Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Financiën zal breekpunt worden voor programkabinet

  •  
16-03-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2349 keer bekeken
  •  
wildersyesilgoz

Het door informateur Kim Putters voorgestelde programkabinet zal alleen tot stand kunnen komen als de partijleiders van PVV, BBB, NSC en VVD onmetelijk ver over hun eigen schaduw heenstappen.

Er zullen ongetwijfeld onderwerpen zijn waar partijen na lange onderhandelingen uit kunnen komen omdat het alternatief van nieuwe verkiezingen voor drie van de onderhandelende partijen een slechtere uitkomst zal zijn. Alleen Geert Wilders heeft, zoals de peilingen nog steeds uitwijzen, baat bij nieuwe verkiezingen.

Verwacht mag worden dat de PVV, in ruil voor het opgeven van het premierschap van Geert Wilders, een forse compensatie zal opeisen op onderdelen die vermoedelijk veel geld gaan kosten.

PVV en BBB hebben over de uitgaven van de overheid geheel andere opvattingen dan de meer behouden visies daarover van de VVD en NSC. Deze laatste partijen willen zich strak houden aan de in de EU afgesproken begrotingsregels en de omvang van de toegestane staatsschuld. BBB en PVV huldigen daarentegen het standpunt dat tijdelijk best flink meer geld uitgegeven kan worden en EU-wet- en regelgeving geen hinderpaal mag zijn voor het kunnen realiseren van belangrijke punten uit hun partijprogramma’s.

Nu de rechtsstatelijkheid tussen de onderhandelende partijen geen probleem meer is, zal het eerstvolgende potentiële struikelblok het onderwerp financiën zijn. Om de onderlinge verschillen tussen de partijen daarover te kunnen overbruggen zullen alle onderhandelende partijleiders wereldrecords “over je schaduw stappen” moeten vestigen om de  Kim Putters-variant van een programkabinet daadwerkelijk tot stand te kunnen brengen.

Om verder geen onnodige tijd te verliezen doet de nieuwe informateur er verstandig aan om in de volgende onderhandelingsronde het onderwerp financiën als eerste op de agenda te zetten.

Verwacht mag worden dat op dit thema geen brug geslagen kan worden tussen VVD en NSC aan de ene kant en BBB en PVV aan de andere kant. De kans op nieuwe verkiezingen is dan ook nog steeds heel groot.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (15)

Gerygrr
Gerygrr
17 mrt. 2024 - 13:03
Jeroen Dijsselbloem verklaarde in Buitenhof, dat het begrotingstekort wel is toegenomen, maar nog steeds investeringen toestaat. Keuzes maken! Onderwijsinvesteringen voorop.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
17 mrt. 2024 - 10:55
BBB heeft al alles opgegeven behalve de boeren, zoals te verachten was. Die burgers kunnen en konden hun rug op.
1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr17 mrt. 2024 - 13:10
Leuke verschrijving, Minoes. Maar de boeren en burgers van het platteland hebben toch dezelfde belangen? De voorzieningen, die wegbezuinigd zijn. De overlast, welke dan ook, bestrijden. Biologisch verantwoorde boerenbedrijven. Boeren, die aan landschapsbeheer doen, hun sloten onderhouden. En het oprukkende kwaad van drugsafval?
Kuifje3
Kuifje3
17 mrt. 2024 - 9:58
De financiën zullen voor iedere mogelijke toekomstige regering een pijnpunt kunnen zijn. De meerjarenbegroting kent grote tekorten. Ambtenaren hebben al berekend dat er minimaal 17 miljard bezuinigd dient te worden. Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Rutte4 heeft voor enorme bedragen vooruit gepland. Denk aan de fondsen voor Stikstof en CO2 bijvoorbeeld. Deze bedragen waren vooral voor de PVV en BBB al een doorn in het oog en kunnen vrij fors gekort worden. Dat levert de schatkist tientallen miljarden op. Politiek bedrijven is keuzes maken. Kiezen we de komende jaren voor bestaanszekerheid of kiezen we voor vage regeltjes uit de EU? Ik zou zelf voor het eerste gaan.
korheiden
korheiden
17 mrt. 2024 - 8:48
Ik denk eerlijk gezegd dat het enige echt harde punt voor Wilders is : beperking van de asielinstroom. Zaken als verlaging van de AOW-leeftijd of afschaffen van het eigen risico zal hij moeiteloos opzij zetten.
HansKuypers
HansKuypers
16 mrt. 2024 - 15:33
Niet de financiën zij het breekpunt, maar de verNderingen van de PVV die ze de kiezer hebben voorgespiegeld. Het afschaffen van het eige risico bij de zorgverzekering, het verhogen van het minimum loon, minder vluchtelingen. Het geld moet toch ergens vandaan komen. Daarom willen de PVVde financiering van ontwikkelingssamenwerking afschaffen, geen geld mee beschikbaar stellen voor de culturele sector en financiële steun voor Ukraine intrekken. Helaas voor de PVV biedt geen soelaas, omdat een groot deel van die gelden al meerjarig vastligt. Ze zullen straks dus terug moeten naar hun kiezers dat ze tegen beter weten in een populistisch grote bek hebben gehad en dus aan kiezersbedrog hebben gedaan.
1 Reactie
Hanjo123
Hanjo12318 mrt. 2024 - 15:43
"Ze zullen straks dus terug moeten naar hun kiezers dat ze tegen beter weten in een populistisch grote bek hebben gehad en dus aan kiezersbedrog hebben gedaan." Natuurlijk niet. Ze zullen de schuld geven aan Timmermans, Omtzigt en de EU. De PVV aanhangers slikken dat waarschijnlijk wel.
Olav Meijer
Olav Meijer
16 mrt. 2024 - 14:51
[Nu de rechtsstatelijkheid tussen de onderhandelende partijen geen probleem meer is.....] Dat zal in de praktijk nogal eens heel anders kunnen uitpakken. De kans op nieuwe verkiezingen is reëel, maar eerst zal toch nog de mogelijkheid van een kabinet met GL/PvdA verkend moeten worden.
Zandb
Zandb
16 mrt. 2024 - 13:23
Ik vraag me af, waar de schrijver zich op baseert, als het beweert: "Nu de rechtsstatelijkheid tussen de onderhandelende partijen geen probleem meer is.......". Die rechtsstatelijkheid is volgens mij wel degelijk een probleem, alleen doen in ieder geval de met haar samenwerkende partijen net of dat niet bestaat. En als je net doet of dat probleem niet bestaat, dan denken mensen al gauw dat het ook inderdaad niet meer bestaat. Maar wie zelf nadenkt weet al gauw beter.
Dr. Znayder
Dr. Znayder
16 mrt. 2024 - 11:32
Mijn inschatting is dat de PVV vooral een substantieel ander migratiebeleid wil afdwingen, zoiets als het Deense model. In ruil daarvoor lijken ze bereid heel wat te incasseren. Maar zodra het "programkabinet" ook dit niet klaarspeelt - en die kans is best groot - lijkt het voor de hand liggend dat Wilders de boel laat klappen en die 50 zetels gaat verzamelen. Een probleem blijft dan wel dat hij weinig tot geen goede bestuurders heeft. Financiën lijken mij lastig maar ook suf breekpunt. Wat de staatsschuld betreft waait er door voortschrijdend inzicht inmiddels een hele andere wind in de wereld en ook bij de EU. Omtzigt lijkt te blijven hangen in oude dogma's. Hij zei de doorgeslagen neoliberale zombie aan te willen pakken, maar mist even dat die voortkomt uit fiscaal conservatisme enerzijds en het feit dat de overheid alles uitbesteed - en dus uiteindelijk nog meer betaalt - anderzijds. De meeste publieke voorzieningen zitten in een crisis: wonen, zorg, OV. Tekorten aangaan en als overheid weer meer de leiding nemen is de enige manier om dit aan te pakken. De 'markt' heeft belang bij over-management, schaarste, speculatieve spelletjes en andere narigheid. En het geluk wil dat we onze staatschuld kunnen verdubbelen voor we op het EU gemiddelde zitten. Geld zat dus. Maar goed, wie weet kan een programkabinet voor progressief economisch beleid gewoon over links regeren? Ik wens de partijen veel wijsheid toe.
4 Reacties
Zandb
Zandb16 mrt. 2024 - 13:30
Znayder Maar wat is er nu zo "wezenlijk anders" dan, aan het Deense model? Daarnaast: Is het niet ook zo, dat welk model ook gehanteerd wordt, dat in overeenstemming moet zijn met de (grond)wet en goed uitgevoerd moet worden? Ons immigratiemodel bijvoorbeeld is echt zo raar nog niet, zou het maar goed uitgevoerd worden!
Dr. Znayder
Dr. Znayder16 mrt. 2024 - 14:28
@Zandb Er is heel veel wezenlijk anders aan het Deense migratiemodel (en de uitvoering). Om te beginnen is het aantal asielaanvragen veel lager dan in Nederland sinds de introductie van hun model. Zo goed als opgedroogd. Een factor 10 lager vorig jaar. Het aantal toelatingen nog lager. Het beleid is niet gericht op integratie, maar terugkeer. Pas na 8 jaar heb je überhaupt kans op een verblijfsvergunning. In de tussentijd hebben alleen mensen die persoonlijk worden vervolgd recht op asiel, een onveilig land is op zichzelf geen reden. Wie geen recht heeft gaat naar uitzettingscentra, die zitten in afgelegen gebieden zoals eilanden. Daarnaast zijn er nog veel andere maatregelen, zo moet iedereen die het kan gewoon zelf meebetalen aan de eigen asielopvang met cash of dure bezittingen als men daarmee de grens overkomt. Is het beter en ethisch? Dat moet iedereen maar voor zichzelf beslissen. De Deense sociaaldemocraten vinden dit onder de streep juist sociaal beargumenteren ze. Volgens mij is er geen grondwettelijk probleem voor Nederland om dergelijk beleid te voeren, maar wel binnen de EU met het verdrag van Maastricht. Nederland kan daar niet zomaar uit maar wel samen met andere EU landen een herziening van het verdrag eisen. Als enorme nettobetaler en essentiële schakel binnen de EU kan Nederland het compleet op de spits drijven natuurlijk. Allemaal niet echt de stijl van ons landje, maar ik denk wel dat een groot deel van de Nederlanders dit zo wil uiteindelijk.
Astuiver
Astuiver16 mrt. 2024 - 23:22
Als dat Deense immigratiemodel er zou komen, wat volgens mij niet kan zonder een Nexit, zou de VVD als wisselgeld kunnen eisen dat de PVV akkoord gaat met de geslaagde woonschool filosofie waarmee de bekendste stemmers op de PVV landelijke culthelden zijn geworden.
Inzicht
Inzicht17 mrt. 2024 - 18:26
Mee eens, voor Wilders telt alleen immigratie (en voor BBB alleen de boeren). VVD en NSC zullen een enigszins normaal financieel beleid en het respecteren van internationale afspraken niet loslaten. Links kan hierbij helpen. Ik zie Wilders niet zo snel de formatie afbreken; de hele dan nutteloze formatieperiode zal dan toch op hem afstralen. Het populisme kent een eigen dynamiek, maar de kurk waarop het hier en nu drijft, is immigratie. Door de aantallen te verlagen, kan de wind bij Wilders uit de zeilen worden genomen.
Juppé🎗
Juppé🎗
16 mrt. 2024 - 11:29
« Verwacht mag worden dat op dit thema geen brug geslagen kan worden tussen VVD en NSC aan de ene kant en BBB en PVV aan de andere kant.« …..dat ligt wat ingewikkelder. Bij BBB kan alles om kiezers te lijmen, maar vooral als de agro maar mag blijven vervuilen. De optie NSC en VVD is ook verschillend. VVD is minder star als het om eenmalige uitgaven en investeringen gaat. Daar kom je bij de EU ook wel mee weg.
Maarschalker
Maarschalker
16 mrt. 2024 - 11:21
''Verwacht mag worden dat de PVV, in ruil voor het opgeven van het premierschap van Geert Wilders, een forse compensatie zal opeisen op onderdelen die vermoedelijk veel geld gaan kosten.'' Uiteraard. Om die forse compensatie vervolgens weer snel te laten varen als de PVV daartoe wordt gedwongen. De PVV zal ongetwijfeld haar wensen (gelijk de wens om als grootste partij/winnaar van de verkiezingen de premier te leveren) op de onderhandelingstafel leggen. En tegelijkertijd elke opgedrongen meloen die haaks staat op de PVV wensen en waar andere partij(en) verantwoording voor wensen te nemen slikken. Alles om te voorkomen dat Timmermans c.s. de kans krijgt om op het pluche te gaan zitten. Dat zou voor de PVV pas echt een onverteerbare meloen zijn.
1 Reactie
Zandb
Zandb16 mrt. 2024 - 13:41
Maar Wat een rare reactie. Dus het maakt geen reet uit hoe het land bestuurd wordt, als Timmermans maar geen kans krijgt? 1. Kunt u eens schetsen dan wat er voor vreselijks gaat gebeuren, als Timmermans "de kans zou krijgen"? 2. Wat kan het alternatief zijn als de PVV geen verhaal heeft, anders dan "al links maar niet in de regering komt"? 3. Wat wilt u met de 'bedreiging' van een PVV, die als partij met ongrondwettelijke voorstellen de democratie feitelijk aantoonbaar bedreigt. Terwijl Timmermans cs de grondwet wel respecteren en dus in feite alleen maar naar uw smaak (en volgens u de PVV) alleen maar slechte plannen zou hebben? Ik bedoel: De grondwet bedreigen, dat is toch een reële, feitelijk aantoonbare bedreiging maar de wijze waarop Timmermans cs bedreigend zou zijn, dat is alleen maar uw zeer arbitraire inschatting?
ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick
16 mrt. 2024 - 10:21
Financiën zijn bij altijd het struikelblok.
3 Reacties
Zandb
Zandb16 mrt. 2024 - 13:45
Nick U vergeet het struikelblok dat er aan vooraf gaat: We hebben te maken met een partij die op enig moment dat grondwet wil afschaffen. Dat roept, voor dat we aan die financiering toekomen de belangrijke vraag op, wat voor bestendig huis wil de PVV bouwen op basis van de grondwet, zoals zij zich die voorstelt.
Zandb
Zandb16 mrt. 2024 - 13:46
Nick U vergeet het struikelblok dat er aan vooraf gaat: We hebben te maken met een partij die op enig moment dat grondwet wil afschaffen. Dat roept, voor dat we aan die financiering toekomen de belangrijke vraag op, wat voor bestendig huis wil de PVV bouwen op basis van de grondwet, zoals zij zich die voorstelt.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers16 mrt. 2024 - 21:49
"We hebben te maken met een partij die op enig moment d[e] grondwet wil afschaffen" Onzin. Dat willen ze niet kunnen ze niet en is niet aan het gebeuren. Totale marsmannetjes fantasie.
pahan
pahan
16 mrt. 2024 - 9:33
Voorafgaand aan de verkiezingen was al duidelijk dat daar geen echte breekpunten zitten. De VVD zal pijn lijden, de rest heeft eigenlijk geen issues. Wat NSC steeds gesteld heeft is natuurlijk wel dat het niet in één regeerperiode gerepareerd kan worden, en het demissionaire kabinet regeert nu over het graf heen en zadelt de opvolgers op met onhaalbare, en onbetaalbare, doelen. Het zal over de hele linie zuur worden.
1 Reactie
Hanjo123
Hanjo12316 mrt. 2024 - 9:47
Ja, de schuld ligt altijd bij de ander. In dit geval bij het demissionaire kabinet. Populisme en verantwoordelijkheid nemen is een moeizame combinatie.
Frits Jansen
Frits Jansen
16 mrt. 2024 - 9:29
Daar is politiek voor uitgevonden: om te beslissen over overheidsuitgaven en belastingen. Als Wilders voor Sinterklaas wil spelen zal hij de belastingen drastisch moeten verhogen. Zijn stokpaard, de afschaffing van het eigen risico is alleen mogelijk bij een drastische premieverhoging. Iedereen die wel eens een reisverzekering heeft afgesloten weet dat verzekeringen direct stukken goedkoper zijn met een klein eigen risico - dat iedereen best kan dragen. belastingopbrengsten kunnen wel verhoogd worden door belastingvlucht te belemmeren maar dat verlangt internationale samenwerking, en die is voor Wilders een gruwel. Of je moet kiezen voor een ziekenfonds 2.0, maar dat zal de PVV-ers wel te ingewikkeld zijn. net als het afschaffen van marktwerking, die tot een massale "market failure" leidde - zoals economen al lang voorspeld hadden.
4 Reacties
itsme3
itsme316 mrt. 2024 - 10:01
Of hij bespaart op wat hij beschouwt als "linkse hobby's". En daar valt nog best veel te halen. Maar Timmermans zal daar niet blij van worden.
Anna R. Chist
Anna R. Chist16 mrt. 2024 - 10:13
Of hij bespaart op rechtse hobbies daar zijn er veel meer van dan linkse tenslotte.
Dr. Znayder
Dr. Znayder16 mrt. 2024 - 11:49
Dat de belasting altijd omhoog moet bij meer overheidsuitgaven is een logische, maar incorrecte gedachte. De overheid kan gewoon meer tekorten aangaan. Sterker nog, in de praktijk leiden begrotingsoverschotten niet zelden tot meer belasting en meer private schulden. Dit omdat - i.t.t. wat veel mensen denken - een overschot simpelweg geld uit de economie haalt. Vooral als de overheid geen assets meer bezit mag de overheid (of de centrale bank) dan alsnog de portemonnee trekken, zeker i.c.m. de door u genoemde market failure. Het valt me op links geneigd is om te vervallen in rechtse economische dogma's en fiscaal conservatisme zodra linkse voorstellen van populistisch rechts komen.
Zandb
Zandb16 mrt. 2024 - 13:52
itsme Besparen op een linkse hobby. Ja, ja. Wanneer je anders denkt over hoe je gemeenschapsgeld wil besteden, dan neem je elkaar natuurlijk uiterst serieus met dergelijke frames. Ik bedoel hoe gemakkelijk is het voor mij om u voor de voeten te werpen dat het geld wat bespaard wordt met het beknotten op linkse hobby's dan uitgegeven gaat worden aan rechtse hobby's! Afgezien daarvan, straks komt u misschien ook nog met het verwijt dat een fatsoenlijke grondwet ook weinig meer dan een linkse hobby is.
Erik20
Erik20
16 mrt. 2024 - 9:19
Dit was eigenlijk toch al vanaf het begin duidelijk? Ze zijn het alleen eens op immigratie. De rest van het programma van de PVV is grotendeels het tegenovergestelde van wat VVD/NSC willen, tenzij dat allemaal voor bühne is... en Wilders stiekem nog steeds een oude VVD'er is. Vooral Omzigt wil keihard bezuinigen.
1 Reactie
Hanjo123
Hanjo12316 mrt. 2024 - 10:16
Mensen vergeten blijkbaar, of zijn er blind voor, dat Omtzigt gewoon een heel rechtse CDA’er uit de meest conservatieve vleugel van die partij is.
Hanjo123
Hanjo123
16 mrt. 2024 - 9:15
Eens; cadeautjes geven kan alleen als er aan de andere kant voldoende binnen blijft komen. Die realiteit past niet erg bij populistische partijen. Maar wat er ook gebeurt, ik ben bang dat de PVV en haar aanhang de schuld ergens anders neer gaan leggen.
3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin16 mrt. 2024 - 13:55
Een mogelijkheid is ook enige belastingverhoging voor de hoogste inkomens.
Hanjo123
Hanjo12317 mrt. 2024 - 11:32
@Minoes&tuin misschien, maar ik denk niet dat de VVD staat te springen om lastenverzwaring voor de veelverdieners. Bovendien vraag ik me af of dat voldoende oplevert om de "plannen" van de PVV en BBB te bekostigen.
Minoes&tuin
Minoes&tuin18 mrt. 2024 - 10:26
Hanjo123 Dat weet ik wel zeker. Ik denk zelfs dat niet een van deze partijen dat wil.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor