De manier waarop de Belgische pensionado Gilbert Heyndels en zijn Keniaanse bruiden met elkaar omgaan, geeft de verhoudingen tussen Europa en Afrika weer. Niemand mag de schrijnende documentaire over hun levens missen.
Dinsdagavond zond BNNVARA een indringend portret uit van de Belgische pensionado Gilbert Heyndels. Hij trekt naar Kenia om daar in alle opzichten aan zijn gerief te komen. De titel van de documentaire luidt dan ook Afrikaanse Bruid. Heyndels werkt er verscheidene af tot hij tenslotte op een kwade dag het loodje legt.
In België stelde de oude verleider niets voor, in Kenia is hij met zijn pensioen een man in bonis. Wie zijn leven wil delen, komt terecht in een werkelijkheid met elektriciteit, schoon water, televisie, laptops, taxi’s en schoolgeld voor je kind. Dan moet je wel bereid zijn samen te leven met een chagrijnige, drankzuchtige vent die de hele dag op al zijn wenken bediend wil worden en ’s nachts in bed ook. Het irritante aan Heyndels is dat hij zich ondanks zijn leeftijd een hele Adonis vindt voor wie de mooie, jonge vrouwen in de rij staan. Voor de camera beschrijft hij ze in het Nederlands alsof het gebruiksvoorwerpen zijn. Als hij overstapt op het Engels, krijgen zijn bruiden te horen dat ze geen cultuur hebben, barbaars zijn of tweedehands. Van hun kant proberen de vrouwen Heyndels zo veel mogelijk geld uit de zak te kloppen.
Er zijn verschillende manieren om deze documentaire te bekijken. Op het eerste gezicht zien we de gemiddelde Europese sekstoerist in actie. Dat is dan een oudere, vaak wat morsige man, die op een koopje compensatie zoekt voor zijn mislukte liefdesleven in eigen land. Heel wat lotgenoten van Heyndels zijn op een vergelijkbare wijze door filmmakers in hun hemd gezet. Afrikaanse Bruid gaat verder. Het is een metafoor voor de manier waarop rijke geïndustrialiseerde landen omgaan met wat ze vroeger de Derde Wereld noemen. Het portret van Heyndels en zijn vrouwen geeft perfect de psychologie van het kolonialisme weer, de relatie tussen onderdrukkers en onderdrukten, tussen rijken en armen, tussen zwakken en sterken. Ook komen de superioriteitsgevoelens die zoveel blanken eigen zijn, glashelder tot uitdrukking.
Toen ik Heyndels zijn vrouwen beurtelings zag omkopen én de mantel uitvegen, moest ik meteen denken aan delegaties van de Europese Unie die in N’Djamena of Niamey landen. En hoe ze dan de plaatselijke machthebbers op het hart drukken hun grenzen te sluiten en de emigratie naar Europa te stoppen. Ze moeten toch vooral de ondernemende types tegenhouden die in oude overladen vrachtwagens en busjes vol migranten naar havens rijden aan de Middellandse Zee. Dat zijn immers mensensmokkelaars en er vallen onderweg allemaal doden. De delegatie biedt enkele miljoenen aan voor werkgelegenheidsprogramma’s. Of cursussen waar je een vak kunt leren zodat “geluk zoeken” in eigen land kan geschieden. De macht van het geld is groot ook al zijn die EU-grijpstuivers naar verhouding niet meer dan de gemiddelde blanke pensionado zijn Afrikaanse bedpartners kan bieden. Heyndels is niet de almachtige. Hij wordt aan alle kanten door zijn bruiden gemanipuleerd en leeggetrokken. Toch blijft hij domineren. Als je te ver gaat vliegt hij terug naar België om vervolgens via het internet en chatsites opnieuw contacten te zoeken. De plaatselijke machthebbers incasseren de miljoenen voor de projecten, zij geven voor dat de grenzen gesloten zijn en de vrachtwagens worden tegengehouden. Ze betreuren het zeer dat nog steeds gewetenloze criminelen door de mazen van hun net weten te glippen.
Veel mensen denken dat de koloniale mogendheden een eeuw of vier de dienst hebben uitgemaakt in Afrika en Azië. Dat is niet juist. De echte grote veroveringstochten begonnen pas in de negentiende eeuw. Ze werden in de eerste decennia van de twintigste voltooid. De imperialistische machten wisten wel enorme gebieden te bezetten. Opstanden konden zij dankzij hun mitrailleurs neerslaan. Het lukte ze ook wel belasting te heffen of de oorspronkelijke bevolking van vruchtbare gronden te verdrijven als zich daar plantagehouders of blanke kolonisten wilden vestigen. Toch werd in hun machtsrelaties met de oorspronkelijke inwoners de blanken steeds weer een ander rad voor ogen gedraaid. Ze werden niet wijzer gemaakt dan ze waren. Vaak slaagde men er met slimheid in hun zegeningen en hun straffen af te buigen. Net zoals de bruiden van Heyndels steeds weer voordeeltjes binnen slepen en hun eigen belang dienen. Maar daarvoor moeten ze wel de schofferingen, de als wijze woorden vermomde beledigingen dulden, alsmede de lul van de blanke in hun mond.
Vroeger zat ik voor mijn werk nog wel eens op internationale bijeenkomsten. Daar sprak dan bijvoorbeeld een rector van een Afrikaanse universiteit, die moest proberen een wetenschappelijk niveau te handhaven met een budget dat misschien 3% bedroeg van wat ze in Leiden uitgaven. Hij zei dan bijvoorbeeld dat hij kennis had genomen van het laatste Wereldbankrapport en dat zijn instelling de kritiek ter harte had genomen. Hij was er dankbaar voor. Verscheidene adviezen werden nu al geïmplementeerd. In een aantal gevallen was het echter moeilijk omdat er geen budget line bij de donoren was en… Zulke zelfvernederingen leverden uiteraard een warm applaus op. En in de gedachtenwisseling achteraf met het forum op het toneel ging het dan over coördinatie en goed bestuur. En hoe de donornaties het ownership in de ontvangende landen moesten waarborgen middels overleg met de stakeholders, dat zo wezenlijk was om de behoefte van de samenleving te peilen en om vervolgens tot netwerkvorming te komen.
Dat miste Heyndels ook in zijn Afrikaanse huishouden, coördinatie en doelgerichtheid en dat zo’n bruid zelf ontdekte hoe hij het graag zag. Vertrouw er niet op dat de wrakke schuiten met migranten van de Middellandse Zee verdwijnen. Krijg de zenuwen met je opvang in de regio. De illegaal zit bij jou in het openbaar vervoer, er voor zorgende dat hij niet door een kaartjescontroleur wordt gesnapt. Jij bent Heyndels, hij overleeft door kleine dingen een beetje in zijn richting te buigen. Zó zijn de verhoudingen in de wereld. Wie dat niet lust omdat hij niet aan de kant van Heyndels zit maar van diens bruiden, zoekt zijn heil vaak bij een wrekende god. Ook dat. Weer anderen proberen het met China. Dat legt immers zonder gezeur wegen en spoorlijnen aan. Zó zijn de verhoudingen in de wereld óók. Kijk daar niet overheen.
Bekijk Afrikaanse Bruid op NPOstart. Wat mij betreft mag niemand de schrijnende documentaire over de levens van de Belg Gilbert Heyndels en zijn Keniaanse bruiden missen.
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.
Ik zie nu pas wat voor bier Gilbert voor zich heeft staan, Tusker bier. Wat dronk ik ook alweer daar? Was het niet Pilsen? Tusker alleen als dat er niet was, allebei in donderbruine halfliterflessen, en heel goedkoop, en nog merkwaardiger, of je het nu in een 5 sterrentoeristenhotel, of in een krot langs de weg dronk, overal even duur (al was dit op gegeven moment afgelopen, en kwam er wel onderscheid in prijs)
Ja hoor, als we ergens goed in zijn dan is het wel met het vingertje wijzen, nu dan naar deze belg.
Maar wijs eens naar jezelf.
Hoeveel van ons gaan niet naar tropische oorden op vakantie? Hoeveel van ons willen niet alle luxe voor zo min mogelijk geld?
Moet je eens naar Bali gaan. De toeristen vinden het zo leuk dat daar in het hotel of restaurant een volwassen man loopt of staat in van die echte Indonesische kledij. Er staat gewoon een aangekleed aapje dan hoor.
Hoeveel westerlingen profiteren niet van die armoede in die landen?
Dus beetje hypocriet om naar die Belg te gaan wijzen lijkt mij.
Als die Keniaanse dames op deze manier hun geld willen verdienen, prima toch? mij een zorg. Als de omstandigheden in hun land niet goed zijn vanwege corruptie e.d. dan moeten ze dat oplossen lijkt mij. Maar ja, een blanke belg pijpen is makkelijker.
Over kolonialisme in het algemeen: wat betekent de afgang van het Vrije Westen in Afghanistan voor de toekomst vd wereld, voor het dekolonialisme, de slavernij (in Qatar bijv., maar ook nog elders wel), de vrouwenrechten, de rechten vd mens in het algemeen? Ik vrees het ergste, maar dat vermaledijde en veel geplaagde westen is er nu echt definitief vanaf, ze doen maar daar, laat China en Rusland het maar overnemen, vrije meningsuiting en een vrije pers? Onzin, kijk alleen eens naar de mishandelde journalisten afgelopen week, reken maar dat dat binnenkort erger gaat worden, niet alleen in Afganistan overal elders ook, blijven we schuldbewust toekijken?? Dat denk ik niet, er zijn grenzen, maar we zullen zien....
Ander verschijnsel dat ik in Lamu, Kenia tegenkwam: oude Europese mensen (mannen, vrouwen) die daar een appartementje kopen en er hun pensioentje opmaken, de laatste dagen van hun leven slijten (daar ook doodgaan). Ze worden geholpen, met dingetjes dragen en met lopen en (thuis, neem ik aan) eten koken en andere zorg door meisjes van daar van 10/12 jr.(gaan ze naar school? denk van niet) Zoiets zou bij ons ook niet kunnen, dat wordt hier het bejaardenhuis/verpleegtehuis en indien thuiszorg, professionele (zeer) dure hulpkrachten. Koloniaal??
Mij bekroop een beetje de gedachte bij dit stuk dat het misschien net zo kolonialistisch is om onze normen en waarden (waarmee we het gedrag van deze Belg afkeuren) opleggen aan de Kenianen. Ik denk dat zij prima in staat zijn dat zelf te doen. De Kenianen zelf en haar overheid hebben hier geen probleem mee, waarom wij dan wel? Ze hadden hem immers zonder moeite het land uit kunnen zetten of in het cachot kunnen gooien. Hebben ze blijkbaar niet gedaan. Bovendien gaat het hier om volwassenen, en wordt niemand gedwongen. Dat er een welvaartsverschil is duidelijk. Maar dat is de relatie tussen een miljardair en zijn Trophy wife ook. En ongelukkige met alcohol doordrenkte relaties zijn ook hier gewoner dan je denkt.
Om het eens vn de hele andere kant te bekijken, raad ik aan de film - Paradies Liebe - te bezien, vd cineast Ulrich Seidl (vd Hundstage). Europese dames van 50 of 60 die in Kenya een zwart vriendje onderhouden van 30 jr jonger en er jaarlijks de vakanties met hem doorbrengen, ook zijn flatje betalen. De film speelt in Malindi, ik was daar voor mijn werk, met vriendin van daar, die hier de grootste lol over had, maar het niet echt afkeurde had ik de indruk. Houellebecq zou er ook alle begrip voor hebben uiteraard, lees zijn Plateforme maar eens (ik hoef het niet te lezen, weet dat allemaal zo ook wel, 10 jaar daar gewerkt en gewoond)
Wat een verschrikkelijke vent zeg. De kist in het begin van de documentaire was nog het mooiste beeld van hem. Bij wijze van spreken dan, want ik weet dat je het niet mag zeggen maar die man haalt mij het bloed onder de nagels uit.
Wat een onzin, hier wordt toch veel te ingewikkeld over gedaan.
Wat je ziet is iemand met veel geld althans voor Keniaanse begrippen die daar gebruik van maak en je ziet dames die daar dan weer van willen profiteren, dus wie bedonderd nu wie, er wordt in ieder geval niemand gedwongen, niets nieuws onder de zon dat gebeurt hier in Europa even goed en is een praktijk zo oud dat de mensheid bestaat zo ongeveer.
Pas op rupsje met dat - dat gebeurt hier in Europa even goed -, dat is nl niet zo, en dat komt door het schrijnende verschil in bestaanszekerheid, elke witte (jonge of oude, doet er niet toe) man die in afrikaans (of ander arm 3de wereldland) aanschuift op terras of lounge van zijn hotel wordt onmiddellijk belaagd door een aantrekkelijke jonge dame (helemaal niet hoerig gekleed, gewoon leuke meid) die een praatje wil maken, vraagt waar je vandaan komt, een sigaret van je wil roken, een glaasje met je wil drinken. Waar ze op uit is is al snel duidelijk. Als je als man alleen, ver van thuisland en familie en vrienden daar bestand tegen bent, ben je van steen (komt voor natuurlijk).
Zulke vrouwen ben ik in NL nooit ergens tegen gekomen, je hebt bij ons of vrouwen waar je een korte of langere intieme relatie mee hebt, of prostituees achter het venster of in massageparlour, maar buiten NL heb je dat duidelijke onderscheid dus zelden of nooit.
O ik zeg ook niet dat er geen problemen zijn met hoe de verhoudingen liggen en het gedrag van ''onze'' landen alleen lijkt mij dat van die man met zijn relaties een beetje een verkeerd voorbeeld.
En ach - wat zou het fijn zijn liefde met een mooie afrikaanse vrouw
maar hier wringt dus de schoen
ik was ooit in een arm land over de oceaan en ik kon daar geen vriendschap hebben met de arme mensen omdat ik een zak geld was , en mogelijk ook een aardige vent dat weet ik niet
ik kon een biertje kopen en op een terras zitten; dat biertje was voor die mensen een daginkomen of mogelijk erger, dus wanneer ik met ze praatte deden ze er alles aan om geld van me te krijgen
ik begreep dat wel en zat met het probleem dat ik ze natuurlijk het beste gunde maar tevens het gevoel had dat ik hun vriendschap aan het kopen was .
oftewel het lukte me gewoon niet op een normale manier met ze om te gaan en dat voelde heel erg onaangenaam want ik vond hun situatie zeer onrechtvaardig (en racistisch want deze mensen waren indianen en die waren bijna altijd straatarm)
Met zo iemand een 'relatie' aangaan - ik denk dat je een zak met geld blijft. en dan ben je eigenlijk gewoon een soort hoerenloper . al bestaat liefde natuurlijk altijd en overal maar deze meneer lijkt me niet het type waar je van kunt houden .
In mijn optiek is dit een ranzige vent .
Dag SKolonialisme is een systeem van heerschappij door de ene groep boven de andere, waarbij de eerste het recht claimt om exclusieve soevereiniteit uit te oefenen over de tweede en om diens lotsbestemming vorm te geven.[1] Dit recht werd veelal gevestigd door verovering.atya, bedankt voor je reactie. Maar Keniaanse wetenschappers bevestigen zelf het wijdverbreide verschijnsel 'sugar daddies'. Zie bijvoorbeeld dit krantenbericht uit Trouw:https://www.trouw.nl/nieuws/zonder-sugar-daddy-komen-veel-vrouwen-in-nairobi-niet-rond~b1f31457/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Daarnaast is polygamie in Kenia voor mannen toegestaan en voor vrouwen niet. Zie: https://www.ad.nl/buitenland/president-kenia-ondertekent-wet-polygamie~a9811fe2/
Gewoon waarnemen wat er gebeurt, daar is toch niks 'koloniaals' aan? En misschien klopt het niet wat die kranten schrijven - op dit punt vermijd ik proefondervindelijke wijsbegeerte - maar praat ons bij, liefst met bronnen.
Hoi Mark
Uit jouw eerste link blijkt dat dit uit armoede is ontstaan, niet dat de Keniaanse vrouw vanuit haar cultuur een hoer is die zich wil laten vernederen, veel van die mannen behandelen vrouwen netjes.
Uit jouw tweede link blijkt dat polygamie in Kenia een cultureel verschijnsel is, dat niet door iedere stam wordt gedeeld, soms is er zelfs geen sprake van een relatie maar slechts voortplanting en soms van partnerkeuze voor leven.
Wil je iets meer begrijpen van Kenia raadt ik je aan wat te lezen over de Keniaanse volkeren, ruim 50 met eigen talen waarin soms dialecten voorkomen en met allemaal eigen culturen. Dan is er ook nog de kusstreek waar mijn ouders vandaan komen, waar religie weer meer een rol speelt als stam. Waar je zeer orthodox gelovigen hebt en meer spiritueel gelovigen. Daarnaast spelen voor sommige stammen bijgeloof, mystiek en wijze mensen een grote rol.
Het belangrijkste geen vrouw wil als stront behandeld worden, ook binnen polygame relaties kan respect bestaan, ook een sponsor kan respect geven. Te denken dat de Keniaanse cultuur, die dus niet bestaat de vrouw cultureel als stront behandeld slaat helemaal nergens op. De manier hoe deze vrouw behandeld wordt is niet je aanpassen aan de cultuur.
Lees maar over de stammen. Dat is een mooi begin. Misschien kom je wel eens op bezoek, laat het weten, wie weet kan ik je laten zien hoeveel verschil er in Kenia is. Nederland is er niets bij. En ja, er zijn ook klootzakken in Kenia die hun vrouw als stront behandelen.
Hoi Satya, ik geloof direct dat Kenia veel verschillende culturen kent. En ook dat vrouwen en mannen wegens armoede in de prostitutie raken.
Het punt van Han is echter dat misbruik van vrouwen koloniale wortels heeft in Kenia. Ik denk dat het zeker voorkomt dat westerse mannen misbruik maken van Keniaanse vrouwen, maar dat dit ook gebeurt door Keniaanse mannen.
Ze doen het omdat het kan, omdat die vrouwen (financieel) geen kant opkunnen. Volgens mij dan. Het lijkt me nogal belangrijk om de juiste reden voor het verschijnsel te kennen als er het misbruik willen voorkomen.
Mark
Volgens mij beschrijft Han de psychologie van het kolonialisme en doet dat treffend. Er zijn ook westerse mannen die Keniaanse vrouwen als prinsessen behandelen.
De psychologie van het kolonialisme zie je ook terug in de Keniaanse textiel industrie.
Ik ben het met de conclusies van het artikel volstrekt oneens, de Keniaanse textiel industrie had ooit 30.000 banen die nu weg zijn. Het groeien van die industrie had de prijs naar beneden moeten krijgen. Kenia is een banen nodig en geen afdankertjes of productieoverschotten uit het rijke westen. Dat zal Kenia een zelfstandig land maken waarin vrouwen zichzelf kunnen onderhouden met behoudt van hun waardigheid. Rwanda laat zien dat het werkt.
Dit is de psychologie van het kolonialisme, waar natuurlijk mogelijk gemaakt door Keniaanse fouten. Dit is geen aanklacht naar jou Mark, hopelijk iets wat je over na gaat denken. Hier ligt ook het antwoord op migratie verminderen.
W.F Hermans schreef een roman in 1951, vlak na de koloniale peride en de politionele acties. Daarin keert een soldaat terug naar het huis van een sympathie vrouw die hij - op de boot- is tegengekomen. Hij is bitter teleugesteld en het moet "allemaal anders". Hij wil 'in de politiek"gaan, maar dat wordt - natuurlijk- een deseptie. De roman heet: Ik heb latijd gelijk. En dat zegt de hoofdpersoon dus ook. Hij zegt dat een stiltaande klok ook twee maal per etmaal exact de juiste tijd aangeeft. En dat is inderdaad waar, mits de tijd is stilgezet.
Via een gedachtenexpreiment komt de dienstplichtige tot de conclusie dat de klok dus exact gelijk heeft en als hij de klok dus als uitgangspunt neemt is degene die naar het uurwerk kijkt en de juiste tid ziet zelf ook in het bezit van de juiste informatie. ( jullie volgen me, anders even vinger opsteken)
.
Enfin, ik zou nog wel meer lesuren kunnen besteden aan de roman en de nasleep. Want het was heel spannend, met een rechtszaak en zo. En met Anton van Duinkerken, die de ballade van de katholiek schreef.
Maar dat wordtwel lang.
Ik waarschuw alleen: lees het boek maar. Dan heb je altijd gelijk.
Maar je mag natuurlijk ook Alice in wonderland lezen.
Het effect is hetzelfde: bevreemdend.
Nu zul je vast zeggen, maar je bent toch dominee en geen docent Nederlandse taal- en letterkunde?
Tja, ik ben ook geen historicus en geen viroloog.
Ik ben een profeet die brood eet en in zijn verbeelding paarlen voor de zwijnen zou werpen mits hij die had.
Houellebecq heeft over dit onderwerp een boek geschreven (heb het niet gelezen) waarin hij uitlegt dat beide partijen van zulke relaties (tijdelijk of vast) grote voordelen genieten. Het boek werd over het algemeen afgekeurd (zoals zoveel van hem), maar zou best kunnen dat er veel waarheid in steekt. Om alles weer met een koloniale bril te bezien en te waarderen? Lijkt me niet opportuun, kijk ook eens vooruit...
Dirk, je moet niet zoveel te hooi en te gras de boeken in de boekhandel bekijken.lezen. Je moet gericht lezen. Zal ik je een lijstje sturen? Er staan heel veel boeken op van de grote _ ik zou zeggen grootste volksschrijver, met de zelfde naam als Karel van "t Reve.
Ik ried altijd aan te beginnen met de tien vrolijke verhalen, om in de stemming te komen. Het zijn namelijk geen vrolijke verhalen, maar er zit pure horror tussen. .Bloed en wraak, net als in de Bijbel. Het Hooglied.........
Gerard neemt iedereen in de maling maar in het verhaal Haringgraten maakt hij het communisme koud. Dat was vooruitziend, want het verhaal is van 1960.Midden in de nasleep van het koloniale tijdperk en van het communisme. Stalin was net gebalsemd bijgezet met de orde voor de moord op miljoenen boeren opgespeld.
Enfin, oordeel zelf en dan hoor ik het wel. .
Volgens mij is het juist kolonialisme door daar onze normen en waarden op te leggen. Je kan dan tegen een vrouw zeggen: 7 kinderen? Max 2! En na 4 maanden gaan ze naar de opvang, zodat de vrouw ook centen kan verdienen. De helft van de vaste lasten moet ze betalen.
In veel Afrikaanse en oost Europese landen is het echter gebruikelijk dat de vrouw niet werkt en financieel en materieel wordt onderhouden door de man in ruil voor “zijn vrouw te zijn”. Ook Afrikaanse mannen handelen zo en houden er meerdere vrouwen op na.
Je zou in zekere zin kunnen zeggen dat Gilbert zich aanpast en niet de Belgische normen oplegt. Ik vraag mij ook of de Afrikaanse vrouwen daadwerkelijk maar 2 kids zouden willen, naar de opvang brengen en gaan werken om mee te betalen in het huishouden.
Welke Afrikaanse mannen en vrouwen? Rwanda heeft de meeste vrouwen participatie, meer als in Nederland. Kenia kent meer als 40 culturen. Geen idee waar je het over hebt. In de koloniale geest bestaat de Afrikaan.
Maar goed jij blaft je vrouw dus af en noemt dat Nederlandse normen en waarden. Sterkte daarmee.
Ik weet juist enorm veel van Afrika. Waar Gilbert leeft, is een leven zoals in Nederland (2kinderen, naar het verblijf brengen, vrouw betaalt deel huishouden en werkt) niet gebruikelijk.
Dat hoef je dan ook niet daar op te leggen. Dat is pas kolonialisme.
Ik heb juist vaak het tegenovergestelde gezien. De vrouwen werken daar vooral en zorgen ook nog voor de kinderen. Tenminste in de armste delen van Afrika. Voor het overige zal het wel hetzelfde zijn als hier. Je ziet ook dat het de vrouwen zijn die langs de dorpen gaan om mensen te overtuigen gebruik te maken van de gezondheidszorg als het kan,te onderwijzen op dat gebied en te zorgen voor medicatie indien nodig. Zo nu ook weer om mensen te overtuigen hoe belangrijk het is zich te laten vaccineren i.v.m. covid19. Ik heb grote bewondering voor de weerbaarheid van de Afrikaanse vrouw en het werk dat zij verzetten, de energie. Ik vraag me eerder af wat al die buitenlandse plantegehouders, groot- grondbezitters daar doen. Voedsel en vruchtbare gronden zijn beleggingsobjecten geworden.
De uitbuiting van de bevolking gaat zodoende gewoon door!
Ik weet het heel goed. En ik kijk met een brede bril, zonder beïnvloeding van de Nederlandse maatschappij.
In Afrikaanse landen is het veel minder normaal om slechts 2 kinderen te hebben en dat de vrouw 3 maanden na de bevalling weer gaat werken om de hypotheek op te brengen. Polygamie komt ook veel voor. De positie van de vrouw is daar heel anders (vanuit Nederlands oogpunt slechter).
Gelukkig zijn er projecten om de positie te verbeteren.
Als vrouwen alleen werk kunnen krijgen dat zo slecht betaald wordt dat ze er zichzelf (en hun kinderen) er niet van kunnen onderhouden is seksuele dienstverlening waar mannen wel geld voor over hebben een voor de handliggende optie. Ook daar zijn boeken over vol geschreven.
Je hebt geen brede blik, wieowie maar een smalle. Je doorziet niet dat ik het kolonialisme vergelijk met het gedrag van Gilbert, niet omgekeerd. En geloof mij, in Afrika moeten vrouwen heel snel na de bevalling weer zien hoe ze aan de kost komen.
Dat is een goeie Han,- je weet niks van Afrika -. Stel je voor iemand die beweert - je weet niks van Europa -, ik denk dat dat zo'n bewering is waarvan Wittgenstein zegt dat die niet zinvol is, want zowel bevestigen als ontkennen is even loos.Wat mensen er in het algemeen mee bedoelen is natuurlijk, hou jij je mond nu eens even, ben je er soms geweest? En dat wordt dan meest gezegd door mensen die er wel geweest zijn (op Safari is vaak al genoeg...), of er een aantal boeken over gelezen hebben (over een bepaald land, of bijvoorbeeld het boek What is the matter with African Agriculture (ja, dat boek bestaat).
Houellebecq noemt het dus zeker geen machtsmisbruik in zijn Plateforme Danielle, maar "an ideal exchange" (in een engelse kritiek), everybody gets what you want, maar ook wel de vraag of hier wellicht moral cynicism in het geding is, en waar de scrupules bij hem liggen?
Hierbij dan maar een artikel hoe het in Nairobi er aan toe gaat.
https://www.trouw.nl/nieuws/zonder-sugar-daddy-komen-veel-vrouwen-in-nairobi-niet-rond~b1f31457/
Dit heeft dus nada met kolonialisme te maken. Gilbert is een door hem zelf bedachte “sugar daddy” geworden. Dat fenomeen maakte in Kenia al deel uit van de cultuur.
Als Nederlander is dat lastig te begrijpen, maar het heeft niks met kolonialisme te maken.
Ga een wilekeurige bar in Kenia in en je wordt omringt door vrouwen die ergens op uit zijn.
"Dat fenomeen maakte in Kenia al deel uit van de cultuur."
Lees je eigen link eens, dat maakt geen deel uit van de cultuur, dat is pure armoede. Van welke ruim 50 Keniaanse culturen eigenlijk? Lang niet alle sugar daddys behandelen vrouwen als stront. Dat is volgens jou dus cultureel normaal in Kenia, vrouwen als stront behandelen?
Dit is zeker ook onze cultuur?
https://www.ad.nl/buitenland/nederlander-in-kenia-opgepakt-voor-misbruik-meisjes~a6885939/
Jullie arme blanken passen zich gewoon aan aan de heersende cultuur. Nee, dit is wat veel viespeuken in de 3e wereld komen doen sexueel uitbuiten van arme vrouwen en kinderen. Er worden zelfs porno sites omheen gebouwd, africans exploited bv. Waar je jonge vrouwen kunt bekijken die vol walging geneukt worden door triomfantelijke blanke mannen en dat heeft helemaal niets met onze cultuur te maken maar met armoede, door productie overschotten te dumpen door het westen, door kapitaalvlucht naar het westen, door samenwerken met corrupte politici als Kenyatta door het westen! Grrrr onze cultuur, je begrijpt onze cultuur zeer duidelijk niet, het kent zeker gruwelen maar deze gilbert is onderdeel van het westen en ik zie dat niet als westerse cultuur. Als je Afrika zo goed kent begrijp je nog steeds niet dat het een inmens continent is met verschrikkelijk veel culturen.
Minoes
Je hebt het goed gezien.
Klopt wieowie, kinderen naar het verblijf brengen, babies in een apart kamertje in een wiegje leggen, wordt er gezien als ernstige kindermishandeling. Vrouwen daar (tenminste de locale, traditionele, uit de dorpen) sjouwen die baby de hele dag mee op de rug, en heel typisch: die babies huilen bijna nooit, heel vreemd. Of vreemd? Misschien doen wij het wel helemaal verkeerd met die koters....
dirk den boer 8 september 2021 at 21:49
In zijn romans is Houellebec's moraliteit complex. Daar ga ik me hier niet aan wagen. Essays over literatuur schrijven doe ik sowieso met tegenzin.
Het zijn met name Afrikaanse mannen die als zodanig optreden richting de vrouwen.
Gilbert heeft het niet geïntroduceerd en het gedrag enkel overgenomen.
Het is dus kul om te zeggen dat Gilbert zelf de koloniale gedrag toepast. Dat heeft hij overgenomen van de Keniaanse mannen.
Je hebt veel van hem gelezen, Danielle, ik alleen zijn laatste boek (verschrikkelijk!), en dan weet je dus ook dat het hem vooral gaat om - epater le bourgeois - (is niet voor niets een franse uitdrukking). Mag ik wel eigenlijk, doe ik ook vaak (soms hou ik me in), tot afgrijzen van familie en bekenden (maar niet van hartsvrienden).
- Vrouwen die het kolonialisme hebben meegemaakt -, hoeveel zouden dat er wel niet zijn geweest, Satya? 200 miljoen, 300 miljoen? En zouden ze er allemaal meer onder geleden hebben, dan onder hun eigen vorsten, sultans, emirs of landheren? Eerlijk gezegd, ik denk het niet, ik denk liever die Europeaan met zijn zending, missie, scholing en ziekenzorg dan die verschrikkelijke emir of ander locaal baasje..... (schieten maar!).
DanielleDefoe
Ik weet het niet. Ik kan alleen zeggen wat ik gezien heb, en dat is via documentaires.
Je zit daar sowieso met een enorm probleem m.b.t. Hiv. Veel mannen, hiv geïnfecteerd, willen geen condoom gebruiken en sterven, vrouwen/moeders krijgen daardoor Hiv en oma blijft met de kinderen achter.
Als oma sterft heb je wezen die helemaal op zichzelf aangewezen zijn, hoe klein ze ook zijn.
De Afrikaanse man wil meestal niet vrijen met condoom.
Honger is een akelig ding en je kinderen moeten voeden is vaak topprioriteit. Dat kan tot vele ongewenste situaties leiden. De werkelijkheid zal wel 3 x erger zijn dan dat wat wij te zien krijgen. Ik vraag me alleen af of je daar als blanke man in mee moet gaan.
Ook daar ligt een verantwoordelijkheid ongeacht hoe ze het binnen de eigen cultuur oplossen. Je zit ook nog met het fenomeen van de verschillende geloofsgebruiken. Dat is zeker m.b.t. albino-kinderen een gruwel die wij ons niet kunnen inbeelden. Hoe klein ook worden ze vaak als duivelskinderen verstoten. Ik in ieder geval, kan me daar geen voorstelling van maken, vind het vreselijk om te zien.
Wat honger betreft zijn ook blanke mensen in staat tot de vreselijkste dingen, waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken, zoals kannibalisme etc..
Ik weet het ook niet. Nood breekt vele wetten en gebruiken zijn overal anders.
Alleen zo'n blanke man heeft in die zin helemaal geen nood, die profiteert enkel van de nood van anderen. In die zin kan ik me de vergelijking van Han wel voortellen.
Alhoewel ik hem in de film, voor zover ik die gezien heb, ook zelf wel een betreurenswaardige, trieste figuur vond.
Het is waar, kinderen hebben niets te vrezen van deze dames.
Blijft de hang naar een koloniaal verleden - witte vrouwen laten zich nu verwennen de zwarte mannen.
Probeer als vrouw van een zekere leeftijd in eigen land maar eens een leuke partner te vinden. Naarmate de mannen ouder worden preferen ze een grotere "age-gap". Niet iedere 60-jarige vrouw neemt genoegen met een (hoog)bejaarde man.
'(...) Niet iedere 60-jarige vrouw neemt genoegen met een (hoog)bejaarde man.'
Groot gelijk om in vrijheid te kiezen voor een vitale man die niet constant loopt te klagen.
Op zich een interessant verhaal en goed dat Van der Horst waarneming probeert te duiden - dat waardeer ik zeer - maar klopt het ook? Laten we beginnen met te definiëren van kolonialisme is. wiki zegt: Kolonialisme is een systeem van heerschappij door de ene groep boven de andere, waarbij de eerste het recht claimt om exclusieve soevereiniteit uit te oefenen over de tweede en om diens lotsbestemming vorm te geven.[1] Dit recht werd veelal gevestigd door verovering.
Wat in de documentaire getoond wordt is een vorm van veelwijverij, waarbij geld en seks
/aandacht geruild worden. Daar kun je moreel van alles van vinden. Ook zie je een laatdunkende houding van degene die betaalt richting degene die levert.
Maar is dat kolonialisme? Komt deze haremvorm alleen toe aan blanke mannen (en vrouwen)? Volgens mij is het in behoorlijk wat landen een gebruikelijke samenlevingsvorm. In Nederland en veel andere westerse landen niet, maar je zou kunnen betogen dat de Europeaan die gebruik maakt van de seksuele diensten van die groep vrouwen zich juist aanpast aan de plaatselijke cultuur.
En dat er neerbuigend over de vrouwen wordt gesproken, zouden die in westerse landen werken daarvan gevrijwaard blijven?
Je kunt moreel van alles vinden van die man (en die vrouwen), maar kolonialisme lijkt het niet te zijn.
"maar je zou kunnen betogen dat de Europeaan die gebruik maakt van de seksuele diensten van die groep vrouwen zich juist aanpast aan de plaatselijke cultuur."
Nee. Dat is niet de heersende cultuur in Kenia. Ik word zo moedeloos van dit soort onzin. In Kenia is geen heersende cultuur. Altijd maar vergoelijken van dit soort uitbuiting. Westerse vrouwen laten zich niet zo behandelen, ze kennen die armoede niet
Je bevestigd het koloniale aspect van dit stuk volledig wat mij betreft.
Het gaat me dan ook om de psychologie van het kolonialisme. En dan zijn er zeker parallellen. Heb je trouwens Burmese Days van Orwell wel eens gelezen, zijn eersteling. Dat speelt in Mynmar waar hij een tijd bij de Britse politie heeft gezeten.
Han, we hebben het niet over de morele verwerpelijkheid va het systeem. Ik vermoed dat daar geen licht tussen ons zit. Maar polygamie is in Kenia wettelijk toegestaan voor mannen, sugar daddy een bekend verschijnsel. Dat mannen vrouwen als gebruiksartikel zien, is schandalig. Willen we dat veranderen (ja, toch?) dan is het niet effectief om het als kolonialisme te karakteriseren. Het heeft gewoon met rechtsongelijkheid en tekortschietende moraliteit te maken. Proef op de som: verdwijnt het verschijnsel als alle blanken gedwongen worden Kenia te verlaten?
Kun je betogen dat die zwarte mannen geïnfecteerd zijn met het koloniale gedachtengoed, maar helpt dat? Verklaart dat het verschijnsel 'buitenvrouw'? Ik denk het niet
@mark
je bent een lelijke arrogante blanke kerel en dan ga je lekker neuken in afrika
nee dat is geen kolonialisme?
ik ben blij dat @han kolonialisme eens goed gebruikt als woord in plaats van de wokers die in elke blanke scheet kolonialisme zien -> die elke relatie tussen een blanke en een nietblanke als kolonialisme zien
Hier past het precies
zelfs als het , zoals u beweert, daar de cultuur is - dan maakt deze meneer misbruik daarvan en dat is ook een vorm van kolonialisme
Markzelluf, ik zie juist overeenkomsten tussen het gedrag van Gilbert en het gedrag van koloniserende mogendheden. Koloniserende mogendheden zijn een soort Gilbert geweest.
Maar beste Han, was is nu het nu van het stempel ‘psychologisch kolonialisme? Als dat jouw diagnose is, wat is dan de remedie?
En daaraan voorafgaand: als het gedrag van die Belg in Kenia ook onder oorspronkelijke bewoners veel voorkomt (polygamie gelegaliseerd, sugar daddy een bekend verschijnsel. Bronnen staan in een anderen post van mij.), klopt het dan wel wat je stelt. Kan de ‘inheemse’ ( I know, excuus) bevolking binnen het eigen land zich koloniaal gedragen of opereren vanuit een dergelijke psychologie?
Mij lijkt het een zinloos en waarschijnlijk fout etiket
@ Satya: over die heersende cultuur: in de tijd dat ik voor een project naar Kenya af zou reizen (naar jouw kuststreek) vroeg een belangstellende mij: naar Afrika? Zou je dat wel doen? Hebben ze daar wel brood? Ergens had hij in dat idee over plaatselijke cultuur wel gelijk (tarwe en meel pas laar geintroduceerd), maar hij wist niet dat in de steden allang een puur westerse sfeer en cultuur hing, plus alle techniek en gemakken (en meer dan dat voor de elite en de expats). Toch was ook in het dorpje waar ik werkte (Garsen) brood geen dagelijkse kost, een luxe dat je moest kopen in een winkeltje (dus niet vd bomen naast je huis plukte of de cassaveknol uit de grond opgroef), maw die belangstellende had zowel gelijk als ongelijk over plaatselijke cultuur....
Daar heb je het nou precies, de nobele blanke, de beschaving brenger, en omdat we nu door krijgen dat dat niet zo was, zijn we steeds maar weer op onze borst gaan kloppen zo van mea culpa, mea maxima culpa. Met wieowie ben ik van mening dat die instelling (wij zouden het eigenlijk zoveel beter hebben moeten doen), juist een koloniale houding en instelling is, iemand die dat niet is weet dat we allemaal maar gewoon mensen zijn, dus barbaar en engel tegelijk, vergeet dat superieure maar beter.....neiging tot dominantie is internationaal en supra cultureel.
Heyndel (als eigentijdse koloniaal) verschilt qua libidineuze behoefte niet met de witte dames die de Afrikaanse stranden afstruinen naar toyboys.
Overigens, zolang de EU haar overschotten blijft dumpen, waardoor de lokale Afrikaanse economieën ontwricht raken, zullen mensen hun heil zoeken op 'welvarende' continenten - ze tegenhouden is inhumaan.
A little bit,
Dat is inderdaad wat je hier ziet. En het uitgooien van je net in armere landen is een manier voor iemand die hier niet tot de mensen (of laten we eerlijk zijn: mannen) met geld behoren om toch in die positie te komen. Hetzij door daar zelf naar toe te gaan, hetzij door via internet contact te zoeken en iemand hierheen te halen.
Ik weet ook niet of het koloniaal is, Rusland is ook populair bij mannen die op zoek zijn naar een postorderbruid.
Heyndel lijkt hier hierin wel wat op leeftijdgenoten die een bruid uit Zuid Oost Azie of een andere arme landstreek laten komen. Een van de condities is dan vaak dat er elke maand wat geld naar haar familie wordt gestuurd.
Ik vroeg mij af of Heyndels keuze voor Afrika iets met het koloniale verleden van België te maken heeft. Terwijl dat van Nederland natuurlijk vooral in Azië is gelegen.
Ik moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb. Ik heb het gisteren gedeeltelijk gezien, viel er midden in. Ik had het niet vanuit dit perspectief bekeken moet ik zeggen.
Deze vrouwen zitten tussen twee vuren. Het is in hun omgeving vaak een verplichting om voor je ouders te zorgen als zij oud zijn, maar daardoor worden ze wel afhankelijk van de luimen van een oude blanke man. Dat lijkt me geen aantrekkelijke positie, hoewel het materieel waarschijnlijk wel voordelen oplevert.
Ik prefereer toch heel sterk ons systeem, hoewel we soms wel wat te individualistisch zijn geworden.
Zit me af te vragen: als je als zeevarende natie ergens een handelspost hebt, ben je dan al koloniaal bezig? NL had een handelspost Decima op Japan, maar is daar nooit verder gekomen. Manhattan was er ook een van.Op de Westkust van Afrika, de Kaap en Ceylon, idem dito. Het is soms wel de springplank om een koloniaal rijk te worden natuurlijk, ligt er natuurlijk helemaal aan of je eraan begint, kwestie van kosten/baten lijkt me. Maar het is natuurlijk wel: weet waar je aan begint (meestal rol je er op een of andere manier langzamerhand in natuurlijk, en besef je nauwelijks wat de uiteindelijke consekwenties zijn).