Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

En weer demonstreert een ex-bewindsman tegen beleid uit zijn tijd

  •  
30-10-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
292 keer bekeken
  •  
Prominente gasten bij Sleuteloverdracht

© 2019-03-02 16:22:44 MAASTRICHT - Maxime Verhagen tijdens de Sleuteloverdracht. Stadsprins Armand I krijgt hiermee symbolisch voor drie dagen de macht over de stad. ANP MARCEL VAN HOORN

Begin deze maand mengde Henk Bleker, die als staatssecretaris betrokken was bij de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS), zich tussen de demonstrerende boeren. Hij liet zich toejuichen en klaagde over ‘ loserige veganisten en dierenactivisten ’.
Aan zijn rol bij het beleid waarover de boeren nu zo boos zijn, wordt hij liever niet herinnerd. Toen dagblad Trouw hem benaderde voor een reconstructie gaf hij niet thuis. “Hier moet ik me helemaal in verdiepen. Daar heb ik geen tijd voor.”
Woensdag doet Maxime Verhagen mee aan het bouwprotest. Verhagen is voorzitter van Bouwend Nederland. Maar in een vorig leven ook bewindsman. Zo was hij in 2012 minister van Economische Zaken en Landbouw, de baas van Bleker.
Dat hij nu demonstreert tegen de PAS, vindt hij desalniettemin niet vreemd, verklaart hij tegen Trouw. PAS werd weliswaar bedacht toen hij minister was, maar de invoering vond pas plaats toen hij alweer weg was. Bovendien heeft Verhagen nooit meegekeken toen Bleker bezig was met PAS, bezweert hij.
" Als je je als minister ook nog bezig moet houden met wat de staatssecretaris allemaal bedenkt… Nee, dat doe je niet. Die portefeuilles zijn strik gescheiden. Pas op het moment dat er een wetsvoorstel wordt ingediend, kijk je mee."
Dat zou je onthutsend kunnen noemen. Maar die term reserveert Verhagen liever voor zijn opvolgers, zo bleek woensdagochtend.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (12)

Katootje2
Katootje2
31 okt. 2019 - 16:14
Ja, schandelijk, vooral omdat ze daar zo lang voor nodig hebben. Politici van de PvdA zijn wat dat betreft een stuk flexibeler: dat worden weer sociaal-democraten de dag nadat ze in de oppositie zijn beland en doen dan net of ze het protest zelf hebben uitgevonden. Klaver is de modernste van het hele stelletje: die heeft al afscheid genomen van de oppositie vóórdat hij in de regering zit.
johannn2
johannn2
31 okt. 2019 - 8:48
“Een staatssecretaris ondersteunt een minister bij het politiek leiden van een ministerie. Staatssecretarissen komen vooral voor bij 'zware' ministeries. Daar krijgen zij een specifiek beleidsterrein onder hun hoede, maar de minister blijft medeverantwoordelijk. Net als de minister moet een staatssecretaris verantwoording afleggen aan het parlement.” Bron: https://www.parlement.com/id/vh8lnhrogvv4/staatssecretaris Maxime Verhagen was twee keer minister. Eerst van buitenlandse Zaken en daarna van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie; tezamen vijfenhalf jaar. Al die tijd heeft hij blijkbaar niet geweten dat hij mee-verantwoordelijk was voor wat zijn staatssecretaris uitvrat. (sic) .
Peter Stans
Peter Stans
30 okt. 2019 - 20:38
Tja cda en vvd zijn er altijd al heel goed in om te reageren alsof niet zij, maar anderen al 40 jaar vrijwel onafgebroken aan de knoppen zitten te draaien.
msj_meijerink
msj_meijerink
30 okt. 2019 - 14:53
Sinds wanneer wordt in het cda geselecteerd op standvastigheid. Zoals wijlen Wim Kan al zei: (enigszins vrij gezegd) De cda-bestuurder aan het stuur zet zijn richtingaanwijzer naar links, maar draait vervolgens rücksigloos het stuur rechtsom.
1 Reactie
Imperialist
Imperialist31 okt. 2019 - 1:08
Wim Kan: drie keer linksom is ook rechts.
bv-user-49742
bv-user-49742
30 okt. 2019 - 14:45
Verhagen, een farizeeër pur sang uit de CDA-gelederen.
2 Reacties
vdbemt
vdbemt30 okt. 2019 - 16:42
Amen.
johannn2
johannn230 okt. 2019 - 18:51
Merel, Het is in ieder geval bijbelvast, hoewel dat in principe niet zo bedoeld was. .
JannesJ2
JannesJ2
30 okt. 2019 - 14:18
Maxime Verhagen, 1 v/d _vele_ fascisme faciliterende CDA politici (next up: us Camielleke 'at your gratisgeldboom' Eurlings) die de antidemocratische eenmanspartij PVV de Nederlandse politiek binnenbracht. Incl. rechtsextremisten die momenteel vastzitten, of zaten. (jeroen lambda/ vincent teunissen, als ultrarechtse voorbeelden) https://www.youtube.com/watch?v=3bN-EFM86BY (video naar het welbekende CDA congres, met oprechte dank @ Ernst Hirsch Ballin) Vandaag de dag is Maxime mede-verantwoordelijk voor FvD. And, as such, should be treated as such. Het is niet te bevatten waarom, -nu 'de bouwers' weer-, zich gedragen alszijnde 'horigen'. Een bot toegeworpen, wellicht met een likkie vlees eraan, en boeren & bouwers zijn weer tevreden? Hallo, vakbond? Wat een verschil met hen die regelmatig fysiek geweld ondergaan, terwijl ze niet gelijk marionetten staan te dansen bovenop een -zeer wel mogelijk- instortende parkeergarage, het Malieveld. Iemand verkleed als een Brocoli, ik verzin het niet, ontving zelfs een Hero Brinkman Lange Lat reactie. Geen wapen in z'n hand, nee, een stronk groente. Maxime V. is -en blijft- mede-veroorzaker van veel te veel leed binnen Nederland. Enkel een blind peerd zal dat ontkennen.
2 Reacties
JannesJ2
JannesJ230 okt. 2019 - 14:44
..."bovenop een -zeer wel mogelijk- instortende parkeergarage, het Malieveld." Rag/ ram maar voldoende met een hamer op een specifiek punt en zelfs 'gewapend beton' zal zwakheden gaan vertonen. 10.000+ mensen/ machines als hamer functionerende op een bepaald punt, het dak van die garage. Hoelang en hoevaak (nog), tot die locatie instort? Al door hamerende op exact die locatie?
Martinel
Martinel30 okt. 2019 - 14:49
Inderdaad, hoe durft die man. Net als Bleeker, ons Henkie en dan die labbekakker de Boer. Maar goed blijkbaar hebben Nederlanders een zeer kort geheugen.
vdbemt
vdbemt
30 okt. 2019 - 10:53
Trouwens, werkgeversvoorzitter de Boer, die aan het beleid samen met Rutte heeft gewerkt, is (hoor ik op de radio) in de war. Hij ziet zich als vertegenwoordiger van de samenleving. Dat dacht ik toch niet. "Het kabinet moet luisteren naar de samenleving". Zeker. Luister eens naar die klimaatdemonstraties (wereldwijd). Dat doet het kabinet niet. Dat doet de Boer niet. Hij is geen vertegenwoordiger van de samenleving. Hij is vertegenwoordiger van het kapitaal. Bron van deze ellende.
7 Reacties
Kindu
Kindu30 okt. 2019 - 13:08
Hahaha, klimaatdemonstraties noemen als voorbeeld van luisteren naar de samenleving. Prachtig hoe al deze figuren specifiek belang ophemelen naar algemeen belang. Zou het nog effect hebben? Hebben we deze truc nog steeds niet door? Hoe hard men ook tegenover elkaar staat en de verschillen benadrukt, diep van binnen zijn jullie precies hetzelfde en geen haar beter. Wat een drek.
MountEverest
MountEverest30 okt. 2019 - 14:46
@vdbemt Je geeft blijk van een nogal beperkte opvatting over de samenleving. Er zijn in de maatschappij tientallen stake-holders die allemaal een rol spelen en gehoord moeten worden, daarbij horen natuurlijk ook de ondernemers. Dat zijn nota bene de mensen die ervoor zorgen dat er werk is. De klimaatdemonstranten zijn maar een van de vele groepen en groepjes.
vdbemt
vdbemt30 okt. 2019 - 16:48
@MountEverest. "Er zijn in de maatschappij tientallen stake-holders die allemaal een rol spelen en gehoord moeten worden, daarbij horen natuurlijk ook de ondernemers." Natuurlijk. De goeden te na, die mogen dan best maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen: een beetje fatsoenlijk betalen, niet zelf 50% salarisverhoging en de werknemers anderhalf procent, niet maar voortdurend uitzendkrachten en ZZPers nemen en die dan weer ontslaan voordat ze in vaste dienst genomen moeten worden. Ze worden wél extra,nu met het nieuwe belastingstelsel opnieuw, door Rutte c.s in de watten gelegd.
vdbemt
vdbemt30 okt. 2019 - 16:51
@Kindu. "Prachtig hoe al deze figuren specifiek belang ophemelen naar algemeen belang. Zou het nog effect hebben? Hebben we deze truc nog steeds niet door?" Leg mij eens uit wat het individuele belang is? Zoals bij de boeren en de bouwers. Zie jij niet hoe de afgelopen regeringen de klimaatwaarschuwingen volledig genegeerd hebben en zichzelf in deze situatie gebracht hebben? Deel uitmakend van zo'n regering: de gladde gluiperd Verhagen. Die nu staat te protesteren tegen wat hijzelf teweeggebracht heeft.
Karingin
Karingin30 okt. 2019 - 17:23
Als het milieu niet onder algemeen belang valt, dan weet ik 't ook niet meer. Kindu vindt 't waarschijnlijk geen probleem om op gifgrond te wonen. Ik heb daar toch minder mee.
Peter Stans
Peter Stans30 okt. 2019 - 20:39
"De samenleving" is nogal verdeeld. Over meerdere kampen en meerdere onderwerpen.
vdbemt
vdbemt31 okt. 2019 - 8:12
@Peter Stans. Precies. En de Boer vertegenwoordigt, zet zich in voor, 1 kamp. En dat is zeker niet het kamp van de werknemer. Wie er wel voor alle Nederlanders zou moeten zijn: de premier. Maar die zet zich vooral in voor datzelfde kamp als de Boer. Bepaald óók niet, en dat is toch de kern van dit probleem, klimaatgericht.
Norsemen
Norsemen
30 okt. 2019 - 10:45
Hoewel het nu zijn taak is om op te komen voor de bouwsector blijft het wel vreemd natuurlijk. Maar Bleker blijft wat dat betreft toch wel het toppunt.
2 Reacties
JannesJ2
JannesJ230 okt. 2019 - 14:35
Gooi ik er even een tikkie grotere Toppunt tegenaan: CDA - waar beide (Verhagen EN Bleker) toebehoren. https://partijgedrag.nl/ Een simpele tool om je nog beter te informeren. PVV/ (thans ook) FVD zijn al jaren bekend als VVD/ CDA-light. Makkelijk aan te tonen, middels openbare bronnen (en dus geen social media). Meer van hetzelfde, maar ondertussen 'fijntjes ageren tegen De Elite'. LOL!
Norsemen
Norsemen31 okt. 2019 - 9:20
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het Verhagen, als voorzitter van Bouwend Nederland, minder kwalijk neem dan tophypocriet Bleker. Dat beide behoren tot de zogenaamde, op waarde en moreel gebied, superieure christenen vind ik verre van verrassend. Het zijn juist de mensen die zich puur om wie ze zijn beter voelen dan anderen die het vaakst hypocriet gedrag vertonen.
Frits Jansen
Frits Jansen
30 okt. 2019 - 10:31
Cruyff voetbalde uiteindelijk bij Feyenoord Het gaat niet om overtuigingen maar om opdrachten.
Bert de Vries
Bert de Vries
30 okt. 2019 - 10:30
Goed dat Joop vermeldt dat Maxime Verhagen verantwoordelijk is voor de huidige problematiek. Verantwoordelijk betekent ook: aanstichter. Ik ben benieuwd, hoe diep de overige media zullen ingaan op dit wangedrag. Dat overigens niet uitzonderlijk is politieke kringen. Mark Rutte bestrijdt elk begrotingsjaar weer de problemen die hij het voorgaande jaar heeft veroorzaakt. Trouwens, in alle kringen waarin verantwoordelijkheid zwaar weegt, komt dit gedrag voor.
johannn2
johannn2
30 okt. 2019 - 10:30
Al vele malen vertoond. Mannen met vele petten. Verwisselen net zo makkelijk van pet/aanstelling als van mening. His masters voice. Geen integere mensen, maar doorgeefluiken. Je kunt luisteren naar wat ze op dat moment ventileren, maar de persoon erachter kun je niet serieus nemen. Eh . . . persóon ? .
vdbemt
vdbemt
30 okt. 2019 - 10:23
"Als je je als minister ook nog bezig moet houden met wat de staatssecretaris allemaal bedenkt… Nee, dat doe je niet." Nee, zeg. Je zou je als minister bewust zijn van het beleid dat je met je regering voert. Dat gaat wel ver. CDA toch?
1 Reactie
johannn2
johannn230 okt. 2019 - 18:47
Bij mijn beste weten is volgens de Grondwet de minister verantwoordelijk. .

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor