'Brain rot', oftewel hersenrot, het gevolg van oeverloos scrollen langs buitensporige hoeveelheden content van bedenkelijke kwaliteit op sociale media. Dat is de term die door Oxford University Press is gekozen tot woord van het jaar 2024. Het liet daarmee andere populaire woorden als 'demure', 'romantasy' en 'dynamic pricing' achter zich.
Oxford University Press omschrijft het winnende woord als: "De veronderstelde achteruitgang van de mentale of intellectuele toestand van een persoon door de overconsumptie van (online) inhoud die als triviaal of onverschillig wordt gezien." Het woord is vooral terug te vinden op sociale media als TikTok. Het laatste jaar is het gebruik van het woord zelfs toegenomen met 250 procent.
Hoewel de term het afgelopen jaar is "herontdekt" op sociale media, stamt de vroegst bekende vermelding ervan uit 1854 en komt uit de pen van de Amerikaanse dichter, essayist en filosoof Henry David Thoreau. In zijn beroemde boek Walden schrijft Thoreau: "Terwijl Engeland de aardappelrot probeert op te lossen, doet niet iedereen hetzelfde voor de hersenrot, die zoveel wijder en fataler de overhand neemt". Daarmee bekritiseerde hij de neiging van de maatschappij om complexe ideeën te devalueren, met als gevolg een algemene achteruitgang van de mentale en intellectuele inspanning.