Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Forse straffen voor klimaatactivisten Mauritshuis

  •  
02-11-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2982 keer bekeken
  •  
ANP-457116205

Twee klimaatactivisten die vorige week donderdag in het Haagse Mauritshuis een vastplakactie uitvoerden bij het schilderij Het meisje met de parel van Johannes Vermeer zijn veroordeeld tot twee maanden cel, waarvan een voorwaardelijk. Ze moeten de straf meteen uitzitten. Het Openbaar Ministerie had vier maanden cel geëist waarvan twee voorwaardelijk. Een van de twee heeft de actie alleen maar gefilmd. Hij zegt aanwezig te zijn geweest als journalist en geen weet te hebben gehad van de precieze plannen. De rechter verklaarde dat niet te geloven.

De twee zijn veroordeeld wegens vernieling en openlijk geweld ondanks dat het schilderij zelf niet beschadigd raakte. Een achterpaneel, het glas en een stukje van de lijst raakten wel licht beschadigd. 

Het AD schrijft over een van de Belgische activisten, Wouter Mouton die lid is van de actiegroep Just Stop Oil:

Hij zei dat hij wist dat er glas voor het schilderij zat. ,,Dus was het risico aanvaardbaar.” Mouton probeerde uit te leggen dat het niet de bedoeling was het schilderij te beschadigen, dat ze zo weinig mogelijk risico namen. Hij pakte ook af en toe zijn moment om de ‘door pers en politiek genegeerde’ klimaatcrisis onder de aandacht te brengen, onder applaus van de publieke tribune waar veel supporters van Mouton zaten. ,,Over vijf jaar zal niemand meer over corona of de Oekraïne-oorlog babbelen, maar zal het klimaat nóg urgenter zijn.”

Omroep West meldt dat Mouton verklaarde van tevoren goed bekeken te hebben of het glas het hele schilderij bedekte en niet de volledige hoeveelheid lijm te hebben gebruikt om beschadiging van het 350 jaar oude meesterwerk te voorkomen.

De rechter oordeelde dat er bij het opleggen van de straf geen sprake is van aantasting van het demonstratierecht. Dan moet volgens de politierechter duidelijk zijn om welke eis het gaat. "En dat kan ik niet rijmen met het vastplakken van een hoofd aan een schilderij."

Een derde verdachte, die ook nog vast zit, moet vrijdag voor de politierechter verschijnen. Hij beroept zich op het demonstratierecht.

Update:

De Belgische afdeling van Just Stop Oil verklaart naar aanleiding van het vonnis:

Is het niet nog ironischer dat dit proces plaatsvindt op slechts een paar honderd meter van het hoofdkantoor van Shell, waarvan de leidinggevenden sinds de jaren tachtig alles in het werk stellen om ons te overtuigen van de onschadelijkheid van hun activiteiten, terwijl ze intern op de hoogte zijn van de catastrofale gevolgen van diezelfde activiteiten voor het milieu? De buitenproportionele repressie van onze activistische vrienden benadrukt de verstrengeling van de Nederlandse regering met de fossiele brandstofindustrie. Wanneer worden Shell, TotalEnergies en andere eco-criminelen veroordeeld voor misdaden tegen de mensheid?

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (18)

bv-user-15426
bv-user-15426
3 nov. 2022 - 16:36
Het barst hier uit zijn voegen van de jijbakken. 'Ja maar boeren... ' 'ja maar shell...' Los van de idiote acties van protestboeren zijn deze klimaatfanatici (nee je bent geen activist door tunberg 2.0 te spelen en je narcisme te ventileren) enkel aan het jennen en traineren met geen ander gevolg dan dat je de klimaatontkenners eensgezinder maakt. Een snelweg of kruising blokkeren levert geen gewaarschuwde mensen op. Iedereen die je actie steunt is het al met je eens.
1 Reactie
LaBou
LaBou 4 nov. 2022 - 9:53
Soms zijn zelfs jij-bakken toegestaan en is de beschuldiging van het gebruik daarvan een manier om zonder enig argument (want die heeft de reageerder hier niet) de discussie dood te slaan.
toentomatentomaten
toentomatentomaten
3 nov. 2022 - 10:06
Wat is volgende stap, vastlijmen aan de Nachtwacht? Ik houd mijn hart vast, deze lieden zijn tot alles in staat. Wellicht kunnen ze in het cachot nadenken over hun daden.
3 Reacties
Jean-Baptiste L Allemand
Jean-Baptiste L Allemand3 nov. 2022 - 12:47
Ja stel je voor! Straks gaat er nog iemand snelwegen blokkeren, brandstichten en ministers intimideren. Het moet niet gekker worden.
Sven Stevin
Sven Stevin3 nov. 2022 - 21:40
@Jean-Baptiste L'Allemand Blokkeren van drukke wegen, meestal belangrijke verkeersslagaders, inclusief snelwegen, net als de van dezelfde extremistische kringen bekende praktijken van intimiderende de "home visit" bij families van hun doelwitten zijn ons van de milieu-extremisten algemeen bekend als al decennia door hen beproefde strategie. Fijn dat je ons daar nog even aan herinnert.
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 nov. 2022 - 8:42
Wouter Mouton maakte museumbezoekers aan het schrikken maar dat is normaliter niet levensgevaarlijk. Niettemin vind ik kunst&cultuur minder geschikt als doelwit voor klimaatacties.
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk
3 nov. 2022 - 9:42
Blijkbaar accepteren sommigen hier een rechterlijke uitspraak alleen als het hen uitkomt. Hebben ze toch wat gemeen met Trump.
Sven Stevin
Sven Stevin
3 nov. 2022 - 8:04
Fors? Als iemand bewust voorbereid terreur bedrijft door naar de definitie ervan daden van publiek afschrikkende dreiging, in dit geval zeer kwetsbare unieke kunst het mes op de keel te zetten, dan hoor ik daar ook naar vervolgd en veroordeeld te worden. Deze veroordeling moedigt deze extremistische figuren en hun organisaties alleen maar aan.
12 Reacties
LaBou
LaBou 3 nov. 2022 - 12:02
Bij de boerenacties, onder een andere naam, had sven heel andere opvattingen.
Sven Stevin
Sven Stevin3 nov. 2022 - 19:39
Nee hoor LaBou. Die opvattingen waren eender. Ik heb altijd onomwonden verklaard geweld plegende over de schreef gaande radicale boeren hard aan te pakken wat bij mij al gold voor blokkades van snelwegen en opritten daarvan tot aan de intimiderende house visit bij minister van der Wal waar het in alle gevallen ook ging om intimidatie, vernieling, en vrijheidsberoving in geval van de blokkades. Die onderscheid ik in geen geval van de blokkades van wegen en house visits door milieu-extremisten als die van Rebellion Extinction e.d. Wél wees ik er steeds op dat de overgrote meerderheid van de boeren vreedzaam demonstreerde, dus anders dan dat kleine radicale deel, zelfs waar zij met tractoren onderweg weliswaar voor vertragingen zorgden maar zich dus niet schuldig maakten aan blokkades. Voor die overgrote meerderheid van boeren met zorg voor hun zaken neem ik het net zo goed op als voor de overgrote meerderheid van de mensen die zorg hebben voor natuur, milieu, en klimaat en m.i. veel meer betekenen voor een verandering ten goede van de toekomst daarvan dan die radicale geweldplegers en degenen die intimiderende terreur uitoefenen door dreigende acties.
Andreas4
Andreas43 nov. 2022 - 22:16
Deze reactie is verwijderd
wie0-wie
wie0-wie4 nov. 2022 - 7:42
Labou, waar zei Sven dat dan? Je zei ook dat vervatte (of een ander persoon) al 2 jaar riep dat COVID slechts een griepje is. Maar dat heb je ook nooit onderbouwd. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/1-op-de-8-corona-besmettingen-leidt-tot-long-covid-ook-bij-mensen-met-milde-klachten
LaBou
LaBou 4 nov. 2022 - 9:58
Aan de persoon die nu al de zoveelste versie van zijn schuilnaam heeft bedacht: zoek dat maar lekker zelf uit. Tenslotte weet jij beter dan wie dan ook dat ook teksten onder een andere nick niet zomaar weg zijn. Ik peins er dus niet over jouw werk voor je te doen. En dat geldt voor alle andere onzin die je in de loop van de tijd verzameld hebt. Anders dan jij heb ik wel wat beters met mijn tijd te doen. Sven, je kletst wel leuk maar je weet donders goed dat je hier nou onzin vertelt. Of denk je nou echt dat de teksten van "rode diesel" op magische wijze zijn verdwenen.
wie0-wie
wie0-wie4 nov. 2022 - 19:29
Hoi Labou, ik vraag enkel waar je vandaan haalt wat je beweert. Niemand kan dat vinden.
LaBou
LaBou 4 nov. 2022 - 22:32
Nee, JIJ kan dat niet vinden. Want je bent te beroerd om dat op te zoeken. Overigens, is "sven stevin" een alias van jou? En wat is jouw belang bij dit soort stompzinnige vragen.
wie0-wie
wie0-wie5 nov. 2022 - 12:14
Labou, kijk even hier. Niemand kan vinden wie waar had geroepen dat COVID maar een griepje is. Bij de meest logische naam, zeg je “die Was het niet” en ga je snel naar een ander onderwerp.
LaBou
LaBou 5 nov. 2022 - 17:27
Sneu, heel erg sneu. Dat is het enige wat ik van de reacties an wie kan zeggen. Wat een treurig bestaan moet die figuur hebben.
wie0-wie
wie0-wie5 nov. 2022 - 18:42
Hoi Labou. Waarom geef je geen onderbouwing als beweert dat iemand iets in het verleden heeft gezegd? Ik geef toch ook een link waar jij die bereikt doet? https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/1-op-de-8-corona-besmettingen-leidt-tot-long-covid-ook-bij-mensen-met-milde-klachten
LaBou
LaBou 6 nov. 2022 - 6:58
Deze reactie is verwijderd
LaBou
LaBou 6 nov. 2022 - 14:31
Nogmaals, beste wie, zoek zelf maar. En anders vraag je het maar aan je kinderen. Een paar tips: sommige gebruikers veranderen regelmatig van account én reacties zijn nooit echt weg. Wat covid betreft: ik werp een schoen en jij hebt hem al aangetrokken voor hij de grond raakt. En al doende vergeet je te lezen.
Zandb
Zandb
3 nov. 2022 - 7:07
Hoe zeer ik ook vind, dat we niet lichtzinnig over dit soort zaken moeten denken, ben ik bang dat hier onrecht plaatsvindt. Ik garandeer u, dat wanneer een horde activisten heel wat intimiderender bezig geweest zou zijn geweest - net als de boeren bv - er misschien en hooguit een of twee actievoerders de klos zouden zijn maar dan wel met beduidend mildere straf. Misschien ter illustratie een citaat: " De rechter veroordeelt twee broers (17 en 19 jaar) voor de door hen gepleegde strafbare feiten tijdens de boerenprotestacties van 28 juni . De oudste krijgt voor bedreiging en vernieling een gevangenisstraf van 6 dagen. Dit is gelijk aan zijn voorarrest. Hij krijgt daarbij een werkstraf van 180 uur. Ook krijgt hij een voorwaardelijke rijontzegging van 9 maanden. De jongste krijgt een werkstraf van 40 uur met aftrek van zijn voorarrest. Hij heeft door zijn voertuig in de achteruit te zetten terwijl een politieagent in het raam hing, deze politieagent tegen zijn wil een aantal meters meegesleurd. De zaak van deze minderjarige verdachte werd behandeld achter gesloten deuren."  En dan, de rest van de boeren, die net als een van de actievoerders alleen aanwezig waren bij de die actie. en natuurlijk ook, net als die activist, veroordeeld zijn...... Ligt het aan mij of gaat er hier werkelijk iets fout!
6 Reacties
Sam V
Sam V3 nov. 2022 - 8:32
@ Zandb Ja, maar dat vertellen rechtse mensen al decennia. Het voorbeeld van deze schilderijbekladders is juist hoe het moet. Ik zou de rechter juist net prijzen hiervoor. Dat structureel vele verdachten met te lage straffen worden geconfronteerd zouden we inderdaad moeten aanpakken. Dus ook de boeren.
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk3 nov. 2022 - 9:34
"Ligt het aan mij of gaat er hier werkelijk iets fout!" Een rechterlijke uitspraak niet accepteren wanneer het niet uitkomt.
DeDunneVanDam
DeDunneVanDam3 nov. 2022 - 9:58
Wat zou hier fout gegaan zijn? Normaal staat de redenering van de rechter in de uitspraak. Het zijn waarschijnlijke verschillende ten laste leggingen, en spelen er andere zaken een rol, die wel in de uitspraak staan maar niet in het nieuws bericht. Een van de verdachten is minderjarig en u weet net zo goed als ik dat dan andere eisen gelden. Of kijkt u naar de doel van de actievoerder? En als u dan met het doel eens bent , vindt u de straffen al snel te zwaar, en als u niet met het doel eens bent vindt u dan de straffen al snel te licht.
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 nov. 2022 - 10:10
Het steekt inderdaad schril af tegen de behandeling die de relschoppende boeren ten deel viel.
Jan Man
Jan Man3 nov. 2022 - 11:38
Rechters zijn ook mensen met een huis en gezin. Geven ze boeren een flinke straf dan is er een grote kans dat hun tuin een paar dagen later vol met asbest ligt oid. Dan denk je ook als rechter, ik heb geen zin om in de problemen te komen omdat de politiek er zo'n zooitje van heeft gemaakt. Ik geef die boeren wel een taakstrafje.
Jozias2
Jozias23 nov. 2022 - 16:44
@zandb Misschien omdat de boer een blanco strafblad had en deze activist al meerdere acties achter zijn naam heeft staan, ook waarbij hij anderen in levensgevaar heeft gebracht? Misschien omdat er hier van een zekere opzet sprake was. Misschien omdat het vernielde goed of het goed wat risico liep vernield te worden veel mee waarde heeft.
Greendutch
Greendutch
3 nov. 2022 - 5:33
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/vastlijmen-versus-niet-loslaten
Greendutch
Greendutch
3 nov. 2022 - 5:30
jongeren die vechten voor het recht op leven worden belachelijk veel te zwaar bestraft. ik hou van kunst maar, je drukker maken om 'een doekje met prut in een houten lijstje dat in een brand binnen minuten een hoopje stof wordt’ dan om het leven van de generaties die na ons komen gaat m.i. vele perken te buiten. al decennia wordt niet geluisterd naar / geacteerd op de vele waarschuwingen m.b.t. natuur/milieu/klimaat maar gehandeld/geregeerd conform de wensen van vvd/cda aanhang; nu jongeren, zeer zorgvuldig maar steviger, de rust verstoren is er kritiek op die jongeren i.p.v. op die ouwe knarren???
Gio Servas
Gio Servas
3 nov. 2022 - 5:10
Je zou ook een opleiding kunnen volgen en een baan aannemen waarbij je daadwerkelijk invloed uit kan oefenen op het beleid, misschien word je dan wel serieus genomen?
2 Reacties
LaBou
LaBou 3 nov. 2022 - 9:54
Ik neem aan dat jij werk hebt. Wordt je nou echt serieus genomen? Heb je nou echt invloed op het beleid. Of doe je gewoon braaf wat je gezegd wordt.
Zandb
Zandb3 nov. 2022 - 10:32
Gio Man, hou toch eens met dat net doen of u de persoonlijke omstandigheden van mensen kent en of u in staat zou zijn te bepalen in hoeverre die het handelen van mensen bepalen. En, afgezien daarvan:, waarom hoeven mensen die geen opleiding gevolgd hebben en/of geen baan hebben, niet serieus genomen worden. Moet iemand eerst een examen bij u afleggen, voor die z'n mond open mag doen? (En als dat zo is, wie bent u dan wel om dat te mogen?)
Molly Veenstra
Molly Veenstra
3 nov. 2022 - 1:23
Kennelijk moest er een voorbeeld worden gesteld. Het hof heeft het oordeel van de publieke opinie mee gewogen in haar vonnis en dat is zeer kwalijk.
1 Reactie
LaBou
LaBou 3 nov. 2022 - 9:55
Volgende keer gewoon een trekker, voorzien van omgedraaide vlag aan zo'n schilderij vastlijmen. Dan staat ook het grote publiek achter je.
bv-user-24869
bv-user-24869
2 nov. 2022 - 22:20
Het ironische van dit artikel is dat er net een artikel is gepubliceerd hier over complot denken en rechts zijn. Als ik de reactie lees van de Belgische afdeling van Just Stop Oil zie ik redelijk wat complot denken.
Jozias2
Jozias2
2 nov. 2022 - 22:14
Tsja als je echt principieel bent dan accepteer je de consequenties. Een maand is natuurlijk niets als je net de mensheid gered hebt.
4 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk3 nov. 2022 - 9:36
Inderdaad, als men echt hart heeft voor de zaak wil men ook martelaar worden om het punt te maken.
Zandb
Zandb3 nov. 2022 - 10:35
Jozias We mogen toch nog wel iets vinden van de straffen, die hier, als je dat vergelijkt met anders situaties, ogenschijnlijk zo onrechtvaardig opgelegd worden.
Jozias2
Jozias23 nov. 2022 - 14:36
@zandb Natuurlijk maar als Wilders de rechtspraak ter discussie stelt en het d66 rechters vind dan is dat toch ook niet goed. Ik vraag me af of dit een rare straf is. Ik heb het vonnis niet gelezen maar mogelijk heeft de rechter geoordeeld dat de daders met (voorwaardelijke) opzet de kans aanvaard hebben iets unieks en met een enorme culturele en financiële waarde te vernielen. De kans dat dit zal leiden tot meer van dergelijke acties En het feit dat deze persoon al meerdere malen dit soort acties heeft gepleegd, dus recidivist is. Daarnaast wordt er soms voor een taakstraf ipv een gevangenisstraf gekozen omdat iemand anders zijn werk kwijt raakt. Wellicht heeft deze persoon geen baan. Dus er zijn mogelijk goede redenen om tot een iets andere straf te komen dan bij andere protesten die uit de hand lopen.
KritischKijken
KritischKijken4 nov. 2022 - 8:31
@Zandb Zeker mag dat, maar dan ook consequent en niet alleen bij uitspraken waar je zelf subjectief anders tegenaan kijkt...
Rick van de Kreek
Rick van de Kreek
2 nov. 2022 - 21:32
In dit soort gevallen mag van mij nog wel wat zwaarder worden gestraft.
4 Reacties
Déjà vu
Déjà vu3 nov. 2022 - 0:25
Overzie je de strekking van je woorden wel? Ik betwijfel dat nl. ten zeerste!
Volrin
Volrin3 nov. 2022 - 7:35
Waarom?
Zandb
Zandb3 nov. 2022 - 10:39
Rick Rick Stel u wordt ontslagen omdat u op uw werk gestolen heeft. En ik vind dat u wel wat zwaarder gestraft had mogen worden dan dat u alleen maar ontslagen bent. Wat dan?
Andreas4
Andreas43 nov. 2022 - 22:24
Tribunalen Rick?
Dehnus
Dehnus
2 nov. 2022 - 19:41
Tja, dan maar een oude trekker kopen en geweld gebruiken, waaronder asbest op wegen dumpen en natuurgebied onderkakken (letterlijk). Dan is het best. Of zou het in calvinistisch Gereformeerd Nederland dan toch aankomen op bezit en de centjes. Weegt de een toch meer dan de ander? Blijkt namelijk wel weer.
4 Reacties
Ranonkel2
Ranonkel22 nov. 2022 - 20:52
Stap je in een trekker bestaat de kans dat je beschoten wordt. Dan liever een maandje logeren in het staats hotel.
Volrin
Volrin3 nov. 2022 - 7:37
@Ranonkel Je bent er al eens op gewezen dat dat eenmalig is gebeurd en het dus niet alleen irrationeel, maar bij herhaling huichelig is om te insinueren dat het een patroon is.
Ranonkel2
Ranonkel23 nov. 2022 - 8:00
Volrin, Ook deze straf voor het vastlijmen aan een kunstwerk is eenmalig.
Y-Line
Y-Line3 nov. 2022 - 21:49
@volrin De boertjes zijn gewoon allemaal berecht hoor.
itsme3
itsme3
2 nov. 2022 - 19:38
TBS was beter geweest. Deze mensen zijn gestoord. En gevaarlijk.
4 Reacties
Déjà vu
Déjà vu3 nov. 2022 - 0:21
Mensen die " big oil" steunen uit egoïstische motieven zou ik gestoord noemen. Mensen zoals deze actievoerders zijn HERO'S. Want, waar vind je tegenwoordig nog mensen die opkomen voor de algemene zaak?
Ejoth
Ejoth3 nov. 2022 - 8:04
Gestoord gaat mij wat ver, maar gevaarlijk zijn ze wel. Net als boeren met extreme acties. Extreem links is in dit geval net zo erg als rechts.
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk3 nov. 2022 - 9:39
"Mensen zoals deze actievoerders zijn HERO'S. Want, waar vind je tegenwoordig nog mensen die opkomen voor de algemene zaak?" Deze mensen komen niet op voor het algemeen belang, maar willen zich profileren ten koste van andermans spullen. Bovendien hebben ze ook van de welvaart geprofiteerd die big oil heeft gebracht. Anders hadden ze geen kleren, haarverf, lijm, Iphone etc.
Zandb
Zandb3 nov. 2022 - 10:40
itsme Ik zie niet zo snel wat er gevaarlijk is aan een bijeenkomst op deze wijze verstoren. Maar u maakt me dat vast wel duidelijk.
pahan
pahan
2 nov. 2022 - 19:16
,,Dus was het risico aanvaardbaar.” Het mantra van iedereen die dat beetje CO2 en stikstof de lucht in blies de afgelopen honderd jaar.
Hallahan2
Hallahan2
2 nov. 2022 - 19:10
Ze hadden van mij de eis van de officier van justitie mogen volgen, wat een idioten.
3 Reacties
Déjà vu
Déjà vu3 nov. 2022 - 0:10
En welke straf moeten de oliebaronnen krijgen, die de mensheid van valse informatie hebben voorzien?
Ejoth
Ejoth3 nov. 2022 - 8:04
Dejavu, welke valse informatie ?
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk3 nov. 2022 - 9:40
"En welke straf moeten de oliebaronnen krijgen, die de mensheid van valse informatie hebben voorzien?" Een bedankbloemetje voor al wat ze ons gebracht hebben.
r v b
r v b
2 nov. 2022 - 18:50
het zijn geen terreurboeren, dus wordt er keihard gestraft. Het zijn echte klimaathelden die hun eigen welzijn op het spel zetten. Zoals gewoonlijk worden vreedzame linkse activisten hard aangepakt.
2 Reacties
Ejoth
Ejoth3 nov. 2022 - 8:07
Het is maar vanuit welke kant van het spectrum je het bekijkt. Terreur lijmers versus terreur boeren. Boeren vinden hun broodwinning goede zaak. Terreur lijmers het klimaat.
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk3 nov. 2022 - 9:40
"Het zijn echte klimaathelden die hun eigen welzijn op het spel zetten." Egocentrisch kleutergedrag moet niet beloond worden.
Wi-o-wie
Wi-o-wie
2 nov. 2022 - 18:48
“ Een van de twee heeft de actie alleen maar gefilmd. Hij zegt aanwezig te zijn geweest als journalist en geen weet te hebben gehad van de precieze plannen. De rechter verklaarde dat niet te geloven.” Dat begrijp ik.
1 Reactie
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk3 nov. 2022 - 9:41
De moord op een journalist werd ook gefilmd. Die persoon werd ook vervolgd.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor