Het lijken wel Latijns-Amerikaanse toestanden. De prijzen van chocoladeletters zijn in een jaar tijd met 25 procent toegenomen. De Consumentenbond heeft nog geen onderzoek gedaan naar de nieuwste aanslag op de portemonnee maar constateert uit eigen waarneming dat de prijzen uit de band springen.
"Als ik een steekproef neem van vijf verschillende merken melkchocoladeletters, dan blijkt dat ze allemaal in prijs zijn gestegen", vertelt woordvoerder Gerard Spierenburg. Een letter van het huismerk van Jumbo is 35 procent duurder. Die van Albert Heijn is dertien procent in prijs gestegen. Ook bij Kruidvat (+25 procent) en Plus (+7 procent) moet meer betaald worden. "Ook Tony Chocolonely is duurder", vertelt Spierenburg.
Het probleem beperkt zich niet tot de letters. Alles waar cacao in zit wordt duurder. De kiloprijs voor chocolade is in drie jaar tijd met 40 procent gestegen. Dat hakt er fors in want Nederlanders eten gemiddeld 4,8 kilo chcolade per jaar, voor een bedrag van tientallen euro's of zelfs nog meer.
De klimaatcrisis is een van de oorzaken.
Een reden voor de flinke prijsstijgingen zijn de mislukte oogsten in Afrika. Zo'n 70 procent van alle cacao komt uit Ivoorkust en Ghana. Voor het derde jaar op rij valt de cacao-oogst tegen. Dit komt door slecht weer, maar ook door oude cacaobomen en boomziekten, waardoor er minder cacaobonen geproduceerd kunnen worden.
Deskundigen verwachten dat de prijs volgend jaar nog hoger zal zijn. Ook dit probleem wordt vooral in de schoenen van de laagstbetaalden geschoven. Het deel van de Nederlanders met een goed inkomen kiest al voor luxe-letters die soms wel 10 euro per stuk kosten.