© cc-foto: Charles
Nadat de bevolking van Parijs instemde met een forse verhoging van de parkeertarieven voor SUV's, komen ook Duitse steden met maatregelen om de toename van de dominante, klimaatverwoestende voertuigen af te remmen. De SUV is in de jaren '80 van de vorige eeuw ontwikkeld als vrachtwagen met het uiterlijk van een personenauto. Door de vrachtwagenstatus konden industrie en bezitters nieuwe milieumaatregelen omzeilen die zich beperkten tot personenauto's. De milieuvijandigheid van de auto werkt tot op de dag van vandaag door. SUV’s vormen wereldwijd een van de belangrijkste oorzaken voor de stijging van de CO2-emissies die het klimaat vernietigen en daarmee over de hele planeet voor natuurrampen veroorzaken.
In Duitsland komen milieubeschermers in actie om de wildgroei aan SUV's een halt toe te roepen en de steden te beschermen tegen de auto's die ongebruikelijk veel openbare ruimte innemen en door hun omvang en vormgeving een groter gevaar vormen voor overige verkeersdeelnemers dan gewone personenauto's.
Het AD schrijft over de verhoging van parkeertarieven voor SUV's:
Een van de eerste steden die dit vanaf maart gaat invoeren, is de Duitse stad Koblenz. Momenteel kost parkeren in de Duitse stad 30,70 euro per jaar per auto. Vanaf maart wordt een basisbedrag van 23,40 euro per jaar (0,45 euro per 52 weken) ingevoerd, wat wordt vermenigvuldigd met een variabele factor op basis van de voertuigafmetingen. In tegenstelling tot Parijs gaan de nieuwe tarieven gelden voor met name inwoners van de stad zelf. Bestuurders moeten daardoor minimaal 100 euro per jaar per bewonersparkeervergunning betalen. Grotere voertuigen kosten nog meer. Een vergunning voor een Smart Fortwo kost straks 104,87 euro voor een jaar. Eigenaren van een nieuwe VW Golf betalen 179,12 euro en het tarief voor een relatief bescheiden SUV Volkswagen Tiguan bedraagt straks 196,23 euro.
cc-foto: Charles