ‘In mijn tijd als psychiater …(hier past het woord cliënt ook echt niet…)’ Lijkt de heer Bakker toch enig begrip voor het denken van suïcidale mensen op te kunnen brengen, maar hij verpest het in de volgende alinea meteen weer met zijn opmerking over mensen die weer volop genieten van wat het leven te bieden heeft. En zijn overleden vriend had het mis: Er bestaan geen tijdelijke problemen. Ze moeten altijd actief opgelost worden, anders blijven ze bestaan En soms is de oplossing suïcide. Een keuze waar niemand anders dan de betrokkene zelf over gaat. Nogmaals: Waar bemoeit men zich mee?! Die dwarsliggerij van de christenunie: religieus geïnspireerde bemoeizucht. Immoreel
Beisser
Beisser
17 jul. 2022 - 21:39
Mijn vrouw en ik zijn bejaard (zij 78, ik 79) Ik ben op wat KLO (Klein Leeftijdgerelateerd Ongemak) na redelijk gezond en actief. Mijn vrouw is door een chronische ziekte waar zij al sinds haar vroege tienerjaren aan lijdt ernstig (maar voor de buitenwereld niet zichtbaar) gehandicapt. Zij is daardoor het grootste deel van de dag aan huis gebonden. Heeft veel tijd nodig voor de verzorging van haar handicap. Zij heeft weinig energie en lijdt chronisch pijn. En de specialisten staan machteloos. Wij doen samen niet veel. Zijn ‘economisch nutteloos’ zoals de heer Bakker dat noemt. Gaan nooit uit. Zijn al jaren niet meer met vakantie geweest. We scharrelen wat rond in en om het huis. Doen een paar keer in de week boodschappen –met de auto want ons beider mobiliteit laat te wensen over.
Beisser
Beisser
17 jul. 2022 - 21:39
Ons leven is dus “nutteloos” dat weten we, maar het interesseert ons niet. Zolang we elkaar gelukkig maken voelen we ons nuttig. We halen onze levensvreugde uit kleine dingetjes. We besteden veel liefdevolle aandacht aan samen lekker koken en daarna ook weer samen genieten van het resultaat. Een goed glas wijn erbij. Later op de avond nog één (of een glas whisky) een kaasplankje, de kikkertjes die het vijvertje in ons tuintje als woonplaats gekozen hebben en die ons als we in bed liggen amuseren met hun gekwaak. En overdag de geur van bloeiende liguster. En ‘Kijk er zitten voor het eerst bessen in onze aalbessenstruik!’. De hovenier die dit najaar de tuin komt herinrichten, de plannen voor renovatie van de badkamer ook. Dat soort dingen die maken ons blij. We genieten van het leven. We zouden nog meer genieten als we de zekerheid hadden er samen, als we vinden dat het zover is, een waardig einde aan te kunnen maken. Zonder door een grote moeizaam draaiende molen van beoordelingen, adviezen en verklaringen van psychiaters en andere “deskundigen” te moeten.
Effie2
Effie2
16 jul. 2022 - 5:43
De dood als ontsnappingsroute. Omdat het leven niet brengt wat je ervan meent te mogen verwachten of zelfs eisen. ...Terwijl je toch het recht zou hebben op wat je zélf als een menswaardig bestaan ervaart. Door het brein verzonnen denkbeelden en verwachtingen blijken niet zelden de oorzaak te zijn van geestelijk lijden. Van jezelf en dat van anderen. We dringen de ander graag onze eigen denkbeelden op alsof ze de volledige waarheid zouden bevatten. Wat Eric Donkaew hierover schrijft kan ik van harte onderschrijven. We worden in onze hardvochtige neoliberale cultuur opgeleid om als productiemachines ingezet te kunnen worden. En vervangen als ons rendement niet hoog genoeg meer is. Vanuit een beperkt zicht op de totale werkelijkheid maken we onszelf van alles wijs. En de economie is daarbij leidend. 'Als tijdelijke gasten van de dominante diersoort' eigenen we ons zóveel van de planeet toe, dat het leven op de planeet door aanhoudende verwoesting ernstig gevaar loopt. Ook ík denk dat wat ons écht gelukkig en gezond maakt bepaald wordt door hoe we ons voelen. De man die belangeloos zijn dementerende ouders verzorgt heeft dat kennelijk begrepen. Er voor elkaar zijn, elkaar helpen, elkaar onderwijzen, wat is er mooier? Maar we kiezen massaal voor concurrentie. Met als doel macht, aanzien, en materieel bezit. Onze geboorte is de reden van onze dood. Maar waarom worden we geboren? Voor wie in reïncarnatie en karma als speling van het lot gelooft is dat geen vraag meer.
EricDonkaew
EricDonkaew
15 jul. 2022 - 1:47
Mooie anekdotes over Sardinië. Zoiets gaat goed totdat er op een kwade dag een jonge, gladde neoliberaal met een voorgeplakte grijns op zijn gezicht langskomt die bepaalt dat het anders moet. Oogsten moet grootschalig geautomatiseerd worden en oudjes moeten maar worden weggestopt want ze zijn niet rendabel meer. Het is toch wel bekend dat ouderen het langst, maar ook het langst lichamelijk en mentaal gezond leven als ze actief mee mogen doen aan de samenleving. 'Wegkwijnen' is er in het dorpse leven op Sardinië, zoals dat hier beschreven is, niet bij. Dat hun werktempo wat lager wordt, is helemaal niet erg. Ze zijn niet ineens 'onrendabel', vanwege dat werktempo. Prettig werken kan ook zonder doorgeslagen efficiency, ellebogenwerk en opjaagcultuur. In de neoliberale cultuur werk je vooral tégen collega's in plaats van mét collega's. Ik heb het in een neoliberaliserend instituut meegemaakt. Eerst was het werk leuk, maar het werd steeds vervelender. Vooral wat collegialiteit betreft. Het grootste bezwaar van neoliberalisme is, dat ik zo ontzettend veel mensen erg ongelukkig heb zien worden. En dan kan het geen goed systeem zijn.
1 Reactie
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert16 jul. 2022 - 5:32
@ Eric Donkaew - goede maar trieste observaties. Het begon in de jaren negentig: er ging een nieuwe wind waaien in de samenleving. Een wind die verwoestende effecten bleek te hebben op al het sociale. Geen natuurverschijnsel, verre van dat. Alle veranderingen ten slechte waren door mensen bedacht en geïntroduceerd; ze hanteerden vormen van propaganda die net zo effectief was als elke vulgaire oorlogsreclame. En zo kon je op de televisie werknemers onder het nieuwe strafregime onwennig en naïef horen vaststellen: 'kijk, nu zijn we niet langer collega's, maar conculega's...'. Tja, zoveel aardige en welwillende mensen zitten tegenwoordig altijd op de virtuele schopstoel. 'Hij of ik er het eerst uit?' 'Voor jou tien anderen!' 'Absolute gehoorzaamheid en onderwerping, of verplichte tewerkstelling in de steun!' Dit is helaas de normaliteit voor de jongvolwassenen van nu. Ze weten uit eigen ervaring niet beter.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
14 jul. 2022 - 23:56
Ik vind leven een wonder, iets dat ik niet zou willen missen, ik denk dat hier een zingevingsvraagstuk voor ligt, hoe kom ik zinvol tot mijn einde, dat zal voor ieder mens verschillend zijn, meer zinnigs kan ik er niet over zeggen, ik vind het overigens ronduit perfide zoals d’66 rommelt aan de randen van het leven.
Oki Doki
Oki Doki
14 jul. 2022 - 19:05
Op dit moment is het zo dat alleen terminale patiënten op het allerlaatste moment euthanasie krijgen. De euthanasie van een derde van de terminale patiënten wordt afgewezen, de euthanasie van een derde van de terminale patiënten gaat niet door omdat ze te laat zijn met de euthanasie, de patiënt is al overleden aan de ziekte en maar een derde van de mensen die terminaal is en euthanasie aanvraagt krijgt daadwerkelijk euthanasie. Bij terminale patiënten wordt er zo lang gewacht met de euthanasie dat een derde van de patiënten overlijdt voordat er euthanasie gegeven wordt. Ouderen die ernstig lijden omdat ze ernstige gezondheidsproblemen hebben, er helemaal alleen voor staan en bijvoorbeeld ernstige psychische problemen hebben krijgen helemaal geen euthanasie. Mensen die nog niet oud zijn en deze problemen hebben krijgen al helemaal geen euthanasie. Een voltooid levenwet maakt de huidige regels minder streng maar het zal nog steeds heel moeilijk zijn om euthanasie te krijgen.
Oki Doki
Oki Doki
14 jul. 2022 - 18:50
Denk maar niet dat wanneer de voltooid levenwet er is dat iedereen zomaar euthanasie kan krijgen, op bestelling laten we maar zeggen. Het is op dit moment onmogelijk om euthanasie te krijgen, veel mensen moeten nog steeds gewoon zelfmoord plegen om aan hun hel te kunnen ontsnappen omdat ze geen euthanasie kunnen krijgen. De voltooid levenwet zou daar de zeer noodzakelijke verbetering in aan kunnen brengen, maar ik geloof nooit dat wanneer die wet er is dat iedereen zomaar de dood kan bestellen wanneer ze daar zin in hebben. De wetgeving is nu absoluut veel te streng en de voltooid levenwet zorgt er alleen maar voor dat de wet iets minder streng zal worden. Reken er maar niet op dat je op maandag de huisarts belt en dinsdag meteen euthanasie krijgt als de voltooid levenwet er eenmaal is. Was dat maar waar, het zou veel mensen heel veel onnodig leed besparen.
1 Reactie
Oki Doki
Oki Doki15 jul. 2022 - 9:22
Als je nu euthanasie aanvraagt dan moet je ernstig en uitzichtloos lijden om er voor in aanmerking te komen. Maar als er behandeling mogelijk is dan moet je dat eerst doorstaan. Heel vaak is er volgens de artsen nog behandeling mogelijk, en waar het op neer komt is dat je daarom nooit euthanasie krijgt. Als iemand bij de arts komt omdat hij of zij euthanasie wil omdat hij of zij vindt dat zijn of haar leven voltooid is, dan zal de arts zeggen dat hij of zij vindt dat zijn of haar leven nog niet voltooid is. Artsen zijn wat dat betreft behoorlijk terughoudend en gaan echt niet zomaar iedereen die om euthanasie vraagt omleggen bij wijze van spreken. De werkelijkheid is heel anders.
Oki Doki
Oki Doki
14 jul. 2022 - 18:39
Op dit moment is het niet zo dat de dood op bestelling aangevraagd kan worden. Integendeel, de regels omtrent euthanasie zijn zo streng dat het nagenoeg onmogelijk is om euthanasie te krijgen, ook als je ernstig lijdt. Dan komen ze steeds weer met nieuwe behandelingen die je eerst moet doorstaan, ook als je dat helemaal niet meer aankunt. Het is echt niet zo dat iedereen zomaar euthanasie zou aanvragen als men daar de kans voor zou krijgen. Op dit moment is het zo dat je alleen euthanasie kunt krijgen als je in de laatste fase zit van een terminale ziekte zoals vergevorderde kanker of bijvoorbeeld als je AIDS hebt. Als je op het punt staat om dood te gaan, dan pas krijg je euthanasie, je moet eerst door het hele ziekteproces voordat je in aanmerking komt voor euthanasie. Mensen die ernstig psychisch lijden en daar niet meer uitkomen, kunnen geen kant op, steeds maar weer worden er onredelijke behandelingen voorgesteld die mensen niet aankunnen. Het is ook daarom dat er nog steeds zoveel mensen zelfmoord plegen, omdat ze met geen mogelijkheid euthanasie kunnen krijgen, ongeacht hoe ernstig ze lijden. Dat is de bittere en keiharde werkelijkheid van dit moment als het gaat om euthanasie. Mensen worden verschrikkelijk in de steek gelaten en worden uiteindelijk gedwongen om zelf een eind aan hun leven te maken, mochten ze niet langer willen lijden. Ruimere euthanasiewetgeving is nodig zodat mensen daadwerkelijk op een humane manier kunnen sterven.
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert
14 jul. 2022 - 16:37
Dank aan Mirjam Vriend en Bram Bakker voor deze indrukwekkende gedachtenwisseling - ze verdient het om meerdere keren geduldig gelezen te worden. Bijdragen als deze geven Joop een meerwaarde. Vriendelijke groet, drs. H.C.Q.T.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor