Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Geen ontslag voor agent die zich 'Marokkanenverdelger' noemde

  •  
15-05-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1221 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2020-05-15 om 09.42.30
De Haagse politieagent die een Marokkaans-Nederlandse arrestant mishandelde, mag zijn baan houden. NRC meldt dat politiebaas Paul van Musscher het strafontslag van de man heeft ingetrokken. Ook de disciplinaire straf van een andere agent betrokken bij de mishandeling is verlaagd. Teamchef Fatima Abouloufa uit Leiden, een van de klokkenluiders van de mishandelingen, vertrekt bij de politie.
In december vorig jaar besloot Van Musscher nog dat vier agenten, allen werkzaam op het Haagse bureau Hoefkade, disciplinair gestraft moesten worden. De vier hadden zich schuldig gemaakt aan “buitenproportioneel geweld bij een aanhouding”. Die dateerde van oktober 2018, waarbij een man van Marokkaanse afkomst door de agenten werd achtervolgd en mishandeld, onder andere met een wapenstok. Op videobeelden was te zien dat de man na de mishandeling nauwelijks nog kon lopen. Agenten deelden de video in een eigen WhatsApp-groep.
Dat de beelden naar buiten kwamen, is te dank aan klokkenluiders binnen de politie. Waaronder dus de Leidse teamchef Fatima Abouloufa, die daarvoor agent was op de Hoefkade. Zij verklaarde dat de agenten zichzelf “Marokkanenverdelgers” noemden. Uit intern onderzoek bleek dat op bureau Hoefkade sprake was van ‘een opeenstapeling van onwenselijke gedragingen’ en ‘een ongezonde cultuur’.
Na haar verklaring werd Abouloufa al op non-actief gesteld omdat ze “niet in verbinding” zou staan met de politie. Aanvankelijk wilde ze voor de politie blijven werken, maar die deed geen moeite een nieuwe werkplek voor haar te vinden. Omdat ze vreest “op enig moment teruggepakt te worden door het old boys network”, verlaat ze nu na 25 jaar de politie. Oud-korpschef Erik Akerboom ontkende vorig jaar bij Jinek dat het politiekorps racistisch is. In plaats daarvan draaide hij de zaak om : “Als je meer diversiteit het korps binnenbrengt dan breng je ook spanningen binnen.” Akerboom is sinds deze maand directeur-generaal van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).
Beeld: Bureau Hoefkade, Google Streetview
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (19)

Libertain
Libertain
17 mei 2020 - 7:00
@mariamaria, (“ 1 racist binnen een team maakt nog niet een heel korps racistisch. ”) Dit is een typerend poging om het chronische racisme te willen bagatelliseren, derhalve goedpraten. Weet u wat maakt dat er vervolgens de hele korps als racistisch beschouwd zou kunnen worden? Het harde feit dat nog de directe leidinggevenden, superieuren, de collegae, nog de Korpsleiding, nog de Minister, nog de Premier deze probleem durven aanpakken, omdat Ons—kent—Ons pakt dit nooit. Tevens houden ze nog altijd het hand boven het hoofd van de racisten omwille van Ons—kent—ons derhalve ook in dit geval moet de Klokkenluider, antiracist gedwongen vertrekken. Je krijgt het indruk dat er de grondslag van de Nationale Cultuur betreft.
mariamaria2
mariamaria2
15 mei 2020 - 21:13
In een groep van 100 medewerkers zit er altijd wel een rotte appel. Kijk bij je eigen collega's..... 1 racist binnen een team maakt nog niet een heel korps racistisch. Als 1 moslim iets doet rekenen we ook de gehele groep er niet op af; laten we dit ook niet bij een gehele beroepsgroep doen!
7 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra16 mei 2020 - 9:25
Als je een rotte appel in de fruitmand laat liggen, steekt die de andere appels aan. Die racistische agent had gewoon moeten worden ontslagen.
Norsemen
Norsemen16 mei 2020 - 9:57
Een organisatie racistisch noemen is echt wat anders dan alle medewerkers racistisch noemen.
Zandb
Zandb16 mei 2020 - 15:12
maria Maar wat doen we dan met die rotte appel(s)? Dat is hier de vraag. Als u dan geen onderscheid in 'rotte appels' maakt, bedenk dan dat Aboulofa wel het veld moest ruimen.
mariamaria2
mariamaria216 mei 2020 - 18:55
Van rotte appels moet je afscheid nemen, dat is duidelijk!
DaanOuwens
DaanOuwens16 mei 2020 - 18:55
@ mariamaria Jij schrijft: In een groep van 100 medewerkers zit er altijd wel een rotte appel Bij de politie is het aandeel PVV/FvD nogal groot het betreft dus een heleboel meer dan 1 appel. Dit soort ontkenningen zoals die van jou maken dat het probleem ook niet wordt aangepakt. Het is namelijk juist dat wat veel wordt beweerd. Dat er eigenlijk niets aan de hand is.
mariamaria2
mariamaria222 mei 2020 - 16:03
@ Daan Graag een link waarin staat dat politiemensen PVV/FvD stemmen. Of is dit weer je bekende onderbuik om een hele beroepsgroep of FvD stemmers als racisten weg te zetten?
Izzy2
Izzy25 jun. 2020 - 10:43
Google even naar Bob Kroll hoofd vd politie in Minneapolis. Moslims worden overigens altijd overal afgerekend, zelf op dingen die ze niet doen. Vraag Wilders maar, dat is al 15 jaar nepnieuws over die groep verspreiden en dan niet de hand in eigen boezem steken als het wordt ontdekt, maar gewoon doorgaan. Wie de wetgeving, vooral artikel 1, niet naleeft moet ontslagen worden.
C@io1
C@io1
15 mei 2020 - 21:04
Hoe kan je op deze wijze nog de rechtsstaat serieus nemen inzake misstanden binnen de gelederen vd overheid?
Polletje2
Polletje2
15 mei 2020 - 19:38
De KP van de PVV.
Baron von Kleef
Baron von Kleef
15 mei 2020 - 15:20
"De weggestuurde Leidse politiechef Fatima Aboulouafa is uit de politie-eenheid Den Haag gezet, omdat ze onder andere stiekem een gesprek opnam met haar baas en op Instagram de politieleiding omschreef als ’doodsbange witte dinosauriërs’ " Daar score je ook niet echt punten mee. Beetje sneaky. Wel dapper. :-)
6 Reacties
Libertain
Libertain16 mei 2020 - 6:15
De Politie die iedereen afluistert, wordt afgeluisterd? Mooi koekje van eigen deeg.
RaymondenJoop
RaymondenJoop16 mei 2020 - 7:43
Beetje sneaky. Wel dapper. ???? Dat is een objectieve, maar ook rechtse post plaatsen op Joop ook
Baron von Kleef
Baron von Kleef16 mei 2020 - 9:07
@RaymondenJoop "Dat is een objectieve, maar ook rechtse post plaatsen op Joop ook" Die gaan we even analyseren; "Dat is een objectieve..." Klopt, ook omdat een zwak heb voor deze juffrouw, Fatima Aboulouafa. Beetje sneaky, in haar geval, is sexy. "maar ook rechtse post" Die mag jij voor me analyseren, do tell. "op Joop ook" Heeft jouw nick er iets mee te maken dat je zaken aan het verwarren bent, RaymondenJoop, of is het nog erger?
Norsemen
Norsemen16 mei 2020 - 9:58
Objectief en rechts? Haha
Baron von Kleef
Baron von Kleef16 mei 2020 - 10:26
“Dat is een objectieve…” Klopt, ook omdat IK een zwak heb voor deze juffrouw, Fatima Aboulouafa. Beetje sneaky, in haar geval, is sexy.
Baron von Kleef
Baron von Kleef16 mei 2020 - 11:20
Norsemen Look what the cat dragged in...
Greendutch
Greendutch
15 mei 2020 - 14:43
link : https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/ferdinand-grapperhaus van: Ferdinand Grapperhaus Minister van Justitie en Veiligheid Ik wil benadrukken dat we in Nederland een sterke rechtsstaat hebben. Die rechtsstaat geeft mensen waarborgen, zoals veiligheid. Daar sta ik voor als minister. op de blz van de link staat een mogelijkheid tot contact; lijkt een goed idee om hem nog eens aan zijn eigen motto te herinneren.
1 Reactie
Libertain
Libertain16 mei 2020 - 6:18
@Green, bedoel je dat de Minister bereid is plaatsvervangend voor ons aangiftes voor discriminatie te gaat doen?
Dehnus
Dehnus
15 mei 2020 - 12:07
Vraagje: Waarom zou je als minderheid nog de politie bellen? Of uberhaubt je veilig voelen bij deze uniformpjes? Kennelijk kunnen ze niet omgaan met hun geweldsmonopolie en zijn ze geen haar beter dan de USA Politie donut hamsteraars.
6 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter15 mei 2020 - 14:08
Er werken 65.000 mensen bij de politie, wacht maar tot je ze een keer nodig hebt . Kijken of je het dan nog over uniformpjes hebt.
DaanOuwens
DaanOuwens15 mei 2020 - 17:14
@ Thuiszitter Jij schrijft: Er werken 65.000 mensen bij de politie, wacht maar tot je ze een keer nodig hebt Er wonen ruim 200.000 mensen met een Marokkaanse achtergrond in Nederland. Die gaan dus niet meer bellen voor een uniformpje. In ieder geval een groot deel van die groep niet meer.
C@io1
C@io115 mei 2020 - 21:13
Nou thuiszitter soms zijn ze handig, maar vaker dan niet als ik ze nodig had (bij t kenbaar maken van een misdrijf zoals eenvoudige mishandeling, vervreemding etc.)als herkenbaar met melanine begaafd persoon dan gebeurd er vrij weinig wat tot gewenst resultaat leidt met oog op een dergelijk verbreken. Maar wat nog wel eens gebeurd is het omdraaien vd schuldvraag en pogingen tot uitlokking etc. Alhoewel als iemand weer eens meent roekeloos te rijden en mij schade treft, dan idd uitermate handig als men ter plaatste komt. Het hangt nogal af vd mate en sterkte v het bewijs welk je hebt en de hoeveelheid melanine tesamen, als ook de professionaliteit vd ambtenaar of de burger in dergelijke gevallen meerwaarde ziet in het contact met een politieambtenaar (de een is de ander niet, dat gaat ook op v jou positie v ingenomen heldendom bij proxy van penning)
C@io1
C@io115 mei 2020 - 21:15
Is een dagelijkse taak zulks contact proberen te vermijden als het even niet hoeft. Hard werken om geen slachtoffer gemaakt te worden door de overige maatschappij. ;)
Bert de Vries
Bert de Vries16 mei 2020 - 13:04
Uit de eerste hand van een vrouwelijke agent: 'Natuurlijk word je als vrouw of als allochtoon gepest. Maar daar moet je tegen kunnen.' Ik denk dat deze mentaliteit grosso modo kenmerkend is voor de organisatie.
MountEverest
MountEverest16 mei 2020 - 19:41
@Thuiszitter Ik ben opgegroeid in een omgeving waar mensen nogal wantrouwig stonden tegenover de politie. Wij hadden het over juten, tuten en smerissen. Mijn beeld van de heilige Hermandad was erg negatief. Totdat ik me op een dag realiseerde wat er zou gebeuren als er geen politie meer was. Dan zouden we in no time een Hobbiaanse oorlog van allen tegen allen hebben en gold binnen 24 uur het recht van de sterkste. Dan zouden veel mensen hun spreekwoordelijke uzi of AK-47 weer uit het vet moeten halen om zichzelf en hun geliefden te verdedigen. Dan was het iedere dag honderd keer "Deurne". Er is van alles mis met de politie, er zijn racistische en corrupte agenten en het zal ook niet snel beter worden. Maar toch zullen de meesten van ons als ze zich binnens- of buitenshuis bedreigd voelen, 112 bellen of als dat niet mogelijk is, hopen dat iemand anders dat doet. Dus, ondanks alles, goed dat er politie is.
Libertain
Libertain
15 mei 2020 - 11:46
("Oud-korpschef Erik Akerboom ontkende vorig jaar bij Jinek dat het politiekorps racistisch is.") Zomaar, zonder extern onderzoek, misschien juist daarom. En wie zou in ons land uberhaupt extern onderzoek naar discrminatie en racisme in deze staatsdiensten durven uitvoeren?
2 Reacties
gimli55
gimli5515 mei 2020 - 12:43
@Libertain Onderzoek kost geld, het daarna oplossen ook. Kosten dienen geminimaliseerd en gesocialiseerd te worden in ons neoliberale systeem. De opbrengsten zijn als subsidie voor de multinationals om hun belasting via belasting constructies op advies van hun prive belastingbeambten. Daarnaast wordt natuurlijk ook de staatsschuld verlaagd. Waarom zou je het ook aan maatschappelijk relevante zaken als armoede bestrijding, schrappen eigen risico ziektekostenverzekering, verhogen salarissen lage inkomens vitale beroepen en de bekende €1000 van Rutte. Opleiding verbetering vitale beroepen in de zorg, onderwijs en veiligheid en nog wel een hele rij. Neoliberalisme is stilstandben afbraak
Izzy2
Izzy25 jun. 2020 - 10:45
Dat gebeurt onder meer al bij de belastingdienst ivm kinderopvangtoeslagen dus de stap is niet zo groot.
Rutger Groot
Rutger Groot
15 mei 2020 - 11:36
Een bizarre zaak, ontslag voor mishandeling van een arrestant lijkt toch logisch? Dat "Marokkanenverdelgers” kon overigens na intern onderzoek niet worden bewezen. Dat Aboulouafa dit onder de aandacht heeft gemaakt is natuurlijk prima, alhoewel zij zichzelf binnen de politie oa onmogelijk heeft gemaakt met het opnemen en verspreiden van een vertrouwelijk gesprek. Hopelijk komt zij weer goed terrecht. En om op basis hiervan te concluderen dat alle politiemensen racistisch zijn..... dat gaat natuurlijk te ver. Jammer dat velen hier weer in de slachtofferrol lijken te kruipen.
1 Reactie
Zandb
Zandb15 mei 2020 - 15:31
Rutger Ik geef uw verkeerd maar misschien wel juister weer: Dat Aboulouafa dit onder de aandacht heeft gemaakt is natuurlijk niet prima, omdat zij een vertrouwelijk gesprek opgenomen en verspreid heeft. Tenminste, het lijkt dat u het volste begrip kan opbrengen voor de collega's die het haar verder "onmogelijk gemaakt hebben". En over de "slachtofferrol spelen", daarvoor citeer ik u: "En om op basis hiervan te concluderen dat alle politiemensen racistisch zijn….. dat gaat natuurlijk te ver." Waarom voert u hier de hele politie als slachtoffer op? Ik bedoel, we zouden toch veel meer in lijn met de werkelijkheid kunnen stellen dat de conclusie blijkbaar moet zijn dat er racisten bij de politie zitten; je moet er toch niet aan denken, dat onderzoek zou uitwijzen dat heel de politie racistisch is!.
bv-user-40841
bv-user-40841
15 mei 2020 - 10:52
Marokkanenverdelger. Als dat waar is: Dit is echt de limit. Op deze manier oefen je niet je beroep uit, hoeveel moeite het je misschien ook af en toe zal kosten om je beheersen. Dan hoor je niet thuis in een korps.
Rechtse Bal4
Rechtse Bal4
15 mei 2020 - 9:52
Feiten en fictie wordt m.i. toch wel af en toe door elkaar gehaald... dat waarschijnlijk is de reden voor de strafvermindering. Hear-say is vaak doorslaggevend voor de amerikaanse rechtspraak, en zo hoort het ook.
4 Reacties
Dehnus
Dehnus15 mei 2020 - 12:11
Natuurlijk joh, als het vier Marokaanse Politie Agenten waren geweest die een Roomblanke Henk klappen hadden gegeven. en "Janie Jansma" Was de klokkenluider dan had je alles bij elkaar geschreeuwd en zaten de Grote Geer Beer en de Heer Ezel al vragen te stellen en moties in te dienen in de tweede kamer. Hmm.. je praat als een racist, je loopt als een racist, je lult het goed als een racist? Verrek je bent een racist!
Zandb
Zandb15 mei 2020 - 15:40
Ikzelf Tja, er zal een reden voor die strafvermindering zijn, maar hoe een niet ingewijde als u dat zou moeten kunnen beoordelen? Hebt u bv wel eens bedacht dat geen bewijs hebben voor wat iemand zegt dat er gebeurd is, op zich dan ook weer geen BEWIJS is dat het niet gebeurd is.
Jozias2
Jozias215 mei 2020 - 17:54
"Hebt u bv wel eens bedacht dat geen bewijs hebben voor wat iemand zegt dat er gebeurd is, op zich dan ook weer geen BEWIJS is dat het niet gebeurd is." Gelukkig hebben we in Nederland nog steeds het rechtsbeginsel dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is.
Zandb
Zandb17 mei 2020 - 6:11
Ikzelf Ik reageerde op Rechtse Bal en zette uw naam erboven. Excuus. Jozias Het gaat mij om de feiten en de fictie. Slechts de feiten die bewezen kunnen worden, bepalen of iemand schuldig of onschuldig wordt bevonden. Maar dat betekent niet dat andere aangedragen feiten automatisch fictief genoemd mogen worden.
bv-user-84072
bv-user-84072
15 mei 2020 - 9:38
--- Dit bericht is verwijderd —
6 Reacties
bv-user-40841
bv-user-4084115 mei 2020 - 10:52
Nederlands Koningshuis? leg uit….
Klaas Punt
Klaas Punt15 mei 2020 - 11:35
Als ik zulke gevoelens had over het land waar ik verblijf dan trok ik snel weg. Zelf vind ik na toch een belangrijk deel van de wereld gezien te hebben ons land best wel goed. Maar ik ben waarschijnlijk onderdeel van het onderdrukkende systeem met mijn blanke huis en grijze haren. Kouffar is dat eenzelfde woord als kaffer?
Libertain
Libertain15 mei 2020 - 13:44
@KLaas, ("Als ik zulke gevoelens had over het land waar ik verblijf dan trok ik snel weg.") U denkt echt dat alle mensen als twee druppels water op U lijken?
Paul250371
Paul25037115 mei 2020 - 18:10
"Het zijn witten en nog geprivilegeerd ook. Erger kan niet." Calimeroslachtoffertje spelen.
Klaas Punt
Klaas Punt16 mei 2020 - 9:54
Libertain - nee, ik geloof echt niet dat alle mensen op mij lijken. Maar ik geloof wel dat het overgrote deel van de mensen die ik tegenkom van goede wil zijn. Ongeacht kleur, geloof of afkomst.
MountEverest
MountEverest16 mei 2020 - 20:16
@Klaas Ik deel jou mening. Er zijn maar weinig landen in de wereld en zelfs in Europa waar het beter toeven is dan hier. " Maar ik geloof wel dat het overgrote deel van de mensen die ik tegenkom van goede wil zijn. Ongeacht kleur, geloof of afkomst. " In Nederland zijn in tegenstelling tot Frankrijk met zijn banlieues en Zweden geen echte no-go areas. Dat is een indicatie dat er geen grote groepen mensen zijn die zich volledig van de samenleving hebben afgekeerd. Er is dus nog steeds communicatie via wijkagenten, jeugdwerk en sociaal-maatschappelijk werk.
15 mei 2020 - 9:33

Deze reactie is verwijderd door de redactie.

Bert de Vries
Bert de Vries
15 mei 2020 - 9:13
Het is niet anders. Dit hoort bij de politie. Voor het overgrote deel een verzameling mensen met een voorkeur voor geweld en vertoon van macht. Die kwaliteiten zijn, net als bij Defensie, bijna standaardvoorwaarden voor het kunnen uitoefenen van dit beroep. Dit klinkt ordinair, maar het is de waarheid. En bio-logisch. Wie geweld als middel, lees als wapen, mag hanteren, heeft daar affiniteit mee. Agent worden is immers een vrije keuze. En al het geleuter over beschermen van samenleving of vrijheid is idolatrie. Complicerende factor: waarschijnlijk hangt voorkeur voor gebruik van geweld nauw samen met onzekerheid. Dat laatste verklaart ook de weerstand tegen zogenaamde vreemdelingen.
3 Reacties
Libertain
Libertain15 mei 2020 - 11:54
("Het is niet anders. Dit hoort bij de politie.") Bert, zou ik dit niet durven beweren. In mijn eigen opinie - bij een degelijke nationale politie in een ontwikkelde land horen racisme en discrminatie buiten de deur te liggen. Blijkbaar leven we in een onderontwikkeld land waar dit officieel toegestaan is.
Bert de Vries
Bert de Vries15 mei 2020 - 13:45
Libertain, met 'dit hoort bij de politie' doel ik niet op een morele norm maar op een inherent kenmerk. In de jaren 80 is eens onderzoek gedaan naar gedragskenmerken en achtergronden van leden van de ME. Daarbij bleek dat de meest conservatieve leden, in meerderheid conservatief religieuzen (Vrijgemaakt Gereformeerd en zo) het meest bereid waren om geweld te gebruiken. Het gaat in dit geval om een karaktereigenschap, aangeboren of gekweekt, die het meest tot z'n recht komt bij politie etc.
mariamaria2
mariamaria215 mei 2020 - 21:23
@Bert Wat een klinkklare onzin! Weet je hoeveel functies er zijn binnen de politie? Weet je dat een rechercheur Zedenzaken vaak een heel ander type mens is als de ME'er? Dat van een technische rechercheur heel andere competenties worden gevraagd dan van een wijkagent? Ooit binnenin de organisatie geweest? Als je ME'er wilt worden moet je niet bang aangelegd zijn en geweld durven te gebruiken, goed in groepsverband kunnen werken en die stap naar voren durven te zetten ook als het lastig wordt. Niet iedereen binnen de politie kan dit. Het is duidelijk dat de onwetendheid aangaande deze beroepsgroep jouw mate van generaliseren bevordert.
Bouwman2
Bouwman2
15 mei 2020 - 8:55
En toen was het stil en niemand reageerde. Maar je hebt hier toch een duidelijk geval van iemand die spreekt terwijl zwijgen beter zou zijn geweest. Die mevrouw die vroeger agent was maakte misbaar terwijl deze affaire gewoon onderzocht had kunnen worden en gerapporteerd. Door de instantie die er speciaal voor is. en de feiten weer geeft. Je kunt best de klok laten luiden, maar soms krijg je de klepel op je neus.
10 Reacties
bv-user-49742
bv-user-4974215 mei 2020 - 9:06
“Je kunt best de klok laten luiden, maar soms krijg je de klepel op je neus.” Inderdaad, kun je in de blanke racistische politie-machowereld als vrouw en bovendien van niet-westerse afkomst beter niet doen.
Bert VanDuren
Bert VanDuren15 mei 2020 - 9:27
@Merel 'Inderdaad, kun je in de blanke racistische politie-machowereld ' Merel, met deze bijzonder domme (en discriminerende) uitspraak doe je een hele hoop politieagenten ernstig mee te kort. (Maar uiteraard wilt u natuurlijk wel dat ze komen opdagen als u 112 belt..)
nikita72
nikita7215 mei 2020 - 9:28
Welke instantie is dat, die de feiten weergeeft?
Bert de Vries
Bert de Vries15 mei 2020 - 10:02
Bouwman, de door jou aangeprezen onderdanigheid is niet een talent waarmee iedereen is gezegend.
Pater
Pater15 mei 2020 - 10:51
Wat zijn volgens jou dan de feiten? Die video van de mishandelde man is zo'n feit. In december 2019 besloot Van Musscher dat vier agenten van politiebureau Hoefkade wegens het toepassen van „buitenproportioneel geweld bij een aanhouding” disciplinair gestraft moesten worden: ook een feit. ‘een opeenstapeling van onwenselijke gedragingen’ en ‘een ongezonde cultuur’: een conclusie van het interne onderzoek. De teamchef wordt overgeplaatst omdat ze geen 'verbinding' zou hebben met de politie, na 25 jaar politiewerk en gepromoveerd tot teamleider. Ik vind dat geen feit, dat is een zeer subjectieve en ongeloofwaardige beoordeling. Haar collega's hadden geen vertrouwen meer in haar: ja, een feit, die collega's zagen haar natuurlijk als matennaaier, daar hebben klokkenluiders vaker last van. Was er niet een regeling ter bescherming van klokkenluiders ? Moeten die collega's niet juist worden overgeplaatst en Fatima een lintje krijgen omdat ze het lef had om geweld tegen een arrestant aan de orde te stellen. Zulke agenten willen we toch allemaal ? De goeie teamleider vertrekt, de teamleiders die niet tegen de waarheid konden blijven, de straffen worden verzacht door juridisch geblunder. Een brevet van onvermogen. Die minister van BiZa, Ollongren, is net weer aan het werk. Zou zij die Haagse commissaris Van Musscher niet kunnen degraderen en overplaatsen ? Zou dat niet een mooi signaal zijn voor het hele politiecorps ?
Libertain
Libertain15 mei 2020 - 12:06
@peinzer, ("Welke instantie is dat, die de feiten weergeeft?") Misschien bedoelt Bouwman hiermee de televisiescherm die "de feiten weer geeft". Sommige mensen krijgen er een afhakelijkheid voor.
bv-user-49742
bv-user-4974215 mei 2020 - 12:25
https://nos.nl/l/2295947
Libertain
Libertain15 mei 2020 - 13:49
@Pater, mee eens - is het nu helemaal zeker geworden dat de politie in dit geval een belangrijk moment heeft gemist om behalve hand in eigen boezem te mogen steken tevens een poging te wagen om modern en multicultureel te worden. Jammer. Maar ja, ons-kent-ons zijn er altijd aan de macht.
Bert VanDuren
Bert VanDuren15 mei 2020 - 15:00
@Merel Wat is er mis mee? Dat het Nederlands politie korps steeds 'witter' aan het worden is? Is dat raar in een land waar de bevolking voor het overgrote deel 'wit' is ?
Paul250371
Paul25037115 mei 2020 - 18:13
Pater Helemaal eens.
JohnVKR
JohnVKR
15 mei 2020 - 8:54
Politiebaas Paul van Musscher bevestigt hiermee slechts wat we al lang wisten. De politie is racistisch en moet vooral racistisch blijven. What's new?
Grietje Genot
Grietje Genot
15 mei 2020 - 8:39
Geen nieuws, kortom. Om het bij de belastingdienst, de AIVD of het politiekorps te 'maken' moet je een onversneden racist zijn. Ook de socialistenvreters, de homomeppers, de jodenverdelgers, de langharigtuig-stompers en de vrienden van de penoze en de drugdealers open nog gewoon in hun uniform over straat. Je vraagt je af wat de fascisten hebben bezield om hun 'geestelijke bagage' via Thierry over straat te laten rollen, terwijl ze in het heimelijke zulke goede zaken deden.
10 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot15 mei 2020 - 8:40
open=lopen
Bert VanDuren
Bert VanDuren15 mei 2020 - 9:27
Maar iets zegt me dat 'Grietje' gewoon 112 belt als nood aan de man is.
Grietje Genot
Grietje Genot15 mei 2020 - 11:46
Wie 112 belt - zo vertelt men mij, ik heb geen telefoon en met klabakken wil ik niks te maken hebben - ziet nooit het daglicht meer. Die verdwijnt in de nacht en de nevel achter de klaagmuur van het petoet (we herinneren ons Hans Kok, wiens geest hier 's nachts jammerend over het kerkhof dwaalt, of Henriquez met zijn dichtgestampte strottenhoofd). Je moet wel heel erg naïef en wanhopig zijn om de hulp van de gewapende tak van de PVV/NSB - zie WOII - in te roepen. Nee, dan is het voorgoed en definitief met je afgelopen. Zeg dan maar dag met je handje. Je kunt je vlijen in de vers gedolven grafen, door diezelfde doodgravers gegraven. Wij hebben onze eigen buurtvigilanten, die zwarte piet durft hier zijn gruwelijke, afschuwwekkende tronie niet te vertonen, godlof.
Libertain
Libertain15 mei 2020 - 11:48
@Bert, ("Maar iets zegt me dat ‘Grietje’ gewoon 112 belt als nood aan de man is.") Leg 's uit, wat zou de reden zijn dat ze dit niet zou moeten doen?
Dehnus
Dehnus15 mei 2020 - 12:18
Omdat ze elkaar de hand boven het hoofd houden en elkaar belonen/promotie geven. Veel ambtenaren doen donders goed hun best. Maar de racisten helpen elkaar. En Bert NEE (ook omdat ik in Noorwegen woon), ik bel de politie als ik in Nederland ben niet meer. Ik vertrouw ze voor geen meter meer. Voor hetzelfde geld word ik doodgewurgt omdat ik iets te autistisch doe en geen oog contact maak. Als "untermensch" moet je wat uitkijken met die NAZIs. Aww.. triggered? Well fact's dont care about your feelings!
gimli55
gimli5515 mei 2020 - 12:33
@BvD Iets zegt me dat je dan geluk moet hebben als ze langs komen. Vb. Het 3x 112 bellen voor geweld in een instelling en niemand zien. Pas als als iemand gedood is, dan is er wel aandacht. Dat is vast niet een alleenstaande gebeurtenis, surveillance en recherche werk kost geld, en laat dat nu tot een minimum beperkt worden in deze maatschappij. Kosten afwentelen op de burger en winsten gebruiken om de staatsschuld te verlagen en multinationals te subsidieren via belasting constructies met eigen belasting personeel. Neoliberalisme is stilstand en afbraak.
Bert VanDuren
Bert VanDuren15 mei 2020 - 15:02
@Grietje ' Je moet wel heel erg naïef en wanhopig zijn om de hulp van de gewapende tak van de PVV/NSB ' Leuke shtick, veel 'moeilijke' woordjes gebruiken.
Bert VanDuren
Bert VanDuren15 mei 2020 - 15:03
@Dehnus Erg fijn dat u in Noorwegen woont, daar zal de politie ook blij mee zijn.
Paul250371
Paul25037115 mei 2020 - 18:15
Grietje Hahaha. Briljant.
Thuru
Thuru16 mei 2020 - 7:09
Even ter correctie. NSB bestaat niet meer. PVV is een eenmanspartij. Dus een gewapende tak van een van beide, is er niet tegenwoordig. Andere gewapende takken zouden wel kunnen bestaan, dat weer wel, met nadruk op het woordje kunnen. Ja, dat NSB een gewapende tak had klopt. Dat NSB zeer groot aantal oorlogsmisdaden heeft gepleegd klopt ook uiteraard, zie ook geschiedenis van WO II, hier in Nederland. En als je over tegenwoordig spreekt, heeft NVU een ordedienst. Vermoedelijk is deze niet bewapend, simpelweg omdat je voor wapens een vergunning nodig hebt. Of deze ordedienst ooit over de schreef is gegaan weet ik niet.
Polletje2
Polletje2
15 mei 2020 - 8:35
Wat moet je daar nu van zeggen? Ik heb er geen woorden voor.
1 Reactie
Libertain
Libertain15 mei 2020 - 11:51
@Polletje, laat maar het moed niet je schoenen zakken. Het betreft de gebruikelijke machtspelletje binnen autoritaire regimes. Onze is er eentje van. De platte botheid wil altijd opvallend zegevieren.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland
15 mei 2020 - 8:07
Altijd komt de politie er mee weg. Ze kunnen tekeer gaan op de burger zoveel ze willen ze krijgen er zelfs bosjes bloemen van GroenLinks voor. Wat een bananerepubliek is dit land ook geworden.
7 Reacties
gimli55
gimli5515 mei 2020 - 10:05
Wat GL hiermee te maken heeft, weet ik niet? Vertel en liefst met inhoudelijk relevante argumenten. Ik ben geen aanhanger van GL, maar volgens mij spreekt hier een persoonlijke mening mee. De laatste zin klopt dan weer wel, maar de burgers krijgen de regering die ze verdienen. Ze hebben ze zelf gekozen en bij de laatste peiling, moet het nog meer van hetzelfde zijn en worden. De fouten stapelen zich op bij de belastingdienst, defensie, economische zaken en politie, en het enige wat dit kabinet overeind houdt tegen legio moties van wantrouwen en afkeuring is 1 dissidente huisjesmelker en de SGP. Integriteit en betrouwbaarheid is niet meer nodig, een meerderheid in de TK is voldoende. Zoals ik al vaker heb gezegd met inhoudelijk relevante argumenten, neoliberalisme is het in stand houden van een status quo. Neliberalisme is stilstand en afbraak
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland15 mei 2020 - 11:16
Bij een geval in Rotterdam waar de politie een weerloze zwerver ofzo inelkaar gebeukt hadden kregen ze van Groenlinks een bloemetje omdat ze zooo zielig waren door alle ophef. Dat bloemetje ben ik nooit vergeten dus die breng ik regelmatig weer omhoog bij een incident waar de politie weer eens ongestraft tekeer zijn gegaan. https://www.trouw.nl/nieuws/raad-geeft-schoppende-agente-bloemetje~b59dd63c/
gimli55
gimli5515 mei 2020 - 13:33
Ok, bedankt voor de uitleg. Inhoudelijk relevant en duidelijk, die kende ik nog niet. Zelfde korps he. Terecht dat je dat verband legde en ook wel weer voorspelbaar. Dat bedoel ik positief in jouw richting en negatief richting korpsleiding. Wat zal er een hoop onder dat bekende tapijt liggen.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland15 mei 2020 - 15:26
Ik heb er verder ook problemen mee dat u beweert dat men het bestuur krijgt dat men verdient. niemand verdient dat stelletje incompetente koekebakkers die het binnenhof bevolken u kunt het volk verwijten op idioten te stemmen maar er er zijn nu eenmaal alleen maar idioten beschikbaar en niet stemmen doen ze niet omdat ze dan bang zijn dat ze dan geen democratie hebben omdat ze geloven dat we er een hebben domheid is geen reden om mensen te straffen
Paul250371
Paul25037115 mei 2020 - 18:20
Griezel in post-gezellig Nederland GL maakte zich ook sterk voor een bloemetje voor de arrestant. Wellicht om de pijn van zijn boete e wonden te verzachten. Wat een land.
gimli55
gimli5515 mei 2020 - 21:30
@Griezel Je gaat ervan uit dat ze gestraft moeten worden, dat is niet zo. Het is helaas wel wat er gebeurt. Politici zijn niet oliedom of zelfs koekenbakkers, ze zijn opportunistisch en uit op eigen belang. De regeringspartijen en gedogers tenminste wel. Het gaat om het systeem, waarbij het niet uitmaakt welke partij je stemt. Het is altijd sociaal en links voor de verkiezingen en asociaal en rechts direct na de verkiezingen en gedurende de regeringsperiode. Er zijn maar 2 partijen die een fundamenteel andere koers willen en dat zijn de SP en de PvdD. De ene vanuit de kwetsbaren en de andere ook maar dan in plaats van mensen, de natuur en het dierenrijk willen beschermen. De rest regeert al 40 jaar met maar 2 doelen, macht en eigen belang. De bekende mooie baantjes moeten wel eerlijk over de neoliberale partijen verdeeld worden. Je ziet ze na hun politieke loopbaan nog steeds in allerlei prawtprogramma's verschijnen om hun lobbywerk te vervullen. Er is een status quo ontstaan, waarbij er niets wezenlijks verandert. Veranderingen duren tientallen jaren. Vb. Verplaatsing marine naar Vlissingen, reorganisatie Nationale politie, afhandeling schade gaswinning, Hedwige polder debacle, kindertoeslag fraude bij de belastingdienst, en talloze stukken die onvindbaar zijn met brandbare gegevens over een bombardement, slechte granaten of defecte mijnen. De laatste 8 weken hebben al meer innovatie getoond in de zorg en het onderwijs gedurende de laatste 40 jaar. Terwijl de politiek niet in staat is een app te maken, genoeg te testen en voor beschermingsmatyerialen te zorgen. Het is tijd voor een reset, maar met de peiling in het achterhoofd, zal het helaas bussiness as usual zijn na de crisis. Geen oplossing voor ecologische en klimatologische problemen. Er zal snoeihard bezuinigd worden en de kwetsbaren mogen de rekening betalen. Met de ervaring uit het verleden, zal een zekerheid voor de toekomst zijn. De kosten worden daar neergelegd bij die groep, waar de politici zelf niet toe behoren, en tegelijktijd de voordelen wel incasseren. Ze werken er toch hard genoeg voor, en ze verdienen het toch ook. Zij dragen tenslotte de verantwoordelijkheid, maar voelen het minst de gevolgen. Neoliberalisme is stilstand en afbraak.
OlavM
OlavM16 mei 2020 - 19:41
@ Griezel: [Alleen GroenLinks vond dat de arrestant ook een bloemetje moet krijgen.] Je hebt het kennelijk helemaal verkeerd begrepen. De "arrestant" is degene die de schoppen kreeg, niet de politieambtenaar! "GroenLinks sprak van buitensporig politiegeweld", staat juist in het door jou gelinkte Trouw-artikel!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor