Fotograaf leert harde les van de interneteconomie
• 23-12-2018
• leestijd 2 minuten
De interneteconomie is ons verkocht met mooie praatjes en glimmende termen als de long tail, self publishing en micro-payments. De Canadese fotograaf Michael Stemm heeft nu aan den lijve ondervonden waar dat in de praktijk op neer kan komen.
Hij plaatste zijn foto’s op Shutterstock, een zogeheten stockfoto-site waar je foto’s op kunt plaatsen die dan eventueel gekocht kunnen worden door belangstellenden. Een van de foto’s die hij uploadde was van een besneeuwde brug, gemaakt in december 2017. Hij keek er verder niet naar om en las – net zoals het gros van de gebruikers – ook de licentievoorwaarden niet. Totdat vrienden hem berichten stuurden dat ze zijn foto terugzagen in de schappen van de immense warenhuisketen Walmart.
Zijn foto prijkte op een kalender, wenskaarten en zelfs dekens. Een bedrijf bleek de foto gekocht te hebben via Shuttestock en die te gebruiken om producten te verfraaien. Alleen al van de kalender en kaarten hadden ze 500.000 stuks verkocht.
Stemm checkte zijn account bij Shutterstock en ja hoor, daar stond het bedrag dat hij had ontvangen voor zin foto: 1,88 Amerikaanse dollars. Hij kan daar overigens zichzelf niet mee trakteren want Shutterstock betaalt tegoeden pas uit als ze boven de 50 dollar komen. “Ik voel me gebruikt”, zegt Stemms. “De kleine man die tijd en moeite besteed om de foto te maken en up te loaden en die nu te gelde wordt gemaakt door grote bedrijven.”
Het bedrijf in kwestie wil
slechts kwijt dat ze in hun recht staan. Auteursrechtdeskundigen stellen dat Stemm geen kans maakt om zijn recht te claimen. Hij heeft met het uploaden ingestemd met de praktijken, zonder te overzien wat de gevolgen zouden zijn.
De Facebook-video waarin hij zijn relaas doet is al tienduizenden keren bekeken. Een schrale troost.