HEMA stopt met het labelen van kinderkleding als specifiek voor jongens of voor meisjes. Voortaan kunnen alle kinderen bij de HEMA zelf uitkiezen hoe jongensachtig of meisjesachtig ze willen zijn, de etiketten en de verpakkingen worden namelijk vanaf eind dit jaar genderneutraal. De kinderafdeling wordt nu al niet meer gescheiden in aparte jongens- en meisjesafdelingen, maar heet nu gewoon ‘Kids’.
De beslissing van het merk kwam mede vanwege klachten die ze binnenkregen van kinderen zelf. Zo vroeg een tien jaar oud meisje op zsocial media waarom er geen stoerder meisjesondergoed was. Ze had helemaal geen zin om de hele tijd roze ondergoed met hartjes te moeten dragen. Omdat er een groeiende behoefte was aan meisjeskleding die wat stoerder is, zal het warenhuis ook naast de roze jurkjes en hartjesonderbroeken, wat meer variatie aanbrengen in hun aanbod.
De HEMA is de eerste keten in Nederland die hun kleding genderneutraal maakt. Kortgeleden maakte het Britse warenhuis John Lewis dezelfde beslissing om niet langer met hun kinderkleding ‘seksestereotypen te versterken’. Dit besluit kwam na aanhoudende kritiek op seksistische kinderkleding in winkels, waarin meisjes steeds opnieuw kleding kregen aangeboden met teksten waarin ze weggezet werden als minder ambitieus en minder intelligent dan jongens. Zo kregen jongens teksten te lezen als: ‘Little man, big ideas’, ‘kleine geleerden’ en ‘leader’, terwijl meisjes het moesten doen met ‘Little girl, big smiles’, ‘sociale vlinders’ en ‘Dolly Babe’.
De Israëlische neurowetenschapper Daphna Joël vindt het besluit van de Hema ‘geweldig’. In de Volkskrant noemt ze het een ‘grootse stap naar een wereld waarin onze genitaliën niet meer dicteren hoe we ons dienen te gedragen.’ Volgens haar onderzoek naar hersenverschillen tussen mannen en vrouwen, bestaat er geen mannenbrein of vrouwenbrein.