Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Dit is waarom de publieke omroepen nú gezamenlijk in actie komen

  •  
25-03-2025
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2291 keer bekeken
  •  
veerlemarker

De Marker legt uit waarom programmamakers nu in het geweer komen tegen de draconische bezuinigingen op de publieke omroep. “De publieke omroep is ontzettend belangrijk voor een gezonde democratie. De publieke omroep is onafhankelijk en vaak kritisch, ook op de politiek. En dat is ook haar taak: de waakhond zijn van de samenleving en de macht controleren.”

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (8)

Frits Jansen
Frits Jansen
26 mrt. 2025 - 6:47

Omroep is geen overheidstaak. De hele gedrukte pers is al eeuwen in handen van de commercie.

Maar ik durf niet tegen de NPO te zijn want dan word ik als extreem rechts beschouwd.

Markzelluf
Markzelluf
25 mrt. 2025 - 15:26

Kritisch is helemaal prima en voor een belangrijk deel ook waar. Maar dat onafhankelijke, dat herken ik lang niet altijd. Tenminste, als je daarmee het objectief brengen van informatie bedoelt. Ook is de pluriformiteit verslechterd sinds OP1 moest plaatsmaken voor Bar Laat, bijvoorbeeld. Ook andere mediavormen dan RTV die met publieke middelen worden gefinancierd, hebben niet zelden een eenzijdige berichtgeving en ze bieden weinig ruimte aan mensen met een andere mening.

1 Reactie
Pater
Pater26 mrt. 2025 - 3:20

Er valt best wat aan te merken op de publieke omroep, zeker sinds die extreemrechtse ON bestaat, maar die is over het algemeen pluriformer dan de commerciële. Een programma als Nieuwsuur is gewoon goed.

Andorimax
Andorimax
25 mrt. 2025 - 15:25

Als je gewoon alles wat met sport te maken heeft lekker door de sportzenders laat doen, krijg je zoveel tijd en ruimte dat er 1 NPO-kanaal opgedoekt kan worden. Dan is verder bezuinigen helemaal niet meer nodig.

2 Reacties
Pater
Pater26 mrt. 2025 - 3:22

Waarom zou de NOS de sport over moeten laten aan de commercie? Dat hoort toch gewoon bij een breed programmapakket? Wat me wel mogelijk lijkt: bezuinigen op het NPO-apparaat, dat zo langzamerhand de dienst uitmaakt. Daar hebben we de omroepen voor.

Andorimax
Andorimax26 mrt. 2025 - 23:04

@Pater

Een breed pakket, wat is dat? Dat is natuurlijk enorm subjectief. Voor elk wat wils? Waarom is er dan, om maar wat te noemen, geen porno op de publieke zenders?

Nou vooruit dan: alles waar de commercielen interesse in hebben (en dus populair) kan daarheen. Dus sowieso alle voetbal, wielrennen, schaatsen, atletiek. Het wat kleinere grut kan dan nog wel een plekje bij de publieke zenders krijgen.

JoepJos
JoepJos
25 mrt. 2025 - 14:16

Ik denk dat het helemaal niet zo moeilijk is om (bijna) pijnloos te bezuinigen op de NPO. Weg met al die managementlagen van al die omroepen en omroepjes. Daar zitten ook de koningen en koninginnetjes van NPO. Weg met programma's die sowieso niets te zoeken hebben bij de NPO zoals Boer zoekt vrouw, Beste zangers en ander vermaak. Niet omdat ik die programma's niet leuk vind, ze horen gewoon niet thuis op een staatszender.

1 Reactie
Pater
Pater26 mrt. 2025 - 3:24

Als amusement niet op de publieke omroep mag kun je de concurrentie met de commercie beter gelijk opgeven. Dat willen de meeste huidige regeringspartijen eigenlijk ook.

Willem D2
Willem D2
25 mrt. 2025 - 12:51

De publieke omroep kan prima af met een kanaal minder. Kijkcijfers zijn wat mij betreft onbelangrijk voor de Publieke Omroep, het zou moeten gaan om de waarderingscijfers.

.

Een frisse efficiency slag is wat mij betreft een prima idee en dat kan heel goed zonder te bezuinigen op talkshows en actualiteitenprogramma’s.

Bert vd Neut
Bert vd Neut
25 mrt. 2025 - 12:04

Er gaat 1000 miljoen naar de publieke omroep. Daar gaat nu 15% vanaf. Dat is niet leuk maar omdat draconisch te noemen is niet helemaal juist.

.

Ook met 850 miljoen kan je prima de onafhankelijke journalistieke taak uitvoeren.

.

Het uitzenden van een protestactie op prime time, kost grofweg enkele tonnen. Die waren snel verdiend geweest.

TheunT
TheunT
25 mrt. 2025 - 9:44

Word behoorlijk van die taak afgeweken in een hoop programmering...

5 Reacties
Enver63
Enver6325 mrt. 2025 - 10:48

Inderdaad, alles van ON, Powned en WNL is vaak zelfs expliciet tegengesteld aan die taak, en kan dus maar beter verdwijnen. Daarentegen zou Schooltelevisie terug moeten komen, om Nederlandse spelling uit te leggen aan extreem-rechtse trollen.

Volrin
Volrin25 mrt. 2025 - 11:01

Kunt u daar een voorbeeld van geven?

Zandb
Zandb25 mrt. 2025 - 11:50

Theun

Blijkbaar is er sprake van meerdere doelstellingen dat het (enige?) doel dat u voor ogen hebt.

TheunT
TheunT25 mrt. 2025 - 12:32

Boer zoekt vrouw, al die quizzen etc etc.

TheunT
TheunT25 mrt. 2025 - 13:38

Word hier zo gesteld, dus... "En dat is ook haar taak: de waakhond zijn van de samenleving en de macht controleren.”

r d h
r d h
25 mrt. 2025 - 9:35

eEns dat de publiek omroep ontzetttend belangrijk is, vooral nieuws en achtergronden.

Ik vind hwt wel een beetje jammer, je dan op deze site komt en er staat. Laat de beste zangers niet wegbezuinigrn. Dan heb je een goede actie maar geef je een vb van een programma wat heel goed weg kan.

4 Reacties
Gerygrr
Gerygrr25 mrt. 2025 - 10:31

inderdaad, ieder wat wils.

Voor mij ook overbodig programma.

Er moet een mix geboden worden van wat het publiek kiest.

En zijn dat bekende zangers, die samen een potje janken prima.

Als er maar goede informatieve programma’s naast staan en hoor en tegenhoor geboden wordt aan praattafels.

Nieuwsuur, kassa, zembla, pointer….

Karingin
Karingin25 mrt. 2025 - 10:37

Hoezo? Wat is dat toch voor gelul dat er geen entertainment te zien zou mogen zijn op de NPO?? Als jij het niet leuk vindt kijk je niet. Ik keek ook nooit, tot ik er per ongeluk op belandde en werd verrast door het vrij hoge niveau van de muziek die er te horen is.

Er zijn verder zát programma's die ik nog niet zou willen zien als mijn leven er vanaf hing, maar gelukkig ook een hoop waar ik echt voor ga zitten.

En het is juist ook de taak van de publieken om allerlei niche-programma's een kans te geven, dus al die zeikwijven over omroep Zwart (waar ze natuurlijk nog never nooit nix van gezien hebben, het oordeel is puur gebaseerd op het idee dat er een specifieke doelgroep wordt bediend - maar ze zijn verder niet racistisch of zo hoor) of Max of Powned moeten gewoon hun kanis houden en lekker doorzappen naar de (meestal) platte bagger van de commerciëlen

r d h
r d h25 mrt. 2025 - 10:55

Beste karingin,

Daar verschillen we van mening. Ik vind dat als je 1 van die 1000 zang shows wilt zien je wel door kan zappen naar een commerciele . Ik houdt niet van die platte bagger

Zandb
Zandb25 mrt. 2025 - 11:59

r d h

U vindt.

Maar anderen vinden dan weer iets aders "platte bagger". De Publieke Omroep is een verzameling omroepen die samen een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking zouden moeten vormen. Dus ook de "platte bagger" zal getoond worden omdat je daarmee (blijkbar?) een groot deel van de bevolking bedient.

.

Overigens begrijp ik van uw eerste reactie weinig. Ik hoop dat u bij nalezen ook merkt dat de zinnen niet kloppen. Dat het niet aan mij zou liggen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor