Het ministerie van Defensie heeft de laatste jaren voor bijna een miljoen euro geadverteerd op GeenStijl en zustersite Dumpert. Dat bedrag ligt fors hoger dan Defensie eerder meldde. Dat meldt Het Parool. Die krant vroeg de exacte informatie op bij het ministerie.
Defensie is een van de vele adverteerders die GeenStijl de rug toekeerden nadat die site haar lezers had gevraagd of ze een kritische journaliste zouden ‘doen’. Die seksistische oproep leidde ertoe dat 143 prominente vrouwen bedrijven opriepen hun advertenties weg te halen van de sites.
De advertenties van Defensie waren er vooral op gericht personeel te werven, maar het ministerie heeft nu laten weten definitief niet meer te adverteren op GeenStijl en Dumpert. Een financiële aderlating voor de sites die nu nog onderdeel zijn van de Telegraaf Media Groep (TMG). Alleen al in 2016 was Defensie goed voor 358.410 euro aan advertenties. Het gros daarvan (288.410 euro) ging naar Dumpert.
"In totaal adverteerde Defensie de afgelopen jaren voor ruim 900.000 euro op beide sites. In documenten die Defensie eerder vrijgaf, waren bedragen weggelaten waardoor het om een lager bedrag leek te gaan. De volledige cijfers zijn door Het Parool opgevraagd."
Behalve Defensie zijn onder meer ook de Belastingdienst, IKEA en KWF Kankerbestrijding afgehaakt als adverteerder. Vorige week liet Gert Ysebaert van het Mediahuis, de nieuwe eigenaar van TMG, al weten dat er bij hen geen plek meer is voor GeenStijl. ‘We willen ons concentreren op professionele journalistiek en daar hoort een bepaalde ethiek bij. We zijn geen moraalridders, maar er zijn grenzen,’ zei Ysebaert, die ook nog liet optekenen dat wat hem betreft ‘ieder weldenkend mens’ tegen de teksten van GeenStijl zou moeten zijn.