De ‘ geheime campagne tegen radicalisering ‘ die Eberhard van der Laan, de onlangs overleden burgemeester van Amsterdam, in het diepste geheim gevoerd zou hebben volgens Elsevier blijkt niet meer dan een nooit uitgevoerd plan te zijn geweest. Dat schrijft Trouw :
Niemand weet wat de beste aanpak is om radicalisering te voorkomen en wat vandaag nog een goede idee lijkt, kan morgen alweer onverstandig blijken. Wijlen burgemeester Eberhard van der Laan zei het herhaaldelijk. Nu is onrust ontstaan over een methode die hij overwoog, maar nooit heeft uitgevoerd.
De zogenaamde ‘grijze campagne’ om YouTube-filmpjes te maken waarin een Marokkaanse jongere laat zien hoe hij worstelt met wat hij tegenkomt in z’n leven en om anderen een spiegel voor te houden, waarbij de betrokkenheid van de gemeente geheim zou blijven, sneuvelde al op de vergadertafel. Trouw:
Het plan wordt in kleine kring besproken – het is nog lang niet rijp om de gemeenteraad erover in te lichten – maar niet uitgevoerd. Politie en justitie in de stad zijn er niet enthousiast over en ook Van der Laan zelf ziet uiteindelijk af van een aanpak waarin de overheid in het geheim opinies gaat beïnvloeden en dus niet helder kan zijn over wat ze doet en bedoelt. Dan komt er een alternatief op tafel, de ‘witte campagne’: diezelfde filmpjes, maar dan zonder geheim te houden dat de gemeente de afzender is. Er worden proeffilmpjes gemaakt, maar die vindt Van der Laan niet goed genoeg, blijkt eind vorig jaar, omdat de rol van religie onderbelicht blijft. Een maand later blijkt hij ongeneeslijk ziek. De gemeenteraad wordt nog wel over de campagne bijgepraat, maar al snel gaat het hele project ‘als een nachtkaars uit’, zoals Kenning vanochtend al in Trouw zei.
Trouw hekelt het hitserige taalgebruik waarmee Elsevier en Parool hun ‘onthulling’ publiceerden en de suggestie dat het ontslag, afgelopen zomer, van anti-radicaliseringsambtenaar Saadia A.T. – die opdrachten had doorgespeeld aan een persoonlijke relatie – op een doofpot zou wijzen.