Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Hef PvdA en GroenLinks op, Nederland heeft een compleet nieuwe linkse partij nodig

  •  
17-03-2025
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2254 keer bekeken
  •  
ANP-323296682

We hadden het ons een half jaar geleden niet kunnen voorstellen maar het is toch gebeurd: van de ene op de andere dag is een nieuw tijdperk aangebroken. Nederland is bij lange na niet klaar haar bevolking tegen de gevaren daarvan te beschermen en evenmin om nieuwe kansen te grijpen. Een incompetente regering blijkt een blok aan het been van de Europese bondgenoten die wel snel actie willen nemen om vrijheid en democratie op ons continent te verdedigen. Intern heeft het geen begin van een antwoord op de grote hervormingen die de klimaatverandering en de afhankelijkheid van olie en gas uit potentieel vijandige buitenlanden vereisen. De energietransitie loopt vast.

De voedselveiligheid is in het geding omdat onze veelgeroemde landbouw voor een belangrijk deel afhankelijk is van veevoer uit andere delen van de wereld. De toevoerlijnen zijn gemakkelijk af te sluiten. De kwaliteit van de publieke voorzieningen bevindt zich al jaren in een dalende lijn. Als doornenkroon op dit alles: de woningnood is nu minstens zo erg als direct na de verwoesstingen van de Tweede Werelddoorlog.

Wat Nederland nodig heeft om de totale herstructurering van de maatschappij in goede banen te leiden is een grote linkse partij. Die kan niet tot stand komen door een fusie van GroenLinks en de PvdA want de formules en de tradities van beide partijen zijn niet langer geschikt om de nieuwe uitdagingen op een adequate en aansprekende wijze aan te gaan. Daarom moeten ze bereid zijn plaats te maken en wel op korte termijn.

GroenLinks en de PvdA hebben allebei nog maar één allesoverheersende taak: het organiseren van afzonderlijke congressen waarbij die partijen zichzelf opheffen, respectievelijk na meer dan tachtig en meer dan veertig jaar trouwe dienst. Je moet het beseffen wanneer je product uitgewerkt is en niet meer kan zijn dan een 'me too'-optie.

Op die congressen roepen de leiders bovendien alle leden en alle Nederlanders met hart voor het land lid te worden van een nieuwe linkse partij die daarna wordt opgericht. Een totaal nieuwe partij dus. What you see is what you get. Zeer geschikte namen zijn Linkse Partij of Verenigd Links.

De nieuwe partij kiest op het oprichtingscongres haar leiders. Ze neemt een programma aan waarbij weerbaarheid van de Nederlandse bevolking en de daarmee samenhangende hervormingen centraal staan. Sociale rechtvaardigheid is daarbij een kernwaarde. De maatschappij moet zodanig worden ingericht dat die voor iedereen de moeite waard is om te verdedigen tegen interne en externe vijanden. Dit betekent dat alle burgers zonder uitzondering tot hun recht moeten kunnen komen. Voor minder gaat de nieuwe linkse partij niet.

Ze verkondigt haar eigen standpunten en ze voert haar eigen debat. Centraal staat de agenda van de nieuwe linkse partij en niet die van de populisten.  Ze laat zich zeker niet in de val van de cultuurstrijd lokken. De situatie van het land is namelijk te ernstig voor zondebokpolitiek. Het wordt tijd dat links het initiatief in het politieke debat terugpakt. Dat doe je tegenwoordig in de sociale media die zeker voor de jongere generaties relevanter zijn dan de traditionele.

De nieuwe linkse partij roept andere progressieve partijen in Nederland op zich ook op te heffen met een oproep aan de leden  zich aan te sluiten. Doen ze dat niet, ook goed.

Dit is de enige manier waarop links in Nederland weer relevant kan worden. Begin opnieuw.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin zeker nu de laatste putten open blijven. Tevens noem ik de PVV een extreemrechtse partij.

Beluister Het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Nu: het isolement van Europa

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (23)

Inga Sirait
Inga Sirait
21 mrt. 2025 - 5:09

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/ze-waren-woest-zeiden-de-teleurgestelde-pvda-ers-tegen-wie-het-maar-horen-wilde-de-telegraaf-dus~b2862eb7/ 😀👌

Visboer
Visboer
18 mrt. 2025 - 16:13
Deze reactie is verwijderd
Kees Flipsen
Kees Flipsen
18 mrt. 2025 - 7:14

Waarom denk je dat bijvoorbeeld één wasmiddelenmerk zoveel ondersoorten heeft? Voor een groter marktaandeel.

Op rechts veel keuze vooral ook daarom moet er wel wat keuze overblijven op links. S.P. PVDD en Volt moeten doorgaan en niet opgaan in die nieuwe partij.

Kees Flipsen
Kees Flipsen
18 mrt. 2025 - 7:06

Grotendeels mee eens. De problemen in Nederland die Han noemt zijn belangrijk en vragen om een stevige aanpak. De naam van de nieuwe partij is niet goed. Het WOORD LINKS uit de nieuwe naam houden aub. Te beladen om ook wat kiezers die nu bij extreem recht zitten terug te halen. Ook het woord GROEN er niet in lijkt mij.

RonalddeVries
RonalddeVries
17 mrt. 2025 - 18:17

Van belang is niet of het een nieuwe partij is als die maar met een programma komt, waarin de noden van de minderbedeelden worden gelenigd en dus afstand wordt genomen van de neo-liberale ideologie.

Anna R. Chist
Anna R. Chist
17 mrt. 2025 - 17:31

Ik zou geen linkse partij oprichten met de oproep om PvdA-ers en GL-ers binnen hun kader op te nemen. Deze twee partijen verpieteren vanzelf wel als er een linkse partij zou komen en de mensen van die partijen kun je missen als kiespijn.

Links die niet het neoliberalisme aanvalt kan namelijk niet links heten en zal trouwens ook geen indruk maken op de kiezer.

De PvdA en GL hebben zich teveel geconformeerd en mogen derhalve ook niet links heten, de heer van de Horst heeft daarom ook gelijk dat deze partijen overbodig geworden zijn.

1 Reactie
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten18 mrt. 2025 - 9:32

Briljant plan misschien, maar waarom ben je niet meteen begonnen? Moet een ander het weer doen?

Phantom3
Phantom3
17 mrt. 2025 - 16:45

Of je nu afzonderlijke partijen blijft, fuseert of opheft en opnieuw begint. Zolang we niet met oplossingen voor de problemen komen maakt het allemaal geen verschil en blijven we aan de zijlijn staan.

Gajes
Gajes
17 mrt. 2025 - 14:31

Ik denk zelf dat Jesse Klaver beter partijleider zou kunnen worden van toch een fusie. En zo de weg wat vrij houden voor Timmermans dat hij ons kan vertegenwoordigen in Europa. Misschien als minister van buitenlandse zaken, of een speciale ministerspost voor Timmermans maken, waardoor hij ons kan vertegenwoordigen.

Want wat erg hard nodig is, is een aanwezigheid in Nederland, een partij die Nederland wat wilt helen.

Bv Klaver wilt de Warenwet aanpassen, zodat de supermarktprijzen weer genormaliseerd worden, ik vind dat zelf een links onderwerp en een goed streven.

Klaver en Ouwehand zouden ook een boerentransitie kunnen leiden, dus samenwerkingsverbanden zoeken met andere linkse partijen.

De tijd dringt nu ook, en een hele nieuwe links partij opzetten duurt minstens een jaar, en die tijd hebben we niet meer.

Klaver is ook jonger en meer betrouwbaar in gezondheid, zal ook de jongeren meer aanspreken en beter de weg weten op social media.

Ik denk dat een fusie juist wel goed kan werken mits alle poppetjes goed gezet worden, en ze consequent onderwerpen behandelen die een brede groep interesseert, huizen, publieke sector, bestaanszekerheid ed.

GL-PVDA moet nu goed beseffen dat er een wezenlijk links geluid moet komen, dat de aandacht op Nederland gericht moet worden , want zo niet dan brengt deze partij weer een grote schade aan de linkse reputatie, wat al een keer gebeurd is en oa de PVV daarin ruimte heeft gegeven.

Dus ik denk dat een fusie beter is qua tijdsbestek.

Thuru
Thuru
17 mrt. 2025 - 14:29

als men toch gelijk bezig is, zou deze naar het huidige model van Deense Socialisten kunnen kijken. Deze heeft indertijd het roer omgegooid en met succes en in belang van het volk. Alleen denk ik dat PVDA/GL dat helaas niet zullen doen.

4 Reacties
PVDB2
PVDB217 mrt. 2025 - 16:35

Zeker Thuru. Wat ze gekopieerd hebben zijn vooral mooie beloftes. Men zou migranten uitzetten naar Rwanda. Hoeveel tot nu toe? 0. Zelfs geen borden met "Wij werken hier aan uw....)

+

Het maakt hetzelfde migratie process door. Sommige worden toegelaten, de meeste afgewezen. Ook Oekrainers. Mocht Putin Denemarken ooit aanvallen, is het zeer de vraag op Trump te hulp komt. Geen interesse in artikel 5 voor Europa. Dat worden dan veel vluchtelingen richting het (zuid)westen. De vraag is dan of die op vluchtelingen zitten te wachten. Zoals Nederland.

+

Laat staan de vergrijzing van de Denen. Waar in 2050 bijna 20% de 70 gepasseerd zal zijn.

Anna R. Chist
Anna R. Chist17 mrt. 2025 - 17:32

U bedoeld een scheutje racisme erin?

LaBou
LaBou 17 mrt. 2025 - 17:57

Nogal wiedes natuurlijk. Want dat deens voorbeeld van jou voert gewoon rechtse politiek uit. En dan ben je niet links meer. Blijkbaar is dat voor (extreem)rechtse reaguurders een wel héél moeilijk iets om te begrijpen.

PVDB2
PVDB217 mrt. 2025 - 19:21

Ja Thuru. Daarom daalt de PVV en stijgt de GL/PVDA. Blijkbaar doet de een iets fout en de anders iets goed, De PVV wil wat je vind dat ze moeten doen, maae daalt in de peilingen. De ander niet in stijgt.

PVDB2
PVDB2
17 mrt. 2025 - 13:43

Inmiddels staat de PVV bijna gelijk aan de GL/PVDA. Kiezers beginnen, iet wat laat, in te zien dat het vooral beunhazen zijn, mooi praters die vooral goed voor zichzelf zorgen. Het zijn tenslotte rechtse rakkers.

+

Mocht het kabinet vallen dan is het 8 maanden lang 15.000 euro plus 2 jaar 70% van 180.000 voor een minister. Oftewel 372. 000 euro. Excl. vakantiegeld. En dat maal 5 van de PVV.

+

De staatssecretarissen hebben hetzelfde salaris. Dat zijn er 4 van de PVV. Oftewel 297.000 euro.

+

Hebben we het nog niet gehad over de minst aanwezige kamerleden van de 150. De PVV kamerleden. 37-7= 30.

141.00 euro inclusief vakantiegeld en eindejaaruitkering voor een Kamerlid. 37x141.000 euro = 5.2 miljoen.

Totaal 8.2 miljoen euro voor 8 maanden niets doen. Stoere praat uitslaan, leugens verkopen.

Putin retoriek, poulistische wetgeving indienen die niet uitvoerbaar is (in de hoop dat de 1ste Kamer het wegstemd).

+

Laten we weer mensen aan het roer zetten met een gezond verstand, ervaring en die wel capabel zijn. EU minded. Blufpoker hoort niet thuis in een democratie. Met een grondwet die ALLE burgers beschermt. Niet beschimt uit electorale doeleinden. Zeker in deze roerige geopolitieke omstandigheden.

1 Reactie
PVDB2
PVDB217 mrt. 2025 - 19:18

Correctie: 7 miljoen. ipv 8.2 miljoen. Maar dus nog steeds veel teveel.

korheiden
korheiden
17 mrt. 2025 - 13:22

Er zijn domweg niet zoveel linkse kiezers. Ik vind dan ook nog dat de voorgenomen fusie een heilloze weg is. GL neemt de PvdA over, dat beeld overheerst. Beter blijft men gescheiden. Voor de PvdA is veel winst te halen bij de kiezers die naar de PVV gelopen zijn. Dan moet je toch eens kijken naar wat buitenlandse socialisten doen mbt immigratie. In Duitsland komen er strenge regels mbt gezinshereniging. De EU wil opvang buiten Europa. Maar zover wil de PvdA niet gaan. GL/PvdA zal dus hooguit een middelgrote partij van ca. 30 zetels kunnen worden.

4 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst17 mrt. 2025 - 13:37

Dit is nu de typische dwaallichterij waar linkse mensen schouderophalend aan voorbij moeten gaan.

Joep van den Bosch
Joep van den Bosch17 mrt. 2025 - 16:07

Immigratie is een door de PVV gecreëerd issue. En daar trapt u lekker in. Er zijn grotere problemen in Nederland en daar kan een nieuwe linkse partij goed werk verrichten. Zal altijd beter zijn dan het huidig beleid. Nou ja beter dan het ontbreken van beleid.

Case65
Case6517 mrt. 2025 - 17:06

Een sterke reactie Hanvander Horst, bomvol goede tegenargumenten

Anna R. Chist
Anna R. Chist17 mrt. 2025 - 17:49

Er zijn amper rechtse kiezers. Wie is er nu voor al het geld en macht voor de superrijken?

Het feit dat ze stemmen op rechts heeft slechts te maken dat ze belazerd worden.

wvlith
wvlith
17 mrt. 2025 - 13:13

In geval van GL kun je zien dat de echte ideeën en inspiratie verdwijnen na het samengaan van de verschillende partijen. Geen PSP meer, geen CPN meer, geen Groenen meer. Alleen nog een beetje PPR, dus helemaal niks inspirerends...

Joop  den Uil
Joop den Uil
17 mrt. 2025 - 12:47

Hele nieuwe partij ? Denk niet dat daar nog enig potentiele kiezer in zal trappen.

.

Immers, bij vorige verkiezingen dacht men te stemmen op een partij die sociale en inkomens gelijkheid nastreefde, naar een eerlijker bestaansrecht .... en wat kregen we ?

een irritante klimaatdrammer die de oren naar het EP liet/laat hangen.

.

Nee, wat dat betreft heeft de Nederlander een sterk geheugen.

3 Reacties
Gajes
Gajes17 mrt. 2025 - 14:42

Nee, wat dat betreft heeft de Nederlander een sterk geheugen.

Ik noem dat mokken. Hakken in het zand, en volhardend mokken. Want gaat het goed met PVV in de regering ?

Dus probeer eens een open blik te houden. Klaver werkt aan een nieuwe Warenwet. Om zo de supermarktprijzen te laten zakken. Dat zijn wezenlijke zaken waar een burger goed geholpen mee wordt.

Geert Wilders doet niets voor de burger, stemt tegen de bevriezing van huren, ook een voorstel wat oa vanuit GL-PVDA was gekomen. Dat gezeik over asiel levert ook niks op en kost ons miljoenen extra door jouw Freule. Gebruik je kop eens , die zit ver boven je onderbuik...

vdbemt
vdbemt17 mrt. 2025 - 15:07

Ik dacht heel, heel, heel even dat je iets zinnigs zei. Maar 'een irritante klimaatdrammer' in DIT kabinet ??????????????????????

Gentleman
Gentleman17 mrt. 2025 - 15:13

De Nederlander heeft helemaal geen sterk geheugen want die is nu al vergeten dat hij al een jaar of 40 genaaid wordt door rechts.

Joep van den Bosch
Joep van den Bosch
17 mrt. 2025 - 12:47

Han, strik er om en opsturen naar Rood Vooruit.

IkHelpJeWelEven
IkHelpJeWelEven
17 mrt. 2025 - 12:23

Meteen de VVD meenemen. Voor hen geldt het todo-lijstje ook, en ook zij zitten vast in hun oude structuren. Dus: VVD opheffen, over naar dezelfde nieuwe partij "links liberaal" of zo.

1 Reactie
Noam Salomon III
Noam Salomon III17 mrt. 2025 - 16:13

Nou, liever een echte nieuwe liberale partij, want VVD noch D66 kan nog echt liberaal genoemd worden.

riavet
riavet
17 mrt. 2025 - 12:13

Mooi stiuk Han. Helemaal mee eens.

Gerygrr
Gerygrr
17 mrt. 2025 - 12:04

Han,

Begin opnieuw, daarvoor heb je allereerst herstel van ons onderwijs nodig!

Wie moeten opbouwen, maar als de kennis en vaardigheden uit de theorie komt, die men ook nog eens niet zelf heeft verwerkt, maar gekopieerd , het knip-enplakwerk of zelfs door AI heeft laten produceren, dan beginnen we verkeerd.

JoepJos
JoepJos
17 mrt. 2025 - 12:00

Zo eens met dit voorstel! Een nieuwe partij die zich richt op verbetering van de bestaanszekerheid, wat wil zeggen voldoende en stabiele middelen om in hun basisbehoeften te voorzien, zoals voedsel, onderdak, gezondheidszorg en onderwijs. Het gaat niet alleen om inkomen, maar ook om sociale zekerheid, werkgelegenheid, huisvesting en toegang tot essentiële voorzieningen. Zeker nu.

JohnVKR
JohnVKR
17 mrt. 2025 - 11:55

"Zeer geschikte namen zijn Linkse Partij of Verenigd Links."

.

Dat denk ik nu juist niet. Om te beginnen zijn er nieuwe generaties die soms nauwelijks nog weten wat nu eigenlijk links is en wat nu eigenlijk rechts. Links en rechts zijn begrippen die voor de generatie van Han alleszeggend zijn, maar voor nieuwe generaties vaak niet.

.

Bovendien is in de huidige tijd het onderscheid tussen links en rechts lang niet altijd meer eenvpudig te maken. Zie de overeenkomsten tussen de SP en de PVV.

.

Het is niet zo dat ik nu opeens een passende naam heb. Maar vermijdt begrippen als links, socialistisch en groen. Daarmee wordt je meteen weer in een hoek gezet, in een hokje geplaatst.

.

Kijk naar DENK, achteraf gezien vind ik het een uitstekende naam. Er zit geen links, rechts, sociaaldemocratisch, groen of iets nationalistisch in. Er zit wel het Turkse woord 'gelijk' in plus het Nederlandse 'denk na'. Puur op de naam valt de partij niet in een hokje te plaatsen.

.

Wat dat aangaat zal een nieuwe partij met een naam moeten komen die universeel aansprekend is. Begrippen als 'toekomst', 'ambitieus', 'autonoom/onafhankelijk', 'change the future', 'daadkracht' kunnen inspiratie vormen voor het bedenken van een nieuw naam. In Spanje heb je Podemos ('we kunnen').

.

Maar blijf alsjeblieft weg bij begrippen als Links, Nieuw Links, Verenigd Links, etc. want dat past simpelweg niet meer bij de huidige tijd waarbij je alleen al op basis van je naam in een hokje wordt geplaatst.

JoostdeF
JoostdeF
17 mrt. 2025 - 11:49

Han, je benoemt een boel problemen die niet zijn veroorzaakt door beleid van PvdA/GL. Sterker nog, deze partijen hebben afgelopen jaren vele concrete constructieve voorstellen gedaan om problemen aan te pakken.

..

De enige reden die je aangeeft om de partijen op te heffen is:

"... de formules en de tradities van beide partijen zijn niet langer geschikt om de nieuwe uitdagingen op een adequate en aansprekende wijze aan te gaan."

..

Je onderbouwt je deze uitspraak nergens in je verhaal dat verder overloopt van grove misstanden van rechts afbraakbeleid. Hiermee wek je volgens mij ten onrechte de indruk dat PvdA/GL mede verantwoordelijk zijn. Waar blijft de werkelijke onderbouwing voor je stellingname over 'de formules en de tradities' van beide partijen' en de noodzaak voor 'radicale vernieuwing' van deze partijen?

Rode druppel
Rode druppel
17 mrt. 2025 - 11:35

Ik zou er nooit op stemmen.

Ze hebben meerdere keren de gewone burger bedrogen.

Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken.

Ik blijf lid van een echte linkse partij, SP.

Bert Analbers
Bert Analbers
17 mrt. 2025 - 11:35

niks aan toe te voegen.

P. Toet
P. Toet
17 mrt. 2025 - 11:28

''Hef PvdA en GroenLinks op, Nederland heeft een compleet nieuwe linkse partij nodig''

+

Zonder geloofwaardig verhaal voor de problemen met inflatie, oorlog, herbewapening, scholing, immigratie, huisvesting, zorg, energietransitie, klimaat, toeslagen, luxe subsidies etc. gaan die rode tulpen nog sneller verwelken dan de rode rozen van weleer.

+

Het zal er wel op uitdraaien dat GL en PvdA partij elite een nieuw etiket op oude zakken wijn plakken en dat pas daarna gekeken gaat worden over welk beleid ze het min of meer eens kunnen worden.

Dat worden dan hoogstwaarschijnlijk weer populistische plannetjes als dat de Koning in de WW moet etc.

https://www.ad.nl/politiek/leden-gl-pvda-willen-koningshuis-afschaffen-verouderd-systeem~a94afdea/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

3 Reacties
Volrin
Volrin17 mrt. 2025 - 12:54

Definieer 'geloofwaardig'.

Zowel GL als PvdA hebben al jarenlang conrete en werkbare plannen voor de problemen die u noemt.

DaanOuwens
DaanOuwens17 mrt. 2025 - 13:05

@ Kees

Jij schrijft: Zonder geloofwaardig verhaal voor de problemen

Dus Poetin Oekraïne. Trump niet dwarszitten met tegen heffingen. Geen gezamenlijk Europa. En in alle rust de ondergang afwachten. Dat is jouw geloofwaardige verhaal. Prima dat jij dat vindt, maar anderen hebben wat meer ambitie.

LaBou
LaBou 17 mrt. 2025 - 18:00

"een nieuw etiket op oude zakken wijn plakken"

.

Een beetje zoals jouw reacties, kees?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor