Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Frankrijk verbiedt terrasverwarmers

  •  
27-07-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
333 keer bekeken
  •  
Paris : Meeting of the Council for environmental protection (Conseil de Defense Ecologique)

© French Secretary of State in charge of Ecological and Inclusive Transition Berangere Abba and French Ecological and Social Transition Minister Barbara Pompili leave to attend the 5th meeting

Frankrijk gaat het verwarmen van buitenruimtes verbieden. Ook moeten publiek toegankelijke gebouwen met airconditioning of verwarming, straks afgesloten deuren hebben. Dat meldt de Franse Huffington Post.
De maatregelen worden in het voorjaar van 2021 van kracht, en maken onderdeel uit van een groter pakket dat maandag werd gepresenteerd door de minister van Ecologische Transitie Barbara Pompili en de staatssecretaris voor Biodiversiteit Bérangère Abba.
Begin dit jaar voerde Rennes al een verbod op terrasverwarmers in. Terrasverwarmers zijn energieslurpers. Volgens de site Terrasheater.nl bedraagt het verbruik al snel 2 kWh per uur. Dat betekent dat een terrasverwarmer na vier dagen continu draaien al meer elektriciteit heeft verbruikt dan een zuinige ijskast in een jaar.
Pompili en Abba willen dat gebouwen die niet energiezuinig zijn, worden gerenoveerd. Huurders van panden die niet aan de energie-eisen voldoen, moeten de mogelijkheid krijgen om geen huur meer te betalen.
Daarnaast kondigden de bewindsvrouwen de creatie van twee nieuwe natuurparken aan. Pompili en Abba willen dat op termijn 30 procent van het Franse landoppervlak beschermd wordt.
Onlangs deed een burgerraad bestaande uit 150 door loting aangewezen Franse burgers , 149 aanbevelingen om de klimaatcrisis aan te pakken.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (19)

Leonard van Rhijn
Leonard van Rhijn
2 nov. 2021 - 13:13
terrasopwarming is aarde-verarming https://terrasopwarming.nl/
joostmaghetweten
joostmaghetweten
29 jul. 2020 - 18:49
Beste redactie, pas aub het artikel nogmaals aan. Nu staat er een fout in het artikel op aanraden van een “natuurkundeleraar”. Ik mag dan geen leraar zijn maar ik weet wel genoeg van natuurkunde om zeker te weten dat wat eerder in de comments verscheen niet klopt. De zin: “ Volgens de site Terrasheater.nl bedraagt het verbruik al snel 2 kWh”. Roept nu direct de vraag op: hoe snel? Het antwoord is in een uur. Iets wat er voorheen blijkbaar wel stond. Ik snap de verwarring best. Immers kWh staat voor kilo *Watt * uur. Laat me proberen uit te leggen wat dit betekent: kilo=1000, Watt= Joule per seconde (Joule is de natuurkundige eenheid voor energie) uur=3600seconden. Dus 1kWh = 1000 * 3600 Joule (wat dus simpelweg een hoeveelheid energie is). Een apparaat kan er een uur, een dag of een jaar over doen voordat het 1kWh heeft gebruikt, afhankelijk van hoe zuinig dat apparaat is. Bij een terrasheater is 1kWh blijkbaar na een half uur verbruikt immers het verbruik is 2kWh per uur. Ik zou het fijn vinden als dit kan worden aangepast omdat ik hoop dat dit het begrip in dit mooie vak kan verbeteren. Vandaar ook dat ik de moeite neem om te reageren.
FrankJan Boere
FrankJan Boere
28 jul. 2020 - 6:11
Er wordt in de commentaren flink gesproken vover de getallen... Mij intrigeren dan andere getallen: 150 burgers komen met 149 aanbevelingen.... intrigerend: was er eentje ziek, kon hij (m/v) niet schrijven, straf en in de hoek moeten staan, te laat gekomen, afgekeken en dus twee dezelfde aanbevelingen of te laat klaar??
1 Reactie
adriek
adriek28 jul. 2020 - 11:47
Ik neem aan dat de bijna overeenkomst op toeval berust. Er hoeft toch niet exact 1 aanbeveling per persoon uit een burgerraad te rollen? Sommige deelnemers zullen zes aanbevelingen gedaan hebben, anderen twee, met een grote kans dat er veel overlap was. Ik was er niet bij maar vermoed een 'branstorm' achtige setting waar eerst (al dan niet wilde) ideeen verzameld worden die daarna op realiteitsgehalte gefilterd worden om uiteindelijk te resulteren in een 'shortlist' (149 is best veel) aan aanbevelingen.
Lantaarnpaal
Lantaarnpaal
27 jul. 2020 - 20:23
Zeer goede maatregel. Het is van de zotte om buitenlucht te gaan verwarmen.
1 Reactie
adriek
adriek28 jul. 2020 - 10:09
Een goede terrasverwarmer verwarmt voornamelijk door infrarode straling, daarbij wordt de lucht nauwelijks verwamd.
Zapata
Zapata
27 jul. 2020 - 18:58
Het kan aan mij liggen hoor, maar waarom als het koud is buiten ga je dan niet binnen zitten?
4 Reacties
Salama.
Salama.27 jul. 2020 - 20:22
Omdat er binnen geen plek is vanwege de coronamaatregelen, of omdat buiten wel, maar binnen niet gerookt mag worden.
mayhem
mayhem27 jul. 2020 - 20:33
Omdat je binnen niet mag roken
rvb2
rvb227 jul. 2020 - 20:43
omdat rokers niet meer welkom zijn.
Zapata
Zapata28 jul. 2020 - 15:29
@allen dan trek je je jas aan, gaat naar buiten, rookt zo een ding in vijf minuten op, gaat weer naar binnen trekt de jas uit en herhaalt dit zo om het half uur voor de stevige verslaafden onder ons.
Verver
Verver
27 jul. 2020 - 18:52
Gewoon corona door laten woekeren en kijk eens wat dat scheelt aan energie. Er zijn te veel mensen op de aarde en dan kunnen we wel 'alle kleine beetjes tellen mee' gaan doen, maar we pakken er aan de andere kant weer heel wat energie bij. Straks nog een boete op het gebruik van een terrasheater en dan is het goedkoper om naar Afrika te vliegen, een avondje op het terras te gaan zitten en weer terugvliegen. Ow...vliegtaks...komt ook nog ja. Dan maar kampvuurtje...fijnstof, co2, klachten van de buren, die tegenwoordig allemaal een longkwaal hebben. Dan maar een ecologisch kinderarbeidvrije trui aan.
Max6
Max6
27 jul. 2020 - 18:08
Ow.... ik wilde er in het najaar eentje installeren onder de veranda. Ik begrijp dat ik dan toch maar beter voor een vuurkorf kan gaan? Maar serieus... het stroomverbruik van airco’s stijgt elk jaar.... het stroomverbruik van het data verkeer stijgt enorm... ook in Frankrijk... maar we gaan ons druk maken over terrasverwarmers... de mensen zouden eens plezier hebben.
1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot28 jul. 2020 - 9:11
'de mensen zouden eens plezier hebben.' Als je plezier afhankelijk is van een terrasverwarmer worden het misschien eens tijd om psychische hulp te gaan zoeken.
Thuiszitter
Thuiszitter
27 jul. 2020 - 17:56
Of je neemt een parasol met met zonnepanelen , zo doet een uitbater alhier. Overdags laadt hij de kachel op , lijkt mij een goed alternatief.
1 Reactie
adriek
adriek28 jul. 2020 - 10:15
Overdags laadt hij de kachel op? Dat moeten flinke zonnepanelen zijn, om een verwarming zoals beschreven (2kW) drie uurtjes te laten branden (6kWh) heb je toch wel zes zonnepanelen (van 100 bij 160 centimeter) en een flink pak accu's om de energie op te slaan nodig. Op de gok: Ik verwacht eerder dat de uitbater een paar zonnepaneeltjes gebruikt voor de LED-lampjes onder de parasol en opdat hij zijn imago wat kan verlichten. Een warmwater systeem is theoretisch ook mogelijk maar dat is als verwarming op een terras niet erg effectief, daar werkt eigenlijk alleen infrarood afdoende.
P Haan
P Haan
27 jul. 2020 - 16:46
Het begin is er. Nu de kerstverlichting. (1 miljoen huishoudens die 10 Watt verlichting hebben branden, toch 14.000 stofzuigers die buiten staan te loeien)
2 Reacties
KM2
KM227 jul. 2020 - 19:04
Sinds wanneer loeit kerstverlichting?
P Haan
P Haan27 jul. 2020 - 21:03
Vanaf half November ongeveer. Gezellig man, op niks af energie verstoken.
Zakenpief
Zakenpief
27 jul. 2020 - 15:40
Je kunt ook de verlichting van de Eiffeltoren uitzetten. Bespaart je jaarlijks 680.000 kWh (2015).
1 Reactie
adriek
adriek29 jul. 2020 - 8:23
Daarvoor kun je 850 terrasverwarmers honderd avonden per jaar vier uur terraszitters laten verwarmen. Ik weet niet hoeveel terrasjes Parijs telt, maar de Eiffeltoren 's avonds in het donker zetten kan veel (ander) genot opleveren.
Ryan2
Ryan2
27 jul. 2020 - 15:01
Tja, ik kan het ook niet volgen dat die dingen bedacht zijn. Knettergek. Dat argument dat mensen het koud krijgen buiten snijdt geen hout. Je kan ook een vest of een trui aan trekken. Wij Nederlanders zijn toch geen watjes!
bv-user-40841
bv-user-40841
27 jul. 2020 - 14:59
Mooi, doen ze wel goede dingen met die EU giften.... Had andersvast niet gelukt. Weliswaar klein bier, dus nu nog de vakbonden modeniseren. Even doorpakken.
1 Reactie
LaBou
LaBou 27 jul. 2020 - 16:20
En jij hebt commentaar op de reacties van anderen? Je moet het lef maar hebben.
Robert Follon
Robert Follon
27 jul. 2020 - 14:59
[het verbruik al snel 2 kWh ... na vier dagen draaien al meer elektriciteit heeft verbruikt dan een zuinige ijskast in een jaar] Lukt dat rekenen daar nog een beetje? De zuinige ijskast in jullie voorbeeld verbruikt 160 kWh. 160 kWh/4 = 40 kWh. Dus een terrasverwarmer staat 20 uur per dag aan? Dat lijkt me een beetje sterk...
4 Reacties
SG87
SG8727 jul. 2020 - 15:46
Als natuurkundedocent wordt ik hier allergisch van: 1) In de tekst van het artikel staat "2kWh per uur", dat kan natuurlijk niet (Foei redactie!), want in de eenheid kWh is voor het totale gebruik. Aan de eenheid kun je het al zien, want kWh betekend het aantal kW (het vermogen) x het aantal uur dat je het apparaat gebruikt hebt. Het had natuurlijk moeten zijn 2kW per uur, dat is dus het vermogen van die heater. 2) Wat ben je hier in hemelsnaam aan het berekenen? Waarom deel je door 4??? Die 160 kWh die je voor een ijskast gevonden heb, dat is het totale energiegebruik voor een jaar. Als je dat deelt door 4 kom je echt niet per dag uit. Die 2 kW (die ten onrechte als 2kWh werd opgeschreven) is het vermogen van de heater. Dat betekend dus dat hij elk uur 2 kW gebruikt en na 4 dagen is dat dus: 2 kW x 96 (aantal uren in 4 dagen) = 192 kWh Het klopt dus dat een terrasheater met een gebruik van 2 kW in 4 volle dagen meer energie gebruikt dan een ijskast in een heel jaar. En een heater zal ongetwijfeld in een jaar langer aan staan dan slechts 96 uren (dat zou immers afgerond slechts gemiddeld 16 minuten per dag zijn)
vdbemt
vdbemt27 jul. 2020 - 16:30
Volgens de berekeningen van Matthijs00 gaat het om 20 avonden. Is toch ook wel heel erg veel meer in gebruik dan een koelkast. Vrij idioot, toch?
Robert Follon
Robert Follon27 jul. 2020 - 17:56
[Waarom deel je door 4???] "Na 4 dagen draaien". Jij rekent algemeen uit, ik pak het verhaal als startpunt.
joostmaghetweten
joostmaghetweten27 jul. 2020 - 22:49
@SG87 ben jij natuurkundedocent? Ik hoop dat je een grapje maakt. Wat je zegt klopt namelijk niet! 1) "kWh per uur" is juist aangezien het hier gaat om vermogen (verbruik per tijdseenheid). Het had ook gewoon kW kunnen zijn maar dat is minder logisch omdat doorgaans kWh wordt gebruikt om verbruikte energie van huishoudens weer te geven. Wat daarintegen absoluut fout is om het energieverbruik per tijdseenheid aan te duiden is "kW per uur". Er staat dan Joule per seconde per uur. Dat is de verandering van het energieverbruik per uur maar voor een simpele heater is die redelijk constant. 2) Let aub wat beter op je d's en t's.
Matthijs00
Matthijs00
27 jul. 2020 - 14:31
Graag wat nuance in bovengenoemde tekst. Er wordt vanuit gegaan dat de terrasbrander 24/7 aanstaat gedurende 4 dagen. Niet realistisch, en verwarrend voor de lezer. 160 kWh (jaarlijks verbruik koelkast) / 2 kW (vermogen terrasbrander) = 80 uur. Staat gelijk aan 20 avonden, 4 uur buiten zitten.
1 Reactie
SG87
SG8727 jul. 2020 - 15:56
Nee, in de tekst wordt nergens gezegd dat er vanuit gegaan wordt dat de terrasbrander 4 dagen onafgebroken aan staat. Er wordt gezegd dat hij 4 dagen brand, dat is dus een totaal aantal en kan dus prima verdeeld zijn over een langere periode. Daarnaast wordt er niet gezegd dat die terrasheater slechts een totale 4 dagen aan staat, maar dat bij 4 dagen hij al meer verbruikt heeft dan een zuinige ijskast. Je berekening klopt vervolgens wel: vanaf 80 uur branden heeft de terrasheater al meer gebruikt dan een ijskast in een heel jaar gebruikt. Dat is dus iets minder dan 4 dagen (=96 uur), maar ze wilden denk ik afronden op hele dagen voor de leesbaarheid. In werkelijkheid zal die natuurlijk wel langer gebruikt worden dan slechts 20 dagen (zeker bij cafés en restaurants), maar dit is de grens vanaf waar zo'n heater dus al meer energie gebruikt dan een zuinige ijskast in een heel jaar doet.
korheiden2
korheiden2
27 jul. 2020 - 14:09
Een bijzonder goede en eigenlijk zeer voor de hand liggende maatregel. Kun je eigenlijk zo invoeren, maar er zal in ons land eerst wel weer uitgebreid onderzoek worden gedaan en - als het er al van komt - zal waarschijnlijk een overgangsperiode o.i.d. gelden. En het onvermijdelijke draagvlak is ook vast weer een ding.
bv-user-35055
bv-user-35055
27 jul. 2020 - 13:48
Inderdaad. Die terrasverwarmers zijn de nekkebreker van het klimaat. Oh wacht... In 2020 bouwt China 184 kolencentrales. Met nog 272 onderweg...https://endcoal.org/global-coal-plant-tracker/ Maar die terrasverwarmers...dat is echt de klimaatmisdaad van de eeuwigheid..
5 Reacties
Cave Canem
Cave Canem27 jul. 2020 - 15:40
En ruim 100 nieuwe vliegvelden. Maar die stilgezette terrasverwarmers compenseren alles ruimschoots. We zijn goed bezig in Europa. Nu de gordijnen nog een half uurtje eerder dicht en de poolkappen groeien weer aan.
SG87
SG8727 jul. 2020 - 15:57
Want die terrasheaters kunnen uit het niets energie tevoorschijn toveren? Of zouden die juist elektriciteitscentrales nodig hebben voor de toevoer van energie?
vdbemt
vdbemt27 jul. 2020 - 16:38
Tja China. Bouwt nog steeds kolencentrales. maar ook dit: "China is wereldwijd leidend in de energietransitie als grootste producent, exporteur en installateur van zonnepanelen, windturbines, energieopslag en elektrische voertuigen. Ook in aantallen patenten voor duurzame energie ligt China duidelijk voor op de VS en de EU". En "China’s CO2 emissies zullen fors gaan dalen ongeacht welk scenario China kiest als basis voor haar nieuwe vijfjarenplan voor de periode 2021-2025. China haalt bij beide scenario’s een versnelling van 7 jaar ten opzichte van haar inzet bij ondertekening van het klimaatakkoord van Parijs. .......Wie blijft roepen dat China niets doet aan klimaatbeleid kan de komende jaren bedrogen uitkomen. China ziet de energietransitie namelijk als een strategische kans om het marktleiderschap van de VS en EU over te nemen."
itsme3
itsme327 jul. 2020 - 20:43
@vdBemt Enige naïviteit kan u niet ontzegt worden. Naast dat China het land volbouwt met kolencentrales, richten de Chinese investeringen in "hernieuwbare energie"zich vooral op waterkracht. En ik kan uw verzekeren, Chinese waterkracht is niet schoon, maar eerder een misdaad tegen de menselijkheid. Momenteel is China bezig de Mekong (Delta) te vernietigen, de levensader van Vietnam.
Joe Speedboot
Joe Speedboot28 jul. 2020 - 9:09
'In 2020 bouwt China 184 kolencentrales. Met nog 272 onderweg' De productie van terrasverwarmers en al die andere troep die naar Het Westen gaat moet toch ergens zijn energie vandaan halen.
RaymondenJoop
RaymondenJoop
27 jul. 2020 - 13:46
'Onlangs deed een burgerraad bestaande uit 150 door loting aangewezen Franse burgers' Dat zouden ze hier eens moeten doen, elimineer die gekkies aan linker en rechterzijde. Simpelweg een random doorsnede v/d bevolking. Gezond verstand zegeviert dan 's eindelijk.
Kaas2
Kaas2
27 jul. 2020 - 13:36
Wat een betutteling. Het is heerlijk om ook op koudere avonden buiten te zitten. Vooral met de wisselvallige somers die we nu hebben.
2 Reacties
vdbemt
vdbemt27 jul. 2020 - 17:46
"Het is heerlijk om ook op koudere avonden buiten te zitten" Precies. Met een lekkere dikke jas of trui. Dat is echt. Toch niet met zo'n energievretend monster naast je.
Willem D2
Willem D227 jul. 2020 - 23:08
Ja en dubbel voordeel.. Nu lekker warm en volgend jaar door de klimaatopwarming (voor de co2 gelovigen onder ons), die natuurlijk wordt veroorzaakt door die heaters ook warm.
Tom Meijer
Tom Meijer
27 jul. 2020 - 13:19
Heel goed, ik erger me al heel lang aan terrasverwarming. Wie bedenkt in vredesnaam zoiets. Nederland zou moeten volgen, z.s.m.
9 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland27 jul. 2020 - 13:43
Nou dat is bedacht vanwege het rookverbod. Dat wist u vast ook wel.
RaymondenJoop
RaymondenJoop27 jul. 2020 - 13:54
Klopt helemaal, maar er zijn natuurlijk nog veel meer en betere maatregelen te bedenken.
adriek
adriek27 jul. 2020 - 14:22
"Wie bedenkt in vredesnaam zoiets." De ondernemer die ziet dat zijn klanten naar huis gaan als ze het koud krijgen. Een paarhonderd euro investeren in wat van die heaters en buitenstopcontacten houdt de klanten een paar uur langer 'binnen', dus die investering is in een paar weken terugverdiend. Koopt de beste man groene stroom in is er voor wat betreft het milieu zelfs niets aan de hand. Ik zie geen reden tot ergernis, tenzij je zelf naar binnen moet 'vluchten' voor de kou, maar dan lijkt de ergernis eerder uit jaloezie voort te komen.
bv-user-40841
bv-user-4084127 jul. 2020 - 15:01
@Tom U moet een grijs, triest leven hebben, zoveel ergenis telkenmale.... Nooit savonds op een terrasje....
GoudenBergen
GoudenBergen27 jul. 2020 - 17:25
@Tom Een jaar of 50 geleden betekende "progessief" minder verboden en meer vrijheid. Wat nu door moet gaan voor progressief wil juist steeds meer verbieden.
vdbemt
vdbemt27 jul. 2020 - 17:47
@Griezel. "Nou dat is bedacht vanwege het rookverbod." Dus voor het ene slechte is het andere slechte in de plaats gekomen.
vdbemt
vdbemt27 jul. 2020 - 17:51
@Eirda "Koopt de beste man groene stroom in is er voor wat betreft het milieu zelfs niets aan de hand." 1 - dan moet hij wel groene stroom inkopen. Dat is niet een 1-op-1 feit. 2 - Het energienet is niet onbeperkt. Heeft zijn maximale capaciteit. En het kost tijd (en geld) die capaciteit te vergroten. Er is weldegelijk iets aan de hand.
adriek
adriek27 jul. 2020 - 20:59
@vdbemt: De stroom kost een paar centen, daarbovenop transportkosten en een boel belasting. Die transportkosten gebruikt het energiebedrijf om het netwerk uit te breiden. Goed geregeld dus. Het minimum waarmee elektrische auto's worden geladen is 3.5 kiloWatt, bijna twee terraskachels, de meeste laders doen drie keer zoveel, Tesla's superchargers doen 72 kW (36 terrasverwarmers) Er zijn heel veel meer elektrische auto's dan terrasverwarmers en die dingen 'moeten' ook nog eens allemaal tegelijk aan de lader, 's morgens om negen uur bij de zaak, en 's avonds om zes uur thuis. Datacenters, en vooral de koeling daarvan, gebruiken de energie van een kleine stad om jouw en mijn Internet aan de gang te houden. Als die glazen kantoorgebouwen die onze steden ontsieren worden elektrisch gekoeld tegen enorme energiekosten. Die terrasverwarmers zijn echt niet het grootste probleem in onze maatschappij, net zo min als de stofzuigers van 1500 Watt die Europa zo moedig verboden heeft, maar overheden houden zich graag met 'klein bier' bezig om de aandacht van grote problemen af te leiden.
Tom Meijer
Tom Meijer1 aug. 2020 - 12:45
Veel zielige antwoorden.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor