© Cc-foto: Stella de Smit
Heineken geeft in een nieuwe verklaring toe dat het hoofdkantoor in Nederland toestemming heeft gegeven om nieuwe producten op de Russische markt te brengen. Het bedrijf biedt zijn excuses aan, omdat het eerder beweerde dat Heineken Rusland onafhankelijk van de Nederlandse hoofdkantoor opereerde.
Uit onderzoek van de onafhankelijke onderzoeksplatform Follow the Money bleek dat Heineken nieuwe producten op de Russische markt heeft uitgebracht, waaronder nieuwe Amstel-smaken en frisdranken, terwijl het een jaar geleden beloofde om te vertrekken uit Rusland.
In het nieuwe persbericht biedt de bierbrouwer zijn excuses aan en geeft uitleg over zijn activiteiten in Rusland. Volgens het bedrijf was er tijd nodig om een nieuwe eigenaar te vinden voor Heineken Rusland. In de tussentijd zou het bedrijf genoodzaakt zijn om nieuwe producten op de markt te brengen, omdat het anders failliet zou gaan – wat zou betekenen dat 1700 werknemers werkloos zouden raken. Daarnaast zouden de Russische managers vervolgd worden, omdat het strafbaar is om een bedrijf opzettelijk failliet te laten gaan. Het merk Heineken is volgens het bedrijf wel meteen van de Russische markt gehaald.
"We erkennen dat we eerder duidelijker hadden moeten zijn over de noodzaak om nieuwe producten te introduceren", aldus het bedrijf. "We realiseren ons dat dit tot onduidelijkheid en twijfel heeft geleid over onze belofte om Rusland te verlaten. Hiervoor bieden wij onze excuses aan."
Eerder beweerde Heineken dat de lokale managers in Rusland hadden besloten om de nieuwe producten op de markt in Rusland te brengen en het hoofdkantoor er niks mee te maken had.
Momenteel is het bedrijf op zoek naar een nieuwe koper en verwacht in de eerste helft van dit jaar de deal rond te hebben. De financiële banden met de Russische tak zouden al verbroken zijn.
Cc-foto: Stella de Smit