De drankindustrie hult zich graag in de mantel van maatschappelijke verantwoordelijkheid met slogans als ‘Drink met mate’ maar de praktijk blijkt heel anders. RTV Noord onthult dat brouwerijen studentenverenigingen zeer veel financieel voordeel geven als ze de consumptie van bier weten op te stuwen. De zogeheten ‘hectoliterbonus’ leidt er toe dat verenigingen die het drankgebruik van hun leden matigen vier keer zoveel voor bier moeten betalen als anderen die de consumptie weten te stimuleren.
Het kortingsbeleid van de drankindustrie staat haaks op het beleid van universiteiten, maatschappelijke organisaties en overheden om het alcoholgebruik terug te dringen. De brouwers richten zich volgens RTV Noord vooral op Vindicat, een beruchte studentenvereniging die de afgelopen jaren verschillende malen in opspraak mede als gevolg van drankmisbruik.
"Studentenverenigingen die een eigen bar hebben, zijn ook een horecaonderneming. Net als die horecazaken worden de verenigingen door bierbrouwerijen financieel aangemoedigd om zoveel mogelijk bier te verkopen door middel van een hectoliterbonus. Per hectoliter (100 liter) krijgt een vereniging korting. Deze kortingen kunnen oplopen tot 75 procent. Cijfers die in handen zijn van RTV Noord laten zien dat er bij een vereniging in Groningen* jaarlijks ruim 45.000 euro aan hectoliterbonus binnenkomt. Die wordt gegeven op een inkoop van 60.000 euro. Dat betekent dat zij uiteindelijk 15.000 euro voor hun bier betalen. Zonder korting waren ze dus 60.000 euro kwijt geweest. Op een begroting van iets meer dan een ton is dat serieus geld."
Sommige studentenverenigingen doen er als gevolg van deze kortingen alles aan om zoveel mogelijk bier te verkopen omdat ze anders in de financiële problemen komen. Voor brouwerijen is de regeling aantrekkelijk omdat deze studenten went aan bier drinken.
Brouwers wilden geen commentaar geven op de kortingen.