Door de instroom van asielzoekers te framen als een natuurgeweld, worden mensen gemanipuleerd dit te zien als een bedreiging in plaats van een humanitaire kwestie.
Taal is niet zomaar een communicatiemiddel. Het is een krachtig instrument dat onze perceptie van de wereld kan vormen en ons gedrag kan sturen. Vanuit een psychologisch perspectief is het gebruik van beladen termen zoals ‘asieltsunami’ of ‘asielcrisis’ door politieke partijen geen toevallige keuze, maar een strategische zet om de emoties en cognities van mensen te beïnvloeden.
Wanneer we woorden horen, activeren ze onmiddellijk beelden, gevoelens en associaties in onze hersenen. De term ‘asieltsunami’ bijvoorbeeld, roept niet alleen het beeld op van een enorme, destructieve golf, maar ook gevoelens van angst en dreiging. Dit is een voorbeeld van de framing-theorie in de psychologie, waarbij de manier waarop informatie wordt gepresenteerd (het 'frame') onze interpretatie ervan beïnvloedt. Door de instroom van asielzoekers te framen als een natuurgeweld, worden mensen subtiel gemanipuleerd om dit fenomeen te zien als een bedreiging waartegen men zich moet verdedigen, in plaats van een humanitaire kwestie.
De psychologie van angst speelt hierbij een grote rol. Mensen zijn van nature gevoelig voor bedreigingen, een overblijfsel van onze evolutionaire overlevingsmechanismen. Politieke taal die inspeelt op angst, zoals termen die de asielinstroom voorstellen als een ‘crisis’ of ‘tsunami’, activeert het fight-or-flight-respons in ons brein. Deze respons zorgt ervoor dat we sneller geneigd zijn om rigide en defensieve houdingen aan te nemen, wat resulteert in steun voor strengere, zelfs repressieve beleidsmaatregelen. Angst verkleint ook ons vermogen om rationeel en empathisch te denken, waardoor we meer geneigd zijn om de complexiteit van het asielprobleem te negeren en simplistische oplossingen te accepteren.
Een ander psychologisch concept dat hier een rol speelt, is het ingroup-outgroup-gebeuren. Politieke taal die polariseert, zoals het gebruik van ‘wij’ versus ‘zij’, versterkt ons gevoel van groepsidentiteit. Dit komt doordat onze sociale identiteit sterk verbonden is met de groepen waartoe we behoren. Als politieke partijen spreken over ‘het volk’ versus ‘de asielzoekers’, dan versterken ze de grens tussen de ingroup (de eigen groep, het volk) en de outgroup (de asielzoekers, de anderen). Dit leidt tot dehumanisering van de outgroup, waarbij de leden van de outgroup minder als mensen en meer als een homogene, bedreigende massa worden gezien. Dit mechanisme maakt het gemakkelijker om hard beleid te ondersteunen zonder oog te hebben voor de menselijke consequenties.
Daarnaast speelt confirmation bias een belangrijke rol. Mensen zijn geneigd om informatie te zoeken, interpreteren en onthouden die hun bestaande overtuigingen bevestigt. Wanneer populistische leiders krachtige, emotioneel geladen termen gebruiken, resoneren deze met de angsten en vooroordelen die al bij volgers leven. Deze woorden versterken bestaande negatieve beelden en dragen bij aan een cyclus waarin steeds extremere standpunten normaal worden. Confirmation bias zorgt ervoor dat mensen selectief luisteren naar informatie die de eigen angsten bevestigt, terwijl tegengestelde informatie wordt genegeerd of afgewezen.
Het doel van deze retorische strategieën is niet alleen om politieke steun te winnen, maar ook om de manier waarop mensen denken en voelen te hervormen. Woorden zijn niet neutraal, ze zijn geladen met betekenis en kunnen ons diepgaand beïnvloeden. Vanuit een psychologisch perspectief kan taal een agenda van polarisatie, angst en simplificatie dienen, die uiteindelijk de complexiteit van maatschappelijke problemen reduceert tot zwart-witdenken.
De grote psychologische kracht van taal ligt in haar vermogen om onze werkelijkheid te construeren. In de handen van ervaren politici wordt taal een wapen dat niet alleen debatten vormgeeft, maar ook onze diepste overtuigingen, gevoelens en gedragingen. Het is daarom essentieel om ons bewust te zijn van de psychologische effecten van politieke taal en om helder te blijven nadenken over de woorden die we horen en de implicaties die ze met zich meebrengen.