Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De statiegeld-kloof

  •  
09-06-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3602 keer bekeken
  •  
52310109545_c72697796b_o

© cc-foto: Roel Wijnants

De huidige intellectuele elite ziet vooral cijfers, geen diepte. Zo kan het dat u, ondanks bollebozen die u voorrekenen dat het percentage Nederlanders onder de armoedegrens nog nooit zo laag was, wordt overvallen door een akelig gevoel bij het wachten voor de legeflessenautomaat in de supermarkt.

Mij overkwam dit bij Jumbo. Terwijl een nerveuze, magere man in kapotte kleren de inhoud van zijn vuilniszak met lege blikjes aan de machine voerde, viel mijn oog op een affiche aan de muur. ‘Geef hoop met je statiegeld', nodigde een organisatie voor armoedebestrijding klanten uit hun bon te doneren.

Ook bij Albert Heijn had ik een ongemakkelijke emballage-ervaring. Het gebeurde op zondagmorgen, met bierflesjes van de avond ervoor sjokte ik naar de supermarkt, waar kort na openingstijd al een rij stond bij het inleverpunt. Jonge, welvarende stedelingen in mooie kleren wachtten geduldig tot een uitgeteerde vijftiger drie verfrommelde plastic tassen vol blikken had geleegd.

‘Dit is het Nederland van Mark Rutte’, dacht ik toen de uitgeteerde vijftiger in een smerig waterflesje blies om de streepjescode weer leesbaar te maken. Misschien was dat niet eerlijk van mij; ook in andere Westerse landen neemt de ongelijkheid toe. Maar toch, je zou als minister-president kunnen zeggen: “Onder mijn bewind blazen er geen Nederlanders in vieze pet-flessen om eten te kunnen kopen.”

Op treinstations zorgt de run op statiegeld voor overlast en vervuiling, berichtte het Algemeen Dagblad deze week. Onrendabele burgers keren prullenbakken om in de hoop op achteloos weggesmeten Red Bull-verpakkingen. Als het niet zo treurig was, zou je erom kunnen lachen.

Tijd om in de spiegel te kijken, en uzelf eerlijk af te vragen aan welke kant van de statiegeld-kloof u staat. Bent u een weggooier of een rondgraaier? In het eerste geval kunt u rustig op een van de fatsoenlijke politieke partijen blijven stemmen.

cc-foto: Roel Wijnants 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (14)

bv-user-61629
bv-user-61629
12 jun. 2023 - 14:39
Ik vroeg het laatst aan de familie hoe iedereen omgaat met blikjes… de uitkomst was verbluffend. Ik ben kennelijk niet de enige die de weg kwijt is bij het scheiden van afval. Ooit werd glas in drie kleuren gescheiden en nu gooit iedereen het steeds vaker in de grijze bak. Blikjes apart houden doet eigenlijk niemand aan. Zelfs mijn zoon (PvdD) en zijn vrouw doen er al dan niet bewust niet aan mee. De maatregel blijkt voor het milieu best negatief uit te pakken, maar voor de zwervers onder ons is het een heel klein financieel lichtpuntje.
dirk den boer
dirk den boer
10 jun. 2023 - 15:16
Mag ik even? Want anders krijgen we weer het bekende verhaal van slachtoffers. Ik ken 2 miljonairs (1 ervan mijn vader, succesvol zakenman) die zonder meer te categoriseren zijn onder de rondgraaiers, niet onder de weggooiers. Mijn vader loerde na eten in restaurants altijd naar de buur tafletjes, en griste daar de zakjes majonaise, jam en boter weg en mee naar huis, de ijskast puilde ervan uit (want werd zelden iets van genuttigd achteraf). Daarom waren ze natuurlijk ook miljoniar, bedenk ik achteraf, want ken zat arme lui die heel royaal rondjes uitdelen (zou mijn vader nooit gedaan hebben tenzij zijn dochter/mijn zus dat in zijn naam deed). Dus denk absoluut niet dat die rondgraaiers hongerhalzen zijn, ik heb zelfs vermoeden dat ze het derde of vierde broodje dat ze van goed bedoelenden krijgen, gwoon in de kliko donderen. Ja, maar waar besteden ze dat bedelgeld dan aan? Mijn vriendin denkt aan drugs, dat denk ik nou weer niet, tenminste niet allemaal, maar weet het eigenlijk niet, want moet wel een substantieel bedrag zijn, als je geen huur en vaste kosten hoeft te betalen, tjongejongejonge....
16 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 jun. 2023 - 17:41
Dagobert Duck! Gewoon thuis van je geld genieten en niks weggeven
dirk den boer
dirk den boer10 jun. 2023 - 17:49
Ja, maar waarom weggeven? Ja, als de belasting aan je deur komt, moet je wel, anders problemen. Er schijnt in centraal afrika 4 eeuwen geleden wel eens een rijk vorst geweest te zijn geweest (weet Satya zeker wel), de rijkste man vd wereld in die tijd, die meer dan de helft van zijn bezit weg schonk aan de armen, waardoor er enorme inflatie optrad (want goud minder waard), het is ook zelden goed, wat je ook doet. Houden, uitdelen of weg geven, maakt niet uit.
dirk den boer
dirk den boer10 jun. 2023 - 18:14
Heette Mansa Massour, Malinese vorst en weldoener, 14de eeuw, dus 7 eeuwen her.
dirk den boer
dirk den boer10 jun. 2023 - 18:17
Zijn 10 duizend slaven waren allemaal in goud brokaat gehuld, dat was dus beter dan met de slaven op de suikerplantages in de West, 4 eeuwen later....
Eric Minnens
Eric Minnens11 jun. 2023 - 3:17
@Dirk "Ik ken 2 miljonairs (1 ervan mijn vader, succesvol zakenman)" Tja, nu je er toch over begint... En die ander ben jijzelf (succesvol erfgenaam)? Overigens interessante verwijzing naar Mansa Moussa (zoals zijn ware naam blijkt te zijn). https://isgeschiedenis.nl/nieuws/mansa-moussa-de-rijkste-man-ooit
DanielleDefoe
DanielleDefoe11 jun. 2023 - 10:11
Eric Minnens Nu mensen zo oud worden moeten de erven vaak wachten tot ze zelf bejaard zijn. Te lang om er nog veel aan te hebben.
dirk den boer
dirk den boer11 jun. 2023 - 11:02
Alleen maar 100 euro armer door geworden (bloemstuk voor op de kist), arme erfgenaam van rijke vader dus, ja dat kan. Neen, die tweede miljonair was peruaanse leverancier van bosproducten voor Organon BV, die wij ooit in Lima zeer aantrekkelijk aanbod hadden gedaan (om concurrentie voor te blijven), waarop hij ons uitnodigde op etentje. Dat wordt sjieke beleving, dachten wij, want er was nogal wat sjieks en duurs op restaurant gebied (nu nog, peruaanse keuken in opmars), helaas, keken op ons neus, hij nam ons mee naar de snackbar, de Chifa. Wat een afgang, na zo'n deal. Maar ja, met miljonairs is het kwaad kersen eten.
Eric Minnens
Eric Minnens11 jun. 2023 - 11:27
@Danielle Hm... Maar de erven worden gemiddeld dan dus ook weer 'zo oud' (zelfs weer een tikkeltje ouder)... Dus dat maakt praktisch niks uit.
Eric Minnens
Eric Minnens11 jun. 2023 - 11:30
PS Ik bedoel: dan kunnen ze er toch nog zo'n 20 of 30 jaar van genieten.
DanielleDefoe
DanielleDefoe11 jun. 2023 - 12:09
Of er nog veel te genieten valt in het verpleeghuis valt te betwijfelen.
Eric Minnens
Eric Minnens12 jun. 2023 - 4:06
@DD, 'genieten' is in dit geval idioom, een neutraal woord dus; neemt niet weg dat een hoop senioren in mijn omgeving (ook een enkele 90-plusser) best wel van hun ouderdom genieten, in de hedonische betekenis van het woord; een enkeling ook niet uiteraard; en plots kan een of andere ziekte toeslaan, maar dat is dan ook weer vaak: 'plots', tot aan dat moment 'genoten' zij...; maar goed, ieders 'omgeving' is natuurlijk ook weer anders...
DanielleDefoe
DanielleDefoe12 jun. 2023 - 10:05
Eric Die senioren/90plussers hadden vermoedellijk al genoeg geld van zichzelf. Inderdaad kan iedereen ziek worden.
dirk den boer
dirk den boer12 jun. 2023 - 18:11
Even wat letterkissebissen Eric, hedonisch ? Wat kan dat dat zijn? Klinkt nogal duivels. Over dat Massou: is een afkorting van Massouri, dus na zoveel eeuwen is Massour en Massou net zo goed....
Eric Minnens
Eric Minnens12 jun. 2023 - 20:59
@dirk "Over dat Massou: is een afkorting van Massouri, dus na zoveel eeuwen is Massour en Massou net zo goed" Jawel... Maar het is niet Massou maar Moussa. Ik heb ze even onder elkaar gezet, om verdere discussie overbodig te maken. Al gaat het hier ook slechts om puneats, ik bedoel peanuts. Ik schrijf jouw naam toch ook niet als Dork den Bier?... ;) PS Mogelijk ben je dyslectisch, in dat geval excuses voor mijn grapjes. (Zit ook bij een enkeling in mijn familie.) Niet kwaad bedoeld.
dirk den boer
dirk den boer13 jun. 2023 - 8:57
Of misschien hedonisch?
Eric Minnens
Eric Minnens13 jun. 2023 - 23:04
Nee, eerder hodenisch! (Halirisch!)... ;)
bv-user-19476
bv-user-19476
10 jun. 2023 - 12:20
Volgens mij is het tijd voor een 20 jaar durend debat over de kloof. En over armoede en immigratie. En over klimaat beleid. Laten we vooral over klimaat beleid nog een 50 jaar durend debat houden. En laten we vooral alle 300 partijen in ons land daar in mee nemen. En laten we iedereen serieus nemen. Elke gek verdient een podium. En laten we vooral niets doen en er vooral heel erg veel over praten. Dat heeft de afgelopen 40 jaar allemaal prima uitgepakt.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
9 jun. 2023 - 17:49
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/07/armoede-is-er-niet-ondanks-maar-door-onze-welvaart-zegt-pulitzerprijswinnaar-matthew-desmond-a4166625 Het is allemaal niet verwonderlijk.
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 jun. 2023 - 13:27
Off topic(??). Onze unis hebben zo ongeveer alles wat redelijkerwijze kon "geoutsourced" van de koffie tot het tuinonderhoud. Anders dan in de Anglo-Saksische wereld speelt eigen vermogen ook nauwelijks een rol. Financiële reserves zijn een noodzaak. https://www.scienceguide.nl/2019/04/de-investeringsruimte-van-universiteiten-is-zo-breed-nog-niet/
dirk den boer
dirk den boer
9 jun. 2023 - 15:19
Net terug van ritje naar de Jumbo met blikjes, eerste keer. Het apparaat dat het bij flesjes altijd zonder mankeren doet, doet het niet meer, ik moet naar de kassa. Daar sta ik dan, ik schaam me dood, de rij achter mij wordt steeds langer, want de cassiere zit steeds maar weer op de codes te turen, en kan niet opschieten, heb ik iets fout gedaan? Er staat wel statiegeld op het blik, maar niet voor de Jumbo. Ik krijg 3.60 contant terug na eindeloos wachten en oponthoud, sorry, sorry sorry dames achter mij (ze glimlachen terug, dat nog wel) iets wat ik als fooitje geef elders. Laatste keer dat ik dit doe, die flesjes dat ging nog, dit helaas niet meer....
1 Reactie
bv-user-56957
bv-user-569579 jun. 2023 - 21:10
De statiegeldautomaten worden steeds viezer en werken inderdaad slecht. Vooral bij voordeelsupers Lidl en Aldi. Steeds moet er een medewerker worden gewaarschuwd om het op te lossen. Lang wachten totdat de storing is verholpen. De winkelmandjes voelen ineens kleverig aan, sinds mensen hun tassen met nog druipende blikken ervoor gebruiken. Blikdranken zijn dus niet meer aan mij besteed. En die plastic boodschappentrolley's en de gewone winkelkarren ook niet meer. Als je dan buiten bent, zwermen de vliegen op je plakhanden af bij dit weer. Bah.
bv-user-39675
bv-user-39675
9 jun. 2023 - 14:29
Afschaffen dat statiegeld! Straks komt de hálve derde wereld hier massaal naartoe om op óns blikgeld te teren toch?
2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer9 jun. 2023 - 15:32
Voor de afgewezenen, veilige landers, in ter Apel wel een uitkomst natuurlijk.
Jean-Baptiste L Allemand
Jean-Baptiste L Allemand9 jun. 2023 - 17:48
Wat maakt het uit Dirk den Boer, ik geef ook wel eens een paar eurootjes, dat ze maar lekker wat blikjes bier kopen, met statiegeld. Ik verwacht echt niet dat ze een vegaburger gaan kopen met bleekselderij.
gravin2
gravin2
9 jun. 2023 - 14:07
Natuurlijk geeft ongelijkheid een wat gênant gevoel, beetje hypocriet dat geachte schrijver zich dat pas realiseert als hij de armen echt "ziet", Wees blij voor die mensen met hun paar euro aan blikjes en zoek in uw omgeving wat minder bedeelden of goede doelen en geef ruimhartig!
3 Reacties
dirk den boer
dirk den boer9 jun. 2023 - 15:26
Maar wat doen ze met die 2 of 3 eurootjes, een lekker broodje kopen misschien? Laat ik het hopen, maar ik vrees dus van niet.....
Minoes&tuin
Minoes&tuin9 jun. 2023 - 17:52
Je kunt ook anders stemmen!
Minoes&tuin
Minoes&tuin9 jun. 2023 - 17:53
dirk den Boer Ze kijken eerst wat er in jouw blikje zat!
Fabius
Fabius
9 jun. 2023 - 13:47
'Bent u een weggooier of een rondgraaier?' Geen van beide. Nu ik er zo over nadenk moet ik bekennen dat ik nog nooit in mijn leven gebruik heb gemaakt van een statiegeldautomaat. Uit blik drinken doe ik niet en in de enige flessen die aanwezig zijn in mijn huishouding zit olijfolie. Een enkele keer is er ook een fles wijn aanwezig. Wat nu? Op welke partij moet ik nu volgens de heer Taams stemmen?
4 Reacties
dirk den boer
dirk den boer9 jun. 2023 - 15:28
Let op dat hij in de gekleurd glasafvalbak gedeponeerd wordt.....
Eric Minnens
Eric Minnens10 jun. 2023 - 2:45
"Bent u een weggooier of een rondgraaier?" Nou niet precies. Ik ben eerder een weggraaier en een rondgooier, dus pas maar op! ;)
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 jun. 2023 - 14:04
Praktsch uitsluitend olijfoliefessen en soms eentje van lichtbruisend water.
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 jun. 2023 - 17:44
Geen gooier en geen graaier. Onderweg gebruik ik een termos.
G127
G127
9 jun. 2023 - 12:47
Het is triest dat mensen zo leven in het welvarende Nederland. Maar ik wil toch een beetje tegen de schrijver ingaan. Waarom voelt hij zich zo akelig als een minder gelukkig mens statiegeld ophaalt? Omdat hij dan ineens de armoede ziet. Maar die was er ook voor de invoering van dat statiegeld. Het doet me een beetje denken aan de opkomst van de eerste voedselbanken. Het was (en is) een schande dat die nodig zijn. Maar wat werd er destijds veel gesproken over de 'vernedering van mensen'. Maar op de keeper beschouwt ging de situatie iets vooruit. Eerst was er niets, toen was er een beetje voedsel. Die mensen die flesjes zoeken, hadden eerst geen inkomstenbron. Zij konden alleen hopen op een aalmoes. Nu is er statiegeld. Dus de volgende keer als u die meneer ziet met zijn grote zak blikjes en flesjes denkt u: fijn dat hij nu iets heeft. En als de wachtrij te lang is, geeft u hem toch uw flesjes? En verder hopen dat er ooit een nieuw kabinet komt, dat echt hulp biedt.
5 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin9 jun. 2023 - 17:56
Dus jij vond dat 'op de keeper beschouwd' de situatie er iets op vooruit ging!
G127
G1279 jun. 2023 - 19:54
Joop laat het helaas niet toe om schrijffouten te herstellen. Op de keper beschouwd, inderdaad. Of was dit een 'dat meen je toch niet? Mensen die is in prullenbakken statiegeld moeten zoeken is toch niet iets goeds?' In dat laatste geval heeft u mij verkeerd begrepen. Het zegt niets goeds over de samenleving. Maar dit is niet nieuw. Het maakt alleen iets zichtbaar, dat al bestond voor mensen ermee geconfronteerd werden. De diepe armoede waar mensen aan de zelfkant van de maatschappij al langer mee kampen. Door het statiegeld krijgen mensen het marginaal beter. Dat is op de keper beschouwd beter ja. Zelfs al vinden mensen het onprettig om te zien. Misschien stoppen ze dan met wegkijken en gaan ze echte verandering eisen. Maar waarschijnlijk blijft het bij een 'mensen die uit prullenbakken graaien is een schande. Laten we snel de prullenbakken dichtlassen of het statiegeld afschaffen. Dan wordt alles weer beter, want vroeger zag je dit nooit.
Minoes&tuin
Minoes&tuin10 jun. 2023 - 11:35
G27 Kijk naar het artikel in NRC helemaal bovenaan ( althans nu bovenaan)
dirk den boer
dirk den boer10 jun. 2023 - 17:37
Echt hulp bieden, zou dat de oplossing zijn? En waarin zou het bestaan? Meer geld voor dit of dat? En zou het dan de wereld uit zijn?
DanielleDefoe
DanielleDefoe11 jun. 2023 - 10:20
Dirk Iedereen die kan werken ( vrouwen ook) aan het werk en werk dat moet lonen zou al een hoop schelen.
TheunT
TheunT
9 jun. 2023 - 12:37
Heb op mijn werks parkeerplaats vandaag 60 cent opgepakt.
Lekkur hor
Lekkur hor
9 jun. 2023 - 11:53
Deze reactie is verwijderd
3 Reacties
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout9 jun. 2023 - 15:03
De kans op armoede en sociale uitsluiting in de EU is 1:5. Nederland zit daar met 17% kans (was 14% kans 10 jaar geleden) samen met zes andere landen (niet de laagste) iets onder. Voor een grote groep gezinnen daarboven is e.200,- per jaar (3 a 4 blikjes/flesjes p.d.) niet te missen. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220915-1
Jean-Baptiste L Allemand
Jean-Baptiste L Allemand9 jun. 2023 - 17:51
Vlgs mij waren de uitkeringen toen hoger.
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 jun. 2023 - 14:11
Vele jaren geleden vroeg ik mij af waarom er in Oslo (vnl) mannen op handen en voeten door de bosjes in het park & de groenstroken kropen. Het duurde even voor ik er achter kwam dat ze op jacht waren naar statiegeld.
bv-user-36633
bv-user-36633
9 jun. 2023 - 11:17
Als ik een blikje heb en die is leeg dan gooi ik deze weg, netjes in de prullenbak. Ik hoef dat geplak niet in mijn tas, statiegeld of niet.
3 Reacties
de passie preker
de passie preker9 jun. 2023 - 16:02
Gefeliciteerd dat u de obscene luxe hebt om u niet om klein geld druk te maken en gewoon schijt aan duurzaamheid hebt (ja het maakt verschil of u uw blikje bij groot afval dumpt of netjes apart inlevert)
Gaitj
Gaitj9 jun. 2023 - 16:26
dat is helemaal niet netjes. Als u ze niet inlevert horen blikjes bij de verpakkingen, dus niet bij het restafval.
adriek
adriek9 jun. 2023 - 17:11
Daarmee bent u deel van het probleem: anderen halen prullenbakken leeg en gooien wat ze niet kunnen gebruiken op straat.
Creature from the Black Lagoon
Creature from the Black Lagoon
9 jun. 2023 - 9:54
Herkenbaar - het schooien voor statiegeld flesjes/blikjes. Aan de andere kant erg naïef om te denken dat er 1 partij of een coalitie van partijen bestaat of zal bestaan die deze kloof definitief zal oplossen. Tegenstellingen in de samenleving zijn van alle tijden; mensen die beter voor elkaar hebben dan anderen. Mensen die bewust of onbewust aan de zijkant van de samenleving zijn komen te staan. Een dergelijk utopische samenleving waar iedereen happy en gelukkig is, bestaat enkel op de cover van bladen als "Ontwaakt!" en "Wachttoren", waar mens, lam en leeuw gezamenlijk neervlijen in een zonnig veld, terwijl een groep multiculturele mensen op de achtergrond zingend de oogst van het land halen.
1 Reactie
adriek
adriek9 jun. 2023 - 17:12
Maar je kunt er wel naar streven de verschillen kleiner te maken in plaats van alles richten op de bovenlaag.
Gabapentine
Gabapentine
9 jun. 2023 - 9:30
Doet mij denken aan Vietnam in 2001. Daar stonden de jongetjes keurig netjes te wachten tot je ze bij je riep om het blikje wat je had genuttigd in ontvangst te nemen voor het statiegeld? Of voor het brengen naar de afvalverwerking voor het blik. Op enig moment was je al zover dat je die jongetjes dan maar een blikje met inhoud gaf. Zijn we hier nu dan ook al zover?!
1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin9 jun. 2023 - 18:06
Er zal geen mens voor een wegblokkade tegen deze ongerechtigheid warm lopen. Daar is het 'klimaat' te 'kil' voor.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor