De Europese Unie heeft de afgelopen jaren tientallen miljoenen uitgetrokken om reclamecampagnes voor vlees te subsidiëren, stelt Wakker Dier in een rapport. De organisatie roept EU-commissaris Frans Timmermans (Green Deal) en minister Carola Schouten (LNV) op om daar een einde aan te maken. “Europa leeft in een sterk verouderd en onhoudbaar subsidiesysteem dat ten koste gaat van dier, milieu en gezondheid”, zegt Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie.
Wakker Dier wijst erop dat de miljoenen voor vleesreclame haaks staan op de Nederlandse inspanningen om consumenten ertoe te verleiden om juist minder vlees te eten. Zo riep de overheid in de klimaatcampagne ‘Iedereen doet wat’ op om noten en peulvruchten te eten in plaats van vlees.
Volgens de berekeningen van Wakker Dier ging er de afgelopen jaren zeker 60 miljoen euro naar Europese vleesreclames. Zo trok de Europese Unie in november nog 4,4 miljoen euro subsidie uit om de verkoop van kip te stimuleren. De pluimveesector gebruikt dat geld om de komende twee jaar in zes landen, waaronder Nederland, reclame te maken gericht op onder meer families met jonge kinderen.
Ook de Nederlandse kalfsvleessector heeft subsidie gekregen om reclame te kunnen maken in België, Italië en Frankrijk. Hoewel hier nauwelijks kalfsvlees wordt gegeten, is Nederland wel de grootste kalfsvleesproducent van Europa.