Frankrijk heeft vluchten verboden naar bestemmingen die je ook binnen 2,5 uur met de trein kunt bereiken. De maatregel heeft met name gevolgen voor vluchten tussen Parijs en regionale vliegvelden bij plaatsen als Nantes, Lyon en Bordeaux. De minister van Transport, Clément Beaune, spreekt van een “essentiële stap in het beleid om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen”.
De Franse regering had Air France in 2020 al gedwongen om de nieuwe klimaatmaatregel te omarmen in ruil voor coronasteun. Critici vinden dat de nieuwe regel niet ver genoeg gaat. Zo blijft het mogelijk om het vliegtuig te nemen tussen Parijs en Marseille: een reis waar je met de trein ruwweg drie uur over doet.
In Spanje vervangen hogesnelheidstreinen inmiddels een flink deel van de binnenlandse vluchten. Waren er in het eerste kwartaal van 2019 nog zo’n vier miljoen Spanjaarden die het vliegtuig pakten tussen plaatsen als Barcelona, Alicante en Sevilla, in de eerste drie maanden van dit jaar waren dat er minder dan een miljoen.
In 2019 stemde de Tweede Kamer in met een motie om een einde te maken aan lijnvluchten tussen Amsterdam en Brussel. KLM vliegt nog altijd tussen de twee hoofdsteden. Met de Thalys duurt de reis tussen Amsterdam en Brussel net iets minder dan twee uur.