De Franse Fanchon Mayaudon-Nehlig en haar echtgenote hebben een succesvolle campagne gevoerd om te zorgen dat Google het woord lesbisch niet meer automatisch opvat als een zoekterm voor porno. Ze startte in april de actie #SEOLesbienne nadat haar vrouw had verteld dat ze het woord lesbisch niet in het openbaar durfde googelen. De zoekmachine toonde namelijk altijd pornosites als resultaat. Ze herinnerde zich nog hoe ze als onwetende tiener dacht dat je als lesbienne pornoster moest worden. Het leidde er ook toe dat op systemen met contentfilters, bijvoorbeeld binnen bedrijven, de zoekterm niet eens gebruikt kan worden. SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie, de manier waarop resultaten beïnvloed kunnen worden.
De zoekactivisten wisten dat aanpassing mogelijk was omdat Google al eerder in had gegrepen bij de term ‘chatte’ (poesje) om te voorkomen dat pornosites de resultaten domineerden.
De campagne met de hashtag #SEOlesbienne trok aandacht in de media en er werden zoekmachhineexperts ingeschakeld om de zoekterm lesbienne te hacken. Op 9 augustus werd resultaat geboekt toen Google aankondigde dat het algoritme werd aangepast. Sindsdien duiken er minder pornosites op in de resultaten.
“Reclame voor homo porno wordt louter gericht op homo-mannen en de zoekterm laat daarom non-porno resultaten zien. Lesbienne daarentegen is een tag op pornosites gericht op hetero-mannen”, verklaart ze aan de Huffingtin Post. “Lesbiennes op internet zijn er om de seksuele behoeftes van heteromannen te bevredigen. Het woord lesbienne hoort niet toe aan de porno-industrie. Het hoort ons toe en we zijn blij dat Google ons de kans geeft het tot ons eigendom te maken.”