Beste NPO, welke boodschap wil je met deze muziek overbrengen aan onze jeugd?
“MRD komt hard bij Youssef en Ouassima” , kopt het onderschrift van een Facebookvideo die ik op mijn luie zondagmiddag aantrof. De 22-jarige rapper MRD uit Amsterdam was te gast bij FunX om zijn kunsten wereldkundig te maken. Wat er volgde bij het bekijken van deze video, liet niets aan mijn verbeelding over.
“Genoeg drerrie met straps, genoeg drerrie met gannoes. (…) Mattie maak geen fattoes, we schieten je moeder dood. (…) We lachen alleen bij klappers, geef die skotoe flikkers geen kans. (…) Zet twintig ruggen in een week om. (…) Leg ‘m op de grond gannoe in z’n mond, laten we kijken hoe die zemmer gaat lekken. (…) Fast life, wij leven dat.”
Na een minuut of twee aandachtig te hebben geluisterd, bespeurde ik minimale verbazing bij mezelf. Ondanks dat er een moeder is vermoord én iemand met een wapen in zijn mond op de grond is gedrukt. Verbaasd was ik helaas niet, maar walgen moest ik er wel van. Al helemaal toen ik het logo van FunX en de NPO zag pronken in de rechterbovenhoek van mijn scherm. In combinatie met het beeld van de volwassen presentatoren en hun instemmende geknik op mijn netvlies, kwam er plots maar één simpele vraag in mij op: beste publieke omroep, welke boodschap wil je overbrengen aan onze jeugd?
Over nasmaak valt niet te twisten Smaken verschillen en dat geldt bij muzieksmaak evengoed. Rapmuziek heeft altijd al de neiging gehad om wat aan de ietwat ruigere en vulgaire kan van het muziekspectrum te zitten. Vanuit dat perspectief, presenteert het filmpje geen choquerende noviteiten. “Ruig” verkoopt in de entertainmentwereld en dat mag; keiharde commercie. Bovendien, is sowieso niemand roomser dan de paus.
Maar dan komt de NPO om de hoek kijken. Hoe kun je dergelijke teksten, kritiekloos, alsof het de normaalste zaak ter wereld is, uitzenden en verspreiden onder een doelgroep van onder andere jonge tieners? Dat de muziek te slecht is om aan te horen is één ding. Maar om deze boodschappen dan mee te krijgen van iemand waar nog maar net geen kinderbijslag meer voor wordt ontvangen, en die waarschijnlijk niet in een favela maar een rijtjeshuis woont, blijft schrijnend.
Dit is verre van een pleidooi tot censuur van rapmuziek of van mijn part zelfs dit soort gewelddadige drillmuziek. Ik probeer slechts te begrijpen hoe dergelijke praktijken zijn te rijmen met de kritische vorming van jongeren, waaraan een gezond publiek bestel zou moeten bijdragen. Hoe leg ik dit uit aan mijn 14-jarige buurjongetje, die dit soort content ook in zijn tijdlijn voorbij ziet komen? Doe je best op school, spreek met twee woorden tegen de juf, maar vergeet niet om bitches te kantelen of twintig ruggen per week te maken?
Het normaliseren van dit soort hallucinante teksten is een kwalijke zaak en al helemaal als het in de naam van het publieke goed gebeurt. Dit draagt bij aan een klimaat waarin jongeren door deze grotendeels gefabriceerde scenario’s een parallel universum in worden gezogen. Een universum waarin dertienjarigen denken met een machete over straat te moeten lopen, om zichzelf te verdedigen tegen potentiële vijanden. Of: waarin een groep tieners, na het schieten van een videoclip, een twintigjarige jongen belaagt en neersteekt. Daar krijg je een gure nasmaak bij, die geen toelichting behoeft.
Ja, maar we doen ook veel goed Natuurlijk is een van de meest voor de handliggende reflexen, het wijzen op de vele bonafide maatschappelijke activiteiten die aan bod komen. Of het nou gaat om het aankaarten van schuldenproblematiek onder jongeren óf internetpesterijen. Ontkennen dat het gebeurt zit er niet in, maar dat maakt deze kwestie des te paradoxaler.
Dus, beste NPO en FunX: hoe kan dit soort prietpraat, onder het mom van “opkomende getalenteerde muzikanten”, salonfähig worden gemaakt? En dat ook nog eens zonder enige kritische vraag te stellen aan de makers hiervan.
Sommige zaken zijn onmogelijk recht te praten, hoe positief je het ook zou willen benaderen. Zoals Chris Rock pakweg vijftien jaar geleden al opperde : It’s hard to defend rap nowadays. Ongeacht wat voor verklaring er zou kunnen worden bedacht bij deze casus, durf ik te bedenken dat het er niet makkelijker op is geworden. En zo evenmin het gesprek hierover met mijn buurjongetje.
Wat een bekrompenheid over gewelddadige en vrouwonvriendelijke teksten. Iedereen kijkt wel dagelijks naar speelfilms en series met gruwelijke en bloederige scenes. Dat is normaal en traditioneel op alle Nederlandse zenders. Verder zijn er natuurlijk ook de ontelbare games met miljoenen spelers waarbij het enige doel is: de medespelers doden. Net als met films en games is muziek kunst, je vindt het mooi of niet maar ga niet je wil op deze kunstenaars opleggen.
De vraag is of je met publiek geld seksisme, ranzigheid, en geweld moet aanmoedigen. Publiek geld is gewoonlijk bedoeld om het tegenovergestelde te bereiken.
Net zoals ik vind dat je met publiek geld geen racisme, moslimhaat en fascisme moet aanmoedigen (iets dat wel met publiek geld gebeurt, zie onder meer de zendtijd politieke partijen van PVV en FvD), vind ik ook dat je met publiek geld niet dit soort vunzigheid moet promoten.
En let wel: het wordt gepromoot onder kinderen !!!
Met publiek geld worden vrouwen ten overstaan van kinderen neergezet als stukken neukvlees terwijl de twee rappende kinderen worden neergezet als seksistische, domme, achterlijke, hersenloze, wapens dragende, vulgaire straatschoffies. In de oertijd waren rap en hiphop nog maatschappijkritisch, tegenwoordig gaat het Top Notch, NPO FunX en hun rappers erom vrouwen zoveel mogelijk te vernederen.
Daar mogen we ons, nee daar moeten we ons tegen verzetten.
In California meten ze de stand tussen de oren bij de jeugd. In vergelijking met 10 jaar geleden is empathie met 40% gedaald en narcisme met 58% toegenomen.
Het hele 'you do you' denken dat ik ook wel eens door mijn tienerzonen toegeworpen krijg is zo'n vals beeld dat het gelukkig vaak binnen 10 minuten op een 'and the rest' kan toevoegen.
FunX is helaas de meest seksistische en vrouwonvriendelijke zender van Nederland. Daar kan het verheerlijken van geweld ook nog wel bij.
En het bizarre is: FunX heeft als enige popzender in Nederland heel veel vrouwelijke dj's. Alleen hebben zij waarschijnlijk geen invloed op de muziek die wordt gedraaid.
Wie dat wel is, weet ik niet, maar dat zal wel een Hilversumse man zijn die zelf ook lekker geilt op al die seksistische teksten in de vaderlandse rapscene.
Ik vind het ook weer vreselijk als je deze video ziet:
https://www.youtube.com/watch?v=AiaWXopZKtc
Wat presentatrice Ouassima, FunX, de FunX-sponsor Top Notch, en Qlas & Blacka in gemeenschappelijkheid zeggen;:
- Vrouwen zijn stukken vlees die niets kunnen en alleen hun blote kont en blote borsten mogen laten zien. Stukken neukvlees dus, dat is het beeld dat FunX en Top Notch dag in dag uit over vrouwen de wereld in slingeren. Schande!!!
- Heel veel jongeren uit de multiculturele samenleving vinden het vreselijk dat zij door dit soort mensen - let op: de leiders van Top Notch en FunX zijn waarschijnlijk allemaal seksistische witte mannen !!!! - worden neergezet als domme, achterlijke, primitieve, onderontwikkelde, seksistische onmensen.
In de Qlas & Blacka video van FunX-sponsor TopNotch zien we de combi van wapens en blote vrouwen. En producer Vic9 mag dan in deze video nog zeggen dat mensen niet boos moeten worden want dat we gewoon het echte leven van de straat laten zien. Tja.
Sorry dat ik zo hard ben. Ze kunnen het nog zo mooi voorstellen als ze zelf willen, maar Ouassima, Vic9, Qlas & Blacka, de leiders van FunX en TopNotch, het zijn gewoon zieke geesten die enorm veel schade berokkenen aan de multiculturele samenleving. In eendrachtige samenwerking zorgen ze ervoor dat allochtone jongeren altijd als dom, achterlijk, onderontwikkeld zullen blijven worden gezien, en zich dus daardoor nauwelijks hoge posities binnen bedrijfsleven of overheid zullen kunnen verwerven. Dank voor jullie stupide bijdrage aan onze samenleving.
@JOHNVKR
Helemaal eens. Omdat ik niks van deze muziek wist, heb ik de lyrics van het eerste nummer van het album van Olas & Blacka hieronder weergegeven. Dit spreekt boekdelen. Zo'n Quassima is in haar enthousiasme ook onbegrijpelijk.
-----
Je moet niet dom doen
[Intro: Henkie T]
Dit is Henkie T, de visionair
Shoutout naar mn yung [?] Qlas & Blacka
Deze mannen runnen de straten van Rotterdam deze dagen
Niet alleen Roffa , heel nederland [?]
Ga die mannen kijken, bedrijvigheid, Boem, Pats
[Chorus: Blacka] [2x]
Je moet niet dom doen
Ik heb shooters ze gaan schieten als je dom doet
Je kan niet eten van m'n taart, is niet gezond broer
Bad bitch, latina, grote kont broer
Bad thing komt naar ons toe
[Verse 1: Qlas & Blacka]
Bonjour, dat ding aan mn lijf is scherp net contour
Laat me wijzen bi, laat me het voordoen
Ik ben met Jonna en nu wilt ze dom doen
Zeg d'r come through ( kom langs )
Ze vraagt aan me ga je blijven, ik zeg d'r komt goed
Draai je om bitch, zet die kont goed
Houd me vast alsof ik word ontvoerd
In de club met die feestbeesten
Neem je bae mee op een vacation
[?]
Jij bent niet op VK, Laat je osso achter met je Playstation
En zij zei dat is wat ik mee neem, ga die osso in dat is meenemen
En ik kan dat nu niet vergeten, Neem ik bitches mee dan moet ik 2 nemen
Begrijp je waar ik ben , ik
Ben nog steeds met de gang, dus
Zoeken nog steeds naar cent, jij
Bent op niks, ik vind jou [?], en
[?] is niet blij, why
Omdat ze staat niet op m'n timeline
Vang een show na een wilde night
Twee vier , twee vier
[Chorus: Blacka] [2x]
Je moet niet dom doen
Ik heb shooters ze gaan schieten als je dom doen
Je kan niet eten van m'n taart, is niet gezond broer
Bad bitch, latina, grote kont broer
Bad thing komt naar ons toe
@Eric Minnens
Yes. Ik begrijp dat Ouassima ook haar geld moet verdienen, maar hier had ze zich niet voor moeten lenen. Ze had dat stelletje ranzige, vunzige seksisten van Top Notch keihard de waarheid moeten zeggen, in plaats van meewerken aan het promoten van seksisme, vrouwonvriendelijkheid, wapengeweld, en daarmee ook haar eigen Marokkaanse gemeenschap naar beneden halen.
Ik vind het een terecht punt van kritiek richting de NPO: wat nou vorming of verheffen/richting geven aan jeugdigen met openlijk fascistoïde teksten. Door deze verbale geweldsverheerlijkers een podium te bieden op een met publieke middelen gefinancierd platform suggereer je de maatschappelijke acceptatie ervan. Bovendien legt het goed de politiek correcte hypocrisie van de huidige entertainment industrie bloot: vrouwen en homo's worden gedehumaniseerd en vernederd in rap bars en de gebruikelijke activistische shame on you roepers laten zich niet zien of horen.
Je hoeft van je hart geen moordkuil te maken, maar irriteer niet de ander met de stank van je onderbuik. Met zijn tekst geeft de rapper een inkijkje in zijn geest en wereld die, om het maar quasi psychologisch te duiden, gevormd worden door een 'pathologische dispositie'.
Neem je de tekst van de rapper onder de politiekcorrecte loep, dan is deze als fascistisch uit te leggen door de expliciete verheerlijking van excessief geweld. Wie met dergelijke gedachten rondloopt, voegt zich in de rijen van degenen die er genoegen in scheppen om de medemens te pijnigen, te vernederen, dood te martelen. Overigens is het niet zo dat een 'literaire' verheerlijking van gewelddadigheid direct aanzet tot gewelddadig gedrag. Het helpt wel het moorddadige gedrag te legitimeren zoals de recente geschiedenis laat zien. Zo kennen we o.a. de Aufseherin die in de concentratiekampen gevangenen doodmartelde, de aanhanger van de Interahamwe die Hutu's doodsloeg, de jihadist die 'ongelovigen' onthoofde - misdaden gepleegd door individuen (ongeacht hun kleur) met een kwaadaardige geest. Dergelijke cryptofascisten bevinden zich nog onder ons en doen zich in het dagelijks leven perfide voor als kunstzinnige mensen die vrij hun gang moeten kunnen gaan.
@Gandalf
'Iets bedenken en iets doen zijn 2 heel verschillende dingen. Iemand die een horror verhaal bedenkt is dan dus ook niet goed?'
Wat dacht je van de auteur van Mein Kampf?
Natuurlijk hoeft deze muziek met dit soort walgelijke teksten niet verboden te worden. Het is echter wat anders of deze muziek door een publieke omroep moet worden uitgezonden. Ik vind niet dat daarmee de publieke door ons allemaal betaalde omroep de samenleving dient
Ik vind niet dat daarmee de publieke door ons allemaal betaalde omroep de samenleving dient
Daar dient de NPO ook helemaal niet voor en is ook geen opdracht vanuit de omroepwet
" Like Toy Soldiers" , een ge-mature-iseerde rap over dit item door Eminem
Like Toy Soldiers-Eminem
https://www.youtube.com/watch?v=1qbuZhVUj_g
https://en.wikipedia.org/wiki/Like_Toy_Soldiers
Oh ja en eh fijne dag nog, en "enjoy the weather"
"His kind of music is deplorable, a rancid smelling aphrodisiac. It fosters almost totally negative and destructive reactions in young people." Frank Sinatra over ene Elvis Presley...
"Popular culture is morally bankrupt, flagrantly licentious and utterly materialistic-and Madonna is the worst of all." Tipper Gore
Deja Vu
Ik ook niet, maar ik kan me ook niet herinneren dat jongeren er ineens massaal op los gingen neuken omdat Elvis met zijn heupen wiegde of dat meisjes ineens massaal promiscue werden omdat ze madonna nadeden.
Zo werkt de wereld nu eenmaal niet, en ook niet in het geval van deze kankerherrie.
Dit zou zo door een SGP'er of andere zwaar conservatieve christen geschreven kunnen zijn.
Het enige wat je hoeft te doen is Drillmuziek door Hiphop, Metal, Rock&Roll, D&D, of videospellen te vervangen.
Zoals Martin108 hieronder al aangeeft, als muziek genoeg is om geweld te gebruiken ligt dat niet aan de muziek, maar aan jouw als persoon, en aan de manier waarop je bent grootgebracht.
Werd wat jaartjes geleden door één van m,n kinderen op Hopsin gewezen, hij lijkt een dwarsdenker en rebel binnen zijn, veronderstelde te gedragen culturele habitat.
Ill Mind 5 - Hopsin -
https://www.youtube.com/watch?v=hRVOOwFNp5U
https://www.azlyrics.com/lyrics/hopsin/illmindofhopsin5.html
Ben zelf al bijna 30 jaar fan van dat andere genre waar bloed en ingewanden nogal eens van de muur druipen. Ik geloof dat daar deze nonsense discussie al een tijdje ten graven is gedragen, hoor er in ieder geval weinig meer over.
Pubers met een stabiele thuissituatie, ondersteunende ouders en al mogelijkheden om zich te ontplooien via opleidingen en daarna op de arbeidsmarkt zullen echt niet zomaar een machete oppakken om iemand neer te steken na t horen van een liedje.
Dat t rechts beleid bepaalde buurten en groepen in de stront heeft laten zakken kan je jonge gastjes, die hun woede en frustratie niet op een gezonde manier kunnen ventileren, niet kwalijk nemen.
Eerst was t metal, toen gangsterrap en games en nu is er weer een nieuwe kapstok om alle ellende van achtergestelde jongeren aan op te hangen. Zo lang maar niet toe hoeft te worden gegeven dat beleidsmakers wel eens iets te verwijten zou kunnen zijn.
Heb je ook onderbouwing voor je bewering, of ben je hersenloos dingen aan het opbraken die je op je favo rechtse blogjes hebt gelezen? Ik krijg namelijk niet de indruk dat links dol is op drillrap. Links is wellicht wat minder vatbaar voor de hijgerige boosburgerlijke paniek zoals je die bij dit soort dingen vaak op rechts ziet.
"Dit is verre van een pleidooi tot censuur van rapmuziek of van mijn part zelfs dit soort gewelddadige drillmuziek. Ik probeer slechts te begrijpen hoe dergelijke praktijken zijn te rijmen met de kritische vorming van jongeren, waaraan een gezond publiek bestel zou moeten bijdragen."
Huh? Maar dit zou juist een pleidooi moeten zijn om deze gore drills juist wél te boycotten. Nu blijft het stukje van El Baroudi steken in een ietwat slap soort bezwaarmakerij. Doe er wat aan, publieke omroep. En ook BNNVARA. Jullie zijn immers de financiers van FunX.
weet niet of dit werkt
https://scontent.fams2-2.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/87941501_3652200721489135_8612816395341660160_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=6Z7WfuhwlxcAX9Cw6of&_nc_ht=scontent.fams2-2.fna&oh=aceb1ce9b88b1ef49eeeaf34678e380a&oe=5E805E44
@Griezel
Bedankt, maar dan nog. Het gaat nu niet over muziek vs. lawaai, maar over inhoud vs. bullshit. Het is de tekst die de muziek van nu verpest. De lyrics zijn seksistisch en zetten aan tot geweld. De Stones zongen ook over seks (en drugs) maar meer over de vrijheid daarvan. Dat is toch even een verschil.
Drillrap kan je zowiezo als low quality muziek bestempelen. Kan men beter voor in de plaats high quality muziek AirPlay geven. Helaas krijgt high quality muziek amper tot geen AirPlay en low quality onterecht teveel.
Betreft rap/hiphop is er zeker high quality te vinden als je goed zoekt bijvoorbeeld Kyteman Hiphop Orchesta, wat zover ik weet helaas niet meer bestaat. Maar ook de rap formatie Body Count behoort tot de absolute top artistiek en op muzikaal gebied.
De radio stations zouden bagger gewoon links moeten laten liggen. Er is veel heel veel goede muziek alleen wordt dat niet op de radio gedraaid en moet je dit door toevalligheid of omdat iemand je een tip geeft achter zien te komen.
Ik hebi in mijn reactie ook 2 kwaliteits hiphop/rap genoemd.
Met Bach is niets mis, maar slaat nergens op qua vergelijking met dit.
Om maar wat te noemen qua kwaliteits muziek, en er zijn duizenden namen van muzikanten of bands. Phish, Epica, Tourniquet, Kinga Ban, Eva Cassidy, Gov ‘t Mule, Ozric Tentacles, Rush, Transatlantic, enzovoorts en enzovoorts.
Geen drillrap maar wel rap wat onder bagger genoemd kan worden is bijvoorbeeld Famke Louise.
Gewoon bagger minder AirPlay geven, fors minder, en daar voor in de plaats meer ruimte voor quality. Dat maakt een radiostation ook beter. Helaas is dat anders.
Ja, de instrumentale ondergrond bij Body Count is metal en dat zorgt ervoor dat dit goed te verteren valt. Qua zang is het nog steeds rap, dus ook een rapformatie. Dit alles maakt dat Body Count qua rap/hiphop tot de absolute top hoort.
Er werd hier enkele maanden geleden door een paar extreemlinkse gasten hard uitgehaald naar de Duindorper jeugd toen die wat aan het rellen was. Maar wat in de Bijlmer gebeurd is van een heel andere orde, daar gaat het letterlijk om dood en leven:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2020/naar-school-zonder-ontbijt-maar-met-een-mes~v379709/
"Maar dan komt de NPO om de hoek kijken. Hoe kun je dergelijke teksten, kritiekloos, alsof het de normaalste zaak ter wereld is, uitzenden en verspreiden onder een doelgroep van onder andere jonge tieners?"
Wie van de jeugd luistert naar NPO radio? Mensen 4 jaar jonger als mij weten niet waar ik het over heb als ik MTV noem. Deze muziek is natuurlijk zeer ziek qua teksten, jaren 90 muziek seksueel vrij en pervers is. De jaren 80, 90 en zeros hebben de beste (foute) muziek zelfs de smakeloze jeugd van tegenwoordig (niet de groep) (4 jaar jonger als ik) kan dat niet ontkennen.
""Sommige zaken zijn onmogelijk recht te praten, hoe positief je het ook zou willen benaderen."
We kunnen ons ook gewoon even afvragen of we niet helemaal van de pot gepleurd zijn ondertussen?
̶I̶k̶ ̶b̶e̶n̶ ̶b̶l̶a̶n̶k̶