Een klein dorpje in Duitsland had een aanhoudend nazi-probleem: ieder jaar kwamen er grote groepen neonazi’s op het dorpje af om daar te demonstreren, tot afschuw van de lokale bevolking. Van tegenprotesten, tot ramen en deuren gesloten houden en binnenblijven tot ze weer weg waren, de bevolking had alles geprobeerd en de extreemrechtse demonstraties bleven iedere jaar terugkomen, totdat ze een geniale oplossing bedachten.
Zonder dat de racistische en antisemitische demonstranten het doorhadden, zamelden de bevolking van het dorpje geld in om van de mars een sponsorloop te maken. Het goede doel? EXIT Deutschland, dat zich inzet voor de deradicalisering van extreemrechtse Duitsers.
Voor iedere meter die de neonazi’s liepen, ging er tien euro naar een organisatie tegen neonazi’s. De organisatie Rechts gegen Rechts kreeg de lokale bevolking en bedrijven zover om de 250 deelnemers van het extreemrechtse protest te sponsoren, in wat nu ‘Duitslands meest onvrijwillige sponsorloop ooit’ wordt genoemd.
Om te zorgen dat de neonazi’s niet vergaten dat iedere stap die ze zetten zinloos was, versierden de organisatie de wegen met motiverende posters, en gaven ze aan hoeveel geld de racisten nu al opgehaald hadden tegen zichzelf. Ze deelden zelfs bananen uit, want de strijd tegen extreemrechts is hard werken, zelfs als het door nazi’s zelf gebeurd. Door hun eigen demonstratie zamelden de nazi’s uiteindelijk 10.000 euro op om zichzelf op te heffen.
Dat is hoe je een nazi-probleem oplost. Bravo, Duitsland. Bravo.