Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Goed Volk campagne kan de prullenbak in

  •  
20-02-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
86 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
De Volkskrant-campagne heeft niets van doen met de journalistieke praktijk van de krant
De Volkskrant associeert zich momenteel met Goed Volk. Maar de berichtgeving over de oproep aan oud SNS-topman Van Keulen om zijn bonus terug te geven was allesbehalve Goed en zeker niet voor het Volk. Terugtrekken dus die campagne, want het heeft niets van doen met de journalistieke praktijk van de krant.
Goed Volk weet ook niet alles De Volkskrant pretendeert met deze slagzin de geïnteresseerde kijker te voorzien van belangwekkende informatie. Hoe edel. Daar komt een essentiële journalistieke vaardigheid bij kijken: het scheiden van hoofd- en bijzaken.
De krant berichtte gisteren over de “heksenjacht” op Sjoerd van Keulen. De oud topman van SNS weigert na een oproep van journalist Jelle Brandt Corstius zijn bonus van ruim 1 miljoen euro terug te geven. Let wel: Brandt Corstius riep mensen op geen enge dreigementen te uiten.
Hoe kan het dat een krant voor het volk als een ridder te paard zonder aarzelen jonkvrouw Van Keulen te hulp schiet? Van Keulen is een bankier die er een potje van gemaakt heeft en daarna met een dikke bonus kon vertrekken terwijl wij voor de rekening opdraaien. Dat is de hoofdzaak! Bijzaak is de ophef over een mogelijke “heksenjacht”. De Volkskrant draait het om.
Goed volk wil er meer van weten Een zielige journalistieke discussie was belangrijker dan goed graafwerk. Dus voor de toekomst een paar interessantere vragen: hoeveel meer bonussen zijn er uit gedeeld? Hoeveel andere verrotte vastgoedportefeuilles worden er gekocht door bankiers met grootheidswaanzin? En waarom faalden de toezichthouder en de wetgever opnieuw?
Goed Volk heeft een open geest De geest van de Volkskrant zit met hangijzers op slot. Brandt Corstius mocht een reactie geven voor publicatie van het “heksenjacht”-artikel. De vragen die hem per mail gesteld werden luidden onder meer: “Had je niet kunnen weten hoeveel invloed je hebt met 45 duizend volgers?” En: “Meer algemeen, je weet dat het systeem niet deugt, waarom dan zo op de man?” Als je dat soort vragen stelt dan zit je als redacteur in een dwangbuis van je eigen vooringenomenheid.
Goed Volk schreeuwt niet Eindelijk een slogan die klopt. De Volkskrant mompelt wat mee in de marge van het debat zonder echt de stem te verheffen. En als een journalist als Brandt Corstius schreeuwt drukt men geïrriteerd de oorwatten wat verder naar binnen.
Goed volk verdiept zich in een ander En toegegeven: nog een correcte slagzin. Blijkbaar voelen redacteuren van de Volkskrant zo goed aan dat Van Keulen het land was ontvlucht na dreigementen, dat ze dat niet hoefden te checken bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding of de politie.
Mea culpa Dat is de enige slagzin die de Volkskrant nog past. Een mea culpa naar Jelle Brandt Corstius en naar de lezer.

Meer over:

opinie, media
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor