Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De strijd om De Hef gaat door

  •  
09-02-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
296 keer bekeken
  •  
dehef

© cc-foto: Gerard Stolk

De eigenaar van de boot is gedurende corona 67% rijker geworden.
De strijd om De Hef van Rotterdam gaat inmiddels de wereld over. Het stond in The New York Times en Bernie Sanders deelde het vandaag via zijn sociale media.
Moet de gemeente akkoord gaan met de ontmanteling van De Hef? Superjacht bouwer Oceanco heeft een vergunning aangevraagd om de brug tijdelijk te demonteren voor de zeilboot van multimiljardair Jeff Bezos, ter waarde van een half miljard?
De brug is historische erfgoed dat als eerste hersteld werd na de bombardementen op Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog. Een demontantie zou naar verluidt twee weken duren, waarbij het middenstuk een dag zou worden weggehaald.
De gemeente had bij de renovatie in 2017 beloofd de brug nooit meer te ontmantelen. Hoewel de gemeente meldde dit nu wel te willen doen, gaf burgermeester Aboutaleb later aan helemaal nog geen vergunning te hebben afgegeven.
Hoewel veel mensen opmerken dat het demonteren goed zou zijn voor de Nederlandse economie, is het praktisch gezien niet eens noodzakelijk om De Hef te demonteren. Als de mast er later opgezet zou worden, dan zou het schip perfect onder het historisch erfgoed door passen.
Daarnaast is de waarde van luxe jachten voor de Nederlandse economie verwaarloosbaar. Zoveel mensen werken er niet in die sector. En het is een overbodig en luxe product voor superrijken die toch al voldoende hebben. In dit geval is de eigenaar van de boot gedurende corona 67% rijker geworden en nu bezit hij nu maar liefst 202 miljard dollar. Dit is wel wrang nu gewone Rotterdamse ondernemers hun winkel moesten sluiten en er velen failliet zullen gaan, en er mondiaal 160 miljoen mensen in de armoede zijn teruggevallen.
Maar goed. De gemeente Rotterdam moet nu kiezen: gaat de brug wel of niet gedemonteerd worden?
Zelf vind ik dat het beter zou zijn om tijdelijk de masten van de boot zelf te demonteren. Ook superrijken moeten gewoon rekening houden met historisch erfgoed. En een luxe jacht is geen proportionele reden om zo’n ingrijpende ingreep te doen, zelfs niet als Bezos alles betaalt.
Om de gemeente te laten zien dat veel mensen dit disproportioneel vinden, zijn Hajar Yagkoubi, Mert Kumru en ik met het team van Change.org een petitie gestart, die inmiddels duizenden keren is ondertekend. Teken je mee?
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

a.doorgeest
a.doorgeest
10 feb. 2022 - 17:28
Hoop kouwe drukte om niets, vind ik, al deze ophef over De Hef. Een tijdelijke demontage van het middenstuk van De Hef doet op geen enkele wijze afbreuk aan dit fantastisch stuk historisch erfgoed. Na twee weken is alles weer als vanouds, dus ik zie het probleem niet zo. Verder gebruikt Scholte in dit artikel enkele onjuiste argumenten: een mast van een eenmaal gebouwd schip kan helemaal niet meer gedemonteerd worden, daar deze zeer diep in het binnenwerk van het schip is verankerd. Verder zegt de auteur van het artikel dat De Hef na de bombardementen vlot is hersteld. Volgens mij is De Hef bij het bombardement op Rotterdam in 1940 niet geraakt, en vormde zij decennialang een essentiële schakel in het Noord-Zuid-treinverkeer door Nederland. Niet zo gek dat reparatie - indien echt geschied - indertijd snel ter hand is genomen. Wat me wel steekt en verbaasd als Rotterdammer, is het feit dat het tot op heden niet gelukt is De Hef commercieel te exploiteren: in het buitenland zijn er ook wonderschone bruggen zoals De Hef - denk aan de prachtige brug in Londen over de Theems - die een museum zijn geworden. In het verleden is er nagedacht over het realiseren van een restaurant in het middenstuk van onze prachtbrug en het is verbazingwekkend dat dat tot op heden niet is gelukt. Het spreekt voor zich dat Rotterdammers trots zijn op De Hef, maar nu dit ding (helaas) niet economisch geëxploiteerd wordt, zal het object tot in lengte van dagen een bleeder blijven, en da's doodzonde. Misschien is het aardig aan dhr. Bezos een vrij royale passeerfee te vragen, zodat de onderhoudskosten van dit icoon weer een tijdje gedekt zijn.
zekernietjoops
zekernietjoops
10 feb. 2022 - 16:45
Lieden als Bezos met hun - nog zeer eufemistisch uitgedrukt - onwezenlijke en onbeschofte rijkdom, vormen een van de opvallende symptomen van het financieel en vooral ook, ethisch failliet van huidige sociaaleconomische systemen en geldstelsels in m.n. de westerse wereld: vooral de laatste decennia hebben zij daaraan een almaar grotere bijdrage geleverd. Ook tekenend voor dat moreel failliet is de - al dan niet bewuste en/of opportunistische - blindheid van velen voor de uiterst bedenkelijke ‘ethiek’ van huidig hyperkapitalisme, gezien de (grote) welwillendheid waarop Bezos en soortgenoten steeds weer kunnen rekenen en die ook hier in meerdere reacties te lezen valt. Kennelijk dringt het nog steeds niet of onvoldoende door dat zo onvoorstelbaar rijk worden slechts kon/kan door systematisch en gigantisch te stelen op basis van de geraffineerd sluwe truc van zeer grote kredieten van uit niets geschapen nepgeld met grote hefboom - dus met verhoudingsgewijs zeer weinig eigen vermogen – waarmee vooral kapitaalintensieve ‘assets’ als m.n. onroerend goed worden ‘gekocht ‘. Bovendien is daartoe strekkende financieel-economische wetgeving - vooral vanwege z.g. ‘deregulering’- wereldwijd op dit soort praktijken toegesneden: handelen en verhandelen geschieden steevast door abstracte, maar legale ‘rechtspersonen’, waardoor lijfelijke (schatrijke) personen, m.n. bij problemen of faillissement, persoonlijk niet of nauwelijks aansprakelijk zijn: vaak is zelfs hun identiteit niet eens bekend! Wat mij ook nu weer verbaast en vooral ergert, is dat je nooit de toch wel zeer voor de hand liggende vaststelling hoort of leest dat het onlogisch en verwerpelijk is dat zeer bemiddelden en vooral(!)(schat)rijken op de boven omschreven wijze steeds weer en meer kunnen lenen om zo - systematisch en ‘legaal’- op gigantische schaal te kunnen stelen. Vrijwel zeker is ook de aankoop van dit jacht zo gefinancierd’ en verloopt alles via een of meerdere, uiterst sluw gekunstelde rechtspersonen.
bv-user-35055
bv-user-35055
10 feb. 2022 - 16:16
Zullen we even doordenken op deze casus? De onverdraagzame minderheid, die in Nederland al decennia lang alles wat boven het maaiveld uitsteekt vakkundig het spreekwoordelijke hoofd afslaat, heeft een nieuw doelwit gevonden. Want Jeff heeft een boot en Jeff is rijk en dus gunnen we Jeff het licht in zijn ogen niet. Welnu, ik ben ook geen fan van hem, want hij knijpt zijn mensen uit en doet aan concurrentievervalsing. Maar zo ken ik er meer; Jeff is niet uniek en zijn 'misdaden' vallen in het niet bij de smeerlapperij die in China, Quata, Iran of vergelijkbare paradijzen wordt uitgehaald. Enfin, stel dat we met elkaar heerlijk hoog op het morele paard blijven zitten en het voor elkaar krijgen dat Jeff met zijn boot niet onder de Hef kan. Wat zullen we dan genieten van onze superioriteit. Wij, het plebs, hebben Jeff toch mooi even een poepie laten ruiken. Dat het gevolg van deze actie is dat andere gegadigen voor een superjacht uit zullen wijken naar aanbieders buiten Nederland wordt even vergeten. Dat hiermee wel eens de nekslag kan worden uitgedeeld aan een sector die met name in de Drechtsteden voor meer dan 10.000 mensen werk oplevert en die vooraan loopt bij het ontwikkelen van high-tech maritieme oplossingen wordt ook even vergeten. Wij lopen miljarden mis. Liever wentelen wij in ons eigen morele gelijk. Nederland op haar smalst.
Uw Psychiator
Uw Psychiator
10 feb. 2022 - 11:04
Weer ophef om De Hef - wie was de originele en authentieke Hef ook alweer? Ziehier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hugh_Hefner
Backtobasics
Backtobasics
10 feb. 2022 - 10:07
Zoals wel viel te verwachten weer veel reacties van de " loopjongens" van het grootkapitaal. Moet wel komisch zijn als miljardair hoe dit soort types, jouw rijkdom met hand en tand verdedigen.
3 Reacties
Uw Psychiator
Uw Psychiator10 feb. 2022 - 11:02
@ Backtobasics (11:07u) - ha, dat denk ik nu ook. Het heeft iets meelijwekkends. Ik denk nu aan datgene wat cultuurcriticus Greil Marcus schreeft toen Donald Trump president werd. Ik parafraseer: vele stemmers op Trump, behoeftig en ziek, maakten een op het eerste gezicht onbegrijpelijke keuze. Totdat we ons realiseren dat deze mensen misschien, in het diepst van hun hart, een gevoel koesteren dat zegt: 'was ik maar zoals hem', of 'ik zou hem willen zijn'. Zelf vind ik persoonlijkheden als Bezos en Musk eigenlijk geestelijk nog kinderen. Ze doen waar ze zin in hebben, ongeacht de consequenties voor anderen, of de wereld zelf.
erikbos
erikbos10 feb. 2022 - 13:14
"Moet wel komisch zijn als miljardair hoe dit soort types, jouw rijkdom met hand en tand verdedigen." Onzin argument, als de werf een op windkracht aangedreven vrachtschip had gebouwd waarvoor de Hef tijdelijk moest wijken had er niemand naar omgekeken. Puur omdat de koper Bezos is wordt er een hoop poeha over gemaakt. Dus niet het principe dat de Hef even moet wijken is bepalend maar wie de koper is van de boot.
Minoes&tuin
Minoes&tuin10 feb. 2022 - 16:52
"Dus niet het principe dat de Hef even moet wijken is bepalend maar wie de koper is van de boot." Dat klopt, dat is precies de reden waarom men vindt dat die brug wel even gedemonteerd mag worden en Bezos zelf vindt dat ook.
Starter2
Starter2
10 feb. 2022 - 8:49
Ik vind de suggestie om de mast er later op te zetten wel een goede. Waarom wordt daar niet naar gekeken. Maakt de hele discussie overbodig. Maar dit heeft niets met Bezos te maken. Die gast heeft een boot gekocht, moet hij helemaal zelf weten. De bouw en het transport is een zaak van de bouwer, daar heeft heel die Bezos niets mee te maken. De kaart spelen dat er alles voor rijke stinkerts wordt gedaan geeft waarschijnlijk een goed gevoel.
2 Reacties
bv-user-19193
bv-user-1919310 feb. 2022 - 12:49
[De bouw en het transport is een zaak van de bouwer, daar heeft heel die Bezos niets mee te maken] Dus als consument heb je helemaal niets te maken met de wijze waarop je product of dienst tot stand komt? Vind je dat dat ook geld voor - bijvoorbeeld - kleding die door kinderen gemaakt wordt, of bloeddiamanten? Of laten we het minder zwaar maken: heb je als consument ook niets te maken met de hoeveelheid grondstoffen en de milieubelasting van een product? Zijn de verpakkingsindustrie en de visserij (meeste plastic afval in zee bestaat uit visnetten) volledig verantwoordelijk voor de vervuiling van de rivieren, zeeën en oceanen? Volgens die redenatie zijn producenten dus 100% verantwoordelijk (en dus ook aansprakelijk) voor al die aspecten. Dat biedt fantastische handvatten om bepaalde producenten/leveranciers helemaal kapot te procederen. Ik zeg: Top! Wat Starter zegt! Zeg jij dat nu ook nog steeds?
Jozias2
Jozias210 feb. 2022 - 16:10
@le chat botte Dus als je ooit iets hebt gekocht wat met de boot uit China komt dan ben je verantwoordelijk voor het suez kanaal. Het is in de eerste plaats aan de overheid om de verschillende belangen te wegen. Daarom wordt er een vergunning aangevraagd bij de gemeente. Het is in de eerste plaats een taak van de overheid om kinderarbeid te bestrijden.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
10 feb. 2022 - 8:45
Wat een hoop ophef over helemaal niets. "Daarnaast is de waarde van luxe jachten voor de Nederlandse economie verwaarloosbaar." Ik vind het persoonlijk meer van waarde dan bijvoorbeeld het bedrijf van meneer Scholte, dat is alleen maar lucht. Hier worden echt nog dingen gemaakt met de hand, zoals vroeger.
tinekea2
tinekea2
10 feb. 2022 - 7:42
IK heb hier maar een woord voor: tsjongejongejonge
FredD2
FredD2
10 feb. 2022 - 6:08
Er is geen reden voor strijd. Er wordt keurig een vergunning gevraagd en als dit wordt goedgekeurd wordt de brug even uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Er is dan ook geen sprake van on ontmanteling. Dit gebeurd dan overigens geheel voor kosten van de aanvrager. Het probleem zit 'm ook niet daarin, het probleem zit 'm in de eigenaar van de boot. Iemand die zo rijk is, dat hij wel slecht moet zijn, dus zijn we met z'n allen meteen pisnijdig als hij ook maar een scheet laat. Hieraan kun je zien hoe klein een klein landje als Nederland kan zijn.
3 Reacties
Volrin
Volrin10 feb. 2022 - 8:15
Er werd niet 'gewoon' een vergunning aangevraagd, aangezien de gemeente beloofd had dat de brug niet meer gedemonteerd zou worden.
De Lieve Heer
De Lieve Heer10 feb. 2022 - 9:34
Het in ieder geval een mooi symbool van hoe de verhoudingen in de wereld liggen
watcher3
watcher310 feb. 2022 - 12:24
Als je echt wilt zien hoe klein ons landje kan zijn met je kijken naar het aantal mensen dat het heeft over een overheid die "burgertjes pest".
Jeremy Groen
Jeremy Groen
9 feb. 2022 - 23:47
Aanvankelijk zou de Hef worden afgebroken juist vanwege hoge kosten van restauratie en onderhoud terwijl hij zijn praktische functie zou verliezen. Dit zou voor de belastingbetaler niet te rechtvaardigen zijn. Maar omdat de plaatselijke bevolking er zeer aan gehecht bleek, ook slechts als geschiedkundig decorstuk, werd er na het nodige protest tegen afbraak gekozen voor restauratie en de noodzaak tot onderhoud. Om nu een vele banen en overige inkomsten opleverend groot schip door te kunnen laten zou er op kosten van de opdrachtgever tijdelijk het brugdeel opgeheven moeten worden om daarna weer te worden teruggeplaatst. Helemaal niets mis mee.
Hansje6
Hansje6
9 feb. 2022 - 21:51
Hier moet Rotterdam natuurlijk een mooi evenement van maken, dit toont mooi daadkracht en praktisch handelen aan. Wel goed betaald natuurlijk. Mooi schip, Nederlandse trots en Rotterdam zal er mooi op staan. In Rotterdam is gelukkig het glas altijd half vol.
EenMening
EenMening
9 feb. 2022 - 20:40
Bezos heeft een superjacht van 400 miljoen euro besteld bij Oceano. Dat geld komt voor een flink deel terecht bij de medewerkers van Oceano en de toeleveranciers. Als dat geen trickle-down is...
3 Reacties
badgast
badgast10 feb. 2022 - 7:30
Trickle down economics is onzin. https://youtu.be/srJZHQHHT8g
badgast
badgast10 feb. 2022 - 7:32
Oh ja? Hoeveel banen komen erbij, bij die jachtwerf? En welk percentage van die koopprijs komt bij de medewerkers?
bv-user-46874
bv-user-4687410 feb. 2022 - 7:42
Dat is geen trickle down. Dat is eerst een absurde hoeveelheid toe-eigenen, en dan een beetje terug geven. Dat is parasitair. Trickle-down bestaat niet. Hij geeft nu 400 miljoen van zijn 200 miljard uit. Als we een fatsoenlijk systeem hadden gehad, had hij nooit 200 miljard kunnen onttrekken, en was dat geld al lang ergens anders beter terecht gekomen.
pahan
pahan
9 feb. 2022 - 20:33
Nee. Ik teken niet voor afgunst en jaloezie. Nederland staat aan de top van jachtbouw, er zijn een paar van de mooiste schepen ter wereld gebouwd de afgelopen jaren. Kijk maar eens naar de Black Pearl van Oceanco, de restauratie van de Endeavour door Royal Huisman, de Athos door Hoek en, mijn persoonlijke favoriet, de J-klasse replica Rainbow. De eigenaar van Oceanco is natuurlijk een Omani, maar het is wel een club die de markt leidt. Los daar van zijn er een aantal zaken ontwikkeld die de norm gaan zijn voor de komende jaren. Allemaal uit de zak van Bezos en zijn rijke soortgenoten. Weinig mensen hebben in de gaten dat daar het grondwerk wordt gedaan om off grid leven mogelijk te maken. Je moet wat, als het gas op is. Die brug? Die pluk je zo uit elkaar. Daar heeft het ding niks van en het is een klusje van niks. Ik las dat hij in 2017 gerenoveerd is, mooi moment om alles een beetje te smeren en bij te stippen op kosten van Jeff. Het enige wat je bereikt als je hier met je trieste ophef eieren laat gooien is dat deze bouwers ook verdwijnen. Er is vast wel iemand die in dat gat springt, ik hoop in Nederland. En anders komt er naast de Panamax een Hefmax. Ik denk het zomaar niet.
7 Reacties
LaBou
LaBou 10 feb. 2022 - 6:52
"Ik teken niet voor afgunst en jaloezie." Ah, het geliefde "afgunst en jalouzie" argument waarmee elke discussie overbodig wordt.
bv-user-46874
bv-user-4687410 feb. 2022 - 7:40
Samengevat. Jij bent graag een slaaf van de superrijken, want zoveel werk is dat niet. En als de rijke het wil, moet de rest gaan rennen. En Bezos betaald alleen zichzelf goed, niet zijn werknemers. En serieus, zeg jij dan het grondwerk om off grid te leven gelegd wordt door Bezos en zijn rijke soortgenoten? dream on. Eerst trekken ze als parasieten enorme bedragen geld uit de samenleving voor eigen gewin, en als ze dan een zeer klein deel teruggeven moeten we ze dankbaar zijn? Voor liefdadigheid? Wat een kwats. Als de heren fatsoenlijk belasting hadden betaald, was dat geld in handen van de overheid geweest, en dan waren we niet afhankelijk van liefdadigheid.
Joe Speedboot
Joe Speedboot10 feb. 2022 - 7:58
'En Bezos betaald alleen zichzelf goed, niet zijn werknemers. ' Daar heb je een punt, maar de werknemers van Nederlandse jachtwerven worden wel fatsoenlijk betaald. Daarnaast zijn er veel hoogwaardige ambachtslieden bij de bouw van die dingen betrokken. Ambachten die zonder die industrie verloren zouden gaan.
pahan
pahan10 feb. 2022 - 15:05
Ik weet nooit goed hoe ik op dit soort antwoorden moet reageren, ik vraag me soms af of de reageerders ooit een dag eerlijk werk in hun leven gedaan hebben, of alleen maar aan de tepel van de samenleving hebben gehangen? Slaaf van de superrijken? Tja. Als je het zo weet te verzinnen heb je natuurlijk gelijk. Je bent dan in dienst bij een top jachtenbouwer. Nou en? De opdrachtgever heeft een onbeperkt budget. Enig idee wat een mogelijkheden dat biedt? Ik ben bij heel wat projecten betrokken geweest, maar heb nog nooit een blanco cheque gekregen. Het is altijd schipperen (...) en schaven. Een schip als dit mag letterlijk alles kosten. Ik heb de specs nog niet gezien, maar twijfel er niet aan dat we als techneuten gaan staan kwijlen bij de dingen die daar gedaan worden. En ja, daar profiteer je van. Net als de Formule 1 die dingen ontwikkelt die later in elke auto te vinden zijn, en ga zo maar door. Pure jaloezie dus. En afgunst. Iemand iets niet gunnen. En het off grid gebeuren, misschien voer voor een ander topic. Ik heb geen idee of je weet waar dat over gaat? Maar er zijn in dit soort projecten een aantal zaken ontwikkeld die de cirkel kunnen gaan sluiten, eigenlijk nu al. Het is nog een beetje aan de prijs, maar dat duurt niet lang meer.
LaBou
LaBou 10 feb. 2022 - 17:45
"Pure jaloezie dus. En afgunst. Iemand iets niet gunnen." Vandaar het elke keer weer aanpakken van mensen met een uitkering als potentiele fraudeurs. Pure jalouzei en afgunst. En vooral iemamd niets gunnen.
pahan
pahan11 feb. 2022 - 6:38
@LaBou, Na rijp beraad ben ik het met je eens. Daar zou hetzelfde mechanisme wel eens onder kunnen zitten.
LaBou
LaBou 11 feb. 2022 - 7:12
Ah, een (mislukte) poging tot sarcasme.
MetVriendelijkeGroet
MetVriendelijkeGroet
9 feb. 2022 - 20:32
Ook in Amerika is het met verbijstering op gereageerd door een Democrate en een Republikein: "Historic Bridge DISASSEMBLED For Bezos Super Yacht | Breaking Points with Krystal and Saagar" https://www.youtube.com/watch?v=JX61ZgyOpXs
2 Reacties
MetVriendelijkeGroet
MetVriendelijkeGroet9 feb. 2022 - 20:50
"is het met verbijstering op gereageerd " Ook leveren ze kritiek op Bezos' beleid van werknemers ontslaan die een vakbond willen oprichten.
MetVriendelijkeGroet
MetVriendelijkeGroet9 feb. 2022 - 20:52
Ik bedoelde "is er met verbijstering..."
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij
9 feb. 2022 - 19:40
Op zich zou het wel een mooi spektakel zijn om te demonstreren rondom de Hef voor hogere minimumlonen en hogere belastingen voor de rijken. Met stukjes tomaat en zo. Maar weten we al zeker dat het jacht van Bezos is....? [ Zelf vind ik dat het beter zou zijn om tijdelijk de masten van de boot zelf te demonteren. ] Staan ze er al op dan? Me dunkt van niet, dan hadden er wel foto's geweest, het duurt nog maanden. Het is gewoon organisatorisch en qua locatie veel makkelijker ze meteen er op te zetten in plaats van ergens na de hefbrug. P.S. [ Een demontantie ] Is dit een nieuw woord of latijn? Demontage?
3 Reacties
bv-user-46874
bv-user-468749 feb. 2022 - 20:22
'Het is gewoon organisatorisch en qua locatie veel makkelijker ze meteen er op te zetten in plaats van ergens na de hefbrug' Allemaal onzin. Het komt nu naar buiten. Dit wist men VOORDAT men aan de bouw begon. Toen heeft men het n.a.w. weggewoven met de gedachte dat regelen we dan wel. geld zat. 'Op zich zou het wel een mooi spektakel zijn om te demonstreren rondom de Hef voor hogere minimumlonen en hogere belastingen voor de rijken.' Waarom demonstreren? dit is een unieke kans, gewoon invoeren. De kosten voor demontage moeten nog bepaald worden. Ik dacht aan een eenmalige milieu toeslag van 200 miljard.
Jozias2
Jozias29 feb. 2022 - 21:37
@imgikke De kosten zijn 40 a 45 duizend euro. Valt wel mee toch?
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij11 feb. 2022 - 14:55
[ Dit wist men VOORDAT men aan de bouw begon. ] Dat klopt maar dat verandert NIETS aan: Het is gewoon organisatorisch en qua locatie veel makkelijker ze meteen er op te zetten in plaats van ergens na de hefbrug. [ Waarom demonstreren? ] Omdat het tijd wordt dat de superrijken die schijt aan alles en iedereen hebben af en toe eens een tomaat voor hun knar moeten krijgen, en wanneer het schip van Bezos, varende door de Hef, met tomaten bekogeld wordt zou dat prima wereldwijde publiciteit opleveren.
Jozias2
Jozias2
9 feb. 2022 - 19:04
Ingrijpende ingreep? Waar is dat op gebaseerd? Volgens de experts valt het allemaal wel mee. Verder lees ik heel veel bijzaken over het jacht en het vermogen van bezos. Maar wat heeft Oceanco daar mee te maken? Ik lees geen enkel argument wat relevant is tegen demontage. https://www.rijnmond.nl/amp/nieuws/1462396/hoe-duur-is-de-ontmanteling-en-vijf-andere-vragen-over-jeff-en-de-hef
3 Reacties
bv-user-46874
bv-user-468749 feb. 2022 - 20:15
Jozias, jij en ik krijgen dat niet voor elkaar. Als Bezos het wel voor elkaar krijgt is dat alleen maar omdat hij een van de rijkste personen op aarde is. Nergens anders om. En het wordt tijd dat we die parasieten als samenleving laten weten dat het genoeg is. Niet alles is te koop. Typisch is trouwens dat alle rijke lui superjachten en villa's in luxe oorden (veilig van effecten voor klimaatverandering) aan het kopen zijn. Na hen de zondvloed. Waar ze dan lekker op ronddobberen in hun superjacht. Besef dat het deze lui zijn die de investeringen en de transitie m.b.t. klimaatverandering dicteren. De gewone burger interesseert hen niet, dus alle plannen die er voorgesteld worden zijn helemaal niet om de verandering tegen te gaan. Nee die zijn er om na de verandering zichzelf nog van alle luxe te kunnen voorzien. Zie ook in Nederland. Hier wordt alles opgelost met 2 kerncentrales. Die kunnen nadat half Nederland is ondergelopen en drie kwart van de bevolking crepeert precies genoeg elektra opwekken voor de rijke elite. Marktwerking noemen ze dat. Het is te duur voor de gewone burger, maar dat boeit niet. En ondertussen wordt dat allemaal mogelijk gemaakt door epigonen zoals Jozias (die tegen eigenbelang in) die dat beleid en parasiteren op de samenleving verdedigen. Keer op keer.
Jozias2
Jozias29 feb. 2022 - 21:41
@imgikke Bezos doet niets. Hij koopt een jacht. Het is aan de werf het jacht af te leveren. Als u een Japanse auto koopt bij de autodealer dan bent u toch ook niet verantwoordelijk voor hoe de auto van de fabriek naar de dealer komt? Of is het uw schuld dat er een suez kanaal ligt? Je kunt van de vergunning aanvrager verwachten dat die de kosten draagt, zorgt dat het weer netjes in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht en het risico draagt maar het laten meewegen voor wie het jacht bedoeld is lijkt me niet zuiver.
Ranonkel2
Ranonkel29 feb. 2022 - 21:45
Imgikke, Als Bezos het wel voor elkaar krijgt is dat alleen maar omdat hij een van de rijkste personen op aarde is. Je maakt een denkfout. Het is niet bezos die dit vraagt. Het is de jachtwerf die dit vraagt.
Ranonkel2
Ranonkel2
9 feb. 2022 - 19:03
"In dit geval is de eigenaar van de boot gedurende corona 67% rijker geworden en nu bezit hij nu maar liefst 202 miljard dollar. Dit is wel wrang nu gewone Rotterdamse ondernemers hun winkel moesten sluiten en er velen failliet zullen gaan, en er mondiaal 160 miljoen mensen in de armoede zijn teruggevallen" Wat heeft dit met te maken met een jachtwerf die een aanvraag bij de gemeente doet? Er worden nogal wat zaken bij gehaald die er compleet los van staan. Dit alles om op emoties te spelen, zo van hij is rijk en wij zijn arm. Het gaat hier om een jachtwerf die een aanvraag bij de gemeente doet om een brug tijdelijk uit elkaar te halen. Volgens het bedrijf dat de vorige renovatie gedaan heeft en simpel klusje van een dag. Een simpel klusje dat volledig ten koste komt van de jachtwerf. “Als wij aankomen, dan hebben we ongeveer drie uur nodig om het val vast te maken. Dan hebben we een uurtje nodig om het eruit te varen. Dan varen we naar achteren, in de richting van de Van Brienenoordbrug, wachten we tot het jacht passeert, en leggen we daarna het val weer neer op de plek waar we het wegtakelden.” Waar de schrijver vandaan haalt dat het 14 keer zo lang zou duren is mij een raadsel. Het lijkt.me vooral om zijn betoog kracht bij te zetten.
3 Reacties
bv-user-46874
bv-user-468749 feb. 2022 - 20:19
allemaal irrelevant. Feit is dat een van de rijkste mensen op aarde een superjacht wil en dat de samenleving moet wijken voor die wens. Geld kan blijkbaar alles kopen. Niet dat men voordat men het jacht ging bouwen daar over na dacht (of dat was wel, afmonteren elders). Nee, men bouwt het jacht, dient de vergunning in en doet alsof het niet anders kan. En de gemeente heeft er blijkbaar geen moeite me een belofte te breken. Als het dan toch moet, hang er een prijskaartje aan van 201 miljard dollar. Houdt tie nog 1 miljard over en kunnen wij die 201 miljard gebruiken om een duurzame samenleving (zonder amazon) op te zetten. Kwestie van vraag en aanbod. Hij wil, dan mag tie betalen. En grof ook. Wil hij het sneller? dan kan hij een prime-abbo afsluiten. Kost hem 50 miljard extra.
Ranonkel2
Ranonkel29 feb. 2022 - 21:53
"allemaal irrelevant. Feit is dat een van de rijkste mensen op aarde een superjacht wil en dat de samenleving moet wijken voor die wens." Het gaat hier niet om de wens van de rijkste mens het gaat om de wens van een bedrijf. Voor wie dat bedrijf als klant heeft is totaal irrelevant. ja de weg gaat een paar uurtjes dicht. Precies zoals dat zo jaarlijk vele malen gebeurt op verzoek van een bedrijf. Het is nu enkel in het nieuws omdat het om een bijzonder project gaat. En waarschijnlijk ben jij voor al die andere keren dat dit gebeurt niet aan het klagen.
itsme3
itsme310 feb. 2022 - 13:24
@imgekke "allemaal irrelevant. " U wordt wel heel erg verteerd door jaloezie. U loopt groen aan. Ten eerste, men heeft nog geen vergunning ingediend, laats staan dat men doet alsof het niet anders kan. ten tweede, het probleem kan ook op een andere manier opgelost worden, maar dat is een stuk onhandiger en jaagt het bedrijf onnodig op meer kosten.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor