Als je beweert dat mensen eigenlijk best deugen, zou je je de vraag moeten stellen waarom ze zich dan zo weinig verzetten tegen uitbuiting.
Eerlijk gezegd denk ik dat het veel verkochte De meeste mensen deugen van Rutger Bregman zo’n succes is omdat het stiekem aan mensen vreet dat ze vlees blijven eten, auto blijven rijden, het vliegtuig blijven nemen, mobieltjes en elektronica kopen waar kobalt voor nodig is dat door kinderen wordt gedolven, profiteren van de uitbuiting van arme mensen in arme landen door westerse bedrijven, profiteren van de ongelijkheid in onze eigen land. Ook al laten onze media lang niet alle ellende in de wereld zien, het kan de mensen in Nederland niet ontgaan dat ze het goed hebben doordat andere mensen en dieren het slecht hebben en dat moet juist bij mensen die deugen een gevoel van schuld oproepen. En dan geeft een boek met de boodschap dat de meeste mensen best deugen verlichting: “Gelukkig zijn we zo slecht nog niet!”
Maar juist als je beweert dat mensen eigenlijk best deugen, zou je je de vraag moeten stellen waarom ze zich dan zo weinig verzetten tegen uitbuiting, roofbouw op de natuur, oorlogen en tegen politici en invloedrijke ondernemers die daar niets tegen doen. Bregman laat in zijn boek zien dat er best mensen zijn die andere mensen te hulp schieten, in het koude water springen om mensen uit een zinkende auto te redden, die wel in verzet komen (Denen die de Joden hielpen op tijd naar Zweden te vluchten), maar hij heeft het niet over de talloze mensen die de andere kant op kijken als er vluchtelingen naar hun onveilige land van herkomst worden uitgewezen, over mensen die spotgoedkoop textiel kopen en er niet mee zitten dat dat textiel goedkoop is dankzij uitbuiting van arme mensen en er ook niet mee zitten dat steeds meer mensen in eigen land onder de armoedegrens terechtkomen en over mensen die zich nog steeds geen zorgen willen maken over de klimaatverandering. Bregman zet zich af tegen sociaal psychologen als Zimbardo en Milgram, maar die hebben, anders dan hij in zijn boek suggereert, helemaal niet willen aantonen dat mensen van nature niet deugen en zich gaan misdragen zodra het laagje beschavingsvernis weg is. De ondertitel van The Lucifer Effect (2007) van Zimbardo is “understandig how good people turn evil”. Zowel Milgram als Zimbardo wilden, net als Bregman, laten zien dat het situationele factoren zijn (autoritaire verhoudingen / de gevangenis) die maken dat mensen zich gaan misdragen, ook als ze zich daar ongelukkig en schuldig bij voelen. Het is niet voor niets dat ze mensen bij wijze van experiment in een nagebootste autoritaire en gevangenissituatie brachten. In het artikel van Zimbardo uit 1973 waar Bregman naar verwijst ( A study of prisoners and guards in een simulated prison ) staat expliciet dat hij het negatieve effect van de gevangenis op het gedrag van cipiers en gevangenen wilde aantonen. Dus niet het gedrag van mensen als je het laagje beschavingsvernis weghaalt.
Dat Zimbardo en Milgram zouden hebben willen laten zien dat mensen zich gaan misdragen zodra je het laagje beschavingsvernis weghaalt, is zo tegengesteld aan wat ze met hun experimenten hebben willen aantonen dat ik sterk de indruk heb dat Bregman zich zo tegen hen afzet om zijn opvatting te kunnen presenteren als “een nieuwe geschiedenis van de mens”, die totaal tegengesteld zou zijn aan wat tot nu toe door theologen, filosofen en sociaal wetenschappers (als Zimbardo en Milgram) werd beweerd. Ik ben het met hem eens dat autoritaire leiders vaak proberen mensen af te schilderen als zondige naturen die straffe leiding nodig hebben, maar de opvatting dat mensen best deugen en dat het doorgaans situationele factoren zijn die hen ertoe aanzetten mee te doen met het kwaad is allerminst nieuw. We treffen die veelvuldig aan in sociale wetenschappen als criminologie, sociologie, sociale psychologie.
Met name treffen we die opvatting aan bij sociale wetenschappers van na de Tweede Wereldoorlog, die zich de vraag stelden: hoe is het mogelijk dat talloze gewone brave mensen zich, ook met grote tegenzin, lieten inschakelen bij het uitvoeren van oorlogsmisdaden? Het antwoord op die vraag was niet dat mensen tot barbarij vervallen als het dunne laagje beschavingsvernis wegvalt, maar dat het doorgaans zo is dat mensen het niet opbrengen weerstand te bieden aan autoritaire leiders, dat ze bang zijn zich impopulair te maken bij de groep waartoe ze behoren of dat ze zich makkelijk laten ophitsen door media en demagogen. Ook genocidestudies komen niet tot de conclusie dat mensen nu eenmaal barbaren worden zodra ze van God of de beschaving los zijn, maar schrijven het meedoen van gewone mensen aan moordpartijen toe aan ophitsing door politieke en religieuze leiders en sociaaleconomische omstandigheden (verregaande ongelijkheid, structurele werkloosheid). Bregmans ‘nieuwe geschiedenis van de mens’ is dus allerminst nieuw.
Bregman wijst in zijn boek op soldaten die het vertikken het bevel tot schieten op te volgen of expres mis schieten, waarmee hij iets laat zien van de dwang waaraan soldaten worden blootgesteld. Hij wijst op de uitvinding van het privébezit, dat het tijdperk inluidde waarin 1% van de mensheid de overige 99% begon te onderdrukken en haalt met instemming Rousseau aan, die de geboorte van de staat rampzalig vond. Hij schildert op macht beluste leiders af als psychopaten. Hij stelt dat de combinatie van schaarste en hiërarchie vergif bleek te zijn. Opgehitst door cynische machthebbers zouden mensen elkaar de ergste dingen aandoen. Sociopaten zouden dankzij het kapitalisme aan de macht komen en op totalitaire instituties zoals klassieke scholen zou het meest worden gepest. En ook wij, aldus Bregman, worden tegen elkaar uitgespeeld door demagogen en haatzaaiers. Wat onbegrijpelijk is, is dat Bregman zich totaal niet de vraag stelt: zouden mensen om te deugen niet in verzet moeten komen tegen al die maatschappelijke structuren en cynische machthebbers die hen aanzetten tot het kwaad?
Brave mensen nemen vaak niet de moeite zich goed te informeren, zich te organiseren en zich te verzetten. Het kost tijd, je wordt er vaak somber van en er zijn wel leukere dingen om te doen. Zouden mensen dat wel doen, dan zou het hun goed duidelijk worden hoe ze worden voorgelogen en gemanipuleerd door de staat en door politieke en economische machthebbers. Dan zouden ze massaal in verzet kunnen komen tegen onrecht, discriminatie, milieubederf en uitbuiting die in hun naam plaatsvindt (want gesanctioneerd door politici die zij zelf hebben gekozen) of waar geen eind aan komt door hun eigen consumentengedrag (kobalt door kinderarbeid, goedkoop textiel, dierenleed en CO2-uitstoot door eten van vlees e.d.). Dat is waarom ik niet begrijp hoe Bregman van mensen kan zeggen dat ze deugen, als ze niet de moeite nemen zich goed te informeren en niet in verzet komen tegen tirannen en instituties die hun verhinderen deugdzaam te zijn.
In plaats van zijn lezers op te roepen zich te bevrijden van de macht van tirannen en psychopaten die hen aanzetten tot het kwaad en ze uit te leggen dat ze helemaal niet deugen als ze daar niet tegen in verzet komen, doet Bregman hun tien leefregels aan de hand waarmee ze een positief en deugdzaam mens zouden kunnen zijn: vertrouwen in andere mensen, goed doen, compassie trainen, begrip hebben voor anderen, hun naaste liefhebben, (vertekend) nieuws in de media mijden, de andere wang toekeren en positief zijn. Het weerstand bieden aan tirannen en instituties die mensen ertoe aanzetten mee te doen met het kwaad komt in zijn rijtje leefregels niet voor (wél in het rijtje van tien regels in het zeer lezenswaardige The Lucifer Effect van Zimbardo). Politieke en economische machthebbers die onze wereld naar de kloten helpen zullen heel blij worden van de tien leefregels die Bregman de lezer meegeeft, vrees ik, want kritische mensen die in verzet komen, daar hebben ze het niet op. Dat is waarom ik vind dat zijn boek niet deugt en gewoon opium is voor het volk.
Bregman maakt in een pagina's lange analyse van het onderzoek/experiment van Zimbardo gehakt van de onderzoek. Ja, de machinaties van Diederik Stapel lijken die een heilige vergeleken met de manipulaties en misleidingen van Zimbardo. Alle fouten die gemaakt kunnen worden, worden gemaakt. D'r blijft geen span van heel, de 'debunking' is totaal. Dus het is op zijn minst vreemd dat desondanks dat, hier toch weer met dat onderzoek wordt gezwaaid alsof 't bonafide is. Je wil er niet aan, durft 't niet te opperen, maar of 't boek werkelijk van kaft tot kaft gelezen is....
De empirisch niet onderbouwde stelling dat (brave) mensen zich slecht informeren - en dus eigenlijk toch niet deugen - en dat daarom tirannen in het zadel kunnen blijven zitten, komt uit de hoge hoed, zo lijkt het; - al was het maar omdat de meeste (?) tirannen op den duur toch het onderspit delven, zij het niet perse doordat allerhande deugnieten hun kennis hebben bijgespijkerd. Een nogal schimmig bezwaar, kortom.
Ik denk dat ik volgens bepaalde maatstaven helemaal niet deug. Ik eet vlees( niet veel) . Ik rij geen auto, want heb geen rijbewijs. En ik heb nog nooit vliegschaamte gekend. En ik ken ook nauwelijks mensen die het wel hebben. Ik verwarm mijn huis nog met gas. Als ik programma's van de CPN doorblader( die ik regelmatig) lees dan zie ik regelmatig dingen die ik goed vind. Dat deugt waarschijnlijk allemaal niet.
Ik ervaar me zelf ook bepaald niet als politiek incorrect. Ik denk dat 4Vier het goed verwoordt. En Katootje trouwens ook. Met zijn vergelijking met voetbal.
@Sonic : Goed verwoord. De vergelijking van @Katootje met voetbal vind ik eveneens goed gevonden. Ik heb Bregman met veel plezier gelezen. Hij is een idealist en gaat uit van het goede in de mens. Dat wil ik ook zo veel mogelijk geloven. Maar vele mensen zijn gewoon berekenend. Zoals de voetballer die een professionele overtreding maakt. Of de automobilist die toch te hard rijdt omdat er geen camera staat. Of de belastingdienst probeert te tillen want het wordt toch niet gecontroleerd. Waarom moeten er muntjes in supermarktkarretjes? Omdat de mensen ze anders niet terugzetten. Waarom statiegeld? Waarom overal drempels? Enzovoort.
In je eentje de wereld verbeteren, dat schiet niet op.
Uiteindelijk is het aan politici om de "beschaving" te handhaven. Maar die zijn veel te druk met elkaar vliegen af te vangen, en het najagen van hersenschimmen zoals de "islamisering" en de "massa-immigratie". De populisten die dit soort vermeende misstanden opvoeren kunnen er een pervers belang bij hebben zo de echte misstanden te maskeren.
Van perverse prikkels gesproken: veel problemen in de huidige wereld zijn heel complex, en laten bijv. geen zwart/wit onderscheid tussen vrienden en vijanden toe.
Maar politici moeten door de massa begrepen worden, en mijden daarom zulke vraagstukken.
Een heel pijnlijk teken was het tumult dat ontstond n.a.v. het "Marrakech" pact. De pact is in werkelijkheid een afspraak tussen een groot aantal landen om te werken aan structurele oplossingen voor migratievraagstukken, maar de oer-populist Bolkestein suggereerde dat we daarmee in één klap de grenzen open zouden zetten voor alle migranten. Baudet suggereerde dat malle rechters het pact toch bindend konden maken, en de brave Groenlinkser Bram van Ojik miste de juridische kennis om deze onzin aan de kaak te stellen. Terwijl die toch simpel is: het pact is een afspraak tussen staten, en voor die staten in zoverre bindend dat ze hebben afgesproken samen te werken. Maar het bevat geen bepalingen waar burgers rechten aan zouden kunnen ontleden.
Als jurist constateer ik dat misselijke populisten met een strak gezicht totale onzin van zo'n pact maken.
Een ander voorbeeld is het gedoe rond het proces-Wilders. Met zijn advocaat-in-kwade-zaken slaagt Wilders er in het OM en het Ministerie in diskrediet te brengen, een hardhandige manier van verdedigen.
Niet alle gevallen van uitbuiting zijn wat het lijkt. Zo begonnen eerzame ontwikkelingswerkers aan werkprojecten om Aziatische meisjes uit de prostitutie te halen - maar prostitutie betaalt beter, en er zijn gevallen dat hele gezinnen leven van de seksuele diensten van een mooie dochter. Een pervers geval van marktwerking.
Ik heb het boek niet gelezen, heb het "verkooppraatje" toen het boek werd uitgebracht wel gezien, wat dan weer de reden was om het dus niet te gaan lezen.
DR Drees hieronder geeft aan wat ik toen dacht.
Op de voorkant van het boekje "Waarheid en Leugen" van Friedrich Nietzsche staat deze quote:
"Waarheden zijn illusies waarvan men vergeten is dat zij illusies zijn, metaforen die versleten zijn en letterlijk krachteloos zijn geworden."
Maar goed Nietzsche stelde dan ook vast, dat God dood was.
Een verwijzing naar een citaat van Karl Marx, dat Marx nooit zo heeft gezegd of geschreven.
'Godsdienst (de meeste mensen deugen) is opium voor het volk.'
Wat Marx wel heeft geschreven:
'Godsdienst is opium v a n het volk.'
Het verschil is klein, maar belangrijk.
Nog een misvatting: van Oosten denkt dat mensen dit citaat van Marx betrekken op zichzélf. Maar dat 'de meeste mensen deugen' wisten die meeste mensen al voordat ze dat hoorden van van Oosten. Ze betrekken het op ánderen. Die anderen, die deugen eigenlijk best, alhoewel je het niet direct zou zeggen. Tegen beter weten in willen mensen geloven dat die ánder, eigenlijk best deugt.
Straks, met oud en nieuw sta je immers samen in dezelfde straat vuurwerk af te steken en het glas hoog te heffen op het nieuwe jaar. In vroeger tijden bouwde je buurman met foute ideëen en jij samen een dijk. Dat is Nederland. Misschien heeft hij foute ideëen, maar het is je buurman. En dat is veel belangrijker dan al die merkwaardige ideëen die hij er in zijn vrije tijd op na houdt. En die gekke gedachten van jouw buurman, weerhouden jou niet ervan hem te koesteren, meer dan de verre vriend waar je niets aan hebt als het er echt op aan komt.
Ik heb Bregmans boek nog niet uit, dus ook deze 'recensie' maar voor de helft gelezen. Ik vind het een aardig boek, 't leest vlot weg, maar mist stilistische hoogstandjes en spervuur, af en toe. Veel te lachen valt er ook niet. Alleraardigst was de (gemotiveerde) 'speculatie' dat de Neanderthaler ons fysiek en mentaal verre de baas was, maar als individualist het onderspit moest delven tegen een collectief dat sociaal was en goed samenwerkte. Er is dus hoop wat betreft de strijd tegen het neoliberalen, de mannetjesputters van onze tijd.
Het zal nogal neerkomen op de definitie van “deugen”.
Als je onder “deugen” verstaat dat je een best ok mens bent die in het algemeen vreedzaam wil leven, dan denk ik dat je heel goed kan zeggen “De meeste mensen deugen”.
Als je onder “deugen” verstaat dat je een foutloze heilige bent, dan denk ik dat niemand deugt. De calvinistische benadering.
Ik ga uit van de eerste benadering; ik zie het bewijs in het feit dat wereldwijd wetgeving bestaat rond bv moord; als “we”, de mens, moord geen probleem vinden, zouden we er geen wetgeving over hebben.
Het mooie van voetbal vind ik dat het heel normaal is om overtredingen te begaan om de wedstrijd te winnen. Dat getuigt van een hele pragnatische benadering van de regels, voor het geval je succes wilt hebben.
@Katootje: dan laat de regel dus ruimte voor interpretatie. Wat niet per se verkeerd is. Maar dan is er in die gevallen dus eigenlijk geen overtreding.
Zeer mee eens!
En als ik om me heen kijk zie ik allemaal mensen die elkaar constant helpen. Familie, vrienden, kennissen, vreemden etc.
Vind het beeld dat de schrijver schetst erg negatief.
De regel laat geen ruimte voor interpretatie: de vrije schop wordt toegekend en daarbij wordt de actie van de tegenpartij onderbroken, wat de bedoeling was van de overtreding.
@tempest
Dat komt omdat we er met z'n allen in geslaagd zijn een van de beste samenleving ter wereld te creëren. Maar gelukkige hebben we critici ter rechter en ter linker zijde. Door hun kritiek ter harte te nemen, kunnen we onze maatschappij nog verder verbeteren. Een van onze sterke kanten is dat we kunnen reflecteren op ons eigen gedrag. Dat is niet overal het geval.
Het verbaast met dan ook dat juist degenen die zich progressief noemen, de laatste jaren zo pessimistisch zijn.
'We moeten allemaal in verzet komen.'
Stel je woonde voor tien jaar terug in Syrië, in Aleppo. Je ging samen met vele anderen demonstreren tegen de dictator Assead. Je wilde hem weghebben. Je wilde dat je kinderen het beter zouden hebben. De demonstratie was geheel geweldloos. Want allen die willen deugen gebruiken geen geweld. Ook niet als je tegenstander dat wel gebruik en er niet voor terugdeinst het tegen je te gebruiken. Als 'dank' voor je geweldloosheid worden enkele van je medede monstraten neergeschoten. Doden en gewonden vallen. Je verzet neemt andere vormen aan. De dictator schiet letterlijk terug en uiteindelijk wint hij het beslag, samen met behulp van enkele buitenlandse mogendheden. Je besluit voor de tiran te vluchten. En toch blijf je de mens die wel wil deugen.
Ik weet het, Henk van Randwijk schreef al in 1943:
'Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft licht.
Zoals bekend was zijn pen zijn wapen. Maar je moet wel een Gutmensch zijn om dat vol te houden.
Katootje: Misschien moet u eens naar de film 'For Sama' (hemel) kijken. Het gaat over mensen en niet over religie, maar over opoffering. Uw opmerking doet denken aan een andere tijd, aan een andere groep mensen die in onze samenleving niet mochten bestaan. Gelukkig waren er toen ook mensen, als Sjoerd Wiersma, die wel empathie hadden.
Ik begrijp deze aanklacht richting Bregman wel. In de eerste instantie vond ik het een wat cynische kijk. Maar ik besef me nu, dat Van Oosten een graad van ethische en morele zuiverheid bezit, waarvan ik als simpele kantoorkneuter alleen maar kan dromen.
Kijk, ik kan ook wel een breeduitgemeten aanklacht tegen de halve wereld op tafel leggen, maar dat maakt geen enkele indruk. Niemand zou me serieus nemen, want ik ben ten slotte zelf ook niet bepaald vrij van zonde. Noch ben ik een grootmeester in de ethiek.
Kees van Oosten is dat echter wel. Met loepzuiver moreel kompas legt hij de vinger op de zere plek: Niemand deugt. Behalve dan misschien Kees van Oosten.
Wat ons geweten en de logica ons mededelen wanneer we aandacht aan hen geven is dat wat is moreel niets lijkt niet lijkt op hoe we in werkelijkheid zijn. En wat ons wel wat lijkt lijkt we wat op hoe we echt zijn.
Zo dienen ons geweten en de logica als een kompas wiens naald uiteindelijk altijd wijst naar onze ware identiteit.
Ook in het Engels en Spaans is dat zo. "I dislike that" betekent "Daar lijk ik niet op", want "dislike" betekent ook "unlike." En "I like that" betekent "Daar lijk ik op."
Spaans: "Esto me parece bien": "Dat lijkt goed op mij." "Esto no me parece" "Dat lijkt niet op mij." Maar net als in onze taal en in het Engels wordt er gewoonlijk mee bedoelt dat iets je wel of niets aanstaat.
Maar onder die oppervlakte bevind zich de ware betekenis en boodschap.
De ware betekenis en boodschap is:I like black coffee.
"En liefde is niet houden van
Je kan van zoveel vrouwen houwen
Je kan met zoveel vrouwen trouwen
Als je er wat in ziet
Maar liefde is dat niet
Je houdt van kip met appelmoes
En toen knikte de prinses, want ze hield ontzettend veel
van kip met appelmoes
(Jaap Fisher)
Kloppen die vertalingen van/naar het engels en het spaans eigenlijk wel? Ik geloof het niet, want ik geloof in de heere, onze verlosser.
Deugen is nogal relatief, als je in de ogen van de ene kant deugt deug je weer niet in de ogen van de andere kanten. Verder is het soms niet mogelijk om te deugen door omstandigheden. Als je weinig bestedingsruimte hebt snap ik wel dat je voor de goedkoopste bron van eiwitten kiest omdat je anders tekort hebt, dat zullen geen 3 beter leven sterren eieren zijn.
Zo simpel is het om niet te deugen. Zelfde geld voor kobalt gewonnen op een plek waar kinder arbeid is, je hebt meestal geen idee waar materiaal uit anode, cathode en electroliet in de cellen in de batterij in jou product vandaan komen. Verder ik deug waarschijnlijk 2x niet omdat ik de kinderarbeid eigenlijk veel minder erg vind dan de milieu vervuiling die bij winning optreed.
De redenatie daarachter is extreem niet deugende natuurlijk en dat is we hebben zat mensen (kinderen) maar zo'n gebied is onherstelbaar verontreinigd uiteindelijk.
We zullen het helaas aan jouw verwarde geest moeten overlaten om tussen twee kwaden te kiezen, teneinde vervolgens aan allebei lak te hebben.
Wat aan de meeste mensen niet deugt is hun verstand.
Het kwaad zit niet in systemen maar in de mens zelf. Dat was al het geval toen er nog maar een paar mensen op de aarde rondliepen. Ötzi, de gletsjerman werd 5000 jaar geleden door een pijl gedood. Geïsoleerde stammen in Papoea en de Amazone bevochten elkaar op leven en dood, inclusief koppensnellen. En wie kent niet het verhaal van Kaïn en Abel.
Maar dat wil niet zeggen dat het hopeloos is. Er moeten goede wetten zijn, die gehandhaafd worden door overheidsdienaren en rechters. Dan is samenleven mogelijk, ook met ruim 17 miljoen mensen in Nederland en 7,3 miljard op deze aardbol. Daarom moeten we zo zuinig zijn op wat we hier in Nederland hebben en voorzichtig zijn met veranderingen.
Het is uiteraard goed om op te komen voor de zwakken en het kwaad te benoemen, maar het is niet realistisch om te verwachten dat we het uit kunnen bannen. We kunnen hooguit het lijden iets verminderen. Of zoals een huisarts ooit zei: we kunnen niet genezen, soms verlichten en altijd troosten.
Tenslotte: mensen die naar een aards paradijs streven, eindigen vaak in een hel.
`Er moeten goede wetten zijn, die gehandhaafd worden door overheidsdienaren en rechters. Dan is samenleven mogelijk, ook met ruim 17 miljoen mensen in Nederland en 7,3 miljard op deze aardbol.'
Helaas is het zo dat wat goede wetten zijn, per saldo wordt gedicteerd door conformistisch rechts dat meent het ultieme (klein)burgerlijke deugmodel in petto te hebben.
@Hannes
De wetten die door de kleinburgerlijke lieden gemaakt worden zijn zo slecht nog niet. Nederland is een van de meest vrije en welvarende landen van de wereld. Ik heb niet zoveel vertrouwen in de wetten die de linkse deugbrigade in gedachten heeft. De resultaten daarvan zie je in Venezuela, Nicaragua, Cuba en andere smerige dictaturen.
"Venezuela, Nicaragua, Cuba en andere smerige dictaturen."
Wat zou MountEverest toch hulpeloos zijn zonder zijn referentiekader voor goed en slecht.
Zijn onze wetten door de kleinburgerlijke lieden gemaakt? Ik hoor kleinburgerlijke lieden alleen maar roepen dat die wetten dringend aan verandering toe zijn, vanwege alle gevaren die ons bedreigen, hier in een van de meest vrije en welvarende landen van de wereld.
Het zijn juist de kleinburgerlijke lieden die roepen om meer repressie door een strengere overheid, door middel van wetten die soms verdacht veel lijken op de wetten van smerige dictaturen en 100% pakkans
en dan schelden dat de boeven politie moet gaan vangen als ze een bon krijgen.
Nederland is eigenlijk geen rechtsstaat in de klassieke zin, want de wetgever kan doen wat hij wil. We hebben hoogstens het Europees Verdrag en Hof voor de Rechten van de Mens als vangnet.
In Duitsland, een land dat door schade en schande wijs is geworden, hebben ze een aparte rechtbank, het Bundesverfassungsgericht dat politici controleert - maar alleen op de rechtmatigheid van hun wetgeving, want die rechters zijn niet democratisch gelegitimeerd, dus mogen niet over de doelmatigheid oordelen.
@MountEverest : Het is wel een feit dat vele sociale wetten (kinderarbeid, vrouwenkiesrecht, kortere werkweek enz.) veelal uit de koker van de socialistische partijen zijn gekomen. De christenen en de liberalen verzetten zich veelal tegen al die nieuwlichterij. Nog steeds is het zo dat de VVD vooral bedrijven en grootverdieners bedient. Het is voor mij wel een vraag of de huidige koers van een partij als Groen Links nog wel realistisch is, vooral m.b.t. immigratie en klimaat. Ik denk niet dat de linkse partijen in ons land Cuba en Venezuela als grote voorbeelden zien, eerder de veelal behoorlijk sociale Scandinavische landen.
Tenslotte komen we hier niet om te discussieren over andere, betere manieren om de economie anders te structureren en de sociale verhoudingen te verbeteren.
Dit is niet voor niets een linkse site.
-