Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Gemeenten verliezen strijd tegen dakloosheid

  •  
17-02-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
257 keer bekeken
  •  
8126798744_19e0d8dfac_o

© cc-foto: Roel Wijnants https://flic.kr/p/do8Y8J

De decentralisatie die het kabinet Rutte II in 2017 doorvoerde om zogenaamd ‘efficiënter’ te werken, zorgt opnieuw voor ernstige maatschappelijke problemen. In de Volkskrant slaan gemeenten alarm omdat ze nu te weinig middelen hebben om daklozen te helpen. Door de woningnood is er een tekort aan woningen en geld voor begeleiding van de hulpbehoevenden is er ook niet meer. De nachtopvang barst in onder meer Amsterdam, Utrecht en Nijmegen uit haar voegen schrijft de krant :
"Het groeiende aantal daklozen kan door het woningtekort al nauwelijks doorstromen naar een eigen huis. Maar áls er al een plek wordt gevonden, is er geen geld meer voor hun begeleiding. Dit probleem speelt in het hele land, zegt Valente, de landelijke brancheorganisatie voor de opvang. Woningcorporaties stellen die begeleiding – bijvoorbeeld bij financiële zaken – als voorwaarde wanneer zij woningen beschikbaar stellen voor daklozen, zegt directeur Esme Wiegman van Valente. ‘Met de decentralisatie in 2015 is het budget hiervoor met 700 miljoen euro verminderd. Terwijl er juist meer vraag naar is. Steeds meer psychiatrische patiënten wonen buiten de instellingen, en er zijn ook steeds meer daklozen. Dat knelt.’"
Sinds de financiële crisis is het aantal daklozen enorm toegenomen, er zijn er nu bijna 40.000, een verdubbeling ten opzichte van 2010. Schulden, arbeidsongeschiktheid, verstandelijke beperkingen en ziekte zijn veelal de oorzaken. In Utrecht is de nood zo hoog opgelopen dat de gemeente een voormalig kantoorgebouw provisorisch heeft ingericht als nachtopvang met stretchers en stapelbedden. Er worden extra woningen gebouwd maar dan nog ontbreekt het geld om de getroffenen te begeleiden waardoor ze niet in aanmerking komen voor een eigen onderkomen. Zonder die begeleiding raken daklozen vaak opnieuw in de problemen, bijvoorbeeld omdat ze niet in staat zijn hun financiën te regelen en daardoor schulden opbouwen.
cc-foto: Roel Wijnants
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (40)

vdbemt
vdbemt
18 feb. 2020 - 14:19
"De decentralisatie die het kabinet Rutte II in 2017 doorvoerde om zogenaamd ‘efficiënter’ te werken, zorgt opnieuw voor ernstige maatschappelijke problemen". Zoals ook in de zorg, ligt hier het probleem: het doel was niet 'efficiënter werken'. Het doel was: bezuinigen.
2 Reacties
Jozias2
Jozias218 feb. 2020 - 21:45
Het 1 sluit het ander natuurlijk niet uit en meer efficiency zou tot bezuinigingen moeten leiden. Of het doel in voldoende mate behaald is is een tweede.
gimli55
gimli5519 feb. 2020 - 8:09
@Jozias De bezuinigingen zijn in ieder geval gehaald met als resultaat de verdubbeling van het aantal daklozen. Het doel is in ieder geval gehaald, nu kan de volgende efficientie slag jngezet worden met hetzelfde resultaat. Ze beloven het ene en het resultaat is het andere. Vergelijkbaar met de marktwerking, het zou goedkoper, beter en efficienter zijn, we weten allemaal het resultaat. Alle verbeteringen van Rutte van de laatste 10 jaar blijken verslechteringen te zijn geweest. Voorbeeld : zorg, onderwijs, veiligheid als instituten en het CBR, de belangdienst, woningbouw, toezicht door inspectie, ANVW en als hun rapporten niet welgevallig zijn, worden ze gewoon aangepast aan wat de ministeries vinden. De TK die niet controleert en een regering die niet luistert, een neoliberaal systeem wat op zijn eind loopt en in de lucht wordt gehouden door de 0% rente en het pompen van €80 miljard per maand in de economie om de groei in stand te houden.
johannn2
johannn2
18 feb. 2020 - 13:26
[citaat] " De decentralisatie die het kabinet Rutte II in 2017 doorvoerde om zogenaamd ‘efficiënter’ te werken,.." Efficiënter: het zoveelste eufemisme uit het Newspeak-boek van onze neoliberale regering. Maatschappelijke desintegratie leidt tot afbraak van de democratie. Zie het groeiende populisme, dat op die voedingsbodem welig tiert. .
Greendutch
Greendutch
18 feb. 2020 - 11:41
Wij dienen dit in onze kringen te bespreken en er dan samen voor zorgen dat we op de juiste partijen stemmen die voor álle mensen in ons land het goede willen. Ik heb 12 jr voor mijn alzheimer moeder gezorgd en dat was ondoenlijk op een gegeven moment waarmee ik aan wil geven best een steentje bij te willen dragen maar niet meer een rotsblok. Ik hebbaltijd belastingen willen betalen om op die manier deze gezamenlijke zorgen aan te kunnen pakken en het doet mij pijn dat we nu al decennia regeringen hebben die de aandacht op minder leggen. Alleen door samenwerking en gezamelijk delen van kosten land dit opgelost worden, denk ik
Gefaald
Gefaald
18 feb. 2020 - 9:34
PFAS en stikstof stoppen de bouw van huizen. Ik ben er blij mee, want ons land is al veel te volgebouwd. Mijn droom is het slopen van bebouwing en het herstellen van open landschappen en bossen ten koste van de gebouwde omgeving. Die droom zal een illusie blijken, daar twijfel ik niet aan. Uiteindelijk worden we een stadsstaat, helaas. Van 1970 tot 2020 groeiden we van 12 naar 17,5 miljoen. Dat is 40% groei in vijftig jaar. Die tendens blijkt door te lopen. Dus mogen we in 2040 zeker wel op 21 miljoen inwoners rekenen. Waar alle huizen en voorzieningen voor die extra inwoners moeten komen? Misschien kunnen we de Noordzee inpolderen, als de windmolenparken niet in de weg staan. Zo niet dan wordt het in dit land werkelijk onleefbaar, althans voor mensen die zich niet per se in de stad thuis voelen.
2 Reacties
gimli55
gimli5519 feb. 2020 - 8:20
@Gefaald Zelfs in de Randstad is maar 40 % van de oppervlakte bebouwd met woningen, 60% dus niet. De rest van Nederland is dus veel minder bebouwd door woningbouw. Kom eens met inhoudelijke argumenten en niet met de bekende rechtse onderbuik vermoedens. Ja, het aantal mensen is verdubbeld, daar maak jij en je hele familie ook onderdeel van uit.
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 feb. 2020 - 19:48
Het is een inhoudelijk argument. De stadsstaat is al grotendeels een feit. Je hoeft echt niet rechts te zijn om dat te constateren. Pak de staf kaart er eens bij. Praktisch iedere vierkante km (afgezien van de blauwe) wordt al doorsneden door een asfaltweg. Groenstroken vallen niet onder open ruimte.
Ivan61
Ivan61
18 feb. 2020 - 9:33
Wij hebben Preventie Akkoord mensen. Wees blij. Niet roken, niet zuipen, gezond eten, sporten. Dat is zo leuk. Op de 12 verdieping is groot feest en fundering is verrot. Zolang deze regering armoede niet aanpakt en dat bedoel ik echt aanpakt zullen de problemen steeds groter en ernstiger worden. In vorige decennium heb ik met dak en thuisloze mensen gewerkt. Toen waren dat ouderwetse junks en alcoholisten. Als ik nu door de binnenstad loop en mensen met te veel tassen zie die te snel lopen dan merk ik dat veel vrij jong zijn. Af en toe zie ik hele gezinnen. 15 jaar geleden was dat onvoorstelbaar. Wij hebben met ons allen de banken gered en onze huidige regering laat eigen burgers kapot gaan. Er is geld zat zeggen zij zelf. In de plaats om te zwammen moeten zij fundering herstellen en onderhouden. Dan kunnen mensen op 12 -de verdieping doorfeesten.
1 Reactie
Becausky
Becausky18 feb. 2020 - 15:10
goede analogie Maar ik heb geen reden om aan te nemen dat de mensen op de 12e verdieping dat willen het druist in tegen het "eigen schuld, dikke bult"principe van de VVD, de huisbaas die teveel huur vraagt
DaanOuwens
DaanOuwens
18 feb. 2020 - 8:28
Gezien de reacties vinden mensen het zinnig vooral hun eigen waandenkbeelden los te laten op dit onderwerp. De werkelijkheid is complex maar er is niemand die echt belangstelling heeft voor het probleem. Het CBS heeft wat gegevens. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/34/aantal-daklozen-sinds-2009-meer-dan-verdubbeld Er wordt onderscheid gemaakt in 3 groepen. Daklozen met niet westerse achtergrond, met Nederlandse achtergrond en met westerse achtergrond. Het CBS heeft geen onderzoek gedaan naar de oorzaken naar met een beetje nadenken kan daar wel iets over gezegd worden. De daklozen met niet westerse achtergrond zijn vluchtelingen. Het zijn mensen met een verblijfstatus dus geen illegalen anders telt het CBS hen niet. Dus zijn het mensen die nog geen huisvesting hebben. Deels de centra van het COA, deels levend op straat. De oorzaak van hun dakloos zijn is het falend inburgeringssysteem en het tekort aan goedkope huurwoningen. De daklozen met een Nederlandse achtergrond zijn mensen die niet adequaat opgevangen worden door de GGZ of gehandicaptenzorg. Daarnaast maken mensen met schulden die uit het huis gezet zijn deel uit van deze groep. De belangrijkste oorzaak van hun dakloos zijn is het falen van de hulpverlening, de afbouw van de intramurale capaciteit en het falen van gemeenten bij het ondersteunen van burgers bij schulden problematiek en de kredietverstrekkers en incassobureaus. De daklozen met een westerse achtergrond zijn de arbeidsmigranten. Mensen uit Polen die een tijdelijke baan bij een boer hebben en als ze ontslagen worden ook hun huisvesting kwijt zijn die namelijk ook wordt verzorgd door de boer. Dit is de kleinste groep daklozen. Deze mensen zijn dakloos vanwege de domme opstelling van vakbonden ten aanzien van arbeidsmigratie en het waardeloze werkgeverschap van de boeren. Wat de landelijke politiek te verwijten valt is de krappe woningmarkt en het beperkte budget om de problemen aan te pakken. Maar er zijn dus nogal wat partijen schuldig aan het probleem dus het past niet dat mensen hier in hun reactie hun handen in onschuld wassen als hun eigen opvattingen het probleem veroorzaken. Maar wijzen naar anderen is gemakkelijker dan je eigen falen onder ogen zien.
2 Reacties
frankie48
frankie4818 feb. 2020 - 11:41
Beste Daan, "De oorzaak van hun dakloos zijn is het falend inburgeringssysteem en het tekort aan goedkope huurwoningen." Misschien dat je ons iets beter kunt uitleggen wat precies een falend inburgeringssysteem zou veroorzaken zodat een gedeelte van deze statushouders dakloos in ons land in de rondte zou lopen. En waar zou je in dit land nog goedkope sociale huurwoningen moeten vinden dan, of begrijp je niet dat na de liberalisering van de woningmarkt de huurprijzen van sociale huurwoningen in de randstedelijke gestandaardiseerd zijn, en dat de sociale huurwoningen bijna altijd op de maximale huurliberalisatiegrens worden aangeboden, en dat het niks meer uitmaakt of het nou om oude of nieuwe of om grote of kleine sociale huurwoningen gaat. DE HUUR VAN SOCIALE HUURWONINGEN ZIJN DOOR ASOCIAAL NEOLIBERAAL BELEID IN DIT LAND ALTIJD TE DUUR VOOR MENSEN MET EEN SMALLE BEURS.
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout18 feb. 2020 - 14:30
Nee, pa Ouwens. Dat pad van iedereen krijgt de schuld om vervolgens tevreden naar huis te gaan slaan we niet in. 'Rutte' valt in de categorie hardlopers zijn doodlopers. Vrijwel alles in de quartaire sector loopt moeilijk zo niet vast door bezuinigingen en ontoereikende wetten.
bv-user-40841
bv-user-40841
18 feb. 2020 - 8:14
De bekende reacties, en zo makkelijk; Kabinet Rutte; Neo-liberalism etc. Ooit wel eens echt gedoken in de problematiek van daklozen, en wat je moet doe om ze echt te helpen?
4 Reacties
Tom7
Tom718 feb. 2020 - 11:34
@Norm "Ooit wel eens echt gedoken in de problematiek van daklozen, en wat je moet doe om ze echt te helpen?" Echt Norm, doe niet zo "norm-aal"!? Ooit wel ééns in de oorzaken gedoken, waardoor de toename van daklozen een gevolg zou kunnen zijn. En wat te doen om die oorzaken weg te nemen of te verminderen.
LaBou
LaBou 18 feb. 2020 - 12:03
Nou, maak onz wijzer Norm en deel je ideeën m.b.t. deze materie.
gimli55
gimli5518 feb. 2020 - 12:32
@Norm, Ik zie van jou ook geen inhoudelijke oplossingen, alleen jijbakken. Kom maar op met inhoudelijke oplossingen. In mijn ogen begint het met accepteren van het falen van de regering om dit niet te laten gebeuren. Het wijzen is relevant onderdeel om de problemen te beschrijven en naar oplossingen te zoeken. Als we accepteren dat het door regeringsbeleid komt, kun je dat terugdraaien. Hard roepen dat je niet mag wijzen, doet niets voor de acceptatie van het probleem en de redenen waarom het fout is gegaan. Inventariseren, accepteren, en daarna beleid maken dat gericht is om het probleem op te lossen. Dat is de weg, niet beleid maken waarmee een ander probleem wordt aangepakt. Voorbeeld te weinig vaste contracten, oplossing de vaste contracten die er al zijn nog minder vast maken. Nog een voorbeeld falende marktwerking, oplossing nog meer marktwerking. Nu nog wat inhoudelijke argumenten en oplossingen van jou, kijken of je ergens mee komt.
Becausky
Becausky19 feb. 2020 - 0:28
@Norm Wat echt makkelijk en gemakzuchtig is, is het tot religie verheffen van "De Vrije Markt" , en de "ongelovigen" als overbodig brandmerken "Ooit wel eens echt gedoken in de problematiek van daklozen, en wat je moet doe om ze echt te helpen?" Ja, van zeer dichtbij
Lowieke de Vos
Lowieke de Vos
18 feb. 2020 - 5:22
Er zijn in Nederland bijna 1 miljoen vakantiehuisjes. Deze mogen niet permanent bewoond worden. De handhaving hierop herft de hoogste prioriteit. Hierin is Nederland uniek in Europa. Waarom wordt hier, met zoveel woningnood zo streng op gehandhaafd? Hetzelfde met wonen in bedrijfsverzamelgenouwen. In de gemeente waar ik weleens verblijf wonen meer dan 600 mensen op een plek dat eigenlijk kantoor is. De gemeente wil nu streng gaan handhaven. Waar moeten die 600 mensen naar toe? Koophuis te duur. Huurwoningen gaan voor 90% naar statushouders. Dan loopt de boel vanzelf vast.
6 Reacties
Gefaald
Gefaald18 feb. 2020 - 9:38
Vakantiehuisjes hebben een doel, namelijk het onderbrengen van toeristen. Zodra die woningen permanent worden bewoon moeten voor de toeristen weer nieuwe toeristenhuisjes worden gebouwd, ergens in het leefgebied van de korenwolf of zo. Succes met het verder volplannen van ons landschap.
LaBou
LaBou 18 feb. 2020 - 12:05
In de gemeente waar ik woon gaat het zelfs om duizenden. Die mensen noemt men werknemers van de eigenaren/huurders van die kantoorpanden.
gimli55
gimli5518 feb. 2020 - 12:35
@Gefaald In onze gemeente worden heel veel vakantie huisjes permanent bewoond door gescheiden mensen, dat is geen keuze maar noodzaak. Kom eens met een inhoudelijk argument waarom dat niet geregeld kan worden.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2020 - 14:53
Die vakantiehuizen staan op plekken waar we nou juist geen woonwijken willen, ook niet voor gscheiden mannen/vrouwen.
Gefaald
Gefaald18 feb. 2020 - 17:25
@gimli Die gescheiden mensen wonen in woningen die bedoeld zijn voor vakantiegangers. Ondanks de bewoning van hun huisjes komen al die vakantiegangers wel, als we de toerismestatistieken tenminste mogen geloven. En voor die toeristen moeten dan toch weer nieuwe vakantieparken worden gebouwd, omdat de oude vakantieparken al bezet zijn door jouw gescheiden mensen. En zo wordt het dus steeds maar voller in dit land. Ik word er echt moedeloos van.
gimli55
gimli5518 feb. 2020 - 21:43
@Gefaald Als alles langs de financiele meetlat gelegd wordt van geld verdienen, is toerisme onmisbaar. Er zijn nu 315.000 betaalbare woningen te weinig voor en is er sprake van woningcrisis. Die komen we dus tekort. Die zijn er dus niet, dan is tourisme natuurlijk veel belangrijker dan het wonen voor de gewone Nederlandse bevolking. Het aantal daklozen is verdubbeld in de regeringsperiode van Rutte en zal nog verder oplopen als we de vakantiehuisjes inzetten voor het tourisme. Ik begrijp dat dat U voorkeur heeft, maar dat heb ik niet. Ook al is het niet de bedoeling geweest van Rutte, het resultaat is wel een feit. Dat betekent dat er een verbetering moet komen, niet nog een verslechtering.
Becausky
Becausky
18 feb. 2020 - 0:50
Wat tegenwoordig , vaak op minachtende wijze "politiek correct" wordt genoemd ( als iets waar je voor moet schamen ) heette "vroeger" FATSOEN. Fatsoen hoeft niet meer, volgens sommige "reageerders" op deze site, Veelgebruikte benamingen zijn dan " Linkse Deugmens, naieve idealisten, moslimvriendjes" etc. De bekende trucjes met woorden Telegraafgelul, noemden WIJ dat vroeger ( toen de zomers nog zomers waren en de winters koud, met sneeuw en ijs , als het een beetje meezat ) Het is niet mijn gewoonte om mensen "op te roepen om iets te doen" Vandaag maak ik een uitzondering Ik hoop dat jullie je niet laten intimideren door de crypto-fascisten die deze site proberen over te nemen en dat jullie hun prietpraat blijven ontmaskeren ( is niet altijd te doen, ik weet het, zeker niet als je wordt weggezet als "op kosten van de maatschappij levende " ...- de auteur moge bekend zijn -) Het nieuwe normaal dat ze je door de strot willen douwen, is verre van dat Becausky, gematigd anarchist
3 Reacties
gimli55
gimli5518 feb. 2020 - 12:37
Bedankt Becausky, ik heb dit vaker aangekaart. Werd steevast niet geplaatst, hopelijk nu wel.
Gefaald
Gefaald18 feb. 2020 - 17:28
De deplorables vinden scheldwoorden ook niet fatsoenlijk. Laat staan de crypto-fascisten ...
Becausky
Becausky18 feb. 2020 - 20:50
@Gefaald Ok, verander crypto-fascisten maar in Baudetjes Deplorables gebruik ik nooit, maar "marginalen" ( onder wie ik ook mezelf schaar ) lijkt me een goede nederlandse term. Geleuter vind ik overigens geen onfatsoenlijk woord
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
17 feb. 2020 - 22:14
Deze vvd ideologie, uitgevonden door Zalm, gooi centrale overheidstaken over de schutting naar de lokale overheden onder het mom van maatwerk, kort het budget naar believen en voilà, twee vliegen in één klap, kleinere centrale overheid en korting op het budget, of dat voor de jeugdzorg, de ggz of thuiszorg in bredere zin gaat, komt helemaal door vvd doctrine hoezeer de pvda hieraan op effectieve wijze gestalte heeft gegeven, een kwestie van betrouwbaar partnerschap, niets staat de huidige vvd hiervoor aansprakelijk te stellen in de weg, door de pvda als geen ander.
J.janssen2
J.janssen2
17 feb. 2020 - 19:14
Aan de ene kant komt er steeds meer regelgeving vanuit de EU en aan de andere kant worden steeds meer taken afgestoten naar de lokale overheden... Onze goed betaalde landelijke politici maken zich er wel erg makkelijk vanaf.
Frits Jansen
Frits Jansen
17 feb. 2020 - 19:08
Is dakloosheid echt een gevolg van (kort gezegd) economie? Ik denk dat aan daklozen toch een steekje los is. Niet dat ze daarom genegeerd moeten worden, maar wel dat ze een heel andere aanpak vragen.
7 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2020 - 0:56
Enerzijds zijn er te weinig woningen, anderzijds passen de woningen die gebouwd zijn niet voldoende bij de huidige samenstelling van de bevolking. Het aantal eenpersoonshuishoudens groeit en gezinswoningen zijn te duur voor één inkomen. Bij een scheiding of een financiële tegenslag waarbij er een inkomen wegvalt gaat het gemakkelijk mis ook bij mensen zonder ernstige schulden of psychische problemen.
Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg18 feb. 2020 - 5:30
Toen ik een punt zette achter de relatie met mijn ex, stond ik op straat. Als arts heb ik een bovenmodaal inkomen, en kan me daardoor, anders dan heel veel andere mensen, de vrije sector veroorloven. Maar de woning die ik op het oog had, was nog niet klaar. En dus heb ik een tijdje bij mijn ouders gebivakkeerd. In de vrije sector zijn wel op "redelijke termijn" woningen te krijgen, al is het dan tegen een, zeker voor een alleenstaande, meestal pittige prijs. In de sociale sector zijn de wachttijden om te huilen - en dat is al decennia zo. Mijn ex zal daar een andere mening over hebben, maar ik kan verzekeren: ik heb géén psychiatrisch probleem, ben niet verslaafd, heb alleen een (restje) studieschuld en kan mijn leven prima organiseren. En toch is het aan de ruimhartigheid van mijn ouders te danken dat ik niet, met kind, in de Blijf-opvang of op straat terecht gekomen ben.
Tom7
Tom718 feb. 2020 - 7:29
@FritsJansen Hoi Frits je schrijft "Ik denk dat aan daklozen toch een steekje los is.", jou subjectieve gedachte. Zo is armoede een objectieve gedachte waarin binnen de huidige Westerse Tijdgeest men ook via de religieuze weg een objectieve gedachte van winnaars en verliezers heeft weten te modelleren, veelal uitgedrukt in bezit en uiterlijkheden. Zoals jezelf al aangeeft, ben je lekker streng in deze leer, die op schijn (geld) berust en dus totalitair is, oftewel je lijkt een goedgelovig iemand die achter de troepen aan marcheert. Blijft voor mij nu de vraag, zijn mensen die goedgelovig en volgzaam zijn niet een een beetje dom, naïef of misschien zelfs een beetje gek? Of is het ook niet gewoon de hang naar het gevoel om ergens bij te willen horen. Heb ik nog een vraag vind jij Comedy ook Objectief" ? How about another joke, Murray? | Joker https://www.youtube.com/watch?v=WbliHNs4q14
Tom7
Tom718 feb. 2020 - 8:02
@Frits Annvulling: Volgens de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie Damiaan Denys (NRC 2018) voldoet 42 procent van de Nederlanders aan de criteria van een psychiatrische stoornis. (volgens het DSM handboek) Blaire Pascal - `De mensen zijn zo noodzakelijk gek, dat niet gek zijn alleen maar zou betekenen: gek zijn volgens een ander soort waanzin.'- Waarbij de andere soort waanzin die onze gekte bepaalt, de maatschappelijk verwachte normaliteit is.
Lucas2000
Lucas200018 feb. 2020 - 8:25
Dat is altijd het standaard beeld van een dakloze, helaas komen er steeds meer gescheiden mensen, mensen met geldproblemen, mensen die geen huis kunnen vinden door het belachelijke woningbeleid van de overheid etc bij. En natuurlijk de toegenomen ongelijkheid. (straks begin ik aan het nieuwe boek van Piketty).
Woeki Hypo
Woeki Hypo18 feb. 2020 - 16:18
@Hanneke Kouwenberg, 18 februari 2020 at 06:30, Bedankt voor je relevante persoonlijke ontboezeming. Woeki Hypo.
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 feb. 2020 - 8:55
Hanneke Kouwenberg Ik weet er alles van!
P Haan
P Haan
17 feb. 2020 - 18:27
Zonder die begeleiding raken daklozen vaak opnieuw in de problemen, bijvoorbeeld omdat ze niet in staat zijn hun financiën te regelen en daardoor schulden opbouwen. Dan heeft huizen bouwen geen zin, hier zijn dan toch hele andere voorzieningen voor nodig? Sommige mensen zijn nu eenmaal financieel incompetent, daar die je weinig tegen.
1 Reactie
frankie48
frankie4818 feb. 2020 - 7:57
Beste P. Haan, Terug naar af zou ik zeggen, en dat zou van uw laatste zin ook meteen overbodige bezigheid maken!
Zapata
Zapata
17 feb. 2020 - 18:06
Zo langzamerhand begint het failliet van het Ordo-liberalisme zich heel duidelijk af te tekenen. En wat stijgt in de peilingen in Nederland? Het kwaadaardige broertje van het Ordo-liberalisme. Namelijk de aanhangers van de nachtwakersstaat en het anarcho kapitalisme. Dan zal alles wel goed komen toch? Geacht electoraat?
bv-user-84072
bv-user-84072
17 feb. 2020 - 17:24
--- Dit bericht is verwijderd —
3 Reacties
Becausky
Becausky17 feb. 2020 - 23:38
allemachtig...onder hoeveel namen schrijf jij steeds hetzelfde geleuter?
Greendutch
Greendutch18 feb. 2020 - 10:44
Medemenselijkheid kent géén grenzen Nationalisme kent wel grenzen nl díe van de randen van de oogkleppen
Becausky
Becausky18 feb. 2020 - 16:51
@Kouffar Voel je je geschoffeerd door het woord "geleuter"? het spijt me wat betreft mijn Lijden aan een complottheorie... ik vond deze reactie Leeuwenhart 17 februari 2020 at 12:29 Dit is dus hoe het met onze verzorgingsstaat gaat, als je de grenzen open houdt… erg lijken op deze Alain Le Kouffar 17 februari 2020 at 18:24 Natuurlijk verliezen de gemeenten strijd tegen dakloosheid als je je buitengrenzen opheft. da's alles eigenlijk
Martinel
Martinel
17 feb. 2020 - 17:21
D'66, VVD, CU, PvdA, GroenR, CDA,SGP, allemaal schuldig aan het huidige afbraakbeleid. Dat mensen dat niet meer zien is doordat het onderwijs met haar D'66 beleid hahahaha, mensen ontlezen en daarmee domme mensen creeëren die slechts stemmen op oneliners (PVV en FvD), omdat ze niet meer begrijpend kunnen lezen. D'66 die onderwijspartij, die van Meenen, hihihihi dat kliekje van bestuurders. Mensen worden dom gehouden, er wordt een eenheidsworst van gemaakt. Ik ben iig blij, dat ik dalijk over een jaar of tien de Piapil kan krijgen wegens 'voltooid leven' en dat mijn organen gaan naar de hoogste bieder. (Nou mooi nooit niet dus). Ik ga gewoon lekker dood in mijn eigen bed en zeg nee tegen dat D'66 register. (En nee ik hoef ook zelf geen nieuw orgaan).
Woeki Hypo
Woeki Hypo
17 feb. 2020 - 15:56
Gemeenten verliezen strijd tegen dakloosheid Dit is het gevolg van wetenschappelijk beleid. Dit is het gevolg van een liberale democratie. Dit is het gevolg van midden partijen van hoogopgeleiden. Dit is het gevolg van: hoge intelligentie, hoge opleiding, hoge kennis; samengevat: top wetenschap. Woeki Hypo is gematigd liberaal.
4 Reacties
Becausky
Becausky17 feb. 2020 - 17:00
Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen? We kunnen hier wel tegen een stoot hoor, dus houd je vooral niet in, en probeer wat minder cryptisch te zijn ( daar hebben we de cryptogrammen voor in de linkse kranten die wij allemaal lezen ) becausky is gematigd anarchist
Frits Jansen
Frits Jansen17 feb. 2020 - 19:12
Zo "gematigd liberaal" bent u niet. Het is meer de politiek dan iets anders. We willen weinig belasting betalen en dus blijft er weinig geld over voor mensen "aan de onderkant van de samenleving".
gimli55
gimli5518 feb. 2020 - 8:09
@Frits Jansen We betalen nog steeds veel belasting. Als echter de regering in 4 jaar tijd de staatsschuld met €60 miljard verlaagd door minder uit te geven aan de maatschappij, is het niet vreemd dat er knelpunten ontstaan. Zie de jeugdzorg, veiligheid, toezicht en onderwijs. Dit zijn politieke besluiten van een neoliberaal systeem wat op zijn eind loopt. Het wordt overeind geholpen door een 0% rente en het bijdrukken van €80 miljard per maand. Dat geldt komt bij de banken, waardoor de economie ondersteund wordt, waardoor de aandeelhouders veel geld verdienen. De politiek kan wijzen naar de goede economie en de burger betaald de rekening. Net vandaag komt een uitslag dat flexwerkers wanneer ze hun baan verliezen, ze gemiddeld 4 jaar werkeloos zijn. Zie de toekomstige daklozen. Niet alle daklozen zijn verwarde of verslaafde mensen. Woekie heeft gelijk, de gemiddelde Nederlander wordt niet meer vertegenwoordigd in de TK en al helemaal niet door dit neoliberale systeem.
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 feb. 2020 - 8:57
Becausky Ik weet precies wat ze bedoelt. Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig!
Phil2
Phil2
17 feb. 2020 - 15:34
Boeren met hun disproportioneel 46% grote aandeel in de stikstofuitstoot maakt het onmogelijk snel en grootschalig woningbouw te plegen. We zouden met z'n alleen eens bewust moeten worden van de keuzes waar we voor staan.
1 Reactie
Gandalf2
Gandalf217 feb. 2020 - 18:01
Tuurlijk joh. Het is de schuld van de boeren dat die mensen dakloos zijn. Kun je ook nog een ander plaatje dan het is de schuld van de boeren? Als u en anderen die ook zo denken nou eens gewoon helemaal niks meer afnemen dat direct of indirect van een boer afkomt, lost het probleem zichzelf vanzelf op.
Bert de Vries
Bert de Vries
17 feb. 2020 - 15:27
In 2019 telde Nederland volgens het CBS zo'n 4.000 daklozen met een Westerse achtergrond. Daarvan waren er zo'n 3.000 uit Oost-Europa. Ongeschoolde werklozen, hier gekomen op uitnodiging van vooral CDA, VVD en D66. Zij zijn van mening dat lage loonkosten goed zijn voor de economie. Bijkomend probleem voor deze mensen is, dat voor hen geen integratieverplichting geldt. Immers, om met D66 te spreken, 'Europäer sind wir alle.'
johannn2
johannn2
17 feb. 2020 - 14:57
Tsja, geld he. En je kunt toch moeilijk verwachten dat de overheid winstbelasting gaat heffen van Schell. Maar vreest niet, en even doorbijten, want de vrije markt zal alles tenslotte oplossen en ons allen gelukkig maken. .
3 Reacties
Frank van der Laar
Frank van der Laar17 feb. 2020 - 16:55
Niet gelukkig maken, maar de kans geven je eigen geluk op te bouwen. Zodat je niet hoeft te wachten op wat voor kruimels van het staatsbanket op de grond vallen.
Lucas2000
Lucas200018 feb. 2020 - 13:12
@Frank; het maakbare leven zeker? Wat een onzin; ten eerste is de vrije wil een fabeltje waar steeds meer wetenschappers hun vraagtekens bij zetten en ten tweede krijgen mensen te maken met zaken waar ze niet om gevraagd hebben; ziekte, ontslag, scheiding etc etc. Zo simpel als jij het stelt is het niet iig.
johannn2
johannn218 feb. 2020 - 13:15
Frank, Hm, ik begrijp dat de maatschappij dus een kansspel is geworden. Steeds minder 'eigen geluk' zal bieden aan degenen die kansarm zijn, niet in staat zijn om "kansen te grijpen" en voor wie "het beste uit zichzelf halen" niet toereikend is. Tsja, de markt is er niet voor iedereen, maar alleen voor het kansrijke aanbod en de koopkrachtige vraag. De rest valt in toenemende mate buiten het beeld vallen van wat een maatschappij behoort te zijn. En ik begrijp, dat er steeds minder 'kruimels van het staatsbanket op de grond zullen vallen', omdat het overheidsbeleid dat die kruimels bedoeld liet vallen - ook wel maatschappelijke herverdeling en samenhang genoemd - wordt afgebouwd, met een toenemende kloof tussen arm en rijk, haves en have nots, desintegratie van de samenleving en toenemend populisme tot gevolg, wat dan weer - zoals de geschiedenis en andere landen ons leren - tot afbraak van de democratie leidt. Dat is, naar ik aanneem, ongeveer wat jij voorstaat, Frank ? .
Freek3
Freek3
17 feb. 2020 - 14:56
Het is niet de decentralisatie op zichzelf. Het is het gebrek aan bestuurlijke kwaliteit op decentraal niveau dat problemen veroorzaakt. Dat wetend zou men natuurlijk moeten besluiten niet te decentraliseren.
2 Reacties
J.janssen2
J.janssen217 feb. 2020 - 18:40
Het gebrek aan bestuurlijk niveau in gemeentes is nou juist de reden om te decentraliseren. De maatregelen die genomen moeten worden ontrekken zich voor een groot gedeelte aan democratische controle. De gemeenteraad bestaat uit (betaalde )vrijwilligers die het veelal 1 dag per week naast hun gewone baan doen. Dus absoluut , als al de wil en intellect er is, geen tijd om alle stukken te lezen. Daarnaast is het aantal raadsleden zo gering dat er nauwelijks sprake is van een democratisch proces. Daarnaast is de pers als democratisch controlemiddel in de meeste gemeentes miniem dus aha nu komt t ...maatregelen kunnen er snel doorheen worden gejast zonder tegenstand en discussie. Op landelijk niveau mag het publiek zich bezighouden met non_items als de zwarte pieten discussie...wat een gaaf land!
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout17 feb. 2020 - 18:58
Ja, laten we vooral Amerikaanse discussies importeren. Dat helpt: Trump, Carson reject California's request for federal help on homelessness https://abcnews.go.com/Politics/trump-carson-reject-californias-request-federal-homelessness/story?id=65699983 Den Haag heeft verder een politiek struikelblok aan gemeentes gedelegeerd - op Russische wijze: verplichting voor maatschappelijke ondersteuning zonder de benodigde wetgeving, met problemen als gevolg 1) - en deze financieel in de steek gelaten. 1) Geen onderdak, maar toch geen recht op maatschappelijke opvang https://www.sociaalweb.nl/jurisprudentie/geen-onderdak-maar-toch-geen-recht-op-maatschappelijke-opvang
Joop Schouten
Joop Schouten
17 feb. 2020 - 13:55
Ongelofelijk. Wat neoliberaal beleid aan schade aanricht. Weg met deze regering. En snel een beetje.
HaloOfFlies
HaloOfFlies
17 feb. 2020 - 13:27
Tering… als het nog harder gaat stormen ben ik zo ook dakloos.
1 Reactie
Becausky
Becausky17 feb. 2020 - 15:48
Hopen dan maar dat het blijft stormen, op alle mogelijke manieren
TigressApril
TigressApril
17 feb. 2020 - 13:26
Het is niet zozeer dat decentralisatie problemen veroorzaakt sterker nog centralisatie veroorzaakt veel meer problemen omdat het er nog verder vanaf staat. Het is de combinatie decentralisatie en bezuinigingen die problemen veroorzaakt.
2 Reacties
Pater
Pater17 feb. 2020 - 15:29
Oneens. Decentralisatie is alleen effectief bij taken die thjuishoren op get gemeentelijke niveau. Bijv. de GGZ en de jeugdzorg moeten bovengemeentelijk worden aangepakt en dus niet gedecentraliseerd.
gimli55
gimli5518 feb. 2020 - 8:31
@TigressApril Typisch neoliberale oplossing. Iets werkt niet, breiden we het nog verder uit. Zie marktwerking, die is mislukt. Oplossing nog meer marktwerking. Flexibele contracten is mislukt, oplossing nog flexibelere vaste contracten. Decentralisatie werkt niet, oplossing nog meer decentralisatie. Toezicht faalt, bezuinigen op het toezicht zirg, veiligheid, en bankwezen. En de burger betaalt de rekening.
Windewaan
Windewaan
17 feb. 2020 - 13:17
Die hele decentralisatie was een smerige bezuinigingsoperatie. Een hele smerige bezuinigingsoperatie ten koste van de meest kwetsbaren in onze samenleving. 40.000 daklozen in een welvarend land als Nederland is een grof schandaal. En niet het enige.
Visionair NL
Visionair NL
17 feb. 2020 - 13:09
De ergerlijke incompetentie van de Nederlandse overheid blijkt ook hier. Voor minder dan 30 000 euro per huis zijn prefabwoningen te importeren uit de EU-lidstaat Estland, uit China zelfs voor minder. Als we uitgaan van samenwonen, betekent dat dat dit probleem voor onder een miljard is op te lossen. Een miljard, dat snel terug wordt verdiend omdat mensen in een huis veel goedkoper te begeleiden zijn dan daklozen (die zich vaak gedwongen zien om hun toevlucht te nemen tot criminaliteit of prostitutie om aan geld te komen). https://www.theguardian.com/cities/2019/jun/03/its-a-miracle-helsinkis-radical-solution-to-homelessness
3 Reacties
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman17 feb. 2020 - 15:16
Maar de doctrine van dit kabinet is dat er geen publiek geld direct ten goed aan burgers mag komen. Publiek geld mag alleen naar bedrijven...
DanielleDefoe
DanielleDefoe17 feb. 2020 - 15:16
Finland is een groot land met weinig inwoners. Ook in Helsinki is het minder moeilijk om een plaats te vinden om die huizen neer te zetten dan bv in de randstad aangezien de gemeente ook eigenaar is van 70% van de grond.
Max6
Max617 feb. 2020 - 17:35
@Sylvia Hoeveel geld van de 305Miljard (de staatsbegroting) gaat er direct naar burgers (in de vorm van uitkeringen, zorg, onderwijs, etc) en hoeveel naar bedrijven? Ik ben wel benieuwd naar de getallen waar je mee gaat komen. Verder mee eens dat op zo'n grote begroting er toch wel ergens geld beschikbaar zou moeten zijn om dit probleem op te lossen. Hoewel het natuurlijk wel iets meer zal kosten dan 1Miljard... de grond is in Nederland vaak duurder dan de huizen die we er op zetten.
Folkert2
Folkert2
17 feb. 2020 - 13:07
40.000 daklozen en een veelvoud daarvan die als werkenden armen aangemerkt kunnen worden. Wat een enorm gaaf land. Schijnbaar gaat het met velen overigens nog steeds te goed want we stemmen massaal op de VVD en hun kornuiten. Volgende verkiezingen, wonen, werk, gezondheidszorg en educatie. Maar ik vrees dat FvD en PVV de discussie wel weer zullen afleiden met culturele kwesties waardoor het alweer niet over de vier eerder genoemde onderwerpen gaat.
Jozias2
Jozias2
17 feb. 2020 - 12:30
Nu geloof ik best de lokale problemen en het kennelijke tekort aan middelen. Maar het echte probleem is dan wel de bezuiniging en niet de decentralisatie. Alternatief zou niet een centrale aanpak van de daklozenopvang moeten zijn. Dat is nu met name iets wat in de lokale context bezien zou moeten worden. Niveau van de verzorgingsstaat hangt niet af van het feit of je dat op gemeentelijk of landelijk niveau organiseert.
5 Reacties
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout17 feb. 2020 - 14:31
'Rutte' hanteert een heel dun woordenboekje waarin de woorden export en schatkist verreweg de belangrijkste zijn. En een heel grote macabere moppentrommel met synoniemen.
Jozias2
Jozias217 feb. 2020 - 20:32
beste arjan, wat heeft dat er precies mee te maken?
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout18 feb. 2020 - 14:19
Beste Jozias. Ik vrees dat veel acties en wetten betreffende de niet-commerciële dienstverlening (participatiewet, wet maatschappelijke ondersteuning enz.) slechts verkapte bezuinigingen zijn. Als deze wetten echt gericht waren op efficiëntie (organiseren op gemeentelijk niveau), dan zou in genoemde sector niet alles vastlopen.Vervolgens kan men zich afvragen of we te maken hebben met een myopisch beleid of boter op het hoofd of governmentality https://www.youtube.com/watch?v=XvWsIR5_bOs Er is in ieder geval sprake van slecht delegeren, bewust of onbewust.
Jozias2
Jozias218 feb. 2020 - 21:53
Dat het idee was tijdens de mondiale crisis dat de destijds noodzakelijke bezuinigingen behaald konden worden door decentralisatie waardoor gemeentes die veel dichter op de burger werken, lokale behoeftes in beeld hebben en daardoor beter zijn om efficiënter maatwerk te leveren dus tegen minder kosten klopt helemaal. En je kunt je afvragen of dat in alle gevallen goed is gegaan, vast niet. Ik denk dat het ook helemaal geen verkapte bezuinigingen waren maar gewoon bezuinigingen. Maar bezuiniging staat in de regel gelijk aan efficiency dus de tegenstelling die wordt gesuggereerd snap ik niet zo. Overigens lijkt een efficiënte overheid mij helemaal niet verkeerd en lijkt het mij goed dat de overheid niet meer belastinggeld uitgeeft dan wat nodig is en ik denk dat de burger van de overheid mag verwachten dat ze haar taken zo efficiënt mogelijk organiseert. Uiteraard met een waarborg dat deze overheidstaken met voldoende kwaliteit wordt uitgevoerd. Door minder uitgaven (bezuinigingen) wordt immers ook voorkomen dat er hogere belastingen moeten komen.
gimli55
gimli5519 feb. 2020 - 8:34
@Gefaald Er is ook nog iets als evaluatie. Als blijkt dat het beleid dat tijdens de crisis een negatief resultaat heeft gehad, waardoor het aantal daklozen is verdubbeld, de jeugdzorg ingestort is, de woningcrisis van 315.000 woningen is ontstaan, de zorg onderdruk staat enz. enz. enz. Dan hoor je dat te verbeteren. Helaas is iedere beleidswijziging een verslechtering, waarbij het bedrijfsleven optimaal profiteert van deze regering en de EU. Ik blijf het zeggen, het neoliberae systeem loopt op de laatste beentjes. Het wordt in de lucht gehouden door de 0% rente en de €80 miljard per maand subsidie aan de banken. Er is geen alternatief meer en ook niet eindeloos houdbaar, om maar te zwijgen over het klimaat en milieu problematiek. De belastingen op werk zijn al torenhoog, en ik heb nog geen verlagingen mogen aanschouwen. We betalen nog steeds erg veel belasting, maar krijgen daar steeds minder voor terug, om de marktwerking mantra maar aan te halen.
Avatar
17 feb. 2020 - 12:24

Deze reactie is verwijderd door de redactie.

5 Reacties
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout17 feb. 2020 - 13:57
De vergelijking is terecht. 'Rutte' is bepaald geen 'geneesheer.' Zo vormt de centralisering van politie bij de snel toegenomen dakloosheid voor extra complicaties omdat het op schuilplaatsen nogal eens uit de hand loopt wat mede oorzaak is voor de toeloop naar nachtopvang. Verder is het van de zotte om op genoemd budget 700 miljoen te bezuinigen, terwijl men wist dat het aantal daklozen tussen 2009 en 2015 al gestegen was van 18.000 naar 31.000.
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout17 feb. 2020 - 14:03
vormt = zorgt
Avatar
17 feb. 2020 - 16:37

Redactie heeft deze reactie verwijderd op basis van de spelregels.

Lantaarnpaal
Lantaarnpaal17 feb. 2020 - 21:22
In mijn verontwaardiging maar weer eens een gedicht geschreven: https://ellenschoof.nl/?p=1529 Ik denk dat 't zou helpen als je gewoon gaat werken. De belastingopbrengst van jouw arbeid helpt vluchtelingen meer dan jouw gedichten.
Becausky
Becausky17 feb. 2020 - 23:42
@Lantaarnpaal Als ik zo vrij mag zijn: Welk, ongetwijfeld zeer belangrijk, werk lever jij dagelijks af?
Uitgekleed
Uitgekleed
17 feb. 2020 - 11:55
Het is niet meer te ontkennen. Onze samenleving is totaal ontwricht door onverantwoord regeren van de kabinetten Rutte. Het is maar goed dar Rutte nu nog aan het bewind is zodat hij de volle omvang hiervan op zijn bordje krijgt. Het meest zorgelijke is dat hij alle verantwoording meent te kunnen afschuiven op gemeenten en de EU.
3 Reacties
Jozias2
Jozias218 feb. 2020 - 8:56
Toch knap in een ‘totaal ontwrichte samenleving’ dat Nederlanders 1 van de gelukkigste bevolkingen zijn op deze wereld.
gimli55
gimli5518 feb. 2020 - 12:41
@Jozias Mij is nooit iets gevraagd, jij wel?
Martinel
Martinel18 feb. 2020 - 16:07
Mij is ook nooit nimmer wat gevraagd.....ik zou dat gelukselement een 3 geven, waardoor het gemiddelde omlaag zou gaan. Daarom vraagt men mij niks....
RaymondenJoop
RaymondenJoop
17 feb. 2020 - 11:51
Op psychische hulp wordt al jaren bezuinigd terwijl er meer behoefte is Een instroom van 600 per week Woningcoops die nauwelijks bouwen En dat al vele vele jaren. Dit is niet verassend, Dit was en is voorspelbaar Nog wat miljarden voor wat nonsense beschikbaar? Het wordt tijd dat bestuurders ook na hun ambtstermijn verantwoordelijk zijn. Betaal je ze voor mijn part het 10-voudige. Nu is het politieke spel belangrijker dan het beleid
de Boer2
de Boer2
17 feb. 2020 - 11:41
Wat een recht is voor de een is weer de plicht van een ander. Solidariteit wordt derhalve steeds verder verplicht gesteld. Dat vraagt om terughoudendheid. Want elke dwang roept verzet op. Samenwerking is verkieslijker dan polarisatie. En onder dwang samenwerken heet niet voor niks dwangarbeid.
2 Reacties
Marinus C.
Marinus C.17 feb. 2020 - 13:23
"Solidariteit wordt derhalve steeds verder verplicht gesteld." De verzorgingsstaat wordt steeds verder afbebroken. Onder welke steen leeft u eigenlijk? "En onder dwang samenwerken heet niet voor niks dwangarbeid." Dat is een onzinnige uitspraak. Als je op school verplicht wordt om in tweetallen een werkstuk te maken, is dat geen dwangarbeid hoor. Verder heb ik het volste vertrouwen in dat u bijvoorbeeld gretig gebruik maakt van de infrastructuur die het gevolg is van dezelfde "gedwongen samenwerking" als de verzorgingsstaat. En u heeft daar ongetwijfeld geen enkel probleem mee, want dan heeft u er voordeel bij, en dat is bij uw slag alles dat echt telt.
Woeki Hypo
Woeki Hypo17 feb. 2020 - 15:41
@de Boer, 17 februari 2020 at 12:41, "En onder dwang samenwerken heet niet voor niks dwangarbeid." En onder dwang (maximaal) concurreren heet niet voor niks "vrijheid" (of "dynamiek")? Woeki Hypo is gematigd liberaal.
Leeuwenhart2
Leeuwenhart2
17 feb. 2020 - 11:29
Dit is dus hoe het met onze verzorgingsstaat gaat, als je de grenzen open houdt...
6 Reacties
Paul250371
Paul25037117 feb. 2020 - 13:06
Hahahahha
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 feb. 2020 - 13:52
Hou toch op Dit heeft te maken met beleid - als er vroeger 100 bedden waren zijn het er nu 50 Het is niet zo dat er nog steeds 100 bedden zijn en er nu 50 meer bij moeten door instroom Altijd maar migranten de schuld geven van het hufterbeleid van de regering.
Becausky
Becausky17 feb. 2020 - 13:56
Of slik je xenofobitine?
RaymondenJoop
RaymondenJoop17 feb. 2020 - 15:15
Is slechts 1 vd oorzaken. Dat dit uit de klauwen loopt, zoals zoveel zaken heeft te maken met politieke keuzes, met prioriteiten. NL zou ook makkelijk de huidige instroom aan moeten kunnen.
Leeuwenhart2
Leeuwenhart217 feb. 2020 - 21:07
@Griezel in post-gezellig Nederland 17 februari 2020 at 14:52 Waar geef ik nou weer migranten de schuld? Dat er nu 50 bedden i.p.v 100 zijn, komt omdat alles wegbezuinigd wordt. Daarover zijn we het eens. Dit hufterbeleid wordt volledig gevoerd ten bate (op laste) van de EU. De miljarden die hier naartoe gaan, de enorme kosten die de volksverhuizing met zich meeneemt en de gigantische druk die dit op scholen, zorg, politie, justitie, de arbeidsmarkt, de woningmarkt, kortom de volledige samenleving legt, zijn de oorzaak van deze bezuinigingen.
Becausky
Becausky18 feb. 2020 - 2:12
@Leeuwenhart pas op hoor, ze komen je halen!
Bert de Vries
Bert de Vries
17 feb. 2020 - 10:57
Een hoofdoorzaak van de explosief gegroeide dakloosheid is 'het vrije verkeer van personen'. Het vrije verkeer van personen is een eufemisme van de politiek-bestuurlijke elite voor maximale verlaging van de loonkosten. De Baudettianen van D66 wijzen graag op de mogelijkheden voor academici om zonder poespas overal in Europa hun zeer gewilde kennis en vaardigheden in te zetten. Arrogantie maakt blind.En niemand durft te zeggen dat arrogantie D66ers vreemd is. De partij die er is 'voor hen die iets van hun leven willen maken', de VVD, heeft geen boodschap aan de massa's armen die het gevolg zijn van deze extreem lage loogkosten. Haar gaat het om de economie, dat wil zeggen de bedrijfsrendementen. De absolute hoofdoorzaak van de explosief toegenomen dakloosheid is de armoede-explosie. Met andere woorden, en om te spreken met mensen als Rutte, Jetten en Heerema: 'dankzij de inspanningen van het kabinet gaat het weer goed met onze economie'. Vrijwel niemand ziet, dat de verpaupering van onze samenleving door dit soort beleid z'n beslag heeft gekregen. En dat er sprake is van een onomkeerbaar proces. En dat de overgrote meerderheid van onze politiek-bestuurlijke elite er vierkant achter staat.
6 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin17 feb. 2020 - 13:55
Bert de Vries Niets aan toe te voegen.
Martinel
Martinel17 feb. 2020 - 16:52
En wie zijn de dupe in dit waanzinnig gave rijke land à la Rutte? Juist ja de onderkant die nu boven komt drijven....dalijk komt die geweldig gave middenklasse aan de beurt. Nog even en iedereen moet aan het brilletje, omdat Rutte en co nooit een visie heeft gehad, maar heeft bezuinigd tot aan het gaatje. Maaaaaaar die schatkist he. Want stel je voor, dat mensen eens voorrang krijgen op Multinationals...stel je voor, dan moet je dat visiebrilletje van Rutte opzetten en dan nog zie je geen beleid, behalve afbraak. Wie, o wie pakt die Rutte eens aan? Dat mens, dat heel BV Nederland laat creperen, behalve die hoogste zgn 'ultra hoogopgeleiden', die zich slechts drukmaken om hun status en D'66 of Groenrechts stemmen? Nergens meer geld voor, want....nergens meer wordt de mens op nummer 1 gezet, nergens meer gevoel, nergens meer één partij die echt alles uit de kast haalt voor mensen...meloenen slikken wederom voor CETA, Rutte die wordt uitgekotst door de EU, wordt omarmd door Macron. 10 jaar Rutte heeft met welke coalitie dan ook zijn stempel gedrukt op VVD beleid, op onderdrukking, op onmenswaardige patronen, op rascisme, op tweedelingen, op kortingen en 'hervormingen'. En op een oorlog van de overheid op haar burgers.
Klaas Punt
Klaas Punt17 feb. 2020 - 21:33
Niemand ziet is wat overdreven. Ik volg het Leger des Heils en uit hun publicaties is mij wel duidelijk geworden dat er nog steeds grote behoefte is aan opvang. Dus heb ik mijn bijdrage verhoogd, veel anders kan ik toch niet doen behalve af en toe een zwerver wat toestoppen. Van deze regering verwacht ik niets, nada.
gimli55
gimli5518 feb. 2020 - 8:43
@Martinel, Er zijn 2 afwijkende partijen en die worden al jaren beschimpt en belachelijk gemaakt. Nog niet zo lang geleden door de PM die een kamerlid kleineerde en de voorzitter deed niets. As je hebt over een cordon sanitaire dan geldt dat voor die partijen. De PVV heeft meegedoogd en de FVD zal meeregeren in Noord Brabant en is niet uitgesloten door het CDA in de TK. Vrijwel alles wat nu gebeurt wordt al jaren voorspeld, maar dan moet je het wel willen zien.
Martinel
Martinel18 feb. 2020 - 16:02
Ik zie alles meneer of mevrouw gimli55 ... net weer getuige geweest van dat stemniveau van die zielige figuren in de TK. CETA is door de tweede kamer, alle hoop gevestigd dus op die EK. Wat een stel onbenul zit daar. En welke 2 partijen bedoelt u? Mijn huidige stemgedrag wisselt tussen SP en de PvdD.
gimli55
gimli5518 feb. 2020 - 21:51
@Martinel, Dat zijn exact de 2 partijen waar ik aan refereer, inhoudelijk zijn dat de enige 2 partijen die afwijken van het neoliberale systeem. Denk bestaat nog te kort om inzicht te hebben in hun politieke standpunten, die sluit ik nog niet automatisch uit, al staan ze ver van mijn idealen en idiologie.
Marinus C.
Marinus C.
17 feb. 2020 - 10:25
Onrendabelen kunnen uiteraard doodvallen, maar terwijl ze creperen kunnen ze nog dienen als een soort afschrikmiddel voor paupers. Ter demonstratie hoe het afloopt met mensen die niet steeds meer werk voor minder willen verrichten in doodlopende pauperbanen. Niet kunnen, zegt u? Onzin, waar een wil is, is een weg, dus kanker/schizofrenie/anders nl zijn een te overwinnen uitdaging en geen excuus om niet te participeren.
2 Reacties
Martinel
Martinel17 feb. 2020 - 18:11
Kanker????? Ik had kanker, nou ik wens het u niet toe, maar op het moment dat u het heeft en die mallemolen ingaat hoor ik u graag. Dan gaat u zelf maar participeren. En dan ook uiteraard tot u er bij neervalt.
Marinus C.
Marinus C.18 feb. 2020 - 8:24
@Martinel Hrm, ik dacht dat het duidelijk was dat mijn post sarcastisch bedoeld was, maar bij deze dus dan.
Joop den Uil
Joop den Uil
17 feb. 2020 - 10:06
typische Overheid met volstrekt verkeerde prioriteiten; dan krijg je dit soort beschamende gevallen, dat -vrees ik- alleen maar meer zal gaan voorkomen. Het grote-steden-beleid is onomkeerbaar en desastreus, en -moet ik toegeven-, al begonnen onder Bos en Samsom heeft het op de rails gezet. Asscher laat het maar zo en kijkt ernaar.
1 Reactie
Becausky
Becausky17 feb. 2020 - 15:47
het is al begonnen onder Lubbers, grote vriend van Reagan en Thatcher
bv-user-49742
bv-user-49742
17 feb. 2020 - 9:43
Een lang gekoesterd verlangen van de VVD: als we de kans krijgen wordt de verzorgingsstaat geminimaliseerd. 10 jaar Rutte en de VVD heeft zijn zin gekregen. De solidarIteit heeft het verloren van het eigen belang.
3 Reacties
Woeki Hypo
Woeki Hypo17 feb. 2020 - 15:47
"VVD". Vergeet de midden partijen van hoogopgeleiden niet. Woeki Hypo is gematigd liberaal.
bv-user-49742
bv-user-4974217 feb. 2020 - 16:47
@ Woeki Natuurlijk niet, want zonder de hulp van slippendragers was het ze nooit gelukt.
Woeki Hypo
Woeki Hypo17 feb. 2020 - 23:48
@Merel, 17 februari 2020 at 17:47: "Natuurlijk niet, want zonder de hulp van slippendragers was het ze nooit gelukt." Zo denk ik er ook over. Woeki.
Frits Frotlip
Frits Frotlip
17 feb. 2020 - 9:43
De decentralisatie heeft mijn inzien maar een doel gehad: Op landelijk niveau de begroting mooi op orde te krijgen. Mooi weer spelen met de cijfers, roepen dat iedereen er weer op vooruit gaat en ondertussen de lasten over de schutting bij de gemeentes gooien. Die uiteindelijk de lasten, begrijpelijk, weer doorberekenen aan de burger. Het gevolg in deze is meer mensen op straat, beleid heeft 0,0 effect. Hogere lasten voor de burgers en nog minder vertrouwen in Den Haag. Maar voor de rest, is het een gaaf land. Een vaasje, dat we moeten koesteren.
Break on through
Break on through
17 feb. 2020 - 9:36
Met Dijkhoff in de kamer slaapt er niemand op straat, tenminste dat was zijn retoriek tijdens de vluchtelingenstroom van het afgelopen decennium... Maar dit is dus het resultaat van tien jaar Rutte aan het stuur. Beleid met als uitkomst dat het aantal daklozen verdubbeld. Zijn ze helemaal content mee bij de VVD. VVD heeft immers als beginsel dat ongelijkheid gewenst is. Stem voraal niet links mensen! :)
2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 feb. 2020 - 10:03
'links' heeft de laatste jaren amper iets gedaan - gedoogd en steun verleend zelfs Ik weet niet hoe we dit electoraal nog kunnen oplossen men denkt niet meer links (=sociaal) ieder voor zich en dat betekend in de praktijk dat de mensen die zichzelf niet kunnen redden gewoon in de stront kunnen zakken . Door het beleid van Rutte en daarvoor Balkenende maar met steun van 'links' . EN daklozen opvangen is natuurlijk heel mooi maar de oorzaken moeten worden weggenomen .,
Martinel
Martinel17 feb. 2020 - 10:27
Met Dijkhoff in de TK en al die halfslapende en twitterende kamerleden en Rutte aan het roer weet je zeker dat dit land nog verder in de ellende geraakt. (de voorbeelden zijn legio). Maar gelukkig is het straks carnaval en kunnen er weer wat proefballonnetjes de lucht in worden geslingerd.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland
17 feb. 2020 - 9:25
[Steeds meer psychiatrische patiënten wonen buiten de instellingen,] Worden daartoe gedwongen. Men neemt amper nog iemand op ookal heeft deze een ernstige crisis. Dit MOET STOPPEN! Je laat ook geen mensen aan hun lot over als hun been eraf ligt .
2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland17 feb. 2020 - 9:30
En niet alleen deze mensen zijn het slachtoffer - familie en kinderen zijn zo ook de dupe want van hen wordt verwacht met iemand die in een crisis verkeerd in huis te verblijven . En dan zorg te verlenen die professionals zouden moeten verlenen. Ik denk dat het voor veel van u al zwaar zou vallen een kwartier met een psychotisch persoon in een ruimte te verblijven. Hoe zou dat zijn als dat maanden zijn en wat voor impact heeft zoiets op een jong kind??
Marinus C.
Marinus C.17 feb. 2020 - 10:34
"Je laat ook geen mensen aan hun lot over als hun been eraf ligt ." Hahaha, moet je binnenkort eens opletten.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor