Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Dit is de echte Lügenpresse die Trump in het zadel hielp

  •  
18-11-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
122 keer bekeken
  •  
ouche
De Amerikaanse Paul Horner heeft veel foutieve nieuwsberichten rondom de Amerikaanse verkiezingen gemaakt en verspreid. De berichten werden massaal gedeeld en zijn ook één van de redenen dat Facebook en Google soortgelijke berichten gaan verbieden. Helaas is het kwaad al geschied en heeft Horner – volgens zichzelf – Trump aan de macht geholpen door leugens over de Democraten te verspreiden.
nepnieuws

© Cc-beeld: Ian Cook et al

Horner schreef bijvoorbeeld verhalen over de Amish-lobby die in Ohio op Trump zou stemmen, dat president Obama het nationale volkslied zou verbieden op alle sportevenementen en dat homohuwelijken in speciale regenboogwagen zouden plaatsvinden. Niet alleen het publiek trapte erin en deelde de valse berichten over Democraten en specifiek Clinton massaal – waardoor sommige Trump-aanhangers zich nog meer in hun haat gelegitimeerd voelden – maar ook de Trump-campagne maakte er gebruik van en zelfs omroepen als ABC en CNN trapten er zo nu en dan in.
Het opmerkelijke is dat de oplichter niet eens een Trump-aanhanger is maar meer een soort ramptoerist. Hij wilde in principe gewoon ‘zien wat er zou gebeuren’, vertelt hij aan Washington Post.
" (…) Trump’s campagneleider deelde mijn verhaal over een man die 3.500 dollar had gekregen om tegen Trump te betogen. Ik had dat gewoon verzonnen. Mensen zijn dom, ze delen zomaar alles. Niemand doet nog aan factchecking. Trump zei ook wat hij maar wou en mensen geloofden hem zomaar. En toen bleek dat dingen onjuist waren, kon het de mensen niet schelen omdat ze het toch al voor waar hadden aangenomen. Heel angstaanjagend, ik had nog nooit zoiets gezien. Ik wou gewoon lachen met de mensen die zomaar alles voor waar aannemen door waanzinnige verhalen te verkondigen. Ik dacht dat ze zouden factchecken, maar dat deden ze niet! Het was de bedoeling om goedgelovige zielen belachelijk te maken, maar de Trump-aanhang bleef die verhalen maar delen. En ik voel mij er slecht bij. Ik dacht niet dat Trump ooit verkozen zou worden. Ik dacht alleen dat ik de campagne wat door elkaar aan het schudden was. Maar nu ik erop terugkijk, had ik het moeten zien aankomen. Trump als president is goed voor iedereen die satire maakt. Er is niets wat mensen niet zullen geloven."
Heel angstaanjagend, ik had nog nooit zoiets gezien. Ik wou gewoon lachen met de mensen die zomaar alles voor waar aannemen door waanzinnige verhalen te verkondigen. Ik dacht dat ze zouden factchecken, maar dat deden ze niet! Het was de bedoeling om goedgelovige zielen belachelijk te maken, maar de Trump-aanhang bleef die verhalen maar delen. En ik voel mij er slecht bij.
Ik dacht niet dat Trump ooit verkozen zou worden. Ik dacht alleen dat ik de campagne wat door elkaar aan het schudden was. Maar nu ik erop terugkijk, had ik het moeten zien aankomen. Trump als president is goed voor iedereen die satire maakt. Er is niets wat mensen niet zullen geloven.
En omdat Trump dat zelf ook weet verspreidde hij tijdens zijn campagne maar ook nu vele leugens over zijn tegenstanders en dingen als de wetenschappelijk bewezen klimaatverandering of over banen, zoals je in deze Twitter thread ziet. In onderstaande video wordt door Amerikaanse presentator Samantha Bee ook uitgelegd wat de rol van Rusland is geweest in het verspreiden van nepnieuws. Lees hier meer over de leugens van Trump.
Horner maakte de wereld eerder wijs dat hij Banksy was en dat het Amerikaanse SWAT-team eens bij hem inbrak. De Amerikaan verdient tienduizend dollar per maand door Adsense, de advertentiepagina van Google. De zoekmachine en Facebook hebben bekend gemaakt valse nieuwssites geen gebruik meer te laten maken van hun advertenties, wat volgens Horner makkelijk te omzeilen is.
Ook heeft Twitter accounts verwijderd van extreme  alt-right vertegenwoordigers die op het medium haat en onwaarheden verspreiden. Een van de bekendste haatblogs is Breitbart, wiens directeur Steve Bannon – een anti-semitische white supremacist  in het kabinet van Trump wordt opgenomen. Samen met senator Jeff Sessions die niet aan het hoger gerechtshof mocht dienen omdat hij racistische sentimenten heeft. Hij vindt de KKK bijvoorbeeld een ‘prima partij’.  In onderstaande video zie je hoe journalist Cathy Newman voorman Milo Yiannopoulos uitdaagt om zijn haatpredikende website te verdedigen.
 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (24)

Ellis Boyd
Ellis Boyd
21 nov. 2016 - 15:01
"Mark Gh 18 november 2016 at 18:06 Dat eerste is niet zonder meer waar. Gezien het getrapte kiesstelsel is opkomst in veel gevallen geen bepalende factor." http://www.nytimes.com/2016/11/21/us/many-in-milwaukee-neighborhood-didnt-vote-and-dont-regret-it.html?_r=0 Clinton heeft Wisconsin verloren met maar 27000 stemmen verschil...ook nog eens een staat die voorheen gewoon Democratisch stemde.
Zwarte Woud
Zwarte Woud
19 nov. 2016 - 21:51
Het enige verschil tussen de Lügenpresse die Hillary steunde en die Trump steunde is dat die van Trump effectiever was met een veel kleiner budget.
1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer12 dec. 2016 - 8:02
Het betreft hier overigens iemand die beweert niet voor Trump te zijn. Dan kan je volgens mij niet over Lügenpresse van Trump spreken. Btw, wie behoorde(n) tot de Lügenpresse van Clinton?
Bertus4
Bertus4
19 nov. 2016 - 11:16
Het komt door het misleidende nieuws is nu het nieuwe verhaal wat ervan gemaakt wordt. Of door "boze" burgers. Nou we zien nu wel na de verkiezingen hoe "tolerant" links kan zijn na een verkiezingsuitslag die ze niet bevalt. In het artikel hierboven zijn ook weer een aantal halve waarheden. Steve Bannon is pro-israel. Jeff Sessions heeft ooit een grap gemaakt dat hij de KKK ok vond tot hij hoorde dat ze wiet rookten. Een domme grap, waarvoor hij excuses heeft gemaakt. Maar genoeg om hem eeuwig in het foute hoekje te zetten. Die negatieve publiciteit kostte hem een hoge positie ja. De stroman wordt weer eens gebruikt om het vooral niet over inhoudelijke voorstellen te hebben. Ook Trump weer eeuwig aan de KKK gelinkt, ondertussen heeft hij al 100 keer afstand van ze maar de MSM blijft er gewoon vrolijk mee doorgaan. De grote massa krijgt zijn nieuws gewoon via de mainstreammedia binnen. En die waren bijna zonder uitzondering voor Clinton. En nu een andere reden waarom mensen misschien op Trump stemden. Mensen zien in dat de globalisering hen weinig heeft gebracht. Mensen zien in allerlei landen parralelle samenlevingen ontstaan en een cultuurclash en willen dit voorbeeld niet volgen. Trump is nog niet eens begonnen en het TTIP is al van tafel. Er wordt nu al gekeken door Apple om weer in de US te produceren vanwege importtarieven.
1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer12 dec. 2016 - 8:15
"Nou we zien nu wel na de verkiezingen hoe “tolerant” links kan zijn na een verkiezingsuitslag die ze niet bevalt." O. Wat is er voor afschuwelijks gebeurd dan? Heb ik iets gemist? Heb jij overigens gemist wat meneer Trump zei over een uitslag die hij niet zou kunnen waarderen? Heb je (vooraf!) zoiets uit het andere kamp gehoord? Het is afwachten natuurlijk maar mensen die 'geraakt' zijn door mondialisering, die het niet breed hebben, etc. die verwachten nu alle heil van een rechtse, leugenachtige immorele miljonair die zelf alles van mondialisering en bevoorrechting van rijken verwacht en die al mensen voor regeringsposten noemt die hem in deze kenmerken de loef afsteken en waarvan al duidelijk is dat zij het omgekeerde gaan doen van wat die kiezers zouden willen, of wat echt goed voor hen zou zijn. Die getroffen mensen hebben het nakijken en zullen van een koude kermis thuiskomen. We zien wel wat dit gajes er van zal bakken.
Gert1002
Gert1002
19 nov. 2016 - 9:06
Uit de Pied Piper email vrijgegeven door Wikileaks blijkt dat het Clinton Campagne team een voorkeur had voor Trump als republikeinse tegenstander. Democraten (DNC) hebben zelfs hun media ingezet om Trump te verheffen boven de andere republikeinse kandidaten. Je kunt zeggen dat de democraten gegokt en verloren hebben en ten onder zijn gegaan aan de schandalen geopenbaard door Wikileaks.
Frank6
Frank6
19 nov. 2016 - 7:36
De overgrote meerderheid van mainstream media wereldwijd waren zwaar op de hand van Clinton. Trump werd vrijwel overal belachelijk gemaakt en niet serieus genomen. Dat is een reden dat Trump heeft gewonnen, en verder natuurlijk simpelweg omdat Clinton geen verhaal had, koud en onsympathiek overkwam, en establishment en corruptie vertegenwoordigde. Elke andere kandidaat had van Trump gewonnen, de media hebben er niet zoveel mee te maken.
1 Reactie
Freeman2
Freeman219 nov. 2016 - 8:34
Bernie Sanders zou makkelijk van Trump hebben gewonnen. De lobbyisten achter Clinton die Samders vals hebben uitgeschakeld, hebben nu de grote prijs gewonnen - ze hebben Trump president gemaakt.
Bram Emanuel
Bram Emanuel
19 nov. 2016 - 6:41
De meeste Amerikanen zijn prima geinformeerd en zullen niet gauw in dit soort leugentjes trappen. Het probleem met Hillary was dat ze de democraten niet goed wist te motiveren om te stemmen. Zo was bijvoorbeeld de zwarte stem 11% lager dan bij Obama, dat zijn 2 miljoen stemmen! Alleen dat verschil had haar al in het witte huis geholpen. http://www.forbes.com/sites/omribenshahar/2016/11/17/the-non-voters-who-decided-the-election-trump-won-because-of-lower-democratic-turnout/#5b4dfac940a1
2 Reacties
Bram Emanuel
Bram Emanuel19 nov. 2016 - 6:43
Zit wikileaks eigenlijk ook bij de Lugenpresse?
Tom Meijer
Tom Meijer12 dec. 2016 - 8:24
"Zit wikileaks eigenlijk ook bij de Lugenpresse?" Wat suggereer je hier eigenlijk mee? Het lijkt mij zelf dat ze daar niet bij zitten maar het is evident dat ze met gestolen waar 'handelen'. Zoiets wordt op zijn minst heling of misschien wel diefstal genoemd. Het is ook evident dat ze ervoor gezorgd hebben dat alleen of voornamelijk belastend materiaal uit het Democratische kamp naar buiten kwam en dat ze bewust de Republikeinen hebben gespaard. Zonder enige twijfel zou er bij de Republikeinen meer modder gevonden zijn maar dat hebben ze achtergelaten. Dus toch wat Lügenpresse-achtige kenmerken. Zomaar een samenzweringsideetje, daar miegelt het hier toch al van dus dat kan er best bij.
Minoes2
Minoes2
19 nov. 2016 - 6:34
En wat is er de mensen en de wereld wijsgemaakt om de Irak-oorlog te kunnen starten ook door onze eigen CDA Balkenende? Het is eendagtaak van politici geworden om mensen maar iets wijs te maken. Clinton probeerde ook angstvallig haar speeches voor de bankmedewerkers geheim te houden. Iets niet vertellen is ook een leugen. Dit gebeurt van twee kanten. Spindoctors zijn belangrijker geworden dan de politiek en waar die voor zegt te staan. Onze Nederlandse Jack de Vries is daar een mooi voorbeeld van. En helaas wordt hij ook nu weer voor de Nederlandse camera's gehaald en bejubelt in de main-stream pers, in hoe goed hij wel niet is in het misleiden.
Michiel Online
Michiel Online
19 nov. 2016 - 1:18
De grootste bedrijven kunnen het slechtste omgaan met klimaatverslechtering. Het systeem houdt het in stand en laat het zien met de "1%" rijksten. Media behoren tot die bedrijven of worden gemanipuleerd. Als je hier niet meer aan mee wil doen zul je je leven vrij drastisch moeten veranderen. Onze samenleving en regels omtrend klimaat zal verbeterd moeten worden voor we weer progressieve methoden gaan inzetten.
1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer12 dec. 2016 - 8:25
"Onze samenleving en regels omtrend klimaat zal verbeterd moeten worden voor we weer progressieve methoden gaan inzetten. " Ik begrijp je niet, kan je uitleggen wat je bedoelt?
Rarar
Rarar
18 nov. 2016 - 22:36
"Horner heeft trump in het zadel geholpen" Blijkbaar gaat horner gewoon verder met foutieve berichten verspreiden.
Uitgekleed
Uitgekleed
18 nov. 2016 - 18:47
Trump is in het zadel geholpen door Wikileaks. Het elimineren van Bernie Sanders door de Cinton supporters die mensen als Warren Buffet en ander miljardairs in hun gelederen hebben. Toen dat uitkwam vreesden het Clintonkamp al dat het fout kon gaan. De Sanders aanhangers wilden niet op Trump stemmen maar ook niet meer op Clinton.
2 Reacties
Mark Gh
Mark Gh19 nov. 2016 - 8:57
Prima toch? Wikileaks heeft niets anders gedaan dan feiten op tafel leggen, zonder enige vorm van interpretatie. Als dat al niet meer mag tijdens een verkiezing voor de belangrijkste publieke baan ter wereld...
Uitgekleed
Uitgekleed20 nov. 2016 - 23:51
Mark Gh 19 november 2016 at 09:57 Prima toch? Zeker voorlopig prima, Alleen heeft Thrump geen enkele moeite met leugens als hem dat beter uitkomt. We moeten niet denken dat het nu beter zal gaan.
karel6
karel6
18 nov. 2016 - 18:31
Het idee dat welke pers dan ook Trump in het zadel heeft geholpen is nergens op gebaseerd. Het feit dat 90% van de media fel anti Trump waren, om maar niet te zeggen dat ze zijn verkiezing onmogelijk achtten en bij voorbaat al Hillary als de nieuwe president gekroond hadden, valt niet te ontkennen. Dat een paar verdwaalde leugens op schimmige sites het hele Amerikaanse volk op het verkeerde been gezet zouden hebben is domweg belachelijk.
4 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot18 nov. 2016 - 20:56
'Het idee dat welke pers dan ook Trump in het zadel heeft geholpen is nergens op gebaseerd.' Als je kijkt hoeveel gratis publiciteit Trump heeft gehad dan valt niet te ontkennen dat de pers natuurlijk een rol heeft gespeeld. http://www.nytimes.com/2016/03/16/upshot/measuring-donald-trumps-mammoth-advantage-in-free-media.html?_r=1
karel6
karel618 nov. 2016 - 23:16
Hij heeft op een handige manier de publiciteit bereikt, ja, maar niet dankzij de pers.
Molly Veenstra
Molly Veenstra19 nov. 2016 - 1:08
'Het feit dat 90% van de media fel anti Trump waren' De media hebben Trump intens gehaat. Toen zijn ze enorm van Trump gaan houden en hielpen hem in het zadel. En toen zijn ze hem opnieuw gaan haten.
FactChecker
FactChecker19 nov. 2016 - 7:28
Joe Speedboot 18 november 2016 at 21:56 - ‘Het idee dat welke pers dan ook Trump in het zadel heeft geholpen is nergens op gebaseerd.’ Als je kijkt hoeveel gratis publiciteit Trump heeft gehad dan valt niet te ontkennen dat de pers natuurlijk een rol heeft gespeeld. - Maar hoeveel van die publiciteit was positief? Bij CNN hebben ze weken lang bijna non-stop gepraat over een video van 11 jaar geleden. Grab em....
Bert Vlierman
Bert Vlierman
18 nov. 2016 - 18:13
De elite blijft te hoop lopen tegen Trump middels idiote argumenten. Zoals dat ook gebeurde bij de Brexit of het Oekraïne-referendum. In het geval Trump maakt men zich druk over het planmatig verspreiden van misleidende informatie. Dat zou kwalijk zijn, of erger, anti-democratisch. De critici zouden er goed aan doen, hun verstand te gebruiken, en zich te realiseren dat dit bij politieke partijen goed gebruik is, en zelfs de dominante vorm van informatieverspreiding tijdens verkiezingscampagnes. Alle partijen gebruiken voor deze praktijken getrainde en goed betaalde professionals die "spin-doctor" worden genoemd. Een sjieke naam voor leugenaar. De critici van Trump, die commentaar hebben op diens informatievoorziening, weten waarschijnlijk niet eens hoe hypocriet ze zijn.
Machielse932
Machielse932
18 nov. 2016 - 18:05
Wel zelfs de new york times heeft excuses aangeboden voor slechte en eentonige berichtgeving in de aanloop naar de verkiezingen. Dit soort gelieg heeft aan beide kanten plaatsgevonden en is echt niet de reden dat Trump heeft verloren. De echte reden is dat men gewoon niet warm liep voor Hillary en daar is zij zelf samen met de democratic party verantwoordelijk voor.
Popiejopie3
Popiejopie3
18 nov. 2016 - 17:59
Beetje Huff beetje Fox, VK, NRC, kijkje bij Telegraaf. Guardian, CNN... Uitstapje naar Geenstijl Aljazeera en Russia Today (de laatste om Geenstijl te begrijpen) En Joop, het is een gedoe maar je nieuws via Facebook is vragen om problemen.
FactChecker
FactChecker
18 nov. 2016 - 17:24
Ik denk dat meneer Horner zichzelf en zijn invloed enorm overschat. - Horner schreef bijvoorbeeld verhalen over de Amish-lobby die in Ohio op Trump zou stemmen, dat president Obama het nationale volkslied zou verbieden op alle sportevenementen en dat homohuwelijken in speciale regenboogwagen zouden plaatsvinden. - Ik heb de verkiezing vanaf het begin op de voet gevolgd Ik heb hier en daar wat gelezen over de Amish die Trump zouden stemmen, en ook foto's gezien van Amish met Trump buttons en posters. Dat van dat volkslied heb ik ook gelezen, maar het artikel dat dit verhaal debunked las ik vóór dat ik de claim las. Van die regenboogwagens nooit iets gehoord. Zelfs de kans dat zogenaamde ´´´memes´´´ van de 'alt-right' de verkiezing hebben bepaald acht ik groter dan dat deze man het heeft gedaan.
jahoor2
jahoor2
18 nov. 2016 - 16:22
De verkiezingen winnen met leugens kan alleen met onwetende burgers en loze beloftes. Abonneer je op een kwaliteitskrant.
4 Reacties
Overdeweg
Overdeweg18 nov. 2016 - 16:45
Zijn die er nog !?
RationeleBurger
RationeleBurger18 nov. 2016 - 17:20
Ja, de kwaliteitskranten die zo zeker waren dat Clinton zou gaan winnen, en amper iets met de informatie hebben gedaan die vanuit wikileaks naar voren kwam. Die de Brexit niet aan zagen komen, en ook bij het Oekraïne referendum het bij het verkeerde eind hadden. Dan voel je je echt geroepen om daar een abonnement op te nemen. Het einde der dode-bomen journalistiek is dichtbij.
karel6
karel618 nov. 2016 - 18:34
Zoals de New York Times, die Hillary bij voorbaat al een 90% kans gaven om president te worden, en over Trump niets goeds te melden hadden. Dan wordt je pas goed geïnformeerd.
Jhonathan
Jhonathan18 nov. 2016 - 19:26
mag=mogen
Mark Gh
Mark Gh
18 nov. 2016 - 16:09
Het toont één ding aan: niet alle leugens in de media zijn actief door Trump/de republikeinen verspreid. Kun je hem er dus ook de schuld niet meer van geven.
Sgt. Pepper
Sgt. Pepper
18 nov. 2016 - 15:21
Nee dit heb ik niet echt gelezen toch? Ik heb alleen maar angstverhalen gehoord richting de verkiezingen en hoe geweldig Hilary was. Natuurlijk is er gelogen, maar andersom zeker niet minder.
Ellis Boyd
Ellis Boyd
18 nov. 2016 - 14:56
Bij ongeregeldheden in Portland tegen president-elect Trump had meer dan de helft van de rellende hooligans niet eens gestemd. Dat is wat Trump de overwinning heeft bezorgd, de 50% van de stemgerechtigden die niet eens de moeite namen om te gaan stemmen (maar vervolgens niet te beroerd zijn om te gaan rellen). De thuisblijvers hebben Trump aan de overwinning geholpen, plus de gematigde Trump-kiezer met praktisch Democratische standpunten die weigerden op Hillary te stemmen: http://www.nydailynews.com/news/politics/people-arrested-portland-trump-protests-didn-vote-article-1.2874408 http://www.nytimes.com/2016/11/16/opinion/did-moderates-help-elect-trump.html?_r=0
3 Reacties
Mark Gh
Mark Gh18 nov. 2016 - 17:06
Dat eerste is niet zonder meer waar. Gezien het getrapte kiesstelsel is opkomst in veel gevallen geen bepalende factor. Bekijk de volgende situatie: In Washington DC zijn 478.000 stemgerechtigden, de opkomst bij de verkiezingen was 65 procent. 90% van deze mensen hebben op Clinton gestemd. Had DC 100% opkomst gehad en hadden die mensen allemaal voor Clinton gestemd, dan was had dat voor het kiescollege geen enkel verschil gemaakt. Hadden al die mensen voor Trump gestemd, dan had dat voor het kiescollege óók geen verschil gemaakt. In Californië (Dems) en Texas (Reps) idem, gaan stemmen is zinloos als je van de andere partij bent. In Portland heeft Clinton de verkiezingen gewonnen. Wanneer alle anti-Trump demonstraten wel waren gaan stemmen had ze nog steeds gewonnen. Het niet-stemmen van die mensen heeft dus geen enkel effect gehad op de uitslag. Dat gematigde kiezers geen zin hadden om op Clinton te stemmen snap ik overigens heel goed. Ik zou zelf ook liever niet (of ongeldig) stemmen dan op haar (of op Trump).
FactChecker
FactChecker18 nov. 2016 - 17:25
Klopt. Overigens heeft ook Colin Kaepernick (op deze site ook besproken) niet gestemd
Mark Gh
Mark Gh19 nov. 2016 - 9:02
Ik bedoelde dus dat Clinton in Oregon gewonnen heeft... De niet-stemmende anti-Trump demonstranten zijn dus irrelevant voor de uitslag op landelijk niveau.
bv-user-84072
bv-user-84072
18 nov. 2016 - 14:53
--- Dit bericht is verwijderd —
1 Reactie
tante trees
tante trees19 nov. 2016 - 0:11
Het verhaaltje dat Bannon een antisemiet is totale flauwekul. Wat nl. stelselmatig over het hoofd gezien wordt is dat de lingua franca van alt right, en deels van Trump zelf, politieke incorrectheid is. Helemaal correct. Politiek incorrect wordt door links, (meestal met opzet) vaak verward met racistisch. Net als GeenStijl is Breitbart politiek incorrect. Meer is het eigenlijk niet.
Kees Ollapo
Kees Ollapo
18 nov. 2016 - 14:50
Het beangstigende zit hem er in dat machthebbers in de toekomst steeds meer gaan beslissen wat ''de waarheid'' is en dat onwelgevallige berichten geweerd gaan worden door de Twitters, Googles, Trumps, Clintons etc. - Laat het maar aan de arbeider over om te beoordelen hoe de vlag er bij staat op de werkvloer. De Googles en Twitters zijn voor quasi intellectuele lieden die zich graag laten belazeren en om daar vervolgens heel verontwaardigd schande over spreken.
Jhonathan
Jhonathan
18 nov. 2016 - 14:44
Want in Nederland zijn PvdA en VVD niet aan de macht gekomen door te liegen?
4 Reacties
rbakels
rbakels18 nov. 2016 - 15:09
De vraag is of wij een voldoende kritische pers hadden om dat aan de kaak te stellen. Ach, zo erg was het ook niet. Iedereen die een beetje nadenkt weet dat een "verkiezingsbelofte" niet een soort belofte is, maar iets heel anders. Net als een "valse Picasso" ook niet een soort van Picasso is, maar helemaal geen Picasso. Ik hoop dat politici nog vaker dan nu om journalisten antwoord te geven die zeuren om absolute breekpunten. Het enige begrijpelijke "absolute breekpunt" is dat je niet met de PVV wilt samenwerken, althans in één kabinet wilt zitten, als u het subtiele verschil vat. Maar ik geloof dat alleen de VVD at niet uitsluit, alleen zal Rutte feestelijk bedanken voor de rol vn staatssecretaris van landbouw, die Wilders hem naar eigen zeggen heeft toebedacht,
Robbels
Robbels18 nov. 2016 - 15:22
U ziet daadwerkelijk geen verschil tussen het vurig verdedigen van je eigen visie en campagne en daarna compromissen moeten sluiten en het moedwillig verspreiden van volstrekte onzin?
bob b.
bob b.18 nov. 2016 - 19:21
Nee, inderdaad. De PvdA beloofde helemaal niets en heeft dus ook geen beloften verbroken. De VVD had een paar kleine leugentjes. Om bestwil noemen we dat.
Jhonathan
Jhonathan18 nov. 2016 - 20:15
@ Bob de la Bob 18 november 2016 at 20:21, > "De PvdA beloofde helemaal niets en heeft dus ook geen beloften verbroken." Tuurlijk Bob. De belofte van de PvdA dat als er op de PvdA gestemd zou worden, Rutte niet in 't torentje zou komen, staat me nog bij als de dag van gisteren.
thunderbird2
thunderbird2
18 nov. 2016 - 14:33
Nee, dan de 'het licht gaat uit, de beurzen storten in of de Russen vallen binnen' paniekzaaiberichten in de zgn 'kwaliteitspers'...
4 Reacties
Muxje3
Muxje318 nov. 2016 - 15:11
De kwaliteitspers had het vooral over de (in besloten kring geuite) opmerking van Trump over vrouwen. Dat ze dat meldden is niet zo vreemd maar ze hielden er maar niet over op. Net zoals ze maar niet ophouden over de vraag hoe Trump tegen alle verwachtingen in heeft kunnen winnen, met artikelen waarin de ene idiote uitleg op de andere complottheorie volgt. Terwijl het zo simpel is. Zoals iemand zei: "Wij, de linkerkant, hebben hier schuld aan. Als je in plaats van debatteren maar blijft hameren op hoe fout en vrouwonvriendelijk Trump wel niet is, en hoe racistisch en xenofoob zijn volgelingen wel niet zijn, dan houden mensen op met debatteren en houden ze hun mening voor zich... tot ze in het stemhokje staan. En dan zijn we stomverbaast dat zo'n schertsfiguur als Trump alsnog wint".
Robbels
Robbels18 nov. 2016 - 15:18
U ziet daadwerkelijk geen verschil tussen mensen die oprecht een andere visie hebben/een andere analyse maken en een lege belofte als 350 miljoen pond per week naar de NHS?
thunderbird2
thunderbird219 nov. 2016 - 1:14
@Robbels Die belofte van die 350 miljoen is nooit gemaakt, waar heeft u dat frame opgedaan ? 'Kwaliteits' pers ?
Robbels
Robbels21 nov. 2016 - 6:33
@ thunderbird Op de Brexit-bus 'We send the EU 350 million pounds a week. Let's fund our NHS instead. Vote leave.' Lijkt me toch vrij ondubbelzinnig. U niet?
gilles2
gilles2
18 nov. 2016 - 14:14
De EU liet 28.000 burgers van EU lidstaten bevragen of ze de media vertrouwen. 53 % deed dat wel of niet, vergeten, hoe dan ook, de helft gelooft de media niet. Triest.
2 Reacties
Ellis Boyd
Ellis Boyd18 nov. 2016 - 15:02
Je moet 'de media' ook niet geloven, dat is wat deze verkiezingen wederom duidelijk hebben gemaakt. Of het nu de verspreiding van non-nieuws is, het moedwillig afschermen van slecht nieuws of slechte peilingen of gewoon je werk niet naar behoren kunnen of willen doen. Journalisten zijn ook maar mensen. Informeer je daarom altijd zo breed mogelijk, lees ook eens sites of kranten waar je het eigenlijk oneens mee bent qua interpretatie, zoals ik hier doe bijvoorbeeld haha.
FactChecker
FactChecker18 nov. 2016 - 17:28
In Amerika is dat percentage 'gelovige' nog véél lager.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor