Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Franse minister van Onderwijs stuurt kinderen naar school die homohaat propageert

  •  
16-01-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2567 keer bekeken
  •  
costera

De nieuwe Franse minister van Onderwijs Amélie Oudéa-Castéra ligt onder vuur omdat ze haar drie kinderen naar een katholieke privéschool heeft gestuurd. Dat blijkt een uiterst conservatieve school met ongemengde klassen. Het curriculum van de katholieke school is niet alleen seksistisch maar ook homofoob, meldt Loopsider. So much for de Franse laïcité.

Oudéa-Castéra koos naar eigen zeggen voor de begin 19e eeuw opgerichte privéschool, omdat in het reguliere onderwijs “veel uren niet serieus ingevuld worden”. Onderwijsvakbonden zijn laaiend over die uitspraak: de regering zou juist wat moeten doen aan het lerarentekort, menen zij.

Bovendien lijkt Oudéa-Castéra te hebben gelogen over de werkelijke reden waarom ze haar kinderen van een reguliere school haalde. Libération sprak met de basisschooldocent die de oudste zoon van de bewindsvrouw in de klas had. Volgens hem werd de jongen van school gehaald, omdat hij tot ergernis van Oudéa-Castéra zou blijven zitten.

Oppositiepartijen dringen inmiddels aan op het aftreden van de nieuwe minister. De linkse partij La France Insoumise spreekt van “een leugen die haar diskwalificeert”. Oudéa-Castéra zegt de ophef te betreuren.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (15)

mijn-mening
mijn-mening
17 jan. 2024 - 10:35
Deze reactie is verwijderd
1 Reactie
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen18 jan. 2024 - 0:26
mijn-mening, "Salope" Ja, dan is ze ook nog vrouw inderdaad, dus die moet je dan nog even voor teef uitmaken natuurlijk. Lekker beschaafd.
EenMening3
EenMening3
17 jan. 2024 - 1:06
Het is politiek niet handig wat deze minster doet. Frankrijk is immers een seculiere staat (laïcité). Maar deze vrouw is ook moeder, en zoekt terecht het beste voor haar kind. Dat is zelfs haar plicht! Dit is een dilemma dat je bijvoorbeeld ook ziet bij bemiddelde ouders, die proberen hun kind op een categoriaal gymnasium te krijgen. En bereid zijn om voor dat doel hun kind bijles te geven of zelfs naar een particuliere basisschool te sturen. Het is goed voor de maatschappelijke kansen van het kind, maar het vergroot en bestendigt de maatschapelijke tweedeling. Sociaal geograaf Josse de Voogd heeft hier behartenswaardige dingen over gezegd. Een ouder die zijn kind van een "zwarte" school afhaalde en naar een "witte" school stuurde, motiveerde haar keuze als volgt: "Mijn kind is geen maatschappelijk experiment".
2 Reacties
Hank Nozemans
Hank Nozemans17 jan. 2024 - 11:11
Deze katholieke privéscholen staan gewoon onder contract met de staat en krijgen subsidie. 1 op de 5 Franse kinderen volgt privé onderwijs. Dat heeft niks met laïcité te maken maar alles met de kwaliteit van onderwijs en een aanzienlijk lager uitval percentage. Mijn kinderen zitten ook op een katholieke school, terwijl ikzelf Atheist ben. Simpelweg omdat ik geen famillie in de buurt heb wonen die ze kan opvangen als een les weer eens uitvalt of er voor de zoveelste keer wordt gestaakt. Bovendien is het onderwijs uitstekend met zeer weinig aandacht voor religie.
DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jan. 2024 - 14:44
In Nederland hebben RK scholen ook een zekere aantrekkelijkheid voor seculiere ouders. Iets met het veronderstelde pedagogische klimaat vernam ik.
DanielSchie
DanielSchie
16 jan. 2024 - 17:39
Als mijn kind op een reguliere school lessen mist door het gebrek aan docenten en ik heb het vermogen om ze naar een school te sturen waar de lestijden gewaarborgd zijn dan zou ik ook mijn kinderen naar een andere school sturen. Dan maakt het mij niet zoveel uit als ik de minister van Onderwijs zou zijn. Dat lerarentekort bestaat al jaren dus zal morgen ook niet opgelost zijn. Die discussie mbt het lerarentekort moet niet gevoerd worden over de rug van mijn kinderen die gewoon kwalitatief goed onderwijs moeten genieten.
3 Reacties
Volrin
Volrin16 jan. 2024 - 19:37
Als minister van onderwijs is het je taak om die problemen aan te pakken. Niet ze te ontvluchten en er vervolgens ook nog over liegen. En nogmaals, het wordt niet over de rug van kinderen gevoerd.
Beisser
Beisser16 jan. 2024 - 20:25
Zoals Voirin ook al schreef: De minister moet er als hoogste baas voor zorgen om problemen zoals 'loze uren', wat ze daar ook mee mag bedoelen, op te heffen. Maar los daarvan: Als een seculier geachte minister van een land dat zo sterk de nadruk legt op 'laïcité', ook al is ze zelf streng gelovig, voor een confessionele school voor haar kinderen kiest, maakt zij zich ongeloofwaardig. Ze zou haar kinderen in dat geval naar een andere openbare school of eventueel een niet confessionele privéschool kunnen sturen, op basis van bijvoorbeeld de pedagogisch/didactische uitgangspunten van die school, zoals jenaplan, montessori, vrije school of wat er allemaal nog meer bedacht is.
Hank Nozemans
Hank Nozemans17 jan. 2024 - 11:06
Ze is vorige week aangesteld Volrin. Die kinderen zijn alweer bijna klaar met school.....
Markzelluf
Markzelluf
16 jan. 2024 - 16:33
Tja, ophef, maar waar gaat het nu precies over? Die zoon vindt het onderwijs blijkbaar best lastig en dreigt te blijven zitten. De ouders grijpen in door voor hem een school te kiezen waar minder aandacht voor randzaken is, in hun ogen (‘loze uren’). Dat is zo gek nog niet. Vakbonden wijten die loze uren aan het lerarentekort en vinden dat de regering hier wat aan moet doen. Nu is die minister pas net aangesteld en je kunt niet verwachten dat zoiets in een vloek en een zucht geregeld is. Geef die vrouw even een kans!
5 Reacties
Volrin
Volrin16 jan. 2024 - 19:38
Je kan verwachten dat die vrouw haar best doet de problemen op te lossen en ze niet, met hulp van haar privilege, te ontvluchten.
Markzelluf
Markzelluf17 jan. 2024 - 7:27
Volrin, wie zegt dat die vrouw haar best niet gaat doen? En hoe simpel denk je dat het is het lerarentekort op te lossen? En lopen in Frankrijk en in Nederland echt geen grote groepen potentieel bekwame docenten rond die nu nog een andere functie uitoefenen, maar met wat extra geld of een gelikte campagne straks stralend voor de klas staan. Jij zit in die sector, jij weet hoe lastig de baan is. Om er tienduizenden nieuwe en goede docenten bij te krijgen, ben je jaren verder. Loopt die zoon wellicht al achter de kinderwagen.
Zandb
Zandb17 jan. 2024 - 9:00
Mark De vraag "Waar gaat het precies over?" is een terechte. Maar daar is dan ook de ophef over: Veel mensen vinden dat de Minister het goede voorbeeld moet geven in een land waarin de religie geen rol mag spelen als het om onderwijs gaat. Deze minister omzeilt, ook nog eens via een enorme voordeur die maar weinigen kunnen betalen, dit feit en stuurt haar kind naar een school die haaks staat op waar het land voor staat, als het op onderwijs aankomt.
Hank Nozemans
Hank Nozemans17 jan. 2024 - 11:04
Zandbergen, Je praat onzin. Die school is welliswaar privé, maar erkend door de staat, gecontroleerd door de staat en gesubisidieerd door de staat. In werkelijkheid kost dit een paar tientjes per maand en dus is helemaal niet onbetaalbaar. Zij heeft haar kinderen bovendien lang voordat ze minister werd op deze, onder contract met de staat staande, school gedaan, net zoals 17% van de Franse bevolking.
Zandb
Zandb17 jan. 2024 - 15:39
Hank U hebt gelijk. Helaas heb ik me onvoldoende op de hoogte gesteld. Ben er altijd van uitgegaan dat laïcisme veel strikter opgevat zou worden dan in Nederland. Dank voor de correctie.
Staalman
Staalman
16 jan. 2024 - 16:24
Ach ja, sociale experimenten zijn er voor de anderen, zei Femke Halsema al toen zij haar kinderen naar een witte school overplaatste.
5 Reacties
Backtobasics
Backtobasics16 jan. 2024 - 18:25
Door forse bezuinigen op het onderwijs heeft rechts voor deze tweedeling en kwaliteits verschillen gezorgd. En dan linkse personen aanvallen die daar ook de negatieve conseqenties van merken, heel stereotiep.
Staalman
Staalman16 jan. 2024 - 21:10
Backtobasics. Halsema sprak van sociale experimenten. Nou kan je rechts veel verwijten, maar niet dat ze de initiator zijn van sociale experimenten. Da's toch echt meer een links dingetje.
EenMening3
EenMening317 jan. 2024 - 1:25
@Backtobasics Halsema deed wat elke goede ouder moet doen. Als je kind niet kan aarden op een bepaalde school of gepest wordt, moet je een andere school voor hem/haar zoeken. Je kind is immers geen sociaal experiment... Er is in dezen niet echt verschil tussen rechtse of linkse ouders. Maar omdat linkse mensen zich vaak moreel verheven voelen boven rechtse, mogen linkse mensen daar natuurlijk wel op aangesproken worden. Practice what you preach. Mensen die anderen een bepaalde moraal op willen leggen, waar ze zich zelf niet houden, lijken veel op de Farizeeën 2000 jaar geleden. Zij legden het volk zware lasten op, die ze zelf niet met een vinger aanraakten. Dat was trouwes ook de opstelling van de vaak schijnheilige Roomsche priesters en pastoors, die 's zondags kuisheid preekten, maar door de week zelf de bloemetjes buiten zetten met Wein, Weib und Gesang en veel erger.
Zandb
Zandb17 jan. 2024 - 10:54
Staalman Ook daar kan je van alles van vinden. Als er vrijheid van onderwijs is, dan mag iedereen van die vrijheid gebruik maken. In Frankrijk is die vrijheid er niet, zoals in Nederland. Daar zijn alle scholen openbaar. Een Minister van Onderwijs die niet tevreden is over het onderwijs waar ze zelf verantwoordelijk voor is, dat is gewoon een hele slechte zaak.
Olav Meijer
Olav Meijer19 jan. 2024 - 18:51
@ EenMening: [.....de vaak schijnheilige Roomsche priesters en pastoors, die 's zondags kuisheid preekten, maar door de week zelf de bloemetjes buiten zetten met Wein, Weib und Gesang en veel erger.]. Concreter: Wein, Weib, Gesang und hauptsächlich Kinder.
Pindaklaas
Pindaklaas
16 jan. 2024 - 14:35
Tenenkrommend dat er hier mensen reageren dat het haar goed recht is. Ze is minister van onderwijs en dan kun je zoiets gewoon niet maken. Was ze nu gewoon een onbekend iemand met geld was het geheel haar eigen keus geweest en zou niemand zich er mee bemoeien. Ze heeft een inkomen opgebracht door de belastingbetaler en veel van de belastingbetalers kunnen hun kinderen alleen op scholen plaatsen waar dus slecht onderwijs wordt gegeven waar deze madam wat aan behoort te doen.
1 Reactie
Beisser
Beisser16 jan. 2024 - 20:30
"slecht onderwijs" en "loze uren" Dat zijn haar woorden. Wie zegt dat die waar zijn? Zij wilde niet daar haar zoon een klas doubleert, maar misschien was hij gewoon te stom of te lui om voldoende te presteren. Het is gemakkelijk de school de schuld te geven als je kind faalt.
bv-user-66257
bv-user-66257
16 jan. 2024 - 13:54
In de katholieke scholen die ik in Nederland ken, kunnen homoseksuelen zonder enig probleem voor de klas staan, zonder dat ze hun geaardheid hoeven te verstoppen.
1 Reactie
Zandb
Zandb17 jan. 2024 - 10:58
Vegan U bent weer verkeerd voor- of ingelicht: Op elke school kan een homoseksueel zonder problemen voor de klas staan. Zou dat niet het geval zijn, dan zou artikel 1 van de grondwet worden overtreden. Zou een school homoseksuele leerkrachten willen weren, dan kunnen die dat niet openlijk doen. (Maar dat geldt dan natuurlijk voor elke school en niet alleen als het om homoseksuelen gaat.)
rechtdoorzee
rechtdoorzee
16 jan. 2024 - 12:33
Haar goed recht !
2 Reacties
Zandb
Zandb16 jan. 2024 - 13:47
Nou, rechtdoorzee, dat is dan wel een 'recht' in de vorm van een ordinair privilege, voor wie het kan betalen. Verder mag je van een Minister van Onderwijs verwachten, dat ze initiatieven neemt om het onderwijs, waar ze verantwoordelijk voor is, gezond te maken. Al helemaal wanneer ze 'aan den lijve' ondervindt hoe slecht het onderwijs is.
stokkickhuysen
stokkickhuysen16 jan. 2024 - 14:21
Misschien wel, maar de vraag die voorligt is niet een juridische.
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
16 jan. 2024 - 12:28
waar bemoeit iedereen zich mee; als madame haar redenen heeft doet zij dat toch ? niets strafbaars en om ziets over de ruggen van kleine kinderen uit te spelen is wel erg laag.
2 Reacties
Volrin
Volrin16 jan. 2024 - 13:03
"waar bemoeit iedereen zich mee; als madame haar redenen heeft doet zij dat toch ?" Als minister van onderwijs, van een seculiere staat als Frankrijk, is het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat je je kinderen naar een katholieke privéschool stuurt. Zeker als je vervolgens ook nog liegt over de reden. "niets strafbaars en om ziets over de ruggen van kleine kinderen uit te spelen is wel erg laag." Twee stropoppen in een. Er wordt niet gesteld dat het strafbaar is en het gaat niet over de kinderen, maar over de keuze(s) die de Fr. minister van onderwijs maakt.
Zandb
Zandb16 jan. 2024 - 13:54
Ben Serieus? In een democratie kies je vertegenwoordigers en die vertegenwoordigers kiezen op hun beurt een regering om het 'voor ons' te regelen. en dan vraagt u zich af, waar iedereen zich tot mee bemoeit? Als de minister van onderwijs niet tevreden is over het onderwijs waar ze zelf verantwoordelijk voor is, dan stuurt ze haar kinderen toch gewoon naar een privéschool. Iedereen heeft immers die vrijheid! En de mensen die dat niet kunnen betalen, die zoeken het maar uit! Toch?
Backtobasics
Backtobasics
16 jan. 2024 - 11:25
Er is niets vervelender en beklemmender dan Intollerante fanatieke gelovigen. Waar zijn de provacateurs gebleven die flink tegengas geven?
Beisser
Beisser
16 jan. 2024 - 11:16
Het zoveelste bewijs dat religie in het onderwijs uit den boze is en verboden zou moeten worden. Of hoogstens op zakelijke manier in zijn algemeenheid in het vak maatschappijleer als maatschappelijk verschijnsel, waarbij de nadruk ligt op de gevaren van religie voor de morele standaard, de verdraagzaamheid, de harmonie, de solidariteit en de inclusiviteit van de samenleving.
3 Reacties
Zandb
Zandb16 jan. 2024 - 13:58
Beisser Wat een onzin. Onderwijs dat niet aan de voorschriften voldoet, hoe dat er dan ook uitziet en vanuit welke achtergrond ook, dat kan niet bestaan, als de inspectie haar werk goed doet. Hier bekruipt mij het gevoel, dat nu de school waar het hier om gaat, niet aan de eisen voldoet. En daar wringt de schoen: De minister heeft er dan maar voor te zorgen, dat school wel aan de regels voldoet (of kan voldoen).
Beisser
Beisser16 jan. 2024 - 14:51
Zandb, Ik heb het niet over de voorschriften. Dat kan ik ook niet, want ik weet niet welke voorschriften in Frankrijk gelden. (Jij wel?) Ik heb het over de invloed die 'de kerk ('moskee', 'sjoel', 'tempel') via het onderwijs op de samenleving weet uit te oefenen en die een loodzware sleeprem is voor de ontwikkeling van de morele standaard, de verdraagzaamheid, de harmonie, de solidariteit en de inclusiviteit van de samenleving. En de voorbeeldfunctie die een seculier geachte minister van een seculier geachte staat heeft. Dit geldt zowel voor Frankrijk als Nederland en alle andere seculiere democratieën in Europa en elders.
Zandb
Zandb17 jan. 2024 - 11:12
Beisser U denkt tegenstrijdig: U wilt onderwijs voldoet dat aan de gestelde eisen, die de veiligheid voor iedereen moeten borgen, verbieden omdat u suggereert dat wanneer er sprake is van religie in het onderwijs, dat niet aan de gestelde eisen, die veiligheid van iedereen niet borgen, voldoet. Anders dan in Nederland, is er in dit geval sprake van onderwijs waar de overheid helemaal niets mee van doen heeft, behalve dat het er op toe moet zien dat de (grond)wet gerespecteerd wordt. Conclusie: Als er geen wetten worden overtreden kan elk onderwijs gegeven worden. En u suggereert dat religie in de school en de wet per definitie niet samen gaan. Dat is klinkklare onzin, behalve wanneer de vrijheid van meningsuiting (en dus van godsdienst) wordt afgeschaft.
DanielleDefoe
DanielleDefoe
16 jan. 2024 - 10:54
Het beleid van de school afkeuren zou meer op zijn plaats zijn rn dan niet alleen vanwege de homofobie maar ook vanwege het seksisme.
4 Reacties
Beisser
Beisser16 jan. 2024 - 20:34
['Het beleid van de school afkeuren zou meer op zijn plaats zijn…'] Absoluut! En dan maatregelen nemen om de situatie te verbeteren. Dat is haar taak als minister van onderwijs.
EenMening3
EenMening316 jan. 2024 - 22:54
Gescheiden klassen hebben in het protestants-christelijk en openbaar onderwijs nooit bestaan. Het is typisch Roomsch en geeft aan hoe ongezond deze in theorie celibataire club is.. Ik dacht trouwens dat dit fenomeen niet meer bestond.
Loods
Loods17 jan. 2024 - 14:46
@eenmening Alleen al in het VK zijn er 100-en scholen die alleen voor jongens (Eton of St Pauls school bijvoorbeeld ) of of meisjes (City of London School For Girls) zijn. En b.v. St Pauls is zeker niet rooms maar Church of England.
DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jan. 2024 - 17:30
In Nederland is het nog vnl typisch Joods en Islamitisch om jongens en meisjes gescheiden te (willen) houden. Prestigieuze kostscholen zoals Eton College dat werd gesticht in 1440 kennen we hier niet.
Zandb
Zandb
16 jan. 2024 - 10:49
Je betreurt de ophef. Nou veel nietszeggender is maar moeilijk te realiseren.
haarklover
haarklover
16 jan. 2024 - 10:39
Franse privé-scholen hebben (of hadden) de reputatie dat ze beter onderwijs gaven, maar een kennis vond het nivo van haar katholieke school juist lager, omdat juist veel zwakke leerlingen naar de privéschool gingen.
Phantom3
Phantom3
16 jan. 2024 - 10:34
Religie zou ook niet in het onderwijs moeten zitten. Dat maak je je kinderen thuis maar wijs. Daar mag je geloven wat je wilt.
8 Reacties
Norsemen
Norsemen16 jan. 2024 - 11:30
Dat mag inderdaad. Je kunt je wel afvragen of dat geen vorm van kindermishandeling is.
Grond Werk
Grond Werk16 jan. 2024 - 11:56
Zouj niet moeten inderdaad maar die realiteit is nog heel ver weg.
Anna R. Chist
Anna R. Chist16 jan. 2024 - 12:41
geloof is breder dan religie . Dus de vraag is dan of scholen kinderen mogen lastigvallen met andere zaken dan zuivere lesstof gebaseerd op direkt toepasbare kennis. En zelfs dat is schimmig. Er zijn mensen die zeggen dat we het onderwijs bijvoorbeeld moeten dekolonialiseren. Daarom denk ik dat je moet oppassen met dat soort uitspraken, voor je het weet is er een soort waarheid waarmee elk kind moet worden geïndoctrineerd.
Zandb
Zandb16 jan. 2024 - 14:00
Phantom Op scholen mag je ook geloven wat je wilt. Als dat niet het geval is, dan voldoet die school simpelweg niet aan de eisen.
Norsemen
Norsemen16 jan. 2024 - 14:59
"Op scholen mag je ook geloven wat je wilt" Nee Een christelijke school mag eisen dat de grondslagen van de school "gerespecteerd" worden. M.a.w. ze kunnen iemand vanwege het (niet) hebben van bepaalde opvattingen weigeren.
Beisser
Beisser16 jan. 2024 - 20:58
['geloof is breder dan religie .'] Éen van de vele smoezen die gehanteerd worden om het eigen vluchtgedrag (Want geloof/bijgeloof/religie/spiritisme/mystiek is vluchtgedrag!) goed te praten. ['Dus de vraag is dan of scholen kinderen mogen lastigvallen met andere zaken dan zuivere lesstof gebaseerd op direkt toepasbare kennis.'] Als een school haar leerlingen lastigvalt is ze hoedanook fout bezig. Een school moet kinderen de kennis en vaardigheden bijbrengen die het nodig heeft om als volwassene een zelfstandig en verantwoordelijk persoon in de samenleving te functioneren. Het geraamte hiervan staat in ons land in de schoolwetgeving beschreven. Het staat de scholen vrij om dat geraamte verder in te vullen. Dat zal in Frankrijk ook zo zijn. En het staat de ouders vrij om die school voor hun kinderen te kiezen die naar hun mening het best aan hun wensen voldoet. ['En zelfs dat is schimmig.'] Helemaal niet. Elke school moet voldoen aan de eisen die de wet stelt en die de te geven vakken duidelijk voorschrijft en het te behalen niveau per jaar ook. we hebben een inspectie die daarop toeziet. Religie/ godsdienst hoort daar niet bij. Dat is eigen initiatief van de (religieuze) stichters van de school. [' Er zijn mensen die zeggen dat we het onderwijs bijvoorbeeld moeten dekolonialiseren. '] Wat is dat: 'dekoloniseren' van het onderwijs?? En onderwijzen is heel wat anders dan indoctrineren.
Anna R. Chist
Anna R. Chist17 jan. 2024 - 10:49
De wet kan allerlei eisen stellen. Normen en waarden bijbrengen bijvoorbeed. Maar wat als Wilders nu straks besluit dat onze kinderen op school moeten de vlag moeten gaan groeten zoals in bepaalde landen gebruikelijk is, iets dat ie namelijk ooit eens voorstelde meende ik. Ik zie dat als indoctrinatie en tevens als schadelijk. En normen en waarden bijbrengen, moet de wet of iemand anders bepalen welke normen en waarden? Wat als de politiek nu eens besluit dat we verschillende rassen verschillend moeten behandelen, zoals ook bepaalde mensen lijken te willen. En wat religie betreft. Geloof is geloof - of dat nu in god is of in de magische hand van de markt. Het ontbreken van religie heeft de meesten niet bevrijdt maar ze slechts opgezadeld met andere waanideeën. De politiek zit er vol mee. Mogelijk is het zelfs nog erger dan toen de kerk nog dominant was. Toen konden mensen er tenminste nog de bijbel bijpakken, nu zitten ze verstrikt in een wirwar van media, pseudo- en gewone wetenschap, opnies, leugens, propaganda, zelfhulpgoeroe's en aanverwante coaches en allerlei verhaaltjes die zich via verjaarspartijen versprijden maar waar uiteindelijk weinig van waar is.
Norsemen
Norsemen18 jan. 2024 - 8:08
"Geloof is geloof - of dat nu in god is of in de magische hand van de markt" Wat een onzin. Je lijkt het verschil tussen geloven en denken niet te snappen. Mensen denken niet dat god bestaat, maar geloven dat god bestaat. Mensen geloven niet dat god niet bestaat, maar denken dat god niet bestaat. Niet dat ik het eens ben met het idee van "de magische hand van de markt". Maar dat idee is niet gebaseerd op geloven maar op denken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor