Schiphol wordt niet meer bestraft voor het negeren van de geluidsnormen. Overtredingen worden inmiddels tien jaar op grote schaal ‘gedoogd’. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) treedt nu helemaal niet meer op. Terwijl Schiphol in 2021 nog gestraft werd voor het negeren van de normen, bleef een vergelijkbare overtreding in 2023 onbestraft, meldt NRC.
“Schiphol veroorzaakt meer geluidsoverlast dan is toegestaan, maar wordt daar niet voor gestraft. Wettelijk gezien overtrad de luchthaven al sinds 2015 geregeld de geluidsnormen, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gedoogde dat. Nu blijkt dat de inspectie dat gedogen afgelopen jaar nog verder heeft opgerekt. „De inspectie zoekt ruimte waar geen ruimte is”, zegt hoogleraar bestuursrecht Herman Bröring van de Rijksuniversiteit Groningen. „Het gedogen gaat steeds verder, het wordt steeds glibberiger.””
De labbekakkerige houding van de ILT kwam aan het licht via documenten die zijn opgevraagd door Mobilisation for the Environment (MOB), de milieuorganisatie van Johan Vollenbroek. “Als we deze maatregel al niet mogen opleggen, zouden we helemaal niets kunnen”, waarschuwt een ILT-medewerker in april 2024 in een e-mail aan het ministerie. Na maandenlang gesoebat besluit de ILT toch af te zien van een maatregel tegen de luchthaven.
“Waar kunnen omwonenden nog op rekenen?”, vraagt hoogleraar Bröring zich af. Vorig jaar kondigden omwonenden aan dat ze een megaclaim willen neerleggen bij de overheid omdat de staat de onwettige praktijken van Schiphol voortdurend door de vingers ziet. In maart stelde een rechter al vast dat de overheid het belang van omwonenden van Schiphol ondergeschikt heeft gemaakt aan het belang van de luchtvaart.
PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) is ondertussen van plan om de omwonenden van Schiphol nog verder tergen. Op basis van uiterst dubieuze informatie van de luchtvaartlobby wil hij een voorgenomen krimp van de luchthaven ongedaan maken.