Terrorisme-expert Peter van Ham (Instituut Clingendael) geeft de opvattingen van die partijen over Wilders gruwelijk verkeerd weer
Kenmerk van een haatbaard is dat hij niet gelooft in de eerlijke overtuiging van zijn tegenstanders. Die wéten volgens hem dat ze liegen en bedriegen. Hij stelt vast dat de aanhangers toch in hun valsheid volharden. Ze weten dat ze dienaren zijn van het kwaad maar zij geven het niet toe. In die zin plakt dr. Peter van Ham, terrorisme- en veiligheidsexpert van Instituut Clingendael, zich ook een haatbaard voor want hij redeneert volgens dit patroon.
In NRC (€) op maandag 26 januari poneert hij de stelling dat Geert Wilders gelijk heeft, maar dat “links-liberale partijen” dit tegen beter weten in niet toegeven.
De links-liberalen hebben vijf redenen om vast te houden aan meningen en analyses, volgens Van Ham, waarvan ze zélf moeten weten dat die geen hout snijden:
1. Als ze toegeven dat Wilders gelijk heeft, dan verklaren zij daarmee de multiculturele samenleving voor mislukt. Hiermee erkennen zij tevens dat morrelen aan de maatschappij ook op andere gebieden dan integratie weinig zoden aan de dijk zet. Daarmee stellen ze hun eigen bestaansreden ter discussie. Dat kan natuurlijk niet.
2. Politici willen voor de bühne nooit erkennen dat zij in het verleden ongelijk hadden of bij nader inzien voor een ander beleid kiezen. Ze denken zo hun geloofwaardigheid te ondergraven.
3. Heel veel mensen verdienen hun boterham met integratie, van IND-ambtenaren tot medewerkers van buurtcentra. Als Wilders gelijk heeft, is hun sector grotendeels overbodig. Dan vliegen zulke mensen op straat. Denk daarbij ook aan allerlei toeleveringsbedrijven.
4. Als je het gelijk van Wilders erkent, heeft dat repercussies voor het zakenleven dat in de de islamitische landen grote belangen heeft.
5. Links-liberale politici koesteren een diepe haat jegens Wilders en zijn aanhang. Ze hebben zo’n bloedhekel aan zijn guts, dat ze alles doen om hem te demoniseren en zijn fans te marginaliseren en sociaal te isoleren.
Wat is dan dit gelijk van Wilders? Dr. van Ham begint zijn bijdrage in NRC aldus:
PVV-leider Wilders waarschuwt sinds jaar en dag voor de dreiging van het islamitisch terrorisme. En terwijl terroristen met de koran in de hand moorden, blijven alle links-liberale partijen volhouden dat dit niets met de islam te maken heeft.
Een haatbaard heeft nog een tweede kenmerk: zijn visie op de werkelijkheid is vertroebeld. Zijn beweringen zijn vaak feitelijk onjuist. Dit geldt dan ook voor wat Van Ham schrijft over de opvattingen van Wilders. Die waarschuwt niet zomaar tegen de dreiging van het islamitisch terrorisme, hij waarschuwt tegen de islam in het algemeen. Zijn strategie is niet gericht op het isoleren en vervolgens verslaan van onze terroristische vijanden maar op het terugdringen van de islam als zodanig.
Gruwelijke misinterpretatie Ook de opvattingen van de “links-liberale partijen” zijn verkeerd weergegeven, als tenminste Van Ham hiermee D66, GroenLinks, de PvdA en de SP bedoelt. Natuurlijk is er de afgelopen weken regelmatig door Jan en alleman uitgeroepen dat zulke moordpartijen “niets met de islam te maken hebben”. Hiermee is niet gezegd dat de daders geen moslims waren of zich niet op de Koran beroepen. Integendeel, met zulke kreten wordt onderstreept, dat dit juist wél het geval is, maar dat we te maken hebben met een gruwelijke en misdadige misinterpretatie van Gods woord. Wie niet naar losse kreten alleen kijkt, maar het volledige vertoog van de links-liberale partijen in ogenschouw neemt, vindt daarvoor nader bewijs. Zij zoeken de vijand niet in de islam of in de Koran maar bij de aanhangers van gewelddadige sektes binnen deze zeer pluriforme religie, die intern net zo’n verdeeldheid kent als het christendom. Zij verzetten zich tegen bepaalde stromingen binnen de islam en bepaalde aanhangers. Dat is heel wat anders dan bot het verband tussen terrorisme en islam ontkennen.
De links-liberale partijen bestrijden de analyse van de PVV dan ook op inhoudelijke gronden omdat ze die onjuist vinden, contraproductief en de beste manier om beïnvloedbare geesten rijp te maken voor de sirenenzang van de islamitische terreurorganisaties.
Dat haalt het fundament weg onder Van Hams bewering dat de links-liberale partijen allerlei oneigenlijke redenen hebben om Wilders zijn gelijk niet te gunnen. Zij menen gewoon dat zijn analyse net zo min deugt als zijn strategie. Ja, dan kom je in de politiek tegenover elkaar te staan. En ben je zoals Geert Wilders grof gebekt, krijg je zelf ook wel eens van onder uit de zak of een proefje van eigen medicijn. Sommige politici zijn nu eenmaal zo liberaal en tolerant dat zij de tegenpartij de toon en stijl van het debat laten bepalen. Laïcistisch als zij zijn keren Kamerleden van de links-liberale partijen Wilders niet als Jezus de andere wang toe als hij ze weer eens een verbale draai om de oren poogt te geven.
Niet erg geloofwaardig Die oneigenlijke redenen komen trouwens ook op zich niet erg geloofwaardig over. Waarom zouden partijen die aandringen op verkleining van de ambtenarij en inderdaad grote ontslaggolven op gang brengen, in hemelsnaam halt houden voor de integratiesector terwijl je juist veel stemmen kunt winnen en Wilders de wind uit de zeilen kunt nemen door daar volk op straat te gooien? Hoe de slachtoffers daar zelf over denken is geen thema. Dat was immers ook in de zorg niet het geval. Protest van lui die hun baan verliezen, wordt tegenwoordig genegeerd, wat ook hun argumenten zijn, hoe groot hun menigtes op het Malieveld, hoe creatief en fel hun spandoeken.
Hoe kun je beweren dat politici niet van mening durven te veranderen terwijl zij dat in het afgelopen decennium op grote schaal en voortdurend hebben gedaan? Waarom wordt alle staatsbemoeienis en maakbaarheidsgeloof in een slecht daglicht gesteld, als je erkent dat de multiculturele samenleving is mislukt? De alternatieven – assimilatie en deportatie – vergen veel méér staatsbemoeienis en geloof in maakbaarheid. De grote kritiek van rechts luidt trouwens dat men alles maar aankeek en niet ingreep zodat we nu met de gebakken peren zitten. Je zou hoogstens kunnen stellen dat officieel Nederland wel eens te vriendelijk is voor overzees geboefte omwille van het lieve geld en de belangen van het grote bedrijfsleven. Wat dat betreft heeft Van Ham gelijk: vrijheid en mensenrechten zijn in slechte handen bij wie alle heil van het ondernemer en CEO-dom verwacht. Ook een haatbaard raakt in het voorbijgaan wel eens aan de waarheid. Maar váák komt het niet voor.
Die jihadistische terreur in Europa stelt niets voor in vergelijking met de terreur van het christelijke Verzetsleger van de Heer dat in Noord-Oeganda en de Soedan sinds 1987 een 70.000 slachtoffers heeft gemaakt . Dit leger wordt geleid door Joseph Kony, die zichzelf tot profeet heeft uitgeroepen en een staat wil uitroepen gebaseerd op een eigen interpretatie van de Bijbelse tien geboden.(bron wikipedia).
Ik heb nog noot horen beweren dat er een verband is tussen het christelijk geloof en wat deze bende uitvreet. En ik heb nooit vernomen dat christenen gevraagd zijn om daar afstand van te nemen.
Wat me voortdurend verbaast is dat zo velen pretenderen iets van de islam te begrijpen alsof ze er een studie naar gedaan hebben terwijl ze zich baseren op wat flarden tekst en ander oppervlakkige kroegpraat.
Zijn werkgever Clingendael heeft zich al van deze lul gedistantieerd. Bijster origineel is Van Ham niet: hij herkauwt alle argumenten waar Wilders ons al jaren mee verveelt, en die een treurig hoogtepunt vormen van "fact free politicis".
Kern: mensen bang maken voor islam. terecht? Nee, 1,7 miljard mensen op de wereld zijn natuurlijk niet allemaal engerds. Ja, er zijn islamisten, maar dat is iets anders, en dat is relatief een kleien groep.
Wat ik me nog steeds afvraag: Waarom wordt 'liberaal' tegenwoordig als LINKS beschouwd, en Wilders en cohorten 'rechts' genoemd? PvdA/VVD zitten tegenwoordig in het rechter politieke spectrum, en Wilders meer in de linker hoek...
Reactie opiniestuk NRC Handelsblad 26 januari 2015
‘Op 26 januari 2015 publiceerde NRC Handelsblad het opiniestuk ‘Wilders heeft gelijk maar krijgt het niet’. Dit opiniestuk is door Peter van Ham in feite op persoonlijke titel geschreven, doch aangeboden met de toevoeging ‘verbonden aan het Instituut Clingendael’. Het onderwerp van het artikel is niet gebaseerd op het onderzoekswerk van Clingendael op het gebied van internationale betrekkingen en sluit niet aan op het huidige onderzoeksveld van dr. van Ham binnen het instituut. Het staat onderzoekers van Clingendael vrij om met referentie naar hun functie bij Clingendael opiniestukken, artikelen en blogs te schrijven binnen hun expertiseveld. In dit geval is hier geen sprake van. Het instituut beschouwt zich derhalve niet als afzender van dit opiniestuk.’
Ko Colijn, directeur Instituut Clingendael
Wat volgens mij grotere nieuwswaarde heeft is waarom NRC het artikel plaatst.
Bosma werd voor soortgelijke meningen nog weggehoond, nu pontificaal door een gerenommeerd instituut het gelijk van Wilders afgedrukt.
Vreemd.
Grappig, wanneer de mening niet naar uw zin is, dan zal er wel iets 'mis' zijn met degene die de mening uit. Want tja uw mening is uiteraard de enige waarheid waaraan alles afgemeten kan worden.
1) te algemeen.
2) politici geven nooit toe dat ze fout zaten. Dat wil niet zeggen dat ze niet van mening veranderen of ander beleid gaan voeren. Ze doen in dat geval altijd alsof het nieuwe beleid en de nieuwe mening voortvloeid uit hun vorige mening en beleid.
1 punt voor Van Ham.
3) de achterban. Politici komen ook de politiek binnen via belangenclubs, en verdwijnen weer naar de belangenclubs als ze de politiek verlaten. Het concept staat bekend als "de lange mars door de instituten". Een Linkse term, maar geen enkele reden dat Rechts het ook niet zou doen.
1 punt voor Van Ham
4) de handel. Ik verwijs hier naar de opmerkingen van Timmermans over de handel met Saoudi-Arabie na dat sticker-gedoe.
1 Punt voor Van Ham
5) De hekel aan de PVV-achterban. Een politicus heeft dat in Nederland in het openbaar niet gezegd. De Linkse achterban zegt het wel, en dat kan je hier op Joop nalezen. Maar het gaat om de politici, dus geen punten.
Ik kom op drie punten waar Van Ham gelijk kan hebben, en twee waar hij geen gelijk heeft.
Dan het haatbaarden. Insteek van Van Ham lijkt nergens gebaseerd op bovennatuurlijke opdrachten of ander typisch religieuze redenaties, zoals openbaringen, engelen met boodschappen, heilige boeken enz enz enz. Het is allemaal down-to-Earth politiek met een kleine p. Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar dat is ook politiek.
Haatbaard pakt links-liberale partijen aan.
Vrijheid van meningsuiting is,
dat links liberalen
voor kritiek op henzelf
rechts liberaal moeten betalen.
Dan word je dus 2 keer gepakt,
financieel en verbaal.
Woeki Hypo.
De feden dat we tegen de Jihadistische tak van de Islam zijn is niet omdat we vinden dat het een foute interpretatie van de Islam is, maar omdat die interpretatie recht in gaat tegen de Westerse kernwaarden. Je moet dus dat hele echte-islam-welles-nietes argument niet eens willen gebruiken, want het is niet de reden om oorlog te voeren tegen die gasten.
Han, bij de volgende woorden vond ik het tijd de pen maar eens ter hand te nemen:
"Laïcistisch als zij zijn keren Kamerleden van de links-liberale partijen Wilders niet als Jezus de andere wang toe als hij ze weer eens een verbale draai om de oren poogt te geven."
Jawel, je kan zeggen dat linkse liberalen Wilders de toon van het debat laten bepalen, alleen vind ik het niet kloppen dat jullie als linkse liberalen Wilders met gelijke munt terug betalen. Nee, je hoeft geen geweld te hanteren zoals de islamitische vrijheidsstrijders dat doen. - Ik weet niet of het goed is om dezelfde terminologie als Wilders hierin te hanteren: "haatbaarden". Tenzij jij Wilders' sentimenten deelt wat deze groep mensen betreft. -
Anyway, je hoeft geen geweld te hanteren om met gelijke munt terug te betalen. Maar hiermee is niet gezegd dat jullie dezelfde toon als Wilders aanwenden. Kom op Han, wanneer was dat dan het geval? Kan je 1 voorbeeld noemen?
Ik kan me nog herinneren dat Job Cohen werd weggestuurd daar aan de linkerkant omdat hij Wilders niet aan kon. Diederik Samson kwam voor hem in de plaats en die is alleen bezig met het uitvoeren van een beleid dat gebaseerd is op handjeklap met rechts. Het debat laat hij aan iemand als Aboetaleb over. Deze laatste mag tenminste zeggen, "rot dan toch op als het je hier niet bevalt." Het significante ervan is dat jullie inheemsen dit niet mogen zeggen zonder voor racist te worden uitgemaakt.
Maar wat die Aboetaleb ook had mogen zeggen is dat dit het land is (en het continent) van jullie inheemsen. Het ligt immers besloten in de gedachte dat hij wel 'rot op' mag zeggen dat jullie ook niet mogen zeggen dat dit jullie land is. Hij had dat dus wel mogen zeggen. Dat lijkt mij overigens heel erg vervelend voor al die inheemse mensen die juist wel zouden willen uitschreeuwen - 'dit is mijn land. En het is maar dat je het weet allochtoon. Zo niet, dan kan je opflikkeren!'. Deze mensen zijn ook vrijheidsstrijders die, bij mondde van de enige hoofdman van hun partij voor de vrijheid, graag een fysieke oorlog met de islamitische wereld willen.
Oke, in het beste geval zal deze oorlog over een bepaald begrip van vrijheid gaan. Welnu, als het geval is dat jullie als links liberalen de analyse van de PVV op inhoudelijke gronden bestrijden, hoe komt het dan dat jullie niet in staat zijn om het begrip 'vrijheid' vanuit jullie eigen kernbegrip op te vatten: namelijk, vanuit 'solidariteit'? Waarom laten jullie je domineren door dat individualistisch begrip van vrijheid? Misschien gingen de communisten als linkse socialisten te ver maar wat zij in ieder geval wel begrepen is dat het in eerste instantie om de 'gemeinschaft' g aat en niet om het individu. Nu spreek jij over linkse liberalen vanuit dezelfde toon als Wilders. Een toon die blind is voor die groepsdimensie van de gemeenschap terwijl deze dimensie voortdurend verzocht wordt - hetzij, inderdaad, heel stiekumpjes als ‘onze vrijheid’. Je weet wel, met zo’n superieure connotatie waar jullie in de geschiedenis altijd op terug vielen daar waar jullie van mening waren de naaste te kunnen zwartepieteficeren door hen als knechtjes van jullie liberale vrijheidstocht jullie cultuur en jullie beschaving op te leggen – d.w.z. de identiteit van jullie groepsdimensie. Niet voor niet viel J.S. Mill in zijn On Liberty voor deze verleiding.
Maar ja. Check voor hetzelfde fenomeen bijvoorbeeld Anders Behring Breivik. Deze man heeft een heel manifest het internet op geslingerd ter rechtvaardiging van zijn massamoord op jonge linkse socialisten te Utoya, Noorwegen. Het ging hem niet alleen om een verklaring ván- maar ook om een daad te stellen vóór de Europese onafhankelijkheid. Weg met die multiculturaliteit zo hoorde je hem zeggen. Links was hier volgens hem verantwoordelijk voor. Vandaar zijn daad.
Het opvallende is nu dat jullie linkse liberalen niet, zoals het geval was bij Charlie Hebdo, massaal uitschreeuwden: “ey, wij hebben een grondwettelijk recht om ons te verenigen rondom een bepaalde politieke gedachte. Dat recht op vereniging staat op dezelfde hoogte als het recht op een vrije mening. Wij zullen ons recht dan ook moeten verdedigen vanuit, niet alleen, dezelfde toon als Wilders, maar eerder nog, vanuit ons kernbegrip van de solidariteit.”
De vraag is alleen of dit begrip nog wel adequaat is in een wereld waarbinnen we de diversiteit van verschillende levensstijlen moeten zien te respecteren. In ieder geval als we ergens wel van mening zijn dat wederzijdse beledigingen alleen tot meer blinde haat kan leiden. Dat is moreel gezien misschien niet wenselijk maar het is wel natuurlijk. En als jullie als linkse liberalen de staat niet op een moreel beginsel willen baseren dan moeten jullie het op z’n minst toch wel op het natuurlijke beginsel van de groepssolidariteit kunnen baseren.
Ik bedoel, als jullie, jullie eigen bestaansgrond veronachtzamen door wel met jullie politieke tegenstanders mee te huilen zodra de vrije meningsvrijheid wordt aangetast en verder niet zien dat diezelfde vrijheid is aangetast daar waar jullie eigen linkse kinderen op Utoya zijn uitgemoord door iemand die duidelijk binnen de geesteshouding van die tegenstanders staat, dan is de vraag gerechtvaardigd of het jullie nog echt wel om de solidariteit gaat. Het lukt jullie niet eens meer om solidair met jullie zelf te zijn laat staan dat jullie nog solidair kunnen zijn met mensen uit andere culturen. Ja, jullie kunnen vertegenwoordigers van deze mensen uit andere culturen naar voren schuiven om te zeggen wat jullie niet mogen zeggen maar dat is slechts symptoombestrijding en geen bestrijding met gelijke munt en/of op gelijke toon.
Dus laat me één suggestie doen: als jullie als linkse liberalen de solidariteit nu eens niet alleen als naastenliefde – om maar een term van Jezus te gebruiken – opvatten door solidair te zijn met de zwakkeren en de vertrapten die zich in de samenleving bevinden, maar het ook nog eens opvatten – om maar in dezelfde terminologie te blijven – als het hebben van de rechtvaardige liefde voor de vijand, dan kan je misschien accepteren dat wij als mensheid, gegeven de diversiteit aan beschavingen en culturen, ons per definitie als politieke vijanden tot elkaar verhouden. Wij zijn vanwege ons vermogen tot solidariteit per definitie sociale wezen i.p.v. vrije autonome wezen. We leven in groepen en zijn solidair aan elkaar? Dat geldt voor islamitische vrijheidsstrijders als voor eigen-volk-eerst vrijheidsstrijders. Ik zou zeggen: universaliseer het principe van de solidariteit als je echt voor de vertrapten en de zwakkeren van de samenleving, en de wereld, wilt staan. Het stelt je in staat om het vrijheidsbegrip dat besloten ligt in de instituties van de naasten, die jij wellicht als politieke vijanden kan beschouwen, nog beter te begrijpen – en te accepteren. Dan pas kunnen jullie Wilders volgens mij effectief bestrijden op gelijke toon.
Of denk jij dat de oorzaak voor het feit dat jullie, jullie eigen kinderen op Utoya in de streek hebben gelaten door niet zo massaal zoals bij Charlie het geval was, voor hun recht van vereniging op te komen ergens anders gevonden moet worden dan in jullie vatbaarheid voor het hedendaagse dominante vertoog van de groepssolidariteit van het eigen volk eerst – nogmaals, ten koste van jullie eigen verenigingsrecht rondom jullie eigen linkse kernwaarden? Gaat het jou als links liberaal om vrijheid als oppervlakkige identiteitsbegrip of gaat het jou als links liberaal om de solidariteit als wezen van het vrijheidsbegrip? That's the question...
Ik zag een radiointerview met Peter van Ham over het ingrijpen van de NAVO in Lybie, in 2011. Vrijwel alles wat hij daarin zegt, snijdt hout. Tot en met de verwachting dat het Lybie na de ingreep een chaos zal worden. Kanttekeningen zijn te plaatsen bij het verbinden van de kwestie aan ons nationaal belang, het kost ons teveel. Maar verder: een uitstekende analyse, een uitstekende prognose en een schitterende schets van de welhaast maniakale hypocrisie van de 'bevrijders'.
De NRC heb ik de deur uitgedaan toen Belgisch geld zich meester maakte van de persen en de redactie, dus de letterlijke tekst van Van Hams' betoog ken ik niet. Wel is het zo dat de reacties op de aanslagen in Parijs door de bank genomen het aanzien niet waard waren.
Over oorzaken van meer dan een dag oud is niets gezegd. Iedereen werd opeens vrijheidsstrijder. Actualiteitenrubrieken struikelden over moed, bluf en waanzin. Wat resteert is extra aandacht voor discriminatie van joden.
Als Van der Ham betoogt dat Wilders het bij het rechte eind heeft, dan is een van de belangrijkste oorzaken daarvan, lijkt me, dat vrijwel nergens een behoorlijke analyse van oorzaak en gevolg wordt gemaakt. Niet bij links en, uiteraard, niet bij rechts.
En om maar meteen even de tsunami aan posts straks dat Wilders toch gelijk heeft voor te zijn ...
Dit is wat Wilders geloof:
"Door heel Europa, niet alleen in Nederland, maar in heel Europa vechten de multiculturalistische elites een totale oorlog uit tegen hun bevolkingen. Met als inzet de voortzetting van de massa-immigratie en de islamisering, uiteindelijk resulterend in een islamitisch Europa – een Europa zonder vrijheid: Eurabië.
Het behoeft geen betoog dat vrijwel iedere tegenstander van Wilders het vooral hier niet mee eens is. Er wordt geen totale oorlog gevoerd, de massa-immigratie is de afgelopen jaren juist fors ingeperkt, en er is niemand in de elite die een Islamitisch Europa nastreeft.
Wat Wilders' waarschuwingen voor aanslagen betreft, hij is echt niet de enige die daarvoor waarschuwt. Ook zijn tegenstanders waarschuwen daarvoor. En die waarschuwen nog voor iets anders. Ze stellen, dat het continue beledigen en zwartmaken van de Islam alleen maar contraproductief werkt, en waarschijnlijk meer aanslagen zal uitlokken.
Nog niet zo lang geleden in Parijs hebben Wilders' tegenstanders voor de zoveelste keer gelijk gekregen.
>>
Ze stellen, dat het continue beledigen en zwartmaken van de Islam alleen maar contraproductief werkt, en waarschijnlijk meer aanslagen zal uitlokken.
>>
Maar daarmee buig je voor terreur, Arie.
In een vrije westerse samenleving moet je er maar tegenkunnen dat er af toe dingen worden gezegd die je niet leuk vindt.
En mocht je het echt verschrikkelijk vinden, dan hebben we de onafhankalelijke rechter die beoordeeld of uitlatingen al dan niet toelaatbaar waren.
Clingendael moet u niet overschatten. Het instituut blundert er frequent op los, met de Irak-oorlog als pregnant voorbeeld. Ergo, zijn verbintenis met het instituut zegt weinig over de kwaliteit die van zijn analyses verwacht mag worden.
Ik heb het stuk van Van Ham in NRC gelezen. Han maakt er terecht gehakt van. Het is jammer dat Van Ham zijn pijlen richt op anderen. Hij had er goed aan gedaan de ruimte te besteden aan het verdedigen van zijn stelling dat 'Wilders gelijk heeft'. Maar dat blijkt te hoog gegrepen.
Nee hij is slechts professor politieke wetenschap en expert op het gebied van veiligheid en terrorisme. Verder niks.
http://www.clingendael.nl/person/peter-van-ham?lang=nl
"De progressieve partijen proberen terecht te streven naar een "Verlichte islam die integreert in Nederland. "
Afgezien van een aantal andere onzinopmerkingen lijkt mij dit toch wel de top. Denkt U nou werkelijk dat anderen (de prog. partijen) kunnen bewerkstelligen dat de Islam in Nederland 'verlicht' wordt? Hoe stelt U zich dat voor? Zou het initiatief en het echte werk niet vanauit de Nederlandse moslims moeten komen? En wie zegt dat zij daar behoefte aan hebben?
Overigens, is het christendom wel een mooi geloof? En wat is een 'mooi' geloof? Is het niet eerder zo dat er geen mooie geloven bestaan? Is geloof sowieso wel mooi?
: )
Grapjas.
Maar nu je het er toch over hebt zou ik graag sterke argumenten horen.
'Onderzoek alles en onthoud het goede' is een van mijn favoriete spreuken. Dit impliceert dat dingen die vroeger het beste werkte en nog werken en weinig met conservatisme te maken hebben. Hetzelfde geldt voor 'oude' zogenaamde 'conservatieve ideeën'.
De SP omschrijft haar ideologie het beste in 'Heel de Mens'.
Haar kritiek op neoliberaal economisch en maatschappelijk regeringsbeleid is gebaseerd op de praktijk.
[De progressieve partijen proberen terecht te streven naar een Verlichte islam die integreert in Nederland. ]
Wat een onzin. Sinds wanneer bepalen politieke partijen hoe een geloof in elkaar dient te zitten ? We hebben nog altijd scheiding van kerk en staat in Nederland.
"heeft immers weinig zin om de 1 miljoen moslims verdacht te maken en eventueel het land uit te zetten"
Waarom wil jij 1 miljoen moslims het land uit werken, Erwin?
Want de PVV wil dat beslist niet!
Foei! Heb je nu gelogen of gejokt?
[Het verschil waar ik van spreek wordt heel goed geïllustreerd door het contrast tussen de geschiedenis van de islamitische cultuur en de geschiedenis van de Westerse cultuur, beide vanaf ongeveer de 12e eeuw tot nu. De islamitische wereld toont namelijk in die periode intellectuele stagnatie en verval, waarnaast de Westerse cultuur in diezelfde tijd de moderne wetenschap ontwikkelt. ]
Een van de inhoudelijke argumenten tegen Wilders, die door Van Ham volledig genegeerd wordt, is dit soort selectief gebruik van de geschiedenis.
Dus, je gaat vergelijken en kiest daarvoor de periode vanaf de 12e eeuw. Waarom de 12e eeuw ? Waarom niet de 15e eeuw ? Of de 9e eeuw ? Er is geen enkele rationele reden om de 12e eeuw te nemen. Maar er is wel een retorische reden om dat te doen. Want de 12e eeuw is net precies een eeuw voordat Europa zich eindelijk weer eens gaat ontwikkelen, terwijl het in de laatste eeuwen van de Islamitische bloeitijd is.
Je zou bijvoorbeeld ook de periode van de 7e eeuw tot en met de 15e eeuw kunnen nemen. Die periode is net zo lang, maar dan zie je een compleet ander beeld; dan zie je eeuwenlange stagnatie en religieuze vervolging in Europa, en vooruitgang en tolerantie in de Islamitische wereld.
Het zijn dit soort smerige debattrucjes waarom de meeste mensen een enorme hekel hebben aan Wilders en zijn volgelingen. Er wordt geen discussie gevoerd met feiten en argumenten; er worden willekeurige dingetjes geroeptoetert die in het PVV wereldbeeld passen.
Overigens, zelfs als je naar de Islam vanaf de 12e eeuw kijkt, dan zie je helemaal geen stagnatie en verval. Een paar van de belangrijkste Islamitische wetenschappers moeten dan nog geboren worden, bijvoorbeeld. Het Ottomaanse Rijk, met zijn prachtige architectuur, zou nog eeuwen op zich laten wachten, net als Mogol-rijk, dat bekend staat om zijn vergaande godsdienstvrijheid. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet alleen selecteer je hier bewust een periode om de Islam zwart af te schilderen, je negeert ook nog eens een belangrijk deel van de geschiedenis in die periode.
En de Karolingische Renaissance dan? Het Oost-Romeinse Rijk dat gewoon doorgaat, en verder dezelfde waarden heeft als het ongedeelde Romeinse Rijk ervoor?
Over het kiezen van je voorbeelden gesproken. De Islamitische wereld deed haar best de Christelijke wereld ten onder te laten gaan, en dat is dan geen geloofsvervolging? De Mongolen brachten Chinese en Indische invloeden mee, en dat zijn opeens Islamitische waarden?
Op het triomfalisme van het Westen is van alles af te dingen, maar de Islam als hoogtepunt van de beschaving vergt ook meer massage dan gerechtvaardigd.
Voor nadere toelichting bij wat ik schrijf [in mijn reactie van wo 28 januari 2015 00:22 en daaropvolgend], zie daarvoor bijvoorbeeld het recentelijk verschenen artikel ‘Islam blokkeert waarheid, welvaart en vooruitgang’ door Wim Witteman, emeritus hoogleraar technische natuurkunde aan de Universiteit Twente (https://blendle.com/i/nederlands-dagblad/islam-blokkeert-waarheid-welvaart-en-vooruitgang/bnl-nedag-20141229-8_563424). Waarom neem ik het tijdvak vanaf de 12e eeuw? Omdat dan de voor wetenschap en filosofie zo negatieve invloed zichtbaar wordt van Al Ghazali, die leefde van 1058 t/m 1111. (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Al-Ghazali). Over Al Ghazali schrijft Bertrand Russell: “Er bestond een sekte van ultraorthodoxe theologen, die bezwaar maakten tegen alle filosofie, omdat deze schadelijk was voor het geloof. Een van dezen, Al Gazal genaamd, schreef een boek getiteld: Vernietiging van de Filosofen, waarin hij er op wees, dat aangezien alle nodige waarheid in de Koran kon worden gevonden, elke speculatie onafhankelijk van de openbaring overbodig was.” Bertrand Russell, Geschiedenis der westerse filosofie. In samenhang met politieke en sociale omstandigheden van de oudste tijden tot heden, Servire, Katwijk, 1984, p. 388. Zie verder historici als David Landes (Arm en rijk), Floris Cohen (De herschepping van de wereld) en Charles Murray (Het menselijk genie).
Ik heb het niet op de karaktermoord-stijlvorm zoals Han dat doet door een onderzoeker te vergelijken met een haatbaard. Maar goed, iedereen mag zeggen en schrijven wat hij wil. Gelukkig maar. Hier tapt een andere columnist in deze kwestie uit een gelijksoortig vaatje door de directeur van Clingendael in de PvdA hoek te manoeuvreren. Zou hij gelijk hebben?
http://politiek.thepostonline.nl/2015/01/28/clingendael-wel-pvda-geen-pvv/
[Ik heb het niet op de karaktermoord-stijlvorm zoals Han dat doet door een onderzoeker te vergelijken met een haatbaard. Maar goed, iedereen mag zeggen en schrijven wat hij wil. Gelukkig maar. Hier tapt een andere columnist in deze kwestie uit een gelijksoortig vaatje door de directeur van Clingendael in de PvdA hoek te manoeuvreren. Zou hij gelijk hebben?]
Gelijk waarin, eigenlijk ? Ik heb het stuk gelezen, maar ik snap niet eens wat de auteur uberhaupt wil zeggen. Hij fantaseert er wat op los over wat er bij Clingendeal aan de hand is, hij beweert zonder enige onderbouwing dat Van Ham "afgemaakt" zou zijn, en vervolgens komt er een of ander raar verhaal over Colijn's mening over defensiebezuinigingen in 2012, waarvan het volstrekt onduidelijk is wat het uberhaupt met de hele kwestie te maken heeft.
Wat probeert de auteur in dat artikel nu precies duidelijk te maken, volgens jou ?
Van Ham heeft gelijk. Het valt niet mee om, in dit specifieke geval, een draai te maken en toe te geven dat er dan toch minstens wel een kern van waarheid zit in de islamfobie van PVV Wilders.
We draaien dus ook niet, onze superieure mening staat als een huis en we zoeken er selectief nog wat passende argumenten bij. Er rest ons niks anders dan hopen dat de islamterroristen inbinden willen we niet voor compleet achterlijk te boek komen te staan.
De Auschwitzherdenking is geweest dus het kan weer Charlie?
http://www.nu.nl/buitenland/3981122/beschietingen-tussen-israel-en-libanon-aanval-hezbollah.html
[Van Ham heeft gelijk. Het valt niet mee om, in dit specifieke geval, een draai te maken en toe te geven dat er dan toch minstens wel een kern van waarheid zit in de islamfobie van PVV Wilders.]
Zucht. Elke keer weer blijkt dat Wilders er volkomen naast zit. Hij zat ernaast met de Arabische lente, hij zat ernaast met ISIS, hij zat ernaast met Charlie Hebdo ...
Haatbaard klinkt ook weer zo lekker demoniserend, vooral handig als je niet op een volwassen manier kan discussieren. Ik wacht nog op het moment dat ie Nazi genoemd wordt.
Vooropgesteld; het hele artikel en de context waarin Peter van Ham zijn stelling poneert, vond ik overtuigender dan de samenvatting die Han ervan maakt.
Peter van Ham stelt dat links liberale partijen oneigenlijke redenen hebben om het niet met Wilders eens te zijn en onderbouwt dit met een vijftal argumenten. De argumenten ter weerlegging van de zijde van Van der Horst komen op mij gezocht en minder overtuigend over.
De 'haatbaard' frame waar Han zijn poging tot karaktermoord van Peter van Ham aan ophangt is sneu en eigenlijk Han onwaardig.
Wilders heeft gelijk in een groot deel van zijn constateringen - helaas - maar zou in mijn ideale wereld beperkt moeten worden tot de functie van brandmelder. Het brandblussen - en daar geef ik Han gelijk in - zou ik echter over willen laten aan de anderen.
[Peter van Ham stelt dat links liberale partijen oneigenlijke redenen hebben om het niet met Wilders eens te zijn en onderbouwt dit met een vijftal argumenten.]
Nergens heeft Peter van Ham het over de valide argumenten, die de links liberale partijen hebben om het niet met Wilders eens te zijn. Dat maakt zijn betoog nogal oneigenlijk.
Geheel los van de gebrekkige redeneringen van Van Ham, verbaast het mij nogal dat een opleider van onze diplomatieke elite, onder vermelding van zijn functionele hoedanigheid ("Dr. Peter van Ham is verbonden aan Instituut Clingendael in Den Haag") een stukje publiceert. Ik ga er dan ook van uit dat Ko Colijn hem zal vertellen dat je dat maar in je eigen tijd en onder eigen naam doet.
Het geeft verder natuurlijk nogal te denken dat deze schertsgeleerde zijn verhaal aan voornoemde diplomatieke elite mag doen. Ik kan me niet voorstellen dat we daar in de grote boze buitenwereld veel mee zullen opschieten.
Mijn vraag is: op basis van feiten en cijfers, moet een moslim banger zijn vermoord te worden door een christen of moet een christen banger zijn door een moslim vermoord te worden?
irak (even snel internet bekeken en het laagste aantal iraqis dat het loodje heeft gelegd dat ik tegenkwam is 150.000) heeft de 9/11 aantallen redelijk gecompenseerd.
VS ontkracht de theorie van de meneer. ntuurlijk, in de US wordt integratie gedefinieerd als : 'je aan de US wetten houden', er wordt niet verlangd dat je gezellig op de koffie gaat met mensen uit andere landen die ook naar Amerika gekomen zijn.
"Mijn vraag is: op basis van feiten en cijfers, moet een moslim banger zijn vermoord te worden door een christen of moet een christen banger zijn door een moslim vermoord te worden?"
Als je nou eens niet meeging in dat spelletje van moslims tegen christenen (als het daarom ging zou je bijna zeggen: zet beide in een woestijn, hek erom en het komt wel goed), dan zou je zien dat moslims vooral verdomd bang moeten zijn om door moslims vermoord te worden.
Dat op zich maakt al dat Peter van Ham raaskalt als hij de hielen van Wilders likt. Dankzij het falen van de monoculturele samenleving zijn grote groepen moslims vooral hun leven niet zeker waar kleine groepen moslims aan de macht zijn of een geweer ter hand nemen.
Als dat inherent zou zijn aan de islam, dan is het kennelijk ook inherent aan de islam om vermoord te worden.
D66 is niet links-liberaal maar rechts-liberaal. De tijd dat D66 linksig was ligt achter ons.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_spectrum#mediaviewer/File:Pol-landschap-2012.png
PVV staat in dit figuurtje precies in het midden tussen links en rechts... ben benieuwd hoe dit tot stand komt want PVV is economisch uitgesproken links.
**
Het was effektiever geweest, als Han van der Horst daar zijn kritiek op zou gericht hebben in zijn stukje en niet op het PVV-gekrakeel van van Ham.
Maar als fervent Atlanticus zal hij geen moeite hebben met die politieke signatuur van Clingendael.
**
Ik kan Han van der Horst zelden op rechtse standpunten 'betrappen'
Wel op (heel) liberale af en toe. Maar een echte liberaal is niet rechts. Vermoedelijk zal hij daarom zo zijn vraagtekens wel zetten bij clingendael
Dus een instelling/organisatie spreekt de taal van de subsidie verstrekker en is niet objectief? Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Geldt dat dan ook niet voor alle gesubsidieerde instellingen ter linker zijde?
Han van der Horst schrijft: “…maar dat we te maken hebben met een gruwelijke en misdadige misinterpretatie van Gods woord.” Hiering steken evenwel twee forse misvattingen: dat ‘Allah’ identiek is aan ‘God’, en dat die islamterreur niets te maken heeft met de islamitische leer. Het christelijk Godsbeeld steekt echt heel anders in elkaar dan wat men denkt van Allah. In het christendom is God een redelijke God en Schepper van een ordelijke schepping en is het een vorm van God eren om die schepping te onderzoeken - vandaar uiteindelijk wetenschap. In de islam daarentegen gaat men ervan uit dat Allah de wereld van moment tot moment schept en dat hij daarbij niet gebonden is aan wat voor wetmatigheid dan ook, wat maakt dat denken over natuurwetten heiligschennis is – vandaar de geringe belangstelling voor wetenschap in de islamitische wereld. Wat er trouwens historisch gezien is aan te wijzen aan wetenschap in de islamitische geschiedenis, dat was meestal het werk van inventieve geesten uit de veroverde culturen. Dan die relatie tussen islam en islamgeïnstigeerde terreur. De islamdoctrine zit vol met oproepen tot geweld jegens andersdenkenden. En ook de profeet verkreeg pas werkelijk massale aanhang toen hij begon met roven en moorden. Eigenaardig is dan dat er op islamkritiek een dusdanig taboe rust, dat bij al die almaar doorgaande en duidelijk islamgeïnstigeerde islamterreur de verbinding met de islam niet gedacht wordt. Door althans niet een breed segment in de politiek en daarvan het respectieve electoraat. En dit terwijl toch algemeen bekend is dat vooral ook eeuwen van religiekritiek de moderne open samenleving mogelijk hebben gemaakt.
Dat de waarschuwingen zondermeer in de wind werden geslagen n.a.v. de verhoudingsgewijs grote aantallen vooral vaak islamitische immigranten met doorgaans weinig tot geen opleiding uit meestal achtergebleven gebieden in een relatief hoog tempo zonder veel begeleidende en integrerende maatregelen i.c.m. de nodige eisen t.a.v. het accepteren van westerse waarden waar deze botsen maakt dat de verwijten jegens progressief en links-liberaal Nederland niet onterecht zijn.
Het voor ogen houden van de populistische en terecht als onsympathiek te omschrijven Wilders miskent dat er veel meer anderen waren en zijn die hetzelfde allang en in veel gevallen heel beschaafd en met goede bedoelingen hebben geuit.
[Dat de waarschuwingen zondermeer in de wind werden geslagen n.a.v. de verhoudingsgewijs grote aantallen vooral vaak islamitische immigranten met doorgaans weinig tot geen opleiding uit meestal achtergebleven gebieden in een relatief hoog tempo zonder veel begeleidende en integrerende maatregelen i.c.m. de nodige eisen t.a.v. het accepteren van westerse waarden waar deze botsen maakt dat de verwijten jegens progressief en links-liberaal Nederland niet onterecht zijn.]
Hoezo ? Dat beleid was zeker niet alleen progressief of links-liberaal. Niet eens links ... de SP heeft hier zelfs voor gewaarschuwd. Verder hebben alle partijen hier in de jaren '80 en '90 aan meegewerkt, ook zeker de rechtse partijen. De nota "integratie met behoud van eigen cultuur" was nota bene door Hans Wiegel opgesteld.
Wat nu juist zo vervelend is aan Wilders, is dat hij een beeld schetst alsof die doelbewust beleid van links was. Het tegendeel is waar. Het was juist uitermate onverschillig beleid van alle partijen bij elkaar.
"Integendeel, met zulke kreten wordt onderstreept, dat dit juist wél het geval is, maar dat we te maken hebben met een gruwelijke en misdadige misinterpretatie van Gods woord."
Sorry, maar je weet dus *niet* of het een misinterpretatie is. Daarvoor zal je toch echt in de Hemel het aantal maagden per jihadist moeten gaan tellen, en dan daarna in de Hel moeten gaan kijken wie daar allemaal terecht gekomen zijn.
[Sorry, maar je weet dus *niet* of het een misinterpretatie is. Daarvoor zal je toch echt in de Hemel het aantal maagden per jihadist moeten gaan tellen, en dan daarna in de Hel moeten gaan kijken wie daar allemaal terecht gekomen zijn. ]
Niemand kan bepalen wat een misinterpretatie is. Maar dat doet er ook niet toe, want er zijn simpelweg een heleboel interpretaties. De jihadisten-interpretatie staat niet model voor de Islam, zoals je nu in bv. Syrie kunt zien.
Punt 5 is door Han niet nauwkeurig weergegeven. Het origineel luidt:
"Links-liberaal Nederland laat zich voorstaan op de eigen tolerantie en ruimdenkendheid, die echter abrupt ophoudt wanneer het over Wilders en de PVV gaat."
Het NRC-artikel is alleen voor abonnee's. Hier de versie via post online:
http://politiek.thepostonline.nl/column/clingendael-links-liberalen-leggen-denkverbod-op-inzake-islam/
[Punt 5 is door Han niet nauwkeurig weergegeven.]
Dat is dan een koekje van eigen deeg.
Vervelend, heh, als mensen je standpunt verkeerd weergeven. Nou, zo vervelend is het ook al heel lang voor al die mensen wiens standpunten verkeerd door Wilders worden weergegeven.
[Die uitspraak van Peter van Ham is zijn kernpunt, zoals Han van der Horst hem citeert bij het begin van zijn betoog.]
Ja, en daarmee kan je zijn betoog al meteen afschrijven. Want:
1) Ook de "links liberalen" waarschuwen al jaren voor aanslagen. Vrijwel iedereen waarschuwt al jaren voor aanslagen. Wilders heeft zeker niet het monopolie op waarschuwen voor aanslagen, dat is volstrekte flauwekul.
2) De "links-liberalen" stellen niet zozeer dat die aanslagen niets met de Islam te maken hebben. Wat ze stellen, is Wilders het verkeerd heeft, als hij zegt dat er maar 1 Islam is, en dat die onvermijdelijk moet leiden tot aanslagen.
Wat Peter van Ham hier doet is niets anders dan de stroman recyclen die al jaren gebruikt wordt door PVV volgelingen om elke inhoudelijke discussie te mijden.
Het is typerend voor een rechtse denktank als Clingendael nu eenmaal om terrorisme eenzijdig te zien, alsof dat alleen vanuit de moslimwereld op de westelijke wereld gericht is en niet andersom.
Maar daar richt de kritiek van van der Horst zich niet op.
Voor een analyse van het konflikt in het MO is het een eerste voorwaarde in te zien dat het terrorisme van hun kant wordt uitgelokt door het terrorisme vanuit het westen en al decennia lang.
Daarbij is het ook goed te weten, dat de moslimwereld niet Europa heeft gemilitariseerd, maar dat de VS talloze militaire bases overal in het MO en zelfs nog daarbuiten heeft.
Je mag tevens vaststellen, dat het terrorisme van de VS en zijn 'killing partners' vele malen meer slachtoffers heeft geist dan het terrorisme van moslims.
Waarom zijn de Amerikanen in het MO militair zo overweldigend aanwezig, ver van hun land aan de andere kant van de wereldbol ?
Dat soort vragen stelt men zich natuurlijk niet in Clingendael, evenmin als Han van der Horst.
Tja, de werkelijkheid c.q. waarheid is pijnlijk, veel te pijnlijk voor velen, nietwaar hr. Roos? Clingendael is een gerenommeerd instituut met deskundige (!) en onpartijdige medewerkers. Om dan zo iemand weg te zetten als schoonmaker of iets dergelijks, is een gotspe. Wat doet u trouwens voor de kost?
[Tja, de werkelijkheid c.q. waarheid is pijnlijk, veel te pijnlijk voor velen, nietwaar hr. Roos?]
Hier staat een verstandige repliek op die waarheid:
http://www.nrc.nl/opinie/2015/01/27/het-probleem-is-niet-de-islam-maar-wahabisme/
[Clingendael is een gerenommeerd instituut met deskundige (!) en onpartijdige medewerkers.]
Is dat onderdeel van uw waarheid? Mijn indruk is juist dat het een aards-conservatieve denktank is, met zeer beperkte denkramen. Zo is het opmerkelijk dat zij inzake Irak en Afghanistan nooit met waarschuwende analyses zijn gekomen. Zo moeilijk was dat toch niet? Of zouden belangen een rol gespeeld hebben?
[Om dan zo iemand weg te zetten als schoonmaker of iets dergelijks, is een gotspe. Wat doet u trouwens voor de kost?]
Ach, u leest hoe Van Ham over (wat hij noemt) links-liberale partijen denkt. Zelf heeft hij niks, noppes, nada aan het debat toe te voegen. Hoge bomen, mijn beste.
[Tja, de werkelijkheid c.q. waarheid is pijnlijk, veel te pijnlijk voor velen, nietwaar hr. Roos?]
Kennelijk wel, ja. Van Ham presenteert hier zijn geheel eigen waarheid, die niets met de werkelijkheid te maken heeft.
[Clingendael is een gerenommeerd instituut met deskundige (!) en onpartijdige medewerkers. Om dan zo iemand weg te zetten als schoonmaker of iets dergelijks, is een gotspe.]
Sorry, maar ik beoordeel betogen niet op de instituten waar ze vandaan komen, ik beoordeel ze op inhoud. En de inhoud van dit betoog ontstijgt het niveau van kroegpraat niet. Hele slechte beurt voor Clingendael.
[Wat doet u trouwens voor de kost?]
Dat is voor jou een vraag en voor mij een weet.
Jammer genoeg gaat het bewuste artikel van terrorisme-expert Peter van Ham niet in op de Koranteksten en daden van Mohammed waarop de jihadisten zich beroepen. Zo blijft de hele discussie in de lucht hangen. Ook Han doet dat niet. Waarin Wilders gelijk heeft is dat men niet zo heel veel fantasie hoeft te hebben om aan de Koran en de figuur van Mohammed een gewelddadige interpretatie van de islam vast te knopen. Dat laatste hoeft niet, maar kan wel. En dat is dan ook wat de jihadisten doen. Wie botweg beweert dat de islam en de jihadistische terreur niets met elkaar te maken hebben slaat de plank dus mis. Dat is de onwelkome waarheid die politiek correct Nederland maar niet wil horen. Vroeger had links een scherp oog voor de gevaarlijke kanten van godsdiensten, helaas is daar tegenwoordig weinig meer van over.
Jammer genoeg gaat het bewuste artikel van terrorisme-expert Peter van Ham niet in op de Koranteksten en daden van Mohammed waarop de jihadisten zich beroepen.]
Als u daar iets over wilt weten: er bestaan uitstekende boeken over de islam. Ik adviseer als start de Encyclopedia of Islam (Leiden, Brill).
[Zo blijft de hele discussie in de lucht hangen. Ook Han doet dat niet.]
Eeeh, welke discussie? Dat heilige geschriften van hindoes, joden, islamieten en christenen teksten bevatten die je (desnoods met enig buig- en rekwerk) kunt benutten om anno 2015 misdaden te begaan? Bestaat daar dan een misverstand over?
[Waarin Wilders gelijk heeft is dat men niet zo heel veel fantasie hoeft te hebben om aan de Koran en de figuur van Mohammed een gewelddadige interpretatie van de islam vast te knopen. Dat laatste hoeft niet, maar kan wel. En dat is dan ook wat de jihadisten doen.]
Big deal. En nu?
[Wie botweg beweert dat de islam en de jihadistische terreur niets met elkaar te maken hebben slaat de plank dus mis.]
Jihad is een islamitisch concept, ook al betekent het iets anders dan meestal verondersteld. Mijn vraag aan u: waar brengt de vaststelling dat terroristen hun geloof aanwenden voor terreur ons precies? Dat weten we namelijk al sinds mensenheugenis.
[Dat is de onwelkome waarheid die politiek correct Nederland maar niet wil horen.]
Man, hou op. het gaat al meer dan een decennium over niets anders. En het heeft ons nergens gebracht. En het zal ons nergens brengen.
[Vroeger had links een scherp oog voor de gevaarlijke kanten van godsdiensten, helaas is daar tegenwoordig weinig meer van over.]
U moet aan de rechterzijde zijn als het gaat om de bescherming van godsdiensten.
"De links-liberale partijen bestrijden de analyse van de PVV dan ook op inhoudelijke gronden omdat ze die onjuist vinden, contraproductief en de beste manier om beïnvloedbare geesten rijp te maken voor de sirenenzang van de islamitische terreurorganisaties."
Hoe men ook over deze kwestie denkt (oorzaak en gevolg), is dat mi. nog maar de vraag. Er is maar 1 roepend politicus / 1 roepende fractie in de TK en ligt daar dan het argument om in Syrie te gaan vechten en hier in NL aanslagen te plegen? Dat klinkt mij meer in de ogen als elke aanleiding aangrijpen, opblazen en inzetten voor eigen politieke doelstellingen dmv geweld, terwijl er een democratisch alternatief is: de rechter.
Dat is overigens het mechanisme (van aangrijpen tot inzet) waar veel breder voor gewaarschuwd omdat dit mechanisme de rechtsstaat ondergraaft. En in dit verband vind ik de informatie weldegelijk verhelderend
[Hoe men ook over deze kwestie denkt (oorzaak en gevolg), is dat mi. nog maar de vraag. Er is maar 1 roepend politicus / 1 roepende fractie in de TK en ligt daar dan het argument om in Syrie te gaan vechten en hier in NL aanslagen te plegen?]
Nee, maar wie zegt dat dan ?