Update: Voorzitter SGP-jongeren voorzitter roept op onthulling te negeren ... Joop-onderzoek: Dominees geven slachtoffers zelden advies aangifte te doen ... Rapport luidt noodklok over veel voorkomend seksueel misbruik onder gereformeerden ... Deetman gaat ook situatie van meisjes en vrouwen in de katholieke kerk onderzoeken
Movisie, een landelijk kennisinstituut luidt vandaag de noodklok over huiselijk geweld en seksueel misbruik in orthodox-protestantse kring. Een cultuur van zwijgen en toedekken houdt dat misbruik in stand, constateert de organisatie. De daders gaan daardoor veelal vrijuit. Online onderzoek door Joop wijst uit dat gereformeerde online hulpverleners nauwelijks tot actie aanzetten om daders te laten vervolgen.
Hoewel er in de interviews niet expliciet naar werd gevraagd, noemden verschillende respondenten seksueel misbruik als een veel voorkomend probleem, ook de respondenten van organisaties die zich expliciet op jongeren richten. Bij de jongerenhulpverleningsinstelling stond in 2010 incest en seksueel misbruik bovenaan in de top drie van probleemcategorieën waarvoor jongeren het vaakst contact opnamen. (…) Een aantal respondenten denkt dat seksueel misbruik vaker voorkomt in gesloten orthodox- protestantse gezinnen dan in andere gezinnen. Een respondent van de reformatorische jongerenorganisatie schetst het volgende beeld: “Ik dacht dat het één op de vier was die seksueel misbruik meemaakt, maar ik heb nu de indruk dat één op de vier géén incest meemaakt.”
In het rapport schrijft Movisie ook:
Veel kerkelijk werkers zoals jeugdleiders en (jeugd)ouderlingen weten niet goed om te gaan met problemen van jongeren thuis, waaronder huiselijk geweld, zo denkt een deel van de respondenten. (…) Opvallend is dat de respondenten nauwelijks de mogelijkheid noemen voor de kerkgemeenschappen om melding te doen bij de politie.
Dat viel ook de redactie van Joop op toen wij vorige week – voordat het rapport van Movisie bekend werd – bij toeval stuitten op voorbeelden van seksueel misbruik onder protestants-orthodoxen en een online onderzoek startten naar de hulpadviezen. Dit is wat we ontdekten:
Refoweb is met meer dan 60.000 unieke bezoekers per maand de grootste christelijke jongerensite van Nederland. De site die tien jaar bestaat richt zich op orthodox-protestante jongeren. Een zoektocht door de populaire vragenrubriek van de site, waar meer dan 130 ‘deskundigen’ advies geven, leert dat seksueel misbruik een vaak voorkomend probleem is in deze kringen. Maar vooral valt op dat bij de beantwoording van de tientallen vragen over seksueel misbruik, aangifte doen amper wordt aangeraden en de daders door de adviseurs steeds buiten schot gehouden worden.
Een hulpvraagster schrijft bijvoorbeeld : “Ik ben een meisje van 19 jaar en heb 3,5 jaar verkering met een hele lieve jongen. Vroeger toen ik 8-9 jaar was ben ik misbruikt door mijn broer van ruim 16. (…) Enige tijd geleden hoorde ik dat een aantal zussen van mij ook misbruikt zijn.” Ze is bang dat ze er niet in zal slagen een goed huwelijk te krijgen en loopt met zelfmoordneigingen rond.
De raadgever, een dominee, geeft uitgebreid antwoord maar nergens noemt hij de optie justitie in te schakelen. Hij informeert zelfs niet naar de dader of de andere slachtoffers. “Weet je wat ik denk, beste vriendin? Dat je geen stuur en geen houvast hebt in je leven.” Hij adviseert haar seksueel onthouding in haar huidige relatie met haar vriend.
Een andere vrouw is ten einde raad omdat ze probeert de incest door haar eigen echtgenoot aan te kaarten. Dat hielp niet. Als resultaat heeft ze haar hele familie tegen zich gekregen. Ze schrijft: “Ik heb zelfs gezegd dat ik naar de politie zou stappen als hij het weer zou doen (incest). (…) Ik ben voor de kinderen opgekomen, maar moet een hele dure prijs betalen: veracht, verschopt, vergruisd en letterlijk bespogen. Nu zwijg ik en leg alles de Heere voor. Het is net of er geen weg meer is, zo eenzaam. De familie zegt: Dat doet zo’n nette man niet. Dat lachen van mijn man klinkt nog steeds in mijn oren: Ha, ha, ik kan lekker alles doen wat ik wil!”
De raadgevend dominee zegt weliswaar dat ze moet overwegen naar de politie te gaan maar waarschuwt daarbij gelijk: “Het punt waar u bij de politie waarschijnlijk tegenaan loopt is dat ze vragen om een directe aanklacht van een of meer van de kinderen. En de vraag is of die daarin kunnen of willen meewerken.” Onder het kopje “wat kunt u doen, wat moet u doen?” wordt aangifte doen vervolgens niet aanbevolen noch genoemd. De dominee besluit: “Ik hoop dat u een kerkenraad/predikant hebt, bij wie u kunt aankloppen en die u verder kan helpen. Of anders de huisarts.”
Een jongen van 18 “mishandeld en gebruikt, gepest, enz” worstelt met vergeving en vraagt wat hij moet doen. “Waarom moet ik vergeven als er geen spijt is en wat moet je doen als het nog steeds doorgaat?” Dat klinkt als een noodkreet, ook al spreekt de jongen niet expliciet van seksueel misbruik. De antwoordende dominee concentreert zich op de theologische benadering. Hij geeft 7 tips, pas bij punt 6 oppert hij: “God neemt het niet licht op, en dat moet je zelf ook niet doen. En dan mag je zelfs aan de bel trekken. Desnoods naar de politie of de rechter toegaan.”
Geen politie
Het patroon keert steeds terug. Inschakelen van justitie, het doen van aangifte of zelfs maar het aangeven van de dader in eigen kring krijgt weinig aandacht of blijft ongenoemd. De dader lijkt geen enkele rol te spelen noch het gegeven dat deze zijn straf ontloopt.
De enkele keer dat naar de politie wordt verwezen, is dat vaak het allerlaatste hulpmiddel, en ‘desnoods’. Zoals bij de vrouw die vraagt : “Een aantal weken geleden ben ik seksueel misbruikt. Wat voor stappen moet ik nu zetten op medisch gebied?” De raadgever zegt dat ze naar een huisarts moet en “daarnaast is het verstandig om, hoe moeilijk dat ook is, aangifte te doen bij de politie”.
De terughoudendheid in de adviezen staat in schril contrast met de raad die bijvoorbeeld gegeven wordt in een geval van overspel. Dan wordt plots directe actie bepleit.
“Wat jij moet doen is iemand in vertrouwen nemen, een familielid, een goede vriend of vriendin, een lid van je kerkelijke gemeente,” krijg een vrouw te horen die klaagt over haar overspelige echtgenoot. “Liefst iemand waar je man mogelijk ontzag, respect voor heeft. Samen met deze persoon zul je je man moeten confronteren met zijn overspel. Als hij naar jullie nog niet wilt luisteren, zul je de kerkenraad in moeten schakelen, zodat zij hem op zijn zondige manier van leven kunnen wijzen. Hopelijk komt hij dan tot inkeer. Dat is de kerkelijke weg, volgens de Bijbel. Daarnaast mag jij hem ook grenzen stellen, zeggen dat je dit gedrag van hem niet meer accepteert en daar ook consequenties aan verbinden. Bijvoorbeeld door tijdelijk bij hem weg te gaan, maar de weg tot inkeer en verzoening nog wel open te houden. Als hij in zijn zondige gedrag volhardt, staat de weg voor je open om definitief bij hem weg te gaan.”
Ook in een ander geval wordt meteen tot actie gemaand: “Mijn broer en ik zijn al enkele jaren verliefd op elkaar. Nu is het zover gekomen dat ik zwanger van hem geraakt ben. Wij willen graag samen voor ons kindje zorgen. Nu is het probleem, hoe vertellen we dit aan onze ouders?”
De raadgever zegt dat er meteen een einde aan moet komen en geeft onder meer het dringende advies dat het stel een arts moet consulteren voor de gezondheid van het ongeboren kind.
Die kordate aanpak ontbreekt vaak als het gaat om seksueel misbruik. Wel wordt met enige regelmaat verwezen naar de gereformeerde hulpverleningsinstantie Eleos. Er zijn uitzonderingen. Een vrager schrijft bijvoorbeeld:
Ons is ter ore gekomen dat een vader acht van zijn twaalf kinderen jarenlang heeft misbruikt. “Praat met een psycholoog”, hebben we aangeraden. Nu is ons dat verweten. Wij mochten ons er niet mee bemoeien. Dit is de voorzienigheid die dit heeft gewild. Al slaat de pa zijn kind dood, wij mogen niets doen, dat is dan de wil van God, aldus uit de kerk.
En krijgt als antwoord:
Een schokkende vraag, die u stelt. Het minste wat u doen kon hebt u gedaan door het aanraden van het spreken met een psycholoog. U hebt ook de plicht om de kerkenraad in te schakelen en de politie. Er is ook een geheim meldnummer voor misbruik/mishandeling. Dit is een gruwelijke mishandeling.
Wat het geheime meldnummer is blijft overigens onvermeld.
Reacties
Tekenend is dat in comments op de adviezen andere slachtoffers juist wel oproepen justitie in te schakelen. Zoals bij het relaas van een vrouw die in de kerk zit met een man die tien jaar lang een meisje heeft misbruikt. Het slachtoffer heeft de dader een brief gestuurd maar deze kerkgenoot doet de zaak af als ‘een jeugdzonde’. De vrouw vraagt om raad omdat de zaak volgens haar is verjaard.
De dominee adviseert: “Gezien de complexiteit en de gevolgen van het openbaar maken van deze zaken is voorzichtigheid en wijsheid geboden.” Weer wordt justitie buiten beschouwing gelaten. In de reacties zegt iemand daarom: “Er wordt aangegeven dat deze daad verjaard is. Dat zou kunnen maar de verjaringstermijnen kunnen per geval verschillend zijn. Daarom is het niet raadzaam dit zelf te beoordelen, maar te laten beoordelen door justitie. De overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. Hierom is het nodig een melding te doen bij de politie waardoor de politie bekend is met de situatie. De dader heeft zelf kinderen? Als het slachtoffer hiertoe in staat is: direct doen in het belang van deze kinderen (zeker gezien de ‘oppervlakkige’ reactie van de dader: zonde wordt afgedaan als jeugdzonde).”
Dergelijke praktische informatie laten de raadgevers in het overgrote deel van de tientallen adviezen achterwege. Er wordt ook niet verwezen naar sites waar die informatie te vinden is.
Een jongen merkt op dat hij in eigen kring veel mensen kent die misbruikt zijn en vraagt zich af of het in gereformeerde kringen vaker voorkomt dan elders. Het uitgebreide maar besliste antwoord wordt besloten met: “Er is geen aanleiding om te denken dat een reformatorisch milieu een groter risico in zich heeft tot grensoverschrijdingen op seksueel gebied, tenzij de bijbelse regels op een ongezonde, ongepaste, wijze ge(mis)bruikt worden om macht uit te oefenen.”
Laat die aanleiding er nu juist wel zijn. Hij is al jaren te vinden in de adviezen op de site zelf: de daders gaan vrijuit.
Update 12:00
Refoweb reageert per tweet op de publicatie, en wijst daarmee meteen naar misbruik in de katholieke kerk: “Rapport Deetman niet gelezen?”
Update 15:00
De voorzitter van de SGP-jongeren, de partij die de groep waarbinnen deze problemen zich afspelen politiek vertegenwoordigt, stelt op Twitter het verhaal over incest in de kerkgemeenschap gelijk met het ‘Polen-meldpunt’ van de PVV. ‘Negeren’, luidt zijn advies. Ook andere SGP’ers keren zich tegen de boodschapper , daarbij niet gehinderd door kennis van zaken.
Op Refoweb zelf, de site die ook in het onthullende onderzoek van Movisie wordt genoemd, wordt nog steeds geen melding gemaakt van het rapport.
Voor zover ik weet zijn er een aantal factoren die van invloed zijn op hoeveel misbruik bij een bepaalde groep voorkomt.
Een daarvan is, als er sprake is van een gesloten gemeenschap.
Een andere is als er een taboe rust op het onderwerp sex, zodat kinderen niet de kans krijgen zich te uiten, sterker nog, ze krijgen vaak zelfs straf als ze eroverspreken.
Nog zo'n factor is als kinderen en vrouwen ondergeschikt worden geacht aan de man.
Ik denk dat in veel orthodoxe gemeenschappen sprake is van al deze factoren. Maar als ik naar de ongewone diversiteit kijk van het protestantisme, neem ik aan (en hoop ik) dat er ook veel gemeenschappen zijn waar deze factoren grotendeels of zelf helemaal ontbreken.
Het ligt dus niet zozeer aan het geloof, als aan de gemeenschap die daaruit is ontstaan.
En hoewel je zonder twijfel kunt stellen dat zo'n gemeenschap drempels verlaagt, daders zowel gelegenheid als bescherming biedt, zijn misdadigers in mijn ogen nog altijd persoonlijk schuldig aan hun misdaden.
Verder.....
Dat dominee's voorzichtig zijn met het advies aangifte te doen, tja.... ik vind het eigenlijk wel terecht dat ze er op wijzen dat aangifte ook voor het slachtoffer veel en vaak zeer onprettige consequenties heeft. Zeker als je in een gesloten gemeenschap bent opgegroeid en de wereld daarbuiten daardoor erg ver weg lijkt. En de kans groot is dat je na een aangifte voortaan buiten die gemeenschap wordt gegooid.
Bescherming en verwerking, dat is het belangrijkste na zoiets om weer een nieuw leven op te bouwen, belangrijker dan het vervolgen van de dader. En voor diegenen die behalve in een hemel ook nog in een hel geloven is juridische vervolging vermoedelijk ook niet zo belangrijk. De dader zal immers eeuwig branden in het hellevuur. Zelfs als je van je geloof bent gevallen is er nog de schrale troost dat een dader zal sterven met een voortdurende angst voor het eeuwige branden in de hel.
Die adviserende dominee's zijn in de meeste gevallen niet de dader en hopelijk hebben ze het met het slachtoffer echt heel goed voor. Althans daar ga ik in voorlopig maar vanuit.
De daders veroorzaken al het leed, ongeacht wie of wat onbedoeld en onbewust de omstandigheden creëert. Al vind ik wel dat die kerken hun verantwoordelijkheid moeten nemen door die omstandigheden te verbeteren.
Gooi de relitroep gewoon wijd open, leer gelovigen openhartiger over sex te praten, zorg dat de rol van de man wat meer ter discussie wordt gesteld. Dat is iets wat de kerk kan doen, dat is de verantwoordelijkheid die ze kunnen nemen.
In mijn ogen ook moeten nemen.
Maar de verantwoordelijkheid voor de daad ligt toch echt volledig bij de dader.
Beetje zure reactie van jou. De essentie is mij duidelijk en dat is voor mij het voornaamste. Vooropgesteld is dat ik zelf ook uit een donkerzwarte kousen familie stam, maar mijn moeder ontworstelde zich er al uit. Ik heb slechts de naweeën ervan gevoeld.
Nu is mij ook veel duidelijker waarom in orthodoxe, dogmatische kringen de mannen 'zo gemakkelijk' hun vrouwen 'nemen'. Want door telkens na het eten uit de bijbel voor te lezen worden zij allen verteld dat dit helemaal niet stout is. Het is het recht van de man om over vrouwen te beschikken. Affreus!
Zo, nu ook even de reactie van Frans Akkermans afwachten, want die ziet haast elke 'niet positieve' reactie tegen 'zijn mensen' als een ongenuanceerde aanval tegen de SGP en aanverwante obscure geloofclubs. En als ze heel erg duidelijk zijn reageert hij maar niet eens.
Joop-onderzoek: Dominees geven slachtoffers zelden advies aangifte te doen ..
Refoweb: Joop heeft niet goed onderzocht. Een update: http://refoweb.nl/nieuws/929/onderzoek-joop/
Ik denk dat religie of welk onderdrukkend moreel systeem dan ook, het probleem alleen maar groter maakt. Je mag het niet, je doet het toch en je voelt je schuldig of zondig. Je bent je eigen rechter en je eigen slachtoffer. Daar kom je nooit uit. De enige weg uit dat morele doolhof is het opheffen van de morele regels die het systeem hanteert. En proberen weer mens te worden. Er is niks mis met religie of met het geloven in God, zolang je de morele regels maar buitenboord houdt. Geloof is iets tussen jou en datgene waar je in geloofd. Zonder woorden of wetten. Alleen het moment telt.
In deze kringen is sex bedoelt voor de voortplanting. Een 'goede' gereformeerde vervult zijn heterosexuele plicht (dwz. sticht een gezin en verwekt kindertjes) en daarmee heeft de persoon zich bewezen als 'goed christen'.
Als 'pa' dan zijn eigen kindertjes misbruikt of het nodig heeft af en toe de homobaan te bezoeken dan wordt dat gewoon geaccepteerd, zolang je het maar stiekum doet.
Als ex-gereformeerde heb ik ook al verschillende malen het verwijt gekregen, niet dat ik transgender ben, maar waarom ik dat niet 'gewoon' stiekum op mijn kamertje deed.
Hetzelfde geld voor homofilie: Homofilie wordt gewoon geaccepteerd, zolang je maar ook een gezin sticht en stiekum homo bent.
Sommige cliché's zijn gewoon echt waar. Dit is gewoon de opvatting in die kringen.
Ik heb er niet voor niets afstand van genomen.
Meteen die Sexueel Gerichte Pornopartij verbieden .. schandalig , dat verbergen , verhullen en verontkennen van een probleem ... vuile vieze huichelaars deze christenen die ook zullen braden op de barbecue van Satan - ze nemen zelf Lucifers mee.
Denken die malloten met 1 zeteltje heel Nederland te kunnen gijzelen of zo ? Oppleuren .. en snel (ps. vergeet niet de vvd mee te nemen)
Toen ik voor de wet nog minderjarig was, ben ik ook wel eens benaderd door katholieke priesters met oneerbare voorstellen. Heb er geen trauma aan overgehouden, omdat ik mans genoeg was om af te slaan, maar ik was wel geschokt en heb er toen een heel boze brief over geschreven aan mijn vroom katholieke tante. Dus zoals veel katholieken hoefde je mij niet te vertellen over misbruik door priesters, ik wist ervan. Maar hoe 'normaal' zulke praktijken ook waren in katholieke kring, de omvang ervan is nog niets in vergelijk met protestants anglicaanse kostscholen. Dat heb ik hier op Joop.nl al een paar maal aangekaart.
Er zit veel verschil tussen de verschillende protestantse denominaties. Ze hebben niet allemaal een perverse moraal aangaande zonde, zoals de paus die onderwijst, maar heel veel beter zijn sommige stromingen niet. Het lijkt me logisch dat misstanden groter worden naarmate men orthodoxer is over onnatuurlijke leerstellingen aangaande sexualiteit. Daarbij wil ik ook nog even opmerken dat de trauma's van Engelse kostschooljongens wel meevallen, ondanks de veelvuldigheid van incidenten. Waarschijnlijk komt dit omdat sex niet als iets zwaar zondigs onderwezen wordt op die kostscholen. Trauma's worden niet veroorzaakt door sex alleen, maar door combinatie met de perverse leer dat sex een zonde zou zijn.
“Laat de kind’ren tot Mij komen.” Helaas is de Bijbel voor velerlei uitleg vatbaar. Of misschien beter het is net zoals je wilt lezen. Want de volgende zin is namelijk: “niemand mag ze hinderen.” Maar zo te lezen zijn dan veel volwassenen al afgehaakt.
Na de viezigheid van de RK-kerk, kijken we hier toch niet zo raar van op. Op bepaalde plekken op de Veluwe is in het verleden ook al veel viezigheid gepleegd.
jeugouderling dat begrijp ik niet in de bijbel staat toch duidelijk de vereisten voor het ambt van ouderling Een opziener moet onberispelijk zijn. Hij kan slechts de man van één vrouw zijn en hij moet sober, bezonnen, gematigd, gastvrij en een goede leraar zijn. Hij mag niet te veel drinken of driftig zijn, maar hij moet vredelievend en vriendelijk zijn, en niet geldzuchtig. Hij moet zijn huisgezin goed leiden en op een waardige manier gezag over zijn kinderen uitoefenen. Als iemand geen leiding kan geven aan zijn huisgezin, hoe zou hij dan voor de gemeente van God kunnen zorgen? Hij mag ook niet iemand zijn die net bekeerd is; anders raakt hij verblind en valt hij ten prooi aan de duivel. Verder moet hij buiten de gemeente een goede reputatie hebben, zodat hij niet in opspraak komt en door de duivel wordt gestrikt.
Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat dit altijd zo is gaat het ontegenzeggelijk meestal om mannen/jongens als misbruiker.
Het verbaast mij enorm dat er verbazing is over het feit dat kerken en religieuze instanties in feite niets doen en beschamende 'adviezen' geven. Het is tenslotte in die contreien zo dat god de man boven de vrouw gesteld heeft. Het zal bij velen wellicht niet meer zo letterlijk worden opgevat (al heb ik zo mijn twijfels) maar dit criminele denkbeeld waart nog steeds rond, zeker bij de handhavers van deze misdadige levensovertuigingen.
Als het opperwezen de man boven de vrouw gesteld heeft, wat is dan misbruik nog?
Dit is en was al járen bekend.
En alles onder het motto: Wij gaan onze kudde niet van binnen uit vernietigen.
Wat er ook gebeurd, je geeft een soortgenoot niet aan.
Komt U dit ook bekend voor??
Misbruik onder kerkgangers zal vast niet meer of minder voorkomen dan elders ( hypothese), maar dat is ook geheel niet relevant.
Wat wel relevant is, is hoe de gemeenschap er mee om gaat.
Aangifte moet de regel zijn, hoe moeilijk dat ook voor het slachtoffer zal zijn.
Ik vind het stuitend... van Joop.
Een heel suggestief stukje "religieuzen pesten".
Er worden volkomen uit de lucht gegrepen conclusies geplaatst en men leest dingen door een gekleurde bril.
Daarmee ontken ik niet het sexuele misbruik.
Maar dit vindt maatschappij breed plaats.
Dus ook binnen de kerk, net goed als ergens anders.
Excuses. Ik had mezelf dacht ik gecorrigeerd, maar er is niets van te zien.
Ik bedoelde te zeggen: Als u op een website turft hoe vaak het (door Joop) ongewenste) antwoord voorkomt, kunt u dan iets concluderen over het voorkomen van misbruik in die gereformeerde kringen? Natuurlijk niet.
En daar heb ik iets over gezegd. De bewering van Joop.nl dat er aanleiding is om te denken dat onder gereformeerden meer misbruik voorkomt dan elders is ongefundeerd. Dat noem ik meedoen aan stigmatisering.
Ik heb niet ontkend dat misbruik onder gereformeerden niet voorkomt (dat zou onzinnig zijn en dat doen ze zelf ook niet), dat er inadequaat hulp verleend wordt (ik heb daar geen verstand van), of dat het niet meer voorkomt dan we denken.
En ik kan me niet voorstellen dat Movisie blij is met een artikel als van Joop.nl
U gooit allemaal verschillende invalshoeken op één hoop en komt zelf aan top in het uitkramen van onzin:
"Ik heb niet ontkend dat misbruik onder gereformeerden niet voorkomt (dat zou onzinnig zijn en dat doen ze zelf ook niet), dat er inadequaat hulp verleend wordt (ik heb daar geen verstand van), of dat het niet meer voorkomt dan we denken."
Dus u erkent dat het niet voorkomt. Hoe weet u zo zeker dat misbruik niet voorkomt? U erkent dat er inadequaat hulp verleend wordt, maar waarvoor zou hulp überhaupt nodig zijn, als er geen misbruik is?
Toen ik 14 was hebben mijn achternichtje en ik elkaar weleens gezoend op de duivenzolder van ons opa. En ik geloof dat we elkaar ook onzedelijk hebben betast.
Hebben wij dan incest bedreven ? Want dan ga ik me alsnog aangeven bij polizei.
gelijkwaardige relatie, en met een achternicht zullen de kindjes verwaarloosbare kans op downsyndroom hebben. Niet dat het zover ging komen.
Ontopic: zo zie je maar weer wat er gebeurt als een gemeenschap van alles onderdrukt. Het komt op een nare manier toch naar boven.
Mijn oom, die al ongeveer 2 maanden op sterven ligt, is priester geweest. Nu pas in zijn laatste jaren komt hij ervoor uit dat het celibaat misdadig is. Zelfs op zeer oude leeftijd heeft hij verliefde gevoelens gehad die hij nooit heeft mogen uiten en waar hij onder heeft geleden dat dat niet kon.
Dat is een retorische vraag, geen reformatorische. Mocht u er zelf niet uitkomen, sla het oude testament er eens op na. Daar is genoeg te lezen over incest.
Het idee dat in christelijke kringen misbruik meer voorkomt dan elders mist een wetenschappelijke basis. (zie bijv. de vooringenomenheid van Thus hieronder). Het surveyonderzoek naar misbruik waar de commissie Deetman over heeft rapporteerd concludeert:
"Voor een wetenschappelijk onderbouwde schatting van seksueel misbruik maakte de commissie gebruik van vragenlijsten onder een selectie van melders en een grootschalig survey-onderzoek onder 34.234 Nederlanders van veertig jaar en ouder. Als het om de omvang van seksueel misbruik gaat komt hieruit naar voren:
Van de Nederlanders van veertig jaar en ouder is 1 op de 10 (9,7%) voor het achttiende jaar tegen zijn of haar zin seksueel benaderd door een volwassen niet-familielid. Het gaat hier om seksueel misbruik in de ruime betekenis van het begrip: lichte, matige maar ook ernstige vormen van grensoverschrijdend gedrag jegens minderjarigen. Bij deze uitkomst ligt het aantal Nederlanders dat rooms-katholiek is opgevoed iets hoger dan onder degenen die niet rooms-katholiek zijn opgevoed. Tal van andere factoren (bij voorbeeld sociaaleconomische status en culturele verschillen) kunnen bij dit verschil een rol hebben gespeeld. Deze uitkomst beslaat de periode van 1945 tot 1981;"
Als correctie op de beeldvorming stelt het onderzoek|:
"Vooral ook het surveyonderzoek leidt op belangrijke punten tot bijstelling van dit beeld. Zo houdt het beeld geen stand dat seksueel misbruik van minderjarigen primair een zaak is geweest van de RKK. Seksueel misbruik van minderjarigen komt breed voor in de Nederlandse samenleving. Ook vond het misbruik niet hoofdzakelijk plaats in onderwijsinstellingen. Bovendien wijkt ook het beeld in de media over de aard en ernst van het misbruik af van de bevindingen van de commissie."
De redactie van Joop kent dit onderzoek kennelijk niet. Met dit bericht doet ze vrolijk mee aan stigmatisering.
"Een jongen merkt op dat hij in eigen kring veel mensen kent die misbruikt zijn en vraagt zich af of het in gereformeerde kringen vaker voorkomt dan elders. Het uitgebreide maar besliste antwoord wordt besloten met: "Er is geen aanleiding om te denken dat een reformatorisch milieu een groter risico in zich heeft tot grensoverschrijdingen op seksueel gebied, tenzij de bijbelse regels op een ongezonde, ongepaste, wijze ge(mis)bruikt worden om macht uit te oefenen."
Laat die aanleiding er nu juist wel zijn. Hij is al jaren te vinden in de adviezen op de site zelf: de daders gaan vrijuit."
Een volkomen uit de lucht gegrepen conclusie die past in het patroon van het refo's pesten.
"De redactie van Joop kent dit onderzoek kennelijk niet. Met dit bericht doet ze vrolijk mee aan stigmatisering."
Als je iets copy/paste moet je het wel eerst zelf goed lezen. Er staat letterlijk:
"Van de Nederlanders van veertig jaar en ouder is 1 op de 10 (9,7%) voor het achttiende jaar tegen zijn of haar zin seksueel benaderd door een volwassen NIET-familielid."
Incest vind echter plaats BINNEN de familie. Bovendien betreft het in het onderzoek van de commissie Deetman de periode 1945-1981. Niet bepaald de actuele stand van zaken dus. Je vergelijkt dus waarschijnlijk appels met peren.
Als 'onderzoek' kan de actie van Joop niet doorgaan, wel als indicatie dat er binnen de gereformeerde kerk, of liever binnen elke 'fundamentalistische religieuze groepering', de kans op seksueel misbruik, ook incest, en ook mishandeling, hoger ligt dan gemiddeld in de samenleving.
Die conclusie lijkt mij onontkoombaar, zoals ik ook op dit forum al eens heb gezegd.
Omdat elke religie een dictatuur is, gelijk een staatsdictatuur, werkend met dezelfde principes:
eigen wetten en hiërarchie, eigen grenzen en exclusiviteit van volgelingen, uitsluiting c.q. verstoting van andersdenkenden, dreiging met hel en verdoemenis, zij het nu of in het hiernamaals.
Met als gemeenschappelijk kenmerk altijd (en eeuwig zou ik zeggen) nadruk op verbod van seksuele vrijheid, dat hebben alle dictaturen, zowel de staats- als religieuze dictaturen.
'Seks' is in dictaturen altijd omgeven met geheimzinnigheid, verboden en vergaande voorschriften.
(Bijna altijd ook vooral voor vrouwen, want de leiders van dictaturen en religies zijn altijd mannen).
En als je de mens controleert in zijn meest privé uiting, heb je die mens helemaal.
Dat weten alle dictaturen.
Daar waar religie en staatsdictatuur samengaan, zijn de extreme gevolgen ervan het grootst.
De kern voor de mogelijkheid van seksueel misbruik en mishandeling binnen gesloten religieuze gemeenschappen draait altijd om de kern van elke religie/dictatuur: schuld en boete, onderwerping aan een hogere macht.
Die macht is altijd aan de man, want de god is ook een man, de slachtoffers zijn bijna altijd vrouwen en kinderen. De slachtoffers worden altijd opgezadeld met dat schuldgevoel, de dader niet.
Die slachtoffers worden terugverwezen naar de eigen religieuze leiders, waardoor die geslotenheid extreem doorwerkt naar de slachtoffers. Een vicieuze cirkel waar het moeilijk uit te komen is als je deel uitmaakt voor je sociale leven van die zelfde gesloten religieuze cirkel.
Binnen een democratische staat als Nederland kan openheid over misbruik binnen religieuze gemeenschappen gelukkig worden afgedwongen, zoals nu door het gedegen onderzoek van de commissie Deetman. Dat onderzoek richtte zich echter op een deelaspect binnen de RKK.
Hoog tijd voor een vervolgcommissie Deetman, die nader onderzoek doet naar misbruik binnen andere kerken en vooral naar de combinatie van misbruik door religieuze macht van daders en onmacht van slachtoffers.
En in verlengde daarvan naar de wetenschap van politici en organisaties die van dergelijk misbruik weliswaar afwisten, maar ook onder het tapijt hebben geveegd.
Want het lijkt mij volstrekt onwaarschijnlijk dat politici, zeker van christelijke partijen, nooit iets zouden hebben gehoord van dergelijk misbruik of nooit iets zouden hebben vermoed.
De rest is dan aan sociologen, psychologen en andere ogen om op te ruimen.
...binnen elke 'fundamentalistische religieuze groepering', de kans op seksueel misbruik, ook incest, en ook mishandeling, hoger ligt dan gemiddeld in de samenleving.
Die conclusie lijkt mij onontkoombaar, zoals ik ook op dit forum al eens heb gezegd."
Onontkoombaar nog wel. Daar is dan vast wel degelijk empirisch materiaal over dat u kan laten zien. Tot dan is het stigmatiseren. Die conclusie lijkt me onontkoombaar.
De 'onthulling' van Joop.nl heeft de volgende onzin uitgelokt:
- Als 'pa' dan zijn eigen kindertjes misbruikt of het nodig heeft af en toe de homobaan te bezoeken dan wordt dat gewoon geaccepteerd, zolang je het maar stiekum doet. (Wendy B)
- Vies schijnheilig volk. Ik gun ze de ergste hel hier op aarde. (El Che)
- Meteen die Sexueel Gerichte Pornopartij verbieden .. schandalig , dat verbergen , verhullen en verontkennen van een probleem ... vuile vieze huichelaars deze christenen die ook zullen braden op de barbecue van Satan - ze nemen zelf Lucifers mee. (Wiebe van Roeden)
- Het lijkt me logisch dat misstanden groter worden naarmate men orthodoxer is over onnatuurlijke leerstellingen aangaande sexualiteit. (Patrick Faas)
- Zoals reeds decennia bekend is dat katholieke priesters zich aan zieltjes vergrijpen, zo weet men al heel lang dat incest in gereformeerde kringen veelvuldig plaats vindt.(Pilchard)
- Of het veelvuldig plaatsvindt weet ik niet, maar nu ik dit lees herinner ik me wel een incestschandaal op de Veluwe, met babylijkjes, of beweerde lijkjes, weet niet meer of daar toen ooit echt duidelijkheid over gekomen is. (Slager)
- Maar goed, u wist toch ook dat incest en grefo's bij elkaar horen als Limburgers en vlaaien? (Pilchard)
- Auch diese menchen haben es niecht gewoest. Maar ja Protestanten die doen dat niet. Wel lekker afgeven op de Katholieke kerk. Ga zo door. PVV doe hier iets aan. Dit zijn de echte problemen. (Leyten)
- Het begrip incest is misschien iets te moeilijk in dat soort gemeenschappen. Inteelt daarentegen is zo klaar als een kontje: “Meer van ons soort” (Rotteveel)
- Het is een zeer oud en tevens bekend geheim dat vooral zwaar gereformeerde mannen dictators zijn in huis die er extreme ideeën over plicht en gezag op nahouden. (Bloothooft)
Dat de voorzitter van de SGP-jongeren dan (bij voorbaat) twittert dat je deze site beter kunt negeren, dat kan ik me dan wel weer voorstellen.
Mijn bewering is geen ongefundeerde ervaring, maar gebaseerd op wat gereformeerden letterlijk zelf tegen mij zeiden.
Ik heb zelf weinig vervelende dingen meegemaakt vanwege mijn gereformeerde achtergrond, vandaar dat ik best in staat ben om veel positieve dingen over de gereformeerde opvattingen te vinden.
Maar als het over dit onderwerp gaat, en ook de schokkende reactie's op dit artikel van de gereformeerden heb ik even geen zin in genuanceerdheid.
Misbruik is een misdrijf en het faciliteren van een misdrijf is ook strafbaar. Het tegenwerken van een justitieel onderzoek door te zwijgen, door getuigen en slachtoffers te intimideren en een zwijgplicht op te leggen. Dat zijn maffia-praktijken en zo moeten ze ook behandeld worden.
Niet alleen de daders moeten berecht worden, maar ook in voorkomende gevallen de betrokken ouders, ouderlingen, dominee's of desnoods de betrokken kerk als organisatie als die actief hebben meegewerkt aan het verzwijgen van strafbare feiten.
In extreme gevallen zou zelfs de betrokken kerkgemeenschap verboden moeten kunnen worden als zijnde een 'criminele organisatie'.
Ik ben zelf ooit wel eens bedreigt door een nogal fanatieke, 'new born'-christian die vond dat alle homo's maar dood moesten.
Van een aangifte is het niet meer gekomen omdat de persoon al snel zijn bedreigingen op internet introk, maar als ik dat wel had gedaan dan was het niet alleen tegen de persoon geweest maar ook tegen de kerk waar hij die ideeën blijkbaar geleerd had.
Idd, als het geen religie was of onder een religie zou vallen, dan zouden dergelijke labiele mensen TBS krijgen, maar nu het religie is, is het wel ok.
Idem met mensen die religie meenemen naar het werk en daar dan de standaard van gaan maken voor hen die minder, geen of een andere religie hebben.
Zo ben ik een keer aangesproken door HRM omdat een teamlid van mij vloekte, maw vaak GVD riep. Omdat dat door sommige niet gepast was en als godslastering gezien werd en ZIJ zich daaraan stoorden moest ik actie ondernemen over iemand die dagelijks de verklote werkplekken restaureert van deze autisten met een boek.
Ik heb gezegd dat ik dat niet ging doen. Als men het had gevraagd omdat vloeken minder sociaal is of omdat WE dat niet willen als bedrijf of als mensen omdat we dat ongepast vinden, dan had ik het gedaan. Maar omdat er een gelovig iemand zich aan stoorden heb ik daar geen gehoor aan gegeven. Of ik ook even op gesprek wilde met de directie. Tuurlijk. En gewonnen, want waarom mag een gelovig iemand wel de maat meten aan anderen en andersom niet?
Maar ik zeg gewoon religie politie. Maar dan wel in deze vorm, je bent te ver doorgeschoten, opsluiten, sleutel weg en nooit meer vrijlaten. Maar dat gaat nooit werken, mede door die gelovigen die dat niet willen :)
Een andere en betere oplossing: Verbod op religie voor je 18de, daarna verplicht uitleg over diverse religies en daarna pas een keuze uit vrije wil. Rumspringen bij de Amish blijkt te werken en die zijn pas orthodox, maar laten wel hun jong volwassenen een tijd de vrije keuze, of doorgaan en Amish of zonder problemen weg de vrije wereld in.
Geloof, het woord zegt het al.
Frans Akkermans,
Als je echt een mooie link wil (en dat gaat niet over cijfers), kijk dan op:
http://www.ruardganzevoort.nl/pdf/1996_Ongehoord.pdf
Het kan niet anders dan dat het jou als gelovige raakt.
Dat heel persoonlijke verhaal van Ruard Ganzevoort zegt precies wat ik bedoel.
Let wel: dat is al 15 jaar oud, nog niets veranderd.
Ganzevoort zal het niet met mijn harde stelling eens zijn, maar ik zie de overeenkomst wel degelijk.
Het gaat mij niet om privé geloof, maar om de religie als organisatie met eigen wetten, om de druk die wordt uitgeoefend door de gemeente op de gelovige, de cirkel waar die in vastloopt.
De bijna noodgedwongen ontkenning van de (misbruikte) eigenheid als gevolg daarvan.
Ik had idd beter kunnen zeggen 'aannemelijk' ipv 'onontkoombaar', hoewel ik dat laatste wel degelijk denk. Omdat een gesloten gemeenschap met een doofpotcultuur, welke gemeenschap dan ook, automatisch leidt tot een verhoogde kans op misbruik. Als daar ook nog eens een religieuze saus overheen wordt gegooid, dan is die kans heel groot omdat het slachtoffer geen uitweg heeft.
Je vraagt om links, maar je weet heel goed dat die er niet echt zijn met cijfers. Want dat bewijst het onderzoek van Deetman wel: nu pas, omdat het nooit benoemd mocht worden, omdat de religieuze organisatie (nu RKK) dat nooit toestond. En zelfs de maatschappij dat onder het tafelkleed schoof. Dat besef van getolereerd misbruik begint nu pas door te dringen, kan nu pas worden onderzocht.
Maar wel door druk van buiten af, niet door de religieuze organisatie zelf, die zelfs nu nog pogingen onderneemt de conclusies af te zwakken, vooral wat betreft hun eigen verantwoordelijkheid als kerkelijke organisatie, als religieuze gemeenschap.
Er wordt al jaren gepraat over pastoraal misbruik, maar daar is eigenlijk nooit enige consequentie aan verbonden. Wel vrijblijvende adviezen te over, nooit echte consequenties.
Kijk maar eens bij PKN, SMPR, VPSG, de VU, etc, die jou ongetwijfeld bekend zijn.
Onderzoek naar seksueel misbruik en geweld binnen gezinnen wordt altijd gerelateerd aan opleiding, etnisch/culturele achtergrond, inkomen, dat soort kenmerken, nooit aan religie.
Geen idee waarom, dat mocht blijkbaar niet of kwam in geen enkel wetenschappelijk hoofd op.
Ik kan die in ieder geval niet vinden, misschien iemand anders.
U stelt: Onderzoek naar seksueel misbruik en geweld binnen gezinnen wordt altijd gerelateerd aan opleiding, etnisch/culturele achtergrond, inkomen, dat soort kenmerken, nooit aan religie.
Zover ik weet concludeert de commissie Deetman dat kinderen in instellingen twee keer zoveel risico liepen misbruikt te worden dan andere kinderen maar dat er nauwelijks verschil was tussen katholieke en niet-katholieke instellingen.
Welnu, als je zo weinig weet over de relatie tussen een religie of cultuur en het voorkomen van misbruik, wees er dan niet zo stellig over. Dan is het stigmatiseren en daar heb ik op gereageerd. (tussen haakjes , u spreek mij aan als een gelovige, maar dan moet ik u teleurstellen, dat ben ik niet. )
Het is hoog tijd dat de refro's hun middeleeuwse denkbeelden eens gaan moderniseren naar 2012 en de vrouwen als gelijkwaardig gaan beschouwen. En die hele enge gesloten gemeenschappen ook gaan verbieden. Komt veel ellende uit voort.
Wat is er nieuw aan de constatering dat de kerk zaken liever binnenshuis oplost c.q. in de doofpot stopt? Dat dominees de wet naast zich neerleggen en er een soort vrije interpretatie van de bijbel voor in de plaats hanteren? Dat de kerk standpunten van eeuwen geleden nog altijd verheerlijkt en in deze tijd wil toepassen? Vroeger zeiden ze nog wel eens openlijk dat als een meisje verkracht of misbruikt was dat ze het daar zelf wel naar zou hebben gemaakt. Omdat ze dat punt inmiddels niet meer kunnen maken lossen ze het op deze manier op. "Leer maar leven zonder seks meisje, dat is beter voor je (en we kunnen de boel stilhouden en dat verdient altijd de voorkeur)".
Refoweb reageert per tweet op de publicatie, en wijst daarmee meteen naar misbruik in de katholieke kerk: "Rapport Deetman niet gelezen?"
Het Refoweb verwijst niet naar misbruik in de katholieke kerk, dat maakt de Joop-redactie ervan maar natuurlijk naar het surveyrapport dat ik ook al aanhaalde.
Waar is de redactie eigenlijk mee bezig?
Het enige dat ze enigszins onderbouwd naar voren brengt is de bewering dat dominees op internet zelden slachtoffers adviseren aangifte te doen.
Dat daarmee is aangetoond dat de redactie ook de uitspraak ...'''reformatorisch milieu een groter risico in zich heeft tot grensoverschrijdingen op seksueel gebied"... klopt, slaat echt nergens op.
Niet meteen boos worden, Frank, maar ook even goed lezen wat hierboven geschreven wordt. Het stuk gaat over het opvallend vaak in de doofpot stoppen van sexueel misbruik en incest in deze kringen. Er wordt nergens gesuggereerd dat die twee verschijnselen zelf daar meer voorkomen. Er wordt alleen gezegd dat het misbruik niet goed bestraft wordt en dat daardoor de kans dat daders in herhaling vallen groter is.
De vergelijking met het rapport Deetman gaat behoorlijk mank: die gebruikte als basismateriaal cijfers uit een onderzoek naar sexueel misbruik van minderjarigen door niet-familieleden. Wie de aangehaalde gevallen naloopt, ziet dat het vaak juist om familieleden gaat. Dat zegt natuurlijk nog niets over aantallen, evenmin als het aangehaalde Movisie-rapport.
Er komt een heel nare walm uit veel van de vragen en antwoorden op deze website. Zo schrijft de vrouw van de incestpleger:
"Een vrouw moet onderworpen zijn aan de man, mag nooit iets van hem zeggen en moet altijd zwijgen, wat er ook gebeurt in je leven." Of de 19-jarige die al twee jaar getrouwd is met een man die alsmaar openlijk vreemd gaat. Dit zijn vrouwen die volledig gehersenspoeld door hun geloof alles accepteren dat ze wordt aangedaan.
Italianen zijn corrupt. Argentijnen gooien mensen uit vliegtuigen. Polen hebben een alcoholprobleem. Arabieren zijn onbetrouwbaar. Belgen zijn dom. Russen zijn communisten, Chinezen ook. Duitsers zijn Nazi's. Ossenaren zijn messentrekkers. Marokkanen beroven winkels. Negers zijn lui. Joden zijn woekeraars. Katholieken doen het met kleine kinderen en Gereformeerden houden hun mond over incest.
"Dominees geven slachtoffers zelden advies aangifte te doen ..."
------------------------------------------
Zij doen dat liever op de manier zoals ze dat al eeuwen doen: "Niet klagen, maar dragen en bidden om kracht."
...... en de geile mannetjes geef je hiermee de legitimatie, tijd en gelegenheid om weer een volgend (klein)kind te verschalken. En door (groot)moeder maar bidden dat deze vleselijke lust over gaat. Ammehoela!
'k Begrijp de ophef niet. Zoals reeds decennia bekend is dat katholieke priesters zich aan zieltjes vergrijpen, zo weet men al heel lang dat incest in gereformeerde kringen veelvuldig plaats vindt.
Of het veelvuldig plaatsvindt weet ik niet, maar nu ik dit lees herinner ik me wel een incestschandaal op de Veluwe, met babylijkjes, of beweerde lijkjes, weet niet meer of daar toen ooit echt duidelijkheid over gekomen is.
Het is een algemeen gegeven dat in (al of niet gesloten) gemeenschappen de sterke neiging bestaat om alles wat er fout gaat binnenskamers te houden. Dat geldt voor ziekenhuizen, kerkgenootschappen, maar ook voor families. De vuile was hang je niet buiten.
Dat leidt in veel gevallen tot verdoezelen, bagatelliseren en zelfs ontkennen. Dat het gebeurd is, is misschien erg, maar dat iedereen het weet is vele malen erger.
In organisaties die sterk hiërarchisch van structuur zijn, zoals bv. het leger, de RK kerk, werkt dit proces een verstikkende cultuur van geheimhouding en zwijgplicht in de hand, waaraan het moeilijk is om je te onttrekken. Als de schandalen dan uiteindelijk naar buiten komen heeft dat het effect van een lawine: het is altijd meer, en erger, dan iedereen gedacht had.
Het enige wat mijns inziens helpt is dat overal waar mensen op regelmatige basis bij elkaar zijn - om te werken, te wonen, wat dan ook - onafhankelijke instanties zijn bij wie misstanden gemeld kunnen worden. Vertrouwenspersonen, ombudsmannen, hoe je ze ook noemt. Het sleutelwoord is onafhankelijk: ze magen zelf geen deel uitmaken van de hiërarchie, (of zelfs maar op de loonlijst staan). Niet dat de hiërarchie het echte probleem is, maar het is wel de hiërarchie die de doofpot hanteert en de oplossing belemmert.
Denk je niet dat het specifieke kenmerk van het seksueel misbruik nu wat al te zeer wordt verlaten? Volgens mij hoort dit bij religie als kop en munt. Het installeren van 'zonde' in lichaam en geest van haar volgelingen is het voornaamste machtmechanisme van geinstitutionaliseerde religies.
Ik mis in de opsomming de overheid.
Ik herinner me dat een handgranaatkwestie minstens tien jaar heeft gesleept.
Over de Enschedese vuurwerkramp hangen ook nog steeds vragen, zoals naar afgekeurde landmijnen.
Szrebreniza is wel het voorbeeld van eindeloze onderzoeken die om de essentie, VS wapenleveringen aan de Bosniers, heendraaiden.
"Movisie, een landelijk kennisinstituut luidt vandaag de noodklok over huiselijk geweld en seksueel misbruik in orthodox-protestantse kring. Een cultuur van zwijgen en toedekken houdt dat misbruik in stand, constateert de organisatie. De daders gaan daardoor veelal vrijuit."
Het ergste is nog wel dat de oorzaak van misbruik hier niet eens aan de orde komt. De oorzaak is vrijheidsbeperking binnen gereformeerde structuren. Die beperking is de directe oorzaak van, laten we het noemen "abnormaal gedrag". Het zijn die beperkingen en opgelegde wetten binnen dat gereformeerde gedoe die nergens op slaan en die dus leiden tot andere dingen die nergens op slaan. Ik weet ook even niet hoe ik het anders moet zeggen maar (al dan niet extreme) vrijheidsbeperking is de oorzaak.
Auch diese menchen haben es niecht gewoest. Maar ja Protestanten die doen dat niet. Wel lekker afgeven op de Katholieke kerk. Ga zo door. PVV doe hier iets aan. Dit zijn de echte problemen.
Als we eens beginnen met het afschaffen van al die vormen van onderwijs. De RK basisschool, de school met de bijbel, islamititische school, montesori, etc., etc.. Dat is toch niet meer van deze tijd.
WEG ER MEE. -1- vorm van onderwijs de AVO. Algemeen Vormend Onderwijs.
Dit heeft toch niets meer te maken met vrijheid van onderwijs, als wij tegelijk personen binnen deze vrijheid wegzetten om hun geloof, sexsualiteit, man/vrouw, etc..
De onderwijs begeleidingdienst selecteert op goede leerkrachten en op een mix qua overtuiging, geaardheid, geloof, etc.. Geldt dan ook voor schoolbesturen. Dit lost op, of verbetert meerdere problemen.
De tijd van de grijze pakken is voorbij. Innoveren en moderniseren. Het is 2012.
"school met de bijbel, islamititische school, montesori, "
U plaatst een schooltype volkomen onterecht in dit rijtje en laat een andere er volkomen onterecht uit.
Ik hoop dat al die katholieken-bashers nu es het licht zien. De misstanden in de katholieke kerk in NL speelden zich vooral af tot 40 jaar geleden terwijl in protestantse kring het nog steeds doorgaat.
Er bestaan immers gelukkig geen katholieke SGP of Christenunie
Wat nou katholieken-bashers. Dat PVV-ers zeer selectief zijn in hun religie-kritiek (ahum), wil niet zeggen dat mensen die kritiek hebben op sommige katholieken zo hypocriet zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=AvaROeYcx78
Goh, behalve dat de verhalen op zich al schokkend zijn vind ik de reacties van de (vermeende) mensen uit die kringen even ernstig. Er komt meteen een vingertje van 'dit is refo pesten' de lucht in. Het zou niet wetenschappelijk onderbouwd zijn en meer van dit soort kul vliegt door het artikel.
Natuurlijk vindt dit soort ernstige vergrijpen ook plaats in niet-gristelijke kringen, daar is inmiddels ook al voldoende over bekend. Maar dat wil niet zeggen dat dit binnenskamers moet blijven: 'je moet dit aan de kerkenráad rapporteren'. Alsof, god betere het, de bakker, slager en het Hoofd der School met den Bijbel deze vergrijpen kunnen/willen laten ophouden. Laat staan dat de dader en het slachtoffer adequate therapie krijgen, want 'bid tot de heer' om vergeving (natuurlijk ook door het 'slachtoffer'!) lost gvd helemaal niets op.
Triest, heel triest allemaal.