Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Genocide Joe' Biden geeft Israël voor miljard dollar aan bommen om laatste stukje Gaza te vernietigen

  •  
15-05-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3851 keer bekeken
  •  
ANP-498349131

Terwijl Israëlische tanks Rafah binnenrollen en Palestijnen in Gaza nu echt geen kant meer op kunnen, heeft de Amerikaanse president Joe Biden een nieuwe wapenleverantie aan Israël toegezegd van zo’n 1 miljard dollar. Dat meldt de BBC. Dankzij die Amerikaanse wapens hoeft de Israëlische regering zich voorlopig niet druk te maken dat het niet meer genoeg tankmunitie, mortieren en pantservoertuigen heeft om de bevolking van Gaza met de grond gelijk te maken.

Eerder had Joe Biden een Israëlische aanval op Rafah een rode lijn genoemd die Israël niet mocht overschrijden. Nadat Israël dat toch leek te gaan doen, zette de regering-Biden een andere wapenleverantie tijdelijk stop omdat die bommen “misschien” tijdens een grondoperatie in Gaza gebruikt zouden worden. Volgens Biden heeft de Israëlische regering hem inmiddels beloofd dat ze zich aan de wet houden met betrekking tot het inzetten van Amerikaanse wapens tegen de burgerbevolking van Gaza.

Die geruststelling kan met enig gevoel voor understatement naïef genoemd worden van de Amerikaanse president die inmiddels de bijnaam “Genocide Joe” heeft. Als Israël door de geschiedenis heen iets heeft bewezen, is dat het zich niets aantrekt van welke internationale druk of VN-resolutie dan ook. Dat Israël ondanks oproepen van regeringen wereldwijd nu toch grensplaats Rafah aanvalt, is daar het zoveelste bewijs van.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (12)

PieterSr
PieterSr
16 mei 2024 - 16:14
Ik heb de kwestie "Palestina" zo'n 50 jaar gevolgd (ik ben nu 81). Israel was in 1949 als staat lid geworden van de VN ondanks tegenstand van de Palestijnen (de PLO) en alle Arabische staten. Pogingen om de kwestie te regelen strandden steeds op de bepaling van de grenzen. De ultieme poging van de Oslo besprekingen strandde opnieuw (bij de 2e sessie besprekingen) op de grenzen. Voor de Palestijnen was "a piece of land" steeds belangrijker dan "a land of peace". Sinds 1995 liggen de gesprekken stil en is er nog steeds geen Palestijnse staat. Dat alles omdat men het niet eens kan worden over de grenzen en wat andere meer technische kwesties. Nog altijd is het voor de Palestijnen (de PLO) zo dat "a piece of land" belangrijker is dan "a land of peace". Wat betreft Hamas, die wil niet "a piece of land" maar de hele koek. Israel moet van de kaart worden geveegd, dan is het goed. Ik denk zo dat het mijn tijd wel zal duren voordat een compromis wordt bereikt. Voor de jonge mensen die nu de aarde bewonen: reken maar erop dat deze kwestie eeuwig zal duren.
Mark Huysman
Mark Huysman
15 mei 2024 - 14:17
Interssant interview met de Israëlische antropoloog Maya Wind die een onderzoek deed naar de rol van Israëlische universiteiten bij de onderdrukking van Palestijnen. Een totale debunking van alle schijnargumenten die hier eerder door o.a. Han van der Horst geplaatst werden om toch vooral met de Israëlische instellingen te blijven samenwerken. En een hart onder de riem voor alle studenten die actie voeren voor het verbreken van banden met academische instellingen in de apartheidsstaat: https://archive.ph/dfLjT
Joop  den Uil
Joop den Uil
15 mei 2024 - 13:38
Miljard ... wat is tegenswoordig een miljard ? Rutte geeft er 4 aan Tunesie zonder te weten waar dat terecht komt.
Soesie
Soesie
15 mei 2024 - 13:20
Bloed aan zijn handen. Hoe slaap je nog?
Peterrr.
Peterrr.
15 mei 2024 - 11:51
Je zou toch eens in de VS wonen en over een tijdje moeten stemmen wie jouw president moet worden...
1 Reactie
agnar123
agnar12315 mei 2024 - 12:33
Dat wordt een poedel-race. De poedel van Netanyahu tegen de poedel van Putin. Maar een vrouwelijk hondje wordt het. Wat was ook weer het Amerikaanse woord voor een vrouwelijk hondje?
Erikbo
Erikbo
15 mei 2024 - 10:00
De grote militaire experts zeggen allemaal dat Rafah ingenomen moet worden om Hamas te incapiciteren. Mcmaster, Patreus ect...
17 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist15 mei 2024 - 10:33
Wat zeggen mensenrechtenorganisaties?
Mark Huysman
Mark Huysman15 mei 2024 - 10:40
Rafah wordt vernietigd omdat dat het laatste stukje Gaza was wat nog enigszins overeind stond. Zoals de politieke en militaire leiders van Israël meerdere keren gesteld hebben willen ze Gaza onleefbaar maken en de bevolking kapot maken. Dit is een welbewust ingezette genocide die in het verlengde ligt van 76 jaar etnische verdrijving, bezetting, kolonialisme en onderdrukking.
DanielleDefoe
DanielleDefoe15 mei 2024 - 11:03
De grote jongens zitten in het buitenland en de overlevende getraumatiseerde jongeren leveren over een paar jaar de volgende generatie Hamasvoetvolk.
hgroen2
hgroen215 mei 2024 - 11:11
Onzin natuurlijk. Israel zou zogenaamd het noordelijk deel al gezuiverd hebben. Helaas, is hamas meer dan alleen een paar strijders. Dus in het noorden is het ook al weer hommeles. de enige oplossing is de Palestijnen hun staat te geven en die te erkennen. Israel kan niet bestaan, veilig zijn zonder een veilige palestijnse staat. Zolang dat niet gebeurd blijft het een terugkerende oorlog.
DanielleDefoe
DanielleDefoe15 mei 2024 - 11:23
De vraag is of de Palestijnse staat de komende halve eeuw ook maar in de verste verte levensvatbaar is. Niet alleen de ziekenhuizen zijn vernietigd maar ook degenen die er werkten. Met andere instituties zal het niet anders zijn.
DanielleDefoe
DanielleDefoe15 mei 2024 - 11:49
Overigens moet ook de grotendeels door kolonisten overgenomen Westbank niet worden vergeten. De toekomst ziet er somber uit.
Erikbo
Erikbo15 mei 2024 - 12:12
"Zoals de politieke en militaire leiders van Israël meerdere keren gesteld hebben willen ze Gaza onleefbaar maken en de bevolking kapot maken." Zelfs al zou dit waar zijn, onafhankelijk militaire experts zeggen dat het noodzakelijk is voor Israel om Rafaf in te nemen om hun militaire doelen te behalen. Die zeggen allemaal als je Rafaf niet inneemt dan is alles voor niets geweest.
Mark Huysman
Mark Huysman15 mei 2024 - 12:39
[Zelfs al zou dit waar zijn] Wil je het ontkennen dan? [onafhankelijk militaire experts zeggen dat het noodzakelijk is voor Israel om Rafaf in te nemen om hun militaire doelen te behalen. Die zeggen allemaal als je Rafaf niet inneemt dan is alles voor niets geweest.] Hoezo onafhankelijk? Je noemt de voormalige Nationale Veiligheid Adviseur van Trump en een Amerikaanse oud-generaal en CIA-baas. Ik vind het vreemd dat ik moet uitleggen dat dat mensen zijn die volledig vanuit het imperiale/koloniale framewerk van de VS en Israël denken. Veel militaire experts en politieke analisten zeggen dat het onmogelijk is om Hamas uit te schakelen omdat een idee zich niet laat uitschakelen. Zelfs als Hamas vernietigd zou worden (wat onwaarschijnlijk is) dan zal er een nieuwe Hamas of andere organisatie opstaan. En omdat zo’n beetje iedereen in Gaza een of meerdere familieleden verloren heeft door Israëlisch geweld zullen duizenden en duizenden mensen zich daar bij aansluiten. Israël zal nooit veilig zijn zolang de Palestijnen onderdrukt, bezet, gekoloniseerd en uitgemoord worden.
Volrin
Volrin15 mei 2024 - 15:19
Niets meer dan een beroep op autoriteit drogreden. Dat die mensen iets zeggen maakt het nog niet waar. Het leiderschap van Hamas zit in Qatar niet Gaza. Het gericht schieten op burgers heeft niks te maken met het uitschakelen van Hamas.
Volrin
Volrin15 mei 2024 - 15:21
@Erikbo "Zelfs al zou dit waar zijn, onafhankelijk militaire experts zeggen dat het noodzakelijk is voor Israel om Rafaf in te nemen om hun militaire doelen te behalen. Die zeggen allemaal als je Rafaf niet inneemt dan is alles voor niets geweest." Het blijft een loze bewering. En u heeft maar twee namen genoemd. Patreus en McMaster zijn alles behalve onafhankelijk.
Erikbo
Erikbo15 mei 2024 - 16:16
"Niets meer dan een beroep op autoriteit drogreden." Kijk ik luister naar experts, zouden meer mensen moeten doen. Kijk maar naar al die Corona wappies. Geef dan namen van gerenomeerde experts die het tegendeel zeggen. Dit zijn twee ex generalen die door iedere expert geprezen worden. Beide hebben enorm veel ervaring. Naast deze twee zijn er nog veel meer die het ook zeggen.
Volrin
Volrin15 mei 2024 - 20:08
@Erikbo De wetenschappers t.a.v corona hadden decennia aan onderzoek en ook recent onderzoek om hun adviesen te staven. De wappies enkel onderbuikgevoelens. U heeft geen enkel bewijs geleverd voor uw positie. Enkel dat experts iets zeggen. Experts die bovendien niet onafhankelijk zijn.
Volrin
Volrin15 mei 2024 - 20:19
@Erkbo "Geef dan namen van gerenomeerde experts die het tegendeel zeggen." 1. U draait de bewijslast om, zo werkt het niet. 2. Het gaat er niet om WIE wat zegt, maar welke argumenten/bewijzen ze geven. 3. Zowel DanielleDefoe, als ikzelf hebben steekhoundende argumenten gegeven waarom die bewering niet klopt. "Dit zijn twee ex generalen" Amerikaanse ex-generalen, waarvan een voormalig National Security Advisir van Trump en de ander CIA directeur onder Obama. Beiden dus steuners van het Amerikaanse pro-Israel beleid en alles behalve onpartijdig. "die door iedere expert geprezen worden." Roept u, zonder enige feitelijke onderbouwing. En nogmaals het gaat om argumenten en feiten. "Beide hebben enorm veel ervaring." Dat hebben alle experts en is dus geen weerlegging van het feit dat u een beroep op autoriteit drogreden hanteert. " Naast deze twee zijn er nog veel meer die het ook zeggen." Waarvan u er herhaaldelijk geen een weet te noemen. Niet dat het relevant is want het gaat om feiten en argumenten. Zoals de steekhoudende argumenten die Danielle en ik hier al gegeven hebben en u niet op gereageerd heeft.
Erikbo
Erikbo15 mei 2024 - 20:57
"De wetenschappers t.a.v corona hadden decennia aan onderzoek en ook recent onderzoek om hun adviesen te staven. De wappies enkel onderbuikgevoelens." Die militaire generalen baseren hun advies op decennia aan onderzoek en ook recent onderzoek om hun advies te stafen. Deze Hamas lovers gebruiken enkel hun onderbuikgevoelens.
Erikbo
Erikbo15 mei 2024 - 21:07
"3. Zowel DanielleDefoe, als ikzelf hebben steekhoundende argumenten gegeven waarom die bewering niet klopt." Dat hebben jullie niet. Dat er mensen gecreerd worden die Israel haten, wil niet zeggen dat ze in staat zijn om iets te doen. Dat is de reden waarom ze nu in Rafah de laatste structuren uitschakelen en de Gaza kunnen ontwapenen. "Roept u, zonder enige feitelijke onderbouwing." Zegt de persoon die een aantal weken geleden zei dat er geen enkel militaire expert was die zei dat je Rafaf moest binnenvallen zonder bron. Ik geef je ten minste 2 experts. Jij zoals gewoonlijk helemaal niets. "Waarvan u er herhaaldelijk geen een weet te noemen." Je hebt nooit gevraagd om er meer dan 2 te noemen? Weer zon raar argument. "En nogmaals het gaat om argumenten en feiten." Idd het zou fijn zijn als je eens bij feiten bleef. Ik wacht nog steeds op heel wat bronnen van je rare claims.
DanielleDefoe
DanielleDefoe17 mei 2024 - 9:19
Gaza "ontwapenen" is een tijdelijke oplossing.
DanielleDefoe
DanielleDefoe17 mei 2024 - 9:20
PS Overgebleven bevolking deporteren behoort niet tot de mogelijkheden.
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
15 mei 2024 - 9:38
Niet onbelangrijk te melden bij dit bericht is dat deze ''Biden-gift'' nog goedgekeurd moet worden door de (internationale) juristen (Lawbank), dat de levering onderdeel is van het militaire pakket samen met Ukraine (en wat aziatische landen), dat de leveringen afhankelijk zijn van productie en levertijden en naar verwachting in 2025 op gang komen EN laatste hobbel, dat deze Biden-beslissing door een nieuwe US regering na November dit jaar teruggedraaid kan worden.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
15 mei 2024 - 8:56
Op teletekst staat dat hij dit deed nadat Joodse geldschieters in Amerika dreigden hun bijdragen aan Biden in te trekken.
7 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist15 mei 2024 - 9:16
Mooi hè, democratie.
DanielleDefoe
DanielleDefoe15 mei 2024 - 11:24
Als de keus is tussen Trump en Biden dan toch maar Biden.
agnar123
agnar12315 mei 2024 - 12:43
Je mag vooral niet zeggen, dat 'de wereld' geregeerd wordt 'met Joods geld'. Dat is anti-semitisme en dat mag absoluut niet. Palestijnse inboorlingen vermoorden, etnische zuivering, dat is geen enkel probleem. De rest van de wereld ziet de westerse landen als een stel gestoorde neo-koloniale hypocrieten, die hun hoofd zo diep in de zionistische kont hebben gestoken, dat ze alles zien door een dikke laag bruine smurrie. Dat wil wel eens een verstoord beeld van de werkelijkheid opleveren. Ik ben benieuwd of dit door de censuur komt. Het zit vermoedelijk op het randje. De media zitten ook met het zionisme in de maag. Ze weten dat het niet klopt, maar bijna iedereen is bang om van anti-semitisme te worden beschuldigd.
Minoes&tuin
Minoes&tuin15 mei 2024 - 15:51
Agnar Dat je dat dat niet door mijn hoofd ging? Helaas, mooier kan ik het niet maken.
Ella WW
Ella WW15 mei 2024 - 17:40
"Op teletekst staat dat hij dit deed nadat Joodse geldschieters in Amerika dreigden hun bijdragen aan Biden in te trekken." Heeft u een bron/link voor ons?
Ella WW
Ella WW15 mei 2024 - 17:42
@agnar123 "Je mag vooral niet zeggen, dat 'de wereld' geregeerd wordt 'met Joods geld'." Maar op deze manier doet u het toch.
Sachs
Sachs15 mei 2024 - 22:07
@ Ella WW Als u geen Teletekst hebt, het staat ook op de websites van NOS en NRC. U kunt ook media als The Intercept, Mondoweiss, Grey Zone, e.a. volgen. Hier wordt beschreven hoe de Adelsons Trump omkochten: https://rightsforum.org/trumps-besluit-tot-verplaatsing-van-de-vs-ambassade-naar-jeruzalem-werd-gekocht/
bv-user-83544
bv-user-83544
15 mei 2024 - 8:44
Het is het verkiezingsjaar en om twijfelaars over de streep te trekken is het beter om pro Israël te zijn. De pro palestina kiezers die overwegend op de linkerflank zitten zullen toch niet op de tegenpartij stemmen met goede reden. Dus ja, Ook voor Biden komt cynisch gezegd de timing van deze oorlog niet goed uit.
1 Reactie
LaBou
LaBou 15 mei 2024 - 9:49
"Het is het verkiezingsjaar en om twijfelaars over de streep te trekken is het beter om pro Israël te zijn." Correctie: het is het verkiezingsjaar en om pro-israel geldschieters over de streep te trekken is het beter om pro Israël te zijn. Laat zo beter de (Amerikaanse) realiteit zien
Mark Huysman
Mark Huysman
15 mei 2024 - 8:34
De genocide op de Palestijnen van Gaza is een co-productie van Israël en de VS. Biden doet voor de bühne alsof hij moeite heeft met de aanval op Rafah maar dat is enkel omdat hij electorale problemen ziet. Andere westerse landen, zoals ons eigen land, spelen een ondersteunende rol. Een weerloze bevolking opgesloten in een concentratiekamp wordt door de militair machtigste en rijkste landen van de wereld volledig vernietigd. En de gegoede burgerij van een land als het onze maakt zich druk over wat vernielingen van meubilair en kopieer-apparaten op een universiteit. In Gaza staan geen universiteiten meer. En ook geen scholen. Studenten en scholieren worden massaal afgemaakt. Kinderen, ouderen, mannen en vrouwen worden welbewust uitgehongerd en kapot gebombardeerd. Gemarteld, vernederd en zonder aanleiding geëxecuteerd. Dit is het definitieve morele failliet van het Westen.
8 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine15 mei 2024 - 9:21
@Mark, met dit soort redenaties hoeven we ons ook niet meer druk te maken over voedselbanken in Nl, want elders op de wereld gaan mensen echt dood van de honger. Het westen was overigens allang moreel failliet... en het Westers moreel heeft in de MO sowieso geen enkele waarde.
Anna R. Chist
Anna R. Chist15 mei 2024 - 9:24
En dat zullen we merken ook. Als het westen termen als 'mensenrechten' gaat gebruiken zal ze door niemand nog serieus genomen worden.
Erik Odekerke
Erik Odekerke15 mei 2024 - 9:33
@Meneer Mark Huysman: ik ben het met u eens voor wat betreft Gaza, maar jammer dat u de vernielingen op de universiteit erbij betrekt. Dat ontkracht uw terechte opmerkingen over Gaza, evenzo dat die vernielingen volstrekt afbreuk doen aan het oorspronkelijke doel van de pro-Palestijnse demonstraties. Ja, de gegoede burgerij maakt zich druk om die vernielingen, en zeer terecht. Maar misschien maakt het overgrote deel van die gegoede burgerij zich ook wel druk om Gaza, maar is hun invloed op de gebeurtenissen daar voor hen net zo beperkt als die van u. Beide kan naast elkaar bestaan: druk maken om Gaza en druk maken om vernielzucht hier. Het is niet of - of. In elk geval helpt het de mensen in Gaza niet als we hier de boel kort en klein slaan.
Ben  Liberaal
Ben Liberaal15 mei 2024 - 9:41
''''wat vernielingen van meubilair en kopieer-apparaten op een universiteit.'' jaja, wat kantoorbehoeften van ruim 1,5 miljoen euro .... even vergeten dat personeel in doodsangst weg moest vluchten ? Hr Huysman volgt precies de trend van overdrijven die de pro-palestina zaak zo ongeloofwaardig kan maken.
Constatijn
Constatijn15 mei 2024 - 10:15
Zolang er dit soort hysterische berichten over de ellende in Gaza wordt geschreven, vol met onwaarheden en valse aannames (doe even een link naar de bron met 'genocide in Gaza'), zal het aantal supporters van de Palestijnse zaak alleen maar verder afnemen. Ook het geweld door het tuig bij de studentenprotesten draagt hier niet aan bij. Hamas zit in het nauw en voert een schrikbewind uit, met vele onschuldige burgers, op het moment dat zij de wapens neerleggen en de ~130 gijzelaars vrijlaten stopt deze ellende.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen15 mei 2024 - 14:10
@Constantijn (doe even een link naar de bron met 'genocide in Gaza') Volgens mij heeft u geen link maar een bril nodig.
Bruce Stone
Bruce Stone15 mei 2024 - 14:28
De ontwikkelingen in de VS verlopen op dezelfde manier als in Nederland met dezelfde foeteraars als @Erik Odekerke, @Ben Liberaal, @Constantijn met dit verschil dat de bestuurders van universiteiten in de VS zich niet dezelfde objectiviteit kunnen permitteren als in Nederland, omdat deze dan de donaties van (zionistische) donateurs kwijtraken: UvA-bestuur neemt het op voor studenten: ‘Demonstraties worden gekaapt door gewelddadige demonstranten’ https://www.parool.nl/protest-op-uva-campus-roeterseiland/uva-bestuur-neemt-het-op-voor-studenten-demonstraties-worden-gekaapt-door-gewelddadige-demonstranten~b6bf0c45/?referrer=https://www.google.com/ I was reluctant to cast a vote for Obama. Not because the man has no good ideas. He has, but we are owned by financial interests and that's hard to change. - (Republikein) Col. Lawrence Wilkerson (2008)
Volrin
Volrin15 mei 2024 - 15:23
@Constatijn Het is al heel vaak uitgelegd hoe en dat Israël genocide pleegt. Uw blinde ontkenning veranderd daar niks aan.
Lark V
Lark V
15 mei 2024 - 8:33
Kan hem de verkiezingen gaan kosten. Je ziet in swingstaten waar de Democraten leiden in de polls tegen de Republikeinen voor de senaat, Biden het veel slechter doen tegen Trump. Vooral onder jonge kiezers, en dan vooral onder de niet-blanke kiezers. En dan is zijn beleid m.b.t. Gaza het hoofdpunt van kritiek. Opmerkelijk dat ze trouwens slecht op de hoogte zijn van het feit dan Trump nog rampzaliger is op dat punt.
3 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman15 mei 2024 - 10:47
[Opmerkelijk dat ze trouwens slecht op de hoogte zijn van het feit dan Trump nog rampzaliger is op dat punt.] Dat weten de meesten natuurlijk wel. Hoewel je je moet afvragen wat rampzaliger is dan een genocide. Voor veel mensen is het duidelijk geworden dat beide partijen (Republikeinen en Democraten) een misdadige politiek voeren. Veel jongeren en moslims zullen dan ook op onafhankelijke kandidaten stemmen die tegen de genocide zijn. Of ze gaan niet stemmen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe15 mei 2024 - 15:02
Robert Kennedy jr. gaat het ook niet maken. Bovendien is het een complottheorist en heeft Gaza niks aan hem.
Mark Huysman
Mark Huysman15 mei 2024 - 15:35
Robert Kennedy jr. is een fanatieke zionist en steunt de genocide. Mensen die tegen de genocide zijn kunnen op Jill Stein van de Groenen stemmen (onlangs in de boeien geslagen bij een studentenprotest) of Cornel West. Zelf zou ik waarschijnlijk Claudia de la Cruz stemmen als die in mijn staat verkiesbaar zou zijn. Niet omdat ze ook maar een schijn van kans maakt maar omdat het belangrijk is om de anti-imperialistische krachten in ‘the belly of the beast’ te versterken.
weereenmening
weereenmening
15 mei 2024 - 8:24
Biden probeert voor de bühne wat te schipperen tussen de wat meer progressieve kiezer en de conservatieve kiezer. Maar uiteraard snapt Amerika ook dat volledige controle over Gaza nodig is voor vrede.
16 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist15 mei 2024 - 9:18
U dacht dat vrede bereikt kon worden met genocide?
Herr Vorragend
Herr Vorragend15 mei 2024 - 10:08
Vrede is alleen te realiseren met zelfbeschikking voor de Palestijnen. Alle andere “oplossingen” zullen wellicht een korte gedwongen vrede opleveren, maar uiteindelijk leidt dat altijd weer tot opstand en oorlog.
weereenmening
weereenmening15 mei 2024 - 10:32
@Anna R. Chist Nee niet met genocide. Daarom ben ik ook blij dat het ICJ dat niet heeft geconstateerd.
Sachs
Sachs15 mei 2024 - 10:41
[Maar uiteraard snapt Amerika ook dat volledige controle over Gaza nodig is voor vrede.] Uiteraard. Datzelfde Amerika snapte het ook toen Irak binnen moest worden gevallen. Niet zo snugger toen, niet zo snugger nu.
weereenmening
weereenmening15 mei 2024 - 10:48
@Herr Vorragend "Vrede is alleen te realiseren met zelfbeschikking voor de Palestijnen." Mee eens. Laten we daarom ook hopen dat Egypte zich coulanter zal opstellen richting Gaza nadat Hamas ontmanteld is.
weereenmening
weereenmening15 mei 2024 - 10:51
@Sachs Volgens mij is niemand er rouwig om dat Saddam weg is. Of het nu beter of slechter is hangt ervan af wie je het vraagt. Waarschijnlijk beide.
r v b
r v b15 mei 2024 - 10:52
Inderdaad, volledige controle over Gaza door Palestijnen in een vrij Palestina is de enige mogelijkheid tot vrede.
weereenmening
weereenmening15 mei 2024 - 11:37
@r v b Op zich hadden de Palestijnen in Gaza ook volledige controle over het gebied. Daar heb je echter weinig aan indien de buurlanden de grenzen volledig dicht houden.
DanielleDefoe
DanielleDefoe15 mei 2024 - 11:55
De Palestijnen in Gaza kunnen het helemaal niet alleen af. Alleen al voor drinkwater zijn ze afhankelijk van import en al in 2014 was het waterleidingsysteem in slechte staat.
Ranonkel2
Ranonkel215 mei 2024 - 12:19
weereenmening Het hermetisch afsluiten van die grenzen was dan weer een rechtstreeks gevolg van het kiezen voor hamas. Zodra België een regering kiest die de voledige vernietiging van Nederland in haar programma heeft staan hoop ik dat Nederland het zelfde doet.
weereenmening
weereenmening15 mei 2024 - 12:39
@Ranonkel2 Mee eens.
Volrin
Volrin15 mei 2024 - 15:24
Volgens @weereenmening hebben de Holocaust en de Amereense genocide dus nooit plaatsgevonden.
Volrin
Volrin15 mei 2024 - 15:24
Volgens @weereenmening hebben de Holocaust en de Amereense genocide dus nooit plaatsgevonden.
Volrin
Volrin15 mei 2024 - 15:25
@weereenmening "Mee eens. Laten we daarom ook hopen dat Egypte zich coulanter zal opstellen richting Gaza nadat Hamas ontmanteld is." Wat een absurd whataboutisme. Het is toch echt Israël dat constant Gaza en de Westoever destabiliseert.
Volrin
Volrin15 mei 2024 - 15:26
@weereenmening "Op zich hadden de Palestijnen in Gaza ook volledige controle over het gebied. Daar heb je echter weinig aan indien de buurlanden de grenzen volledig dicht houden." U blijft telkens maar aantonen dat u geen verstand van zaken heeft. Gaza had geen controle over het eigen gebied. Niet alleen werden de grenzen en de kust door Israël gecontroleerd, ook het luchtruim van Gaza was niet onder eigen beheer.
Volrin
Volrin15 mei 2024 - 15:29
@Ranonkel "Het hermetisch afsluiten van die grenzen was dan weer een rechtstreeks gevolg van het kiezen voor hamas." Een leugen. Dat deden ze al voordat Hamas aan de macht kwam.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor