Als witte Nederlander ben ik hier in de VS mijn levenslange profiteren van al deze moorden gaan voelen
Vandaag, op 3 november 2020, wordt Mark Charles van de Wooden Shoe People, van de Waters that Flow Together en van de Bitter Water Clan, niet verkozen tot 46ste President van de Verenigde Staten van Amerika. Een kolonist met de naam ‘Biden’ of ‘Trump’ zal hem zijn rechtmatige plek ontnemen in Nacotchtank, oftewel ‘Washington, D.C.’
De nederlaag van de allereerste Navajo-Nederlandse presidentskandidaat van de VS gaat vandaag aan jou voorbij. En Nederland valt vannacht in slaap met een halve gedachte over verre Amerikaanse toestanden, en zonder na te denken over de koloniale misdaden die het zelf heeft begaan.
Harlem met één ‘a’ James Baldwin, de beroemde Amerikaanse schrijver en burgerrechtenleider, geboren in Harlem met één ‘a’, maande ons land ooit aan om na te denken over de band tussen Nederland en de VS. Dertig jaar geleden, op bezoek in Nederland, legde hij aan een onbeholpen journalist van de actualiteitenrubriek Kenmerk uit dat Nederland de ground zero van het Amerikaanse racisme is. Vermanend sprak hij ons toe: “Jullie staan niet los van ons” en “jullie moeten leren van alle gruwelen die jullie kinderen hebben verricht” zodat “jullie niet dezelfde fouten blijven begaan.”
Mijn studenten in het programma Nederlands op het land van de Niswi Ishkodewan Anishinaabeg, nu de ‘University of Michigan’, leren wat dit betekent. Ze luisteren naar pan-Afrikaanse schrijver Panashe Chigumadzi die zegt dat Nederland voor zwarte Afrikanen nog steeds het land van de onderdrukker is. Ze leren hoe de eerste tot slaaf-gemaakte Afrikaanse mensen in 1619 op een boot met een Nederlandse vlag aankwamen aan de kust van de Susquehanna, nu ‘Virginia’. Maar vooral leren ze om de lijntjes door te trekken, van Nederland, via het stelen van Mark Charles zijn land, naar de onrechtmatige zetel waar Trump-Biden zo weer op gaat zitten.
Het hoofd van Jefferson Ik kwam in de VS aan toen ik 25 was, 25 jaar geleden. Het is een pijnlijke zoektocht geweest, en nog steeds, om ver van huis in de ogen van mensen te zien wat voor schade jouw land en continent hebben aangericht, en om de weg te gaan begrijpen van dat eerste Nederlandse schip naar de moord op George Floyd, en naar alle moorden op American Indian vrouwen en meisjes waar geen haan in de wereld naar kraait.
Als witte Nederlander ben ik hier in de VS mijn levenslange profiteren van al deze moorden gaan voelen. Hier ben ik de oneindige cirkel gaan zien van verborgen koloniale schuld. Europa verbergt z’n schuld achter de VS en de VS doet dat weer achter Europa. Mijn kinderen leren op school bijvoorbeeld de Declaration of Independence met daarin de frame dat ‘de bevolking’ zich verzette tegen een dictatoriale Britse koning die hun het recht ontnam om meer land te vergaren:
“[The British king] has endeavored to prevent the population of these states… [from] raising the conditions of new appropriation of lands.” (Declaration of Independence, 1776)
De ene misdadiger die de andere de schuld geeft dat hij zijn misdaad niet kan begaan. Tegelijkertijd leert mijn zoon ook dat de derde president van de VS, Thomas Jefferson, een pedoseksueel was die zijn jonge tot slaafgemaakte schoonzus, Sally Hemings, tot seksslavernij dwong. In een kunstwerkje tekende hij vorige week het hoofd van Jefferson met de woorden “very immoral” en “had kids with his half-sister who was underage and whom he owned”. Ik heb thuis een la vol van dit soort kunstwerken. Maken kinderen op Nederlandse scholen ook dit soort hoofden van J.P. Coen?
Biefstuk Ik zie in Nederland vooral nog veel onwetendheid. Ik zie het in mezelf. Zo zat ik onlangs aan de biefstuk met een groep American Indians op een conferentie in het land van de Tohono O’odham en Pascua Yaqui (‘Arizona’). Iemand vroeg me waar ik vandaan kwam. “The Netherlands”. Toen leerde ik dat Willem Kieft in het “Nieuw Nederland” van de oostkust een lugubere wisselkoers introduceerde.
Als een vorm van verdeel en heers installeerden mijn racistische voorvaderen in de 16e eeuw een scalperingseconomie waarin American Indians tegen elkaar werden uitgespeeld met een standaardprijs per hoofdhuid van de vijand. Vlak nadat de Amsterdamsche Wisselbank met geld-wisselen het tijdperk van het koloniale kapitalisme inluidde, maakten de Nederlandse kolonisten dus als eerste inwisselbare “bonnetjes” van hoofdhuiden. Nederland handelsland.
Met deze horror in ontmenselijking ging mijn biefstuk er niet meer in, en het lijkt mij op zijn plaats dat kinderen op Nederlandse scholen Willem Kiefts hoofd gaan tekenen met de woorden “genocidale uitbuiter”.
Eerherstel Mark Charles is het kind van al deze wreedheden, en als staatsburger van zowel de VS als Navajo Nation wil hij van de VS voor het eerst een legitiem land maken zoals alleen hij dat dit jaar kan. De laatste American Indian die dit vergeefs probeerde was Russell Means, in de jaren tachtig.
Ik kan vandaag niet op Mark Charles stemmen, want hij staat in mijn staat van Michigan niet op het stembiljet en hij heeft in Michigan de rechten niet kunnen vergaren om als ‘write-in’-kandidaat te worden ingevuld. Desalniettemin is vandaag voor mij de dag van Mark Charles, niet omdat zijn oma net als ik Nederlands was, maar omdat hij strijdt voor het koloniale eerherstel dat mijn beide landen weigeren te verrichten.
Aan mijn lezer vraag ik om op deze diep-verdrietige dag in Turtle Island (‘Noord-Amerika’) 9 minuten te kijken naar de campagne-film van Mark Charles , en om het beeld even stil te zetten bij zijn Delfts blauwe klompen in Navajo Country.
Als je als blanke in Amerika naar Amerika ging en nog steeds blijft aan hoeveel meer maak je je dan wederom en nog steeds schuldig?
Ik begrijp niet waarom ze daar niet en masse vertrekken cq. daarnaar vertrokken. Je wil daar toch geen onderdeel van zijn als je dit allemaal zegt te beseffen! Ik begrijp dat niet!
Of leverde en levert het je zoveel 'voordelen' ( t.k.v. anderen) op die zwaarder wegen?
Is het in feite niet nog steeds een koloniale maatschappij waar je aan meedoet als moderne 'kolonist'.
Terecht dat hier eindelijk aandacht voor komt. Vergeleken met de honderden miljoenen doden op het Amerikaanse continent (overigens voornamelijk door Euraziatische ziekten) is iedere andere genocide, zelfs de holocaust klein bier.
De Usanen zouden een begin kunnen maken door het illegaal geannexeerde koninkrijk Hawai'i weer onafhankelijk te maken en terug te geven aan de inheemse Hawaiiaanse bevolking.
Ook ironisch is: Mexicanen worden gezien als illegale immigranten, maar ze stammen in grote meerderheid geheel of gedeeltelijk af van de Nahua, Maya, Zapoteken en andere inheemse volken.
https://www.youtube.com/watch?v=MfAiB2ZoRhM
Inderdaad, je doet het verkeerd. De Germanen verjoegen de Kelten, die net als de Germanen weer de nakomelingen zijn van de Yamnaya, een uiterst agressieve groep nomaden uit Zuid-Rusland die alle mannen uitmoordde en harems stichtten met de overgebleven vrouwen. Dit is de reden dat zo ongeveer zestig procent van de Nederlandse mannen (in Spanje tachtig procent, Ierland zelfs negentig procent) een R1b Y-chromosoom heeft. Dit is ook de reden dat we in Europa vrijwel uitsluitend de Indo-Europese taal van de Yamnaya spreken.
https://www.newscientist.com/article/mg24132230-200-story-of-most-murderous-people-of-all-time-revealed-in-ancient-dna/
Deze tekst gaat in Nederland echt te ver en zal slechts door een links-activistische enkeling gewaardeerd worden.
Gelukkig hebben we hier nog een beetje Hollandse nuchterheid over.
Hm, ik ben niet echt een linkse activist, maar genocide is genocide. De massamoord op de inheemse Amerikanen is vermoedelijk de zwartste bladzijde in de geschiedenis van de mensheid. Stukken erger dan de slavernij.
"Een kolonist met de naam ‘Biden’ of ‘Trump’" Biden en Trump zijn geen kolonisten, hooguit stammen ze af van kolonisten, tenzij je in een vorm van erfzonde gelooft, net als de zwarte kousen.
Een beetje teveel negatieve emotie voor mij.
De geschiedenis is gevuld met wreedheden en menselijk leed: oorlog, slavernij, onderdrukking, genocide, armoede, ziekte, barbaarse straffen en vooroordelen etc. etc.
Gelukkig heeft de mensheid ook heel veel positieve, constructieve ontwikkelingen doorgemaakt en die zaken mag je best vieren, ondanks dat veel van die individuen die daar een bijdrage aan hebben geleverd ook negatieve kanten kennen. Mensen zijn een product van hun tijd: alles beoordelen/veroordelen vanuit huidig maatschappelijk oogpunt is nutteloos. Heel veel onrecht is immers niet recht te zetten of in ieder geval nu niet meer.
hmm, is het niet zo dat de gehele menselijke geschiedenis gevuld is met geweld, migratie en verovering? Is het niet een beetje raar om enkel het Europese expansionisme en kolonialisme uit te zonderen? Voor de komst van de Europeanen was Noord-Amerika ook een continent vol met geweld, stammenoorlogen en veroveringen.
Noemen we Erdogan bijvoorbeeld ook een kolonist? De nomadische Turken zijn pas omstreeks het jaar 1000 Anatolië binnengekomen ten koste van de Grieken, Koerden en Armenen. (Om meer een voorbeeld te noemen).
Ik zie weinig nut in het veroordelen van de geschiedenis met de waarden en normen van nu. Denk dat bijna iedereen het er over eens is dat wat de native americans is overkomen een tragedie is. Idem dito voor eindeloos veel andere volken die eenzelfde lot zijn ondergaan.
Verhelderend artikel inderdaad. Waarbij zowel het filmpje van Mark Charles als dat van James Baldwin een navrant beeld geven van het principe dat je door de hele wereldgeschiedenis ziet: The winner takes it all. En de winners, ja, dat waren de witte Europeanen, Nederlanders (mede) voorop. En dat heeft wat eeuwtjes geduurd. Tijd om dat in te zien.
Dat zien heel veel Nederlanders en anderen al heel lang in hoor. Staat gewoon in onze geschiedenisboeken.
Ik weet nog dat er een donkere meneer een jaar of 2/3 terug op tv over klaagde. Dat het tijdens zn opleiding nooit aan de orde was gekomen! Schandalig enzomeer.
Totdat iemand hem het geschiedenisboek uit zijn tijd liet zien....
@AlleenSamen
O ja? Heb jij les gehad over Mark Charles? Ik weet zeker van niet, en anders ben je een grote uitzondering. Wellicht wel over James Baldwin, maar dan bij literatuur en niet uit een geschiedenisboek. Kortom, je geeft wel een heel goedkoop antwoord. En trouwens, er zijn sowieso ook een heleboel Nederlanders die 'het' niet inzien of willen inzien. Ik had eigenlijk moeten roepen: "Tijd om dat in te zien Baudet!" Maar ja, die schrijft zijn eigen, boreale, geschiedenisboekjes.
[Heb jij les gehad over Mark Charles?]. Nee volgens mij niet en het interesseert mij ook niet, lijkt me meer iets voor de studie Amerikanistiek. Amerikaanse literatuur, is bij de studie Engelse Taal en Cultuur ook geen hoofdmoot. Baldwin stond ook niet op mijn lijst al heb ik ooit wel eens iets van hem gelezen.
"Met deze horror in ontmenselijking ging mijn biefstuk er niet meer in, en het lijkt mij op zijn plaats dat kinderen op Nederlandse scholen Willem Kiefts hoofd gaan tekenen met de woorden “genocidale uitbuiter”."
Ik mag hopen dat dit soort opmerkingen satire zijn. De schulden van jouw voorouders zijn niet de jouwe ook zijn de stam schulden niet de jouwe.
Wat mooi zou zijn is bekijken in hoeverre de racistische denkbeelden nu nog invloed hebben en die invloed tegen gaan. Die invloed moet enorm zijn. Je maakt mij niet wijs dat denkbeelden die in de jaren 50 als normaal werden gezien als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Hedentendage. Amerika is, net als Europa een consumptie maatschappij, die consumptie heeft grote invloed op de 3e wereld. Die invloed vind je in arbeidsrecht, milieu en oorlog terug. In plaats van je schuldig te voelen over 300 jaar geleden zou ik liever zien dat je de strijd tegen de hedendaagse misstanden voert, zonder schuld maar met gevoel om eerlijk handelen als prioriteit te propageren.
Onrecht zal nooit verdwijnen maar als eerlijk handelen een belangrijke plaats in onze filosofie krijgt zullen we in ieder geval onze kinderen geen onzin hoeven leren zoals white identity politics, dat oorzaak gevolg niet bestaat of ze met een schuldgevoel opzadelen voor fouten van onze voorouders of stamleden.
"Wat mooi zou zijn is bekijken in hoeverre de racistische denkbeelden nu nog invloed hebben en die invloed tegen gaan. Die invloed moet enorm zijn. Je maakt mij niet wijs dat denkbeelden die in de jaren 50 als normaal werden gezien als sneeuw voor de zon verdwijnen. "
Yep, maar de denkbeelden uit de jaren 50 komen ook weer ergens vandaan.
Vaak wordt dat weer aan het Victoriaanse tijdperk gelinkt. Een tijd van vroomheid/preutsheid, maar ook van de overtuiging van de superioriteit van de westerse beschaving die de 'onbeschaafde' rest van de wereld moest 'redden van hun barbaarse gewoonten'.
Denkbeelden kunnen ook verdwijnen en via een omweg weer terugkomen. De Amerikaanse preutsheid komt ook uit die Victoriaanse tijd vandaan bijvoorbeeld en die zie je steeds sterker ook weer hier in Europa terugkomen door de toenemende culturele invloed van de VS, terwijl die vorige eeuw in grote delen van West-Europa juist begon af te zwakken.
Het is zo'n complexe wisselwerking, maar dat maakt geschiedenis ook juist heel erg interessant.
Het verleden is doordrenkt met onrecht, bloed, geweld en ellende, klopt, maar we leven in 2020 en al dat gejammer wat er 400 jaar geleden door welke groep dan ook is misdaan stimuleert maar 1 ding: de verderfelijke identiteitspolitiek. Om dan een soort Klukkluk (half Nederlander en half Indiaan) met na enig googlen tamelijk verwarde denkbeelden, tot president te willen maken bewijst dat geschiedenis nuttig is om je huidige gedachtenwereld mee te ordenen, maar heel erg fout is om te gebruiken om met een vies wijsvingertje naar huidige ‘schuldigen’ te wijzen.
Ik als witte Nederlander hoop nog steeds dat we teruggaan naar de tijd dat je huidskleur niet zo belangrijk wordt gemaakt in....letterlijk alle opzichten. Gelukkig is het dat voor de meeste mensen die ik in de echte wereld tegen ben gekomen nog steeds zo.
Heel erg jammer dat een deel geradicaliseerde en uit schuldgevoel makkelijk te misleiden mensen meegaan in de totaal contraproductieve hype van mensen op huidskleur beoordelen en ze daarom zelfs anders behandelen.
My GOD! Wat een verhaal zeg.
Sterkte en hopelijk vind je een manier om met deze gruwelijkheden om te gaan en het een plek te geven.
Probeer je te focussen op het positieve en laat de geschiedenis voor wat het is. Je kunt er niets meer mee.
Zou je ook zo gelukkig worden van kinderkunstwerkjes van een pedofiele slavenhandelaar wiens volgelingen verschillende gigantische religieuze oorlogen tegen Europeanen hebben gevoerd en nog wekelijks aanslagen plegen?
Wat is dit voor eenzijdige zelfkastijding? En wat moeten we hier mee? Dit lijkt wel geschreven door een iets te activistische eerste jaars student, ipv een universitair docente.
Ook een verwijzing naar Project 1619, dat door de meeste serieuze historici sterk wordt bekritiseerd.
Mijn inziens zou het voor de Amerikaanse politiek goed zijn als mannen als Mark Charles een kans zouden krijgen, of iig een grotere schijnwerper.
Dit stuk is echter 1 grote, zeurderige, jammerklacht.
Wij onderwijzen in ons programma over Project 1619 en over het kleine groepje historici dat bezwaar maakt tegen een aantal analyzes van het project. Deze hietorici wijzen niet het hele project af, en zeggen niets over de informatie van de Nederlandse vlag die relevant is voor dit stuk. Hun grootste twistpunt is of de Amerikaanse Revolutie gedreven werd door het belang de slavernij te behouden. Een momentopname uit het debat is hieronder te lezen. Verder wordt Project 1619 de VS door in middelbaar en hoger onderwijs onderwezen en besproken als een belangrijke bijdrage aan dekolonialiteit. Dankuwel voor het lezen van dit stuk. https://www.nytimes.com/2020/10/16/magazine/criticism-1619-project.amp.html
Originele bijdrage. Het is goed om het ook eens van de kant van de onderworpenen en onderdrukten te bekijken. De Amerikaans slavernij wordt ook wel als de erfzonde van de VS aangeduid. De Three-Fifth Compromise van 1783 was een "rotten compromise", dat heeft Avishai Margalit mooi beschreven.
Maar dit geldt mutatis mutandis voor alle veroverde en gekoloniseerde gebieden. In het Byzantijnse Rijk leefden beschaafde volkeren waaronder Grieken, Armeniërs en Koerden. Toen kwamen de Turken vanuit Midden-Azië. De Kelten leefden al millennia op de Britse eilanden, toen in de 6e eeuw de Angelen en Saksen overstaken en hen naar de periferie verdreven. Hun talen staan nu op uitsterven. Maar ook in recenter tijden vonden dit soort gewelddadige, som ook genocidale gebeurtenissen plaats. Voorbeelden: Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en het tsaristische Rusland.
De Turken, Engelsen, Amerikanen, Canadezen, Australiërs, Russen, Nieuw-Zeelanders en wijzelf kunnen ervan leren maar zijn op geen enkele manier persoonlijk verantwoordelijk voor deze misdaden.
Om je laatste vraag te beantwoorden: nee in Nederland maken kinderen geen kuntswerken gebasseerd op suggestieve gegevens die worden be/veroordeeld naar de huidige maatstaven
Goed artikel, dat het e.e.a. in een scherp daglicht stelt.
[James Baldwin, de beroemde Amerikaanse schrijver en burgerrechtenleider, geboren in Harlem met één ‘a’.....]
In één van zijn werken (ik weet niet meer welk) schrijft hij terecht dat de naam "Harlem" uit Nederland stamt -zoals overigens ook vele andere namen, b.v. Brooklyn-, maar meent hij dat het om een provincie gaat.
Baldwin was een slimme man met heel veel terechte kritiek.
Zo jammer dat velen in 2020 in Nederland en elders niet slim genoeg zijn om te zien dat er enorme stappen zijn gemaakt en dat hun eigen ontkenning daarvan niet alleen contraproductief is voor behaalde vooruitgang maar ook nog eens verdere vooruitgang moeilijker maakt omdat het totaal onnodig spanning/wrijving creëert met mensen die anders aan hun kant zouden staan.
Geachte mevrouw Toebosch
Uw schrijven is voor mij bij uitstek de verzinnebeelding van het totaal verwrongen wereldbeeld van de blanke linkse intellectuele en culturele elite die, bij gebrek aan de notie van de christelijke erfzonde, naarstig op zoek is naar een nieuwe reden voor spirituele zelfkastijding. U mag het vinden, we leven in een vrij land (een westerse uitvinding, zo wil ik benadrukken) maar productief is dit alles niet.
Ja, er zijn vreselijke dingen gebeurd in het verleden. Maar daarbij heeft iedereen vuile handen gemaakt. Om een simpel voorbeeld te stellen; de Native Americans kenden het fenomeen slavernij al voordat ze kennis maakten met de eerste blanken. Ook dat ligt in het verleden, godzijdank.
Zoals ik al eerder op deze site heb gesteld heeft het niet zoveel zin om de historie neer te leggen op de schouders van degenen die er nu zijn. Immers kan die niet veranderd worden. Wat u doet is de huidige generatie opzadelen met een erfzonde die niet-afwasbaar, niet te corrigeren, is. En voor welk doel? Boetedoening voor de misdaden van onze voorgangers? Dan kan de hele mensheid zichzelf wel gaan geselen. Stop toch met deze nonsens. Beschouw de geschiedenis in de context van toen, leer ervan en ga voorwaarts in de gelukkige wetenschap dat wij nu wijzer zijn en deze ellende niet mogen herhalen. C'est ca.
Hoeveel generaties blijft een nazaat van een kolonist een kolonist?
Ik mag toch hopen dat we hier in Nederland mensen die 8 generaties voor hen voorouders hadden waarvan er een paar migranten waren tegen die tijd geen migranten meer noemen.
De trek Europeanen naar Noord- en Zuid-Amerika is een trieste geschiedenis voor de inheemse bevolkingen en verdiend tot en met de dag van vandaag veel aandacht te krijgen. Maar dwepen in het verleden helpt helemaal niemand en zeker de nazaten van die inheemse volken.
Overigens is het rooskleurige beeld van vredelievende pijp rokende inheemse volken die dicht bij de natuur leefden ook een scheef beeld. Er was veel geweld tussen de verschillende inheemse volkeren waarbij menig volk op brute wijze werd uitgemoord, of ook wel gekoloniseerd.
Veel inheemse stammen leefden lange tijd in pure armoede, ellende en met hoge kindersterfte doordat ze door anderen stammen waren verjaagd. Nieuw antroposofisch inzicht geeft ons laatste jaren ook steeds meer inzicht in stammen die leven de oerwouden van Zuid-Amerika en pas sinds kort in aanraking zijn gekomen met de moderne wereld. Die stammen zijn niet in een dergelijk onherbergzame plek gaan wonen uit weelde, nee, dat blijken veelal stammen die we nu als vluchtelingen zouden bestempelen. Gevlucht voor oorlog en geweld. Maya’s, Azteken en talloze andere inheemse volkeren hebben van Canada tot Patagonië eeuwen lang verschrikkelijk huis gehouden.
Wat is de waarde van een collectief schuldgevoel als er geen daden tegenover staan? Gaat de schrijfster op zoek naar een inheemse kandidaat voor haar post op de universiteit, om vervolgens zelf terug te keren naar het land waar ze vandaan komt?
Misschien wel om vervolgens hier als inheemse het boetekleed aan te trekken over onze daden tegenover de voorouders van immigranten en te pleiten voor diversiteit op onze universiteiten, zodat meer inheemsen vervangen worden?
Dat zou uitermate inconsistent zijn.
Als iemand van mening is dat zijn land en positie toebehoren aan de inheemse bevolking, dan zou zoiemand na terugkomst in het land van zijn of haar (voor)ouders juist moeten pleiten voor minder diversiteit en eisen dat ook in dit land alle plekken op de uni voorbehouden zijn aan mensen zonder uitheemse wortels.